pampam

"Kunnes kuolema teidät erottaa..."

183 posts in this topic

En kyllä minäkään jännitykseltä muista, mitä pappi sanoi. Mutta kyllä tuo meillä ajatuksena kummallakin on.

Mun toivomuksesta kysyttiin myötä-ja vastamäet koska en halunnut "kuolemaa" osaksi vihkikaavaa..

En muista, olin niin häkeltynyt että en tiedä mitä menin lupaamaan  ::)

I Susie, take you Hubby, now to be my wedded husband to love you in need and in plenty, in sorrow and in joy, and as a sign of this I give you this ring.

Näin siis kirkossa, katolisten kuolemaan asti -jutut käytiin allekirjoittamassa  :o esteiden tutkintavaiheessa! Eli taisi sittenkin tulla luvattua, mutta siis kirkolle, ei miehelle!  ;D

Alttarilla totesin, että tulen lupaamaan kuolemaan asti.

Asiasta ei ollut puhuttu papin kanssa ja näin hän oli sitten itse päättänyt (ei tosin haitannut yhtään). Oli varmaan todennut, että kyllä nämä yhdessä pysyvät ;D

Meillä asia keskusteltiin niin, että häissämme emme halua puhuttavan kuolemasta, vaikka tämä molempien mielestä rakkautemme sinetti ja antamamme lupaus tarkoittaakin käytännössä juuri tuon kakkoskaavan mukaista toimintamallia.

'... for better for worse for richer and for poorer in sickness and in health as long as you both shall live..." nain meilla, jotta kuolemaan astihan tuo tarkoittaa

Kuolemaan asti lupasimme, niin kysymyksissä kuin sormusvaloissakin.

Juu meillä luvattiin ihan yhteistä ikuisuutta eikä alettu mitään kuolemalla rajaamaan!

Juu ei kuolemaa. Ortodoksisesti uskotaan ettei elämä lopu kuolemaan vaan sen jälkeenkin jatketaan!

Meillä oli myötä- ja vastoinkäymisissä ilman kuolemajuttua. Mua kiinnosti toisaalta toi "kuolemaan asti", mutta sitten toisen version alku kuulosti paljon juhlallisemmalta ja meille paremmalta, joten nyt vannottiin myötä-ja vastoinkäymisissä.

Ei kuolemaan asti... Musta häät ja kuolema ei sopinut yhteen.

Ehdottomasti kuolemaan asti...

Myötä- ja vastoinkäymisissä.. Kuolemaa ei vihkitilaisuuden yhteydessä haluttu tuotavan esiin. Ja eihän se rakkaus kuolemaankaan lopu :-X

Häät vasta lauantaina, mutta ei tule kuolemaan asti vaan myötä- ja vastoinkäymisissä. Mielessäni tietenkin kunnes kuolema meidät erottaa, mutta emme halunneet tuota siksi että sunnuntaina on miehen sukulaisen hautajaiset joihin merkittävä osa hääväestä osallistuu. Olisi siis lähinnä aiheuttanut muistutuksen ikävästä asiasta ilon päivänä.

'I solemnly and sincerely declare that I, Jenn, accept you, M, as my lawful husband, to the exclusion of all others.'

:-X

Moni toteaa, että "ehdottomasti kuolemaan asti" ikäänkuin se olisi ultimaattinen lupaus.  ::) Joka tapauksessahan avioliitto solmitaan aina "periaatteella ikuisesti" eli ei varmaan kukaan valitse jotain muuta kuin "kuolemaan asti" siksi, että pääsisi sitten lipeämään sillä verukkeella ettei luvannut kuolemaan asti :D

Joka tapauksessa olin itsekin tätä miettinyt ennen häitä ja ajatellut, että mieluummin ei sitä kuolemaa toitoteta siinä ja muutenkin halusin luvata ikuisiksi ajoiksi eli ei pelkästään kuolemaan asti. Papin kanssa keskustellessa asia unohtui, mutta lopulta kävi niin, ettei hän kuolemaa maininnutkaan. Olin luullut, että vaihtoehdot ovat "kuolemaan asti" tai "ikuisesti", mutta mielestäni kumpaakaan ei oikeastaan mainittu. Täytynee videolta tsekata mitä tuli luvattua  ;D

Minä (me) luvattiin rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Kuolema on ollut meillä puheenaiheena vakavan sairastumiseni myötä aiemmin paljonkin, joten nyt emme halunneet siitä mainittavan. Olemmehan tuollakin sanamuodolla luvanneet olle yhdessä loppun saakka.

Mä en halua sekottaa surullista ja iloista asiaa, joten meidän vihkikaavassa ei tule mainintaa kuolemasta, ei todellakaan! (Olen hysteerinen kuoleman pelkääjä..) Meillä miehen kanssa lähtökohtana on se, että yhdessä olemme siihen asti, kun kuolme erottaa...mutta eihän rakkaus mihinkään kuole sen mukana... Mutta niin, eli ei kuolemahöpötyksiä meille, kitooos! ;D

:-X Anerina

Minä (me) luvattiin rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Kuolema on ollut meillä puheenaiheena vakavan sairastumiseni myötä aiemmin paljonkin, joten nyt emme halunneet siitä mainittavan. Olemmehan tuollakin sanamuodolla luvanneet olle yhdessä loppun saakka.

Totta! Ei siinä minustakaan mitään erityisiä aikamääreitä tarvita. Jokainen ymmärtää, että ikuisesta liitosta on kysymys.  :)

Kuolemaan asti, tietysti. Kuten pappikin sanoi, täytyy olla jokin tavoite. Toinen vaihtoehto kuulosti jotenki hassulle, myötä- ja vastoinkäymisissä. Eikö muka muuten tartte rakastaa  ;)

kuolemaan asti, ja tarkoitettiin myös sitä.

myötä- ja vastoinkäymisissä  luvatiin rakastaa.. ;):-X

Ei meillä ollut onneksi mitään kuolemaan asti. Ei minusta rakkaus siihen lopu.

Kuolemaan asti oli meilläkin.