pampam

"Kunnes kuolema teidät erottaa..."

184 posts in this topic

Vihkikaavassahan on kaksi vaihtoehtoa, joko kysytään  "Tahdotko ottaa tämän M.M;n aviomieheksesi/vaimoksesi ja rakastaa häntä myötä- ja vastoinkäymisissä kunnes kuolema teidät erottaa?" tai toinen vaihtoehto, en muista mitä siinä sanotaan, mutta ilman tuota kuolemajuttua. Kumpi teillä oli ja miksi?

Me luvattiin kuolemaan asti.

En muista!!!! Apua. Luultavasti kuolemaan asti... Otettiin se versio, joka kuulosti tutummalta. Noloa.

Tietääkseni jotain muuta, koska meillä oli siviilikaava, jossa kysymyskin oli hieman eri muodossa. Täytyy varmaan katsoa videolta ja tarkistaa mitä on tullut luvattua.

kuolemaan asti...mies nimenomaan halusi niin... :D

Evl.fi-sivuston mukaan vaihtoehdot on:

uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä

tai

hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti.

Kuinka siis voin muistaa, että meiltä kysyttiin hyvät ja huonot päivät, ilman kuolemaa? Siitä olen satavarma, että kuolemaan asti ei tullut, mutta kysyttiin päiviä, eikä mäkiä.

Pitänee ihan tarkista videolta. :-X

Mä en muista mitä tuli luvattua, mutta kyllä mä menin naimisiin ajatuksella: kerran elämässä! Ja moneen kertaan varmistelin mieheltäkin etukäteen, että onko se nyt ymmärtänyt että se on mun kanssa hamaan loppuun saakka! :)

Kuolemaan asti! Ehdottomasti sillä kannalla naimisiin mentiin!

Me luvattiin "hyvinä ja pahoina päivinä". Kummallakin niitä molempia on ollut häiden jälkeen...  :-/  :-X

Ehdottomasti kuolemaan asti. Ei muuta vaihtoehtoa meille.

Jen&-T-

Suokaa anteeksi kun oon ihan väärässä keskustelussa, eli en oo vielä rouva. Mutta minä tuun muistaakseni lupaamaan ens kesänä jotain ikuisuudesta  :o, joten ei pääse mies kuolemallakaan meitsistä eroon  ;D. (tämä siis ortodoksisesti vihittäessä)

neah, wannabe-rouva

Meillä ei ollut sitä kuolema juttua, en tahtonut että puhutaan kuolemasta. Ikinä ennen en ole asiaa ajatellut, mutta kun pappi harkoissa kysyi kummin päin, tuli multa apteekin hyllyltä, että kuolemasta EI puhuta :o ??? Kulta ei asiaan tuumannut kuin, että ihan miten tahdot. Hämmästyi reaktiotani ihan kuten minäkin ;D

Myötä - ja vastoinkäymisissä.

kuten Catsiella, niin minun miehelläkin tuli automattinen ei kuolemasta puhumiselle.

Meidät erottaa kuolema, mutta miehän en kirvelläkään suostu jättämään  miestäni senkään jälkeen. Sitten istumme pilven päällä katellen muksujamme  :)

myötä- ja vastoinkäymisissä..... se on sellanen perinteinen ja mun mielestä, kunnes kuolema teidät erottaa, kuulostaa.... pahalta.

En muista enää,  en senpuoleen paljon muutakaan muista vihkijän sanoneen...  :-[

paitti että taisinhan minä jottain kuitenkin tahtoa  ::)

Kun siviilikaavalla mentiin, niin ei ollut kuolemasta puhetta! ;D

Me luvattiin myötä- ja vastoinkäymisissä ilman kuolemaa. Meistä se kuolema tuntui niin negatiiviselta. Eli haluttiin ns. mukavammalta kuulostava rimpsu sinne. Vaikka kyllähän me toisiamme rakastetaanki sinne kuolemaan saakka.  :-X

Kysyin mieheltä aiheesta, ja myönnettävä on, että kumpikaan meistä EI MUISTA!  :o

Jännitti niin... Papin puheen muistan ja virret, mutta en oikein muuta koko seremoniasta... No, asia on tarkistettavissa nauhalta. Pääasia on, että homma on kuitenkin meille selvä, että kuolemaan asti ja toivottavasti sen jälkeenkin.  :)

Minusta tuo kunnes kuolema meidät erottaa -juttu on ihan kamala. En minä ainakaan voi sellaista luvata, eikä mun mies. Mistä sitä ikinä tietää mitä elämässä tapahtuu. Tottakai yritetään tehdä kaikkemme suhteen eteen, mut en voisi luvata tuollaista.

Minusta tuo kunnes kuolema meidät erottaa -juttu on ihan kamala. En minä ainakaan voi sellaista luvata, eikä mun mies. Mistä sitä ikinä tietää mitä elämässä tapahtuu. Tottakai yritetään tehdä kaikkemme suhteen eteen, mut en voisi luvata tuollaista.

Mutta eihän siinä luvata rakastaa kuolemaan saakka, vaan kysytään tahdotko rakastaa. ;) Kyllä me ainakin tahdottiin (ja tahdotaan) rakastaa sinne asti. On tietenkin mahdollista, ettei se onnistu tai ettei jonain päivänä enää tahdotakaan, mutta sitä mahdollisuutta nyt ei haluttu hääpäivänä edes ajatella... :o

Meillä oli tälläinen:

Vihkijä: Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi ja yhteiskunnan säilymiseksi ja menestykseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnäollessa kysyn Teiltä (sulhasen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (morsiamen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä ja vastoinkäymisissä?

Sulhanen: Tahdon.

Vihkijä: Näiden todistajien läsnäollessa kysyn Teiltä (morsiamen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (miehen nimi) aviomieheksenne rakastaaksenne häntä myötä ja vastoinkäymisissä?

Morsian: Tahdon.

Vihkijä: Vastattuanne kumpikin kohdaltanne myöntävästi esittämääni kysymykseen totean Teidät aviopuolisoiksi. Ottakaa (vaimon nimi) liittonne merkiksi sormus mieheltänne. TAI Antakaa liittonne merkiksi sormus toinen toisellenne.

Teidät on nyt vihitty avioliittoon. Aviopuolisoina olette keskenänne yhdenvertaiset. Osoittakaa toinen toisellenne rakkautta ja keskinäistä luottamusta sekä toimikaa yhdessä perheen hyväksi.

Ja tämä oli siis siviilivihkikaava.

Myötä- ja vastoinkäymisissä. Ei sanottu kuolemaan asti, mutta tiedossa miehellä on, että toisin jos käy, ei se loppuelämä kauaa kestä  ;) ;D

Sama täällä...  ;D ;D

Kuolemaan asti tietenkin päätettiin olla :-X. Meille oli ihan itsestäänselvyys, että halutaan  nimenomaan tuo "kuolemaan asti-kaava"  :-X

Laitoin itse saman gallupin tuonne gallup-puolelle ja siinä mainitsin, että "kunnes kuolema meidät erottaa", joten eihän se mihinkään ole muuttunut.

Siitä lähdetään - katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan!