Guest Sharon

Miten sujui hääpäivä laahuksellisen puvun kanssa ?

173 viestiä aiheessa

Minulla oli puvussa pitkä kokopitsinen laahus. Alunperin en todellakaan aikonut hankkia laahuksellista pukua, mutta tähän ihastuin ja se oli saatava, vaikka suunnitelmana oli ollut helppo ja huoleton puku. Kannoin laahusta rannelenkistä käytännössä koko juhlan ajan ja yllätyin, miten vaivattomalta se lopulta tuntuikaan. Pari kertaa laahus meinasi jäädä kiinni johonkin kynnykseen tai ovinkarmiin, mutta säilyi ehjänä ja yllättävän puhtaanakin, oikeastaan puvun helma näytti paljon likaisemmalta kuin laahus! Tanssiessa laahuksesta oli oikeastaan vain "hyötyä" - sitä oli hauska heilutella ja se näytti kauniille myös valssin aikana, kun se oli kiinnitetty ylös ranteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli hieman hankalaa lahuksen kanssa vaikka se oli nostettu ylös. Tai ehkä juuri siksi... Helma oli ilmeisesti silti jäänyt liian pitkäksi, (tai nappi liian alhaalle siis) sillä vaikka laahus oli ylhäällä, ihmiset tallo helman päälle vähän väliä. (olin ihan yllättynyt kuinka vähän ihmiset hääpukua/morsianta varoi) Valssi meinasi olla myös hieman hankalaa, sillä talloin peruuttaessani kokoajan helman päälle. Kannattaa myös varmistaa, että nappi tms. millä laahus on ylhäällä, on tarpeeksi pitävä, sillä mulla lähti sitä varten ommeltu nappi + 3 muuta nappia irti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli ehkä keskimittainen tyllinen laahus puvussani ja hyvin onnistui kulkeminen sen kanssa. Kyllähän sitä vähän tallottiin ja ulkona liikkuessa piti sitä nostella, ettei kovin sotkeennu. Häävalssin ajaksi nostettiin sitä ylemmäs hakaneulalla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tanssiessa piti laahus nostaa ylös, mutta muuten sen kanssa oli helppo liikkua, vaikkakin aina kääntyessä se piti tarkistaa ja suoristaa.

Muokattu: , käyttäjä: nnipsu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yllätyin, miten helppo laahuksellisen puvun kanssa oli tanssia. Häävalssissa ei mitään ongelmaa, vaikka kunnolla pyörähdeltiin. Eikä omassa puvussani ollut mitään nostolenkkejä. Ainoa pahempi episodi meinasi tulla kirkossa rappusissa. Onneksi en kaatunut komeasti matkalla alttarille :) 

Meillä oli todella kuuma päivä ja tanssit siihen päälle. Oli suorastaan pakko vaihtaa pukua sukkanauhan heiton jälkeen. Minulla oli valkoinen kotelomekko varalta mukana. Onneksi, sillä puvun vuori oli miltei liimautunut ihooni. :D Mutta itse laahuksen takia en olisi pukua vaihtanut. Onneksi valitsin juuri sen puvun!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minullakin irtosi nappi, jolla laahus nousi kokonaan ylös. Saatiin viritettyä se puoliksi ylös onneksi. Muuten ihan hyvä oli, ihmiset osasivat varoa helmaa ihan hyvin, ja vaikka aina välillä joku sen päälle astui niin kyllä sen Hei huomasivat ja mitään ei käynyt, varoivat kyllä minua hyvin! Minulla ei kuitenkaan ollut mikään hurjan pitkä se laahus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun puvussani oli melko pitkä, muhkea tyllihelma laahuksineen. Tyllin ansiosta puvun kanssa oli helppoa liikkua, ja vieraatkin huomaavaisesti olivat sotkematta helmojani. Laahuksettoman puvun kanssa oleminen olisi varmasti ollut helpompaa, tanssimisesta ei tahtonut tulla laahuksen kanssa oikein mitään, vaikka rannelenkki olikin. Puku oli kuitenkin niin upean näköinen laahuksen kanssa, etten raaskinut nostaa laahusta ylös napilla, vaan annoin sen olla koko päivän alas laskettuna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siellähän se perässä tuli ja juhlapaikalta poistuessa jäi hulmuamaan auton oven välistä :lol: Puvussani ei siis ollut mitään käsilenkkiä laahukselle eikä sitä saanut nostettua ylös. Vessassa ei tarvinnut käydä juhlien aikana, mutta ne eivät kestäneetkään koko päivää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennestään yksi lenkki mihin laahus nostettiin ylös, mutta koska helmaa jouduttiin lyhentämään aika paljon lisättiin kaksi lenkkiä lisää. Vissiin yksi enää jäljellä... Hyvin tuli laahus perässä koko illan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut laahuslenkkiä, mutta hyvin silti onnistui liikkuminen puvun kanssa. Hankalinta oli päästä sisään autoon ja ulos sieltä. :) Käytännössä ei tarvinnut kuitenkaan liikkua pitkiä matkoja puvun kanssa, mikä helpotti asiaa. Kynnykset ja portaat vaativat tietysti ekstrahuomiota. Ja pukua riisuessa toki huomasi, että laahus oli jonkin verran likaantunut, joten pitänee pesettää puku mahdollisimman pian.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli laahus alhaalla muuten koko päivän, mutta tanssien alkaessa yhdeksän maissa, nostettiin se yhteen nappiin, joka oli lisätty. Muutaman kerran joku vieras saattoi seisahtaa laahuksen päälle, mutta kun lähtee aina varovaisesti liikkelle, niin mitään ei repeä. Muuten hääpuku säilyi vaurioitta, mutta yöllä, kun kömmin pikkutaksiin, jolla lähdettiin pois, hinauduin niin antaumuksella kyytiin, että laahuksen nappi irtosi. Hyvä, kun vasta tuossa vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minullakin oli pitkä laahus, mutta suurempia ongelmia en sen kanssa havainnut. Ainut mikä tuotti vähän ongelmaa oli portaiden kulkeminen alaspäin. Vihkimisemme siis tapahtui sellaisessa paikassa, johon kuljin portaita pitkin ja en ollut tätä harjoitellut etukäteen. Puvulla olin kyllä tallustellut tasamaalla jonkin verran, mutta en tajunnut puvun käyttäytyvän erilailla portaissa. Laahuksen kulkiessa siis perässä aina muutaman rapun ylempänä kuin minä itse, väänsi se samalla puvun etureunaa "alas ja taaksepäin" eli siis suoraan minun jalkojeni alle. Hieman hankalaa oli selvitä portaat alas kaatumatta. No onneksi tästä selvittiin. Lisäksi puvun laahus oli jo melko likainen iltaan mennessä, mutta onneksi kaikki pöly ja muu lika lähti pesulassa täydellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvin sujui. Mulla ei ollut mitään millä laahuksen olisi saanut kiinnitettyä ylös, joten kuljin koko ajan laahus alhaalla. Ulkona koko helmaa piti aika tarkkaan varjella, ettei päässyt lillumaan kurassa. Muutamasti joku astui laahukselle. Valssin aikana laahuksesta irtoili muutamat "höyhensuikaleet" kun itse väkisinkin talloin vähän sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös laahus puvussa, jota ei saanut nätisti laitettu napilla ylös. Pidin sitä aikalailla toisella kädellä kiinni sitten tanssiessa ja ruokaa hakiessa yms. Se toimi niin ihan hyvin, kun ei ollut mitään laukkua tai muuta kiinnipidettävää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämäpä olikin mielenkiintoinen aihe, hyvä että satuin aukaisemaan tämän ketjun! Minullakin kun on laahuksellinen hääpuku, ja suoraan sanoen jännittää, kuinka päivä tällaisen puvun kanssa sujuu. Pitkää pukua osaan "kantaa", mutta laahuksellisista helmoista ei ole kokemusta... Täältä saakin mukavasti vinkkejä siihen, miten toimia/ei toimia, jotta laahus säilyisi ehjänä ja hyvänä :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli upea laahus - ei nyt mikään megapitkä mutta riittävän pitkä ja helmikirjailtu ^^. Kirkossa tietty auki ja jotenkin en oikein sisäistänyt sitä lenkin olemassaoloa ja muutenkaan nostettu helma ei näyttänyt mielestäni kivalta, joten pidin laahulsen auki koko päivän :). Meillä oli häät talvella pikkupakkasilla joten laahuksen alle on ehkä vähän pölyä/hiekkaa lattioilta kertynyt, mutta ei muutoin mitään. Eri asia olisi ollut jos lattioilla ja tiellä olisi ollut kuraa... Jos laahus on haaveissa niin kannustan sen hankkimaan - kerranhan sitä vaan häitä vietetään (toivottavasti)! Ei kannata olla liian käytännöllinen, hääpuku ei sitä prinsessaimmillaan kuitenkaan ole.. Esim.en meinannut mahtua autonkyytiin tylleineni ja vannehameineni. Jos haluaa käytännöllisen puvun, suosittelen yksinkertaista ja hillittyä... Serkullani laahus jotenkin otettiin irti tai taitettiin helman nurjalle puolelle, koska tanssiessa laahusta enää ollut vaikka kirkossa oli. Meidän häissä ei tanssittu joten laahus+tanssi=ei kokemusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Edelliseen vielä: Ainut missä helmojen kanssa oli ongelmia, oli :D nouseminen alttarilta ensimmäisen kerran :D - sulho seisoi helman päällä niin etten päässyt ylös asti, eikä hän edes huomannut :D :D !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvin sujui, ainoastaan kirkossa laahus oli alhaalla, muuten nostettu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvin sujui laahuksen kanssa. Tanssin ajan oli nostettu ja muuten melkein koko ajan alhaalla, ja ihan hyvin sujui niinkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oikein hyvin. Minulla oli kylläkin "vain" n. metrin laahus. Laahus oli ylhäällä vasta häävalssissa ja oli tarkoitus, että se loppuillan tanssia varten ylhäällä pysyisikin, mutta jo toisessa tanssissa BM vaimoineen steppasi sen päälle ja nappi irtosi, joten kävellessä annoin laahuksen tulla vain perässä ja luotin siihen, että ihmiset väistää (ja näin tapahtui), sitten bilettäessä pidin sitä toisella kädellä välillä. Onhan se esim. kirkossa otetuissa kuvissa upean näköinen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli melko pieni laahus puvussa. Hyvin sujui, tosin kyllä se keräsi sitä roskaa päivän aikana aikamoisen määrän.. Häätanssin aikana pidin helmaa toisella kädellä hieman ylhäällä, muuten se saikin tulla perässä. Muutamia kertoja (miespuoleiset) vieraat astuivat helman päälle, mutta mitään peruuttamatonta ei tapahtunut  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli pitkä laahus, hyvin meni, välillä otin helman" kainaloon" pidempiä matkoja kävellessä, mutta pääasiassa se tuli perässä, jopa häävalssin ajan :) Samoin illalla bilettäessä laahus pysyi matkassa mukana :)

Muokattu: , käyttäjä: watershine

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häät oli pari viikkoa sitten. Tilasin puvun netistä omilla mitoillani, mutta sen verran myöhään että kun puku saapui ei häihin ollut enää paljon aikaa. Puku oli kaunis merenneitomallinen puku pitkällä laahuksella. Suurimpana murheena oli se että puku oli lähes polviin asti tiukka ja reisien kohdalta todella tiukka. Tämä vaikeutti liikkumista jonkin verran. 

Laahuksessa ei ollutkaan mitään nostosysteemiä, joten laahus kulki perässä niin vihkimisen, juhlan kuin tanssitkin. Käsissä en lähtenyt laahusta kantamaan koska se ei näyttänyt hyvältä ja oli muutenkin hankala. Enkä yksin olisi helposti saanut laahusta edes lattialta käsiini.

Vihkiminen kirkossa meni ihan hyvin, mitä nyt kirkon portaiden kiipeäminen oli pieni suoritus. Juhlapaikalle piti kävellä pieni matka. Onneksi oli vielä lunta maassa niin laahus ei likaantunut.

Tanssiessa meinattiin sulhon kanssa kaatua kun helma pyöri jaloissa. Ja sulho harppoi liian pitkiä askeleita. Lyhennettiin askeleita ja seistiin reippaasti vaan sitten helman päällä.

Juhlan aikana laahus tuli perässä ja laahasi mukanaan milloin mitäkin. Morsiamen ryöstön aikana laahus otti johonkin kiinni ja meinasi revetä.

 

Vaikka välillä tuntuikin että olen aiheuttanut itselleni tuskallisen päivän pukuvalinnallani, ei se sitä kuitenkaan ollut. Tunsin itseni kauniiksi ja pukukin oli ihana, vaikkakin rajoitti liikkumista. Helman sisäpinta oli seuraavana päivänä tarkasteltuna varsin likainen ja aluskankaaseenkin oli pari kengän koroista tullutta reikää ilmestynyt.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään