Ninnu78

Suuteloittako kirkossa?

309 viestiä aiheessa

Rouvana tässä ollaan oltu lähes kaksi viikkoa ja mukavaahan tämä on.  

On vaan jäänyt mietityttämään, että kuinka moni teistä suuteli kirkossa aviopariksi julistamisen jälkeen? Varmaankin kaikki?

Me ei suudeltu (ja näin jälkeen päin harmittaa) kun meillä pappi halusi käyttää uutta vihkikaavaa ja siinä ei sanottu, että saatte suudella morsianta.

Ja meillä ei todellakaan tullut mieleen sanoa siitä etukäteen papille kun jännitti jo muutenkin kaikki etukäteen. Eikä pappikaan siitä mitään sanonut. Pappi ei edes sanonut sitä: "Tässä he ovat Morsiamen nimi ja Sulhasen nimi Sukunimi". Illan mittaan saatiinkin monesti vastailla, että meillä on nyt yhteinen sukunimi.

Harmittaa vaan enemmän kun asiaa ajattelee.

Onneksi muuten koko hääpäivä oli todella ikimuistoinen ja ihana!  

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidänkään pappi ei sanonut että "saat suudella morsianta", mutta hän kyllä kertoi harjoituksissa että hän ei näin tee, ja sanoi myös että yleensä hääpari tekee sen sormuksen antamisen yhteydessä. Niinpä sitten mekin. Mua kyllä harmittaisi myös, niinkuin sua, jos ei oltais näin tehty. Mutta saattehan suudella rutkasti nyt avioparina!  

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä pappi sanoi "Saanko esitellä, herra ja rouva xx" ja sit me pussattiin :-* Minusta se oli ihan hauska juttu, ja samalla ihmiset kuuli että otettiin yhteinen nimi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pusuteltiin juu, mutta ei se pappi siihen mitään sanonut. Etukäteen sovittiin, että hän antaa pienen merkin sitten, kun saapi suukotella ja pieni nyökkäys saatiinkin merkiksi.

Tarkoitus oli pusutella myös lähtiessä, mutta vaikka minä yritin kuinka miestä nykiä hihasta, niin sillä oli kai jo niin kiire syömään, ettei se enää mitään pusuja muistanut. Mutta kirkon portailla sitten muiskautettiin vielä kerran, että saatiin pussauskuviakin.

Meilläkään ei pappi mitenkään esitellyt meitä nimellä, vaan nimet sitten selvisi juhlassa tai viimeistään siinä vaiheessa, kun kiitoskortit on menneet perille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pussattiin sormuksen pujotuksen jälkeen. Pappi meitä jo harkoissa valisti että siinä vaiheessa vois pussata jos niin tykkää... ja mehän tykättiin!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kysytään nyt vielä niin päin, että onko ketään jotka eivät pussanneet?

Otettiin onneksi juhlapaikalla monta pussauskuvaa mut jotenkin toi kirkossa pussaamisen unohdus harmittaa varmaan vielä pitkän aikaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kysytään nyt vielä niin päin, että onko ketään jotka eivät pussanneet?

On, me. Emme pussanneet alttarilla, kun sormuksen pujottamisen jälkeen pappi jatkoi suoraan juttuaan eikä jäänyt sopivaa väliä pussailulle. Ja myöhemmin taas ei tullut luontevaa kohtaa. Korjasimme tilanteen suutelemalla kirkon ovella, joten ammattikuvaaja ehti ikuistaa yhden suukonkin. Eipä tuo pussailemattomuus minua ihmeemmin harmita.

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, pussattiin kyllä. Aviopariksi julistamisen jälkeen, hani oli kyllä jo antamassa pusua sormuksen pujottamisen jälkeen.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei mun mielestä mitään sanottu, siis että saat suudella tms. vaan suukotettiin sujuvasti aviopariksi julistamisen jälkeen silti. Harjoituksissa jo ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin etukäteen papilta että missäs kohtaan suudellaan. Pappi vastasi että sitten kun hän antaa luvan (oli ort. vihkiminen ja pääasiassa maililla papin kanssa neuvottelin). Sitten ihan lopussa pappi sanoi hiljaa että nyt vois. Ja mehän toteltiin....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On kiva kuulla, että onhan niitä muitakin jotka eivät kirkossa alttarilla pussanneet. Meillä pappi kans jatkoi heti sormuksen pujottamisen jälkeen juttuaan, joten ei siinä tullut mieleen/ehtinyt. Tosin sen olis voinut kylläkin varmaan sopia ennen vihkimistä, jos ois tiennyt. Mut turha jahkailla mennyttä.

Tosin pussasitte (Cinderella) kuitenkin kirkon ovella, joten on sekin kirkossa pussaamista ja meillä sitä ei ollut.  :-/

No, eiköhän mun harmitus jossain vaiheessa mene ohi. Ja kun ei me olla muutenkaan sellaisia ihmisiä, että muitten ihmisten seurassa paljon pussaillaan. Pussaillaan sitten omassa kodissamme ihan kahden kesken..  :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei kyselty millon suudellan vaan ennen toimitusta kahden kesken sovittiin, että pussataan kun on sormus pujotettu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pussattiin tietysti. Jo maistraatissa ed. päivänä, en tosin tarkalleen muista missä kohtaa. On häävideo vieläkin katsomatta, ja häistä on jo 2kk

Mutta tuota kirkossa pussaamista, sieltä lähtemistä ja kaikkea siihen liittyvää vähän ikään kuin harjoiteltiin kahdestaan etukäteen. Vähän että miten pidetään missäkin vaiheessa toisistamme kii jne. Pussattiin sitte kun sormukset oli pujotettu (meillä pujotettiin sormukset myös kirkossa, vaikka kyse oli siunaamisesta). Ja sitte vielä pikku pusu portailla. Sitähän ne vieraat aina odottaa

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jes, kohtalotoveri löytyi vihdoinkin.  :D

lelle: Harmittaako teitä yhtään näin jälkeen päin? Mun harmitus alkaa lauhtua kun mieskin (ja sukulaiset) koko ajan hokee, että mitä ny tuollaista harmittelen. Olihan päivä muuten ikimuistoinen. Pussata ehtii muulloinkin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vivylle ja sulholle kyllä kerrottiin kirkkoharjoituksissa milloin saa pussata, mutta täpinöissämme se itse vihkimisessä unohdettiin. Mutta korjattiin useaan otteeseen kirkon portailla ja juhlapaikan ovella  :-*.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pussattiin aviopuolisoiksi julistamisen jälkeen  :-*  :-* Ja toki sitten kirkon ulkopuolella ennen riisisadetta ja useaan otteeseen illan aikana  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pappi sanoi harjoituksissa ettei sano mitään suutelemiskohdasta, mutta jos haluamme pusuttaa niin aviopuolisoiksi julistamisen jälkeen se yleensä tapahtuu. Siinä kohtaa sitten pusutettiin, ja toisen kerran vielä kun olimme kääntyneet yleisöön päin ja pappi oli kuuluttanut "herra ja rouva X:t" ja Prinsessa Ruusunen alkoi soida. Niin ja vielä tietysti kirkon portaillakin.  

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös pussattin papin nyökkäys-merkin jälkeen kun sormus oli pujotettu. Nimiä ei kyllä kuulutettu mitenkään.. Aika monissa häissä olen ollut missä sitä suudelmaa ei ole kirkossa vaihdettu ollenkaan, outoa mun mielestä. En sitten tiedä onko se vähän papista kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pieni suukko annettiin sormusten jälkeen. Pappi kuiskasi että nyt saa suudella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pussattiin aviopariks julistamisen jälkeen. tosin jouduin hieman kiskasemaan aviomiestä kun ei raukka jännitykseltään muistanu missä kohtaa piti pussata. Tosta kiskomisesta sit sai kuulla koko juhlan ajan et kyllä tietää kenellä on valta perheessä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me unohdettiin pussata, kun pappi ei missään vaiheessa sanonu, että "NYT". Harkoissa se kyllä mainitsi, että tässä kohta voi suudella, mutta arvaas muistettiinko  :-/

Pussattiin sitten kirkolta lähtiessä traktorin peräkärryllä. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pussattiin vasta kun pappi oli antanut raamatun ja oltiin valmiina lähtöön. Pappi oli tottunut, että pusu tulee tässä välissä, joten noudatettiin papin tottumusta. Aika moni ihmetteli, etteikö ne aio pusutella ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei -yhteisestä sopimuksesta- pussattu kirkossa missään vaiheessa. Lähtiessämme kirkolta vasta.

Kumpikin olimme sitä mieltä, että ei ruveta siinä pussailemaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kylhän me pussattiin  :-* Tosin väärässä paikassa eli sormuksen pujottamisen jälkeen, vaikka "oikea" paikka olisi vasta aviopuolisoiksi julistamisen jälkeen. Valokuvasarjassa näkyy hyvin, miten mä kyl innokkaana pussaan, mut heti perään totean, et "EIIII, väärä kohta..."  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mei ei pussattu kirkossa ollenkaan, kun oltiin vielä niin ihmeissämme siitä sormuksen pujottamisestakin. Se kun ei millään meinannut mennä lämpimässä säästä ja morsiuskimpun puristamisesta turvonneeseen sormeeni. Minä olin kyllä muutenkin sitä mieltä, että kirkossa ei aleta pusuttelemaan, mutta mies olisi halunnut suukottaa alttarilla. Kirkon portailla sitten kyllä pussattiin, niin että saatiin niitä pusukuviakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään