pampam

"Kunnes kuolema teidät erottaa..."

184 posts in this topic

Sovittiin papin kanssa että sekä että. Eli Myötä ja vastoinkäymisissä, aina kuolemaan saakka.

Me luvattiin myös rakastaa aina kuolemaan asti.  :-X

Aina kuolemaan asti. Oltas haluttu se latinaksi myös mun vihkisormukseen,

muttei mahtunut kaivertaan.

Kuolemaan asti.

Ihan vartavasten valittiin tämä versio, kun pappi sitä kysyi. Meistä se tuntui mukavammalta.

Meiltä ei pappi edes kysynyt kumpi muoto otetaan, vaan automaattisesti oletti meidän tahtovan kuolemaan asti. Eipähän tuo haitannut. ;)

Hassua, että monet ymmärtävät tuon kuolemavaihtoehdon ikuisemmaksi. Minulla juttu on juuri toisin päin. En haluaisi kuolemaa mainittavan, koska uskon, ettei rakkautemme pääty kuolemaan. Ei se ainakaan siihen pääty, jos vain toinen kuolee. Uskovainen en ole, mutta en halua ajatella, että rakkautemme loppuisi molempienkaan kuolemaan.

Ikuisesti. Ei kuolema mitään vielä lopeta.

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.

Ei voi muistaa... Mites siinä maistraattikaavassa sanotaan...

Mutta kyllä mä myöntävästi vastasin, oli se kysymys sitten mikä vaan! ;)

Minusta kuolemasta puhuminen häissä on kolkkoa. Juttelimme papinkin kanssa myös asiasta ja totesimme että "rakkaus on kuolemaa vahvempi" kuten tällä palstalla on muutama muukin todennut.

Eli otimme myötä- ja vastoinkäymisissä ja lisäksi meillä oli oma pieni kaunis sormusvala jossa puhuimme rakkaudesta ja uskollisuudesta. Se tuntui ihan riittävältä lupaukselta :)

Mä en muista...  ::)

Kunhan saadaan hääDVD niin sieltä voi tarkistaa  ;D

Siinähän tosiaan kysytään nimeomaan, että TAHDOTKO, haluatko rakastaa kuolemaan saakka. Ihmisen vapaasta tahdostahan tuossa vihkikaavassa on kyse, eihän se sulje sitä pois, että jotakin voipi tapahtua ja asiat sujua toisinkin. Vaan että TAHDON näin.

Meillä oli "myötä- ja vastoinkäymisissä". Tuo kuolemaan viittaaminen vaikutti jotenkin rajulta, melkeinpä kornilta. Vaikka onhan kuolema luonnollinen asia mutta sitä ei haluttu korostaa mitenkään niin onnellisena päivänä.

Olisimme halunneet tuon "kunnes kuolema teidät erottaa", muttei pappi jatkanut juttua niin pitkälle, vaikka kuinka kauan odotin... (miehen suku jo huolestui, kun luulivat mun pohtivan vielä  ::))

Mä halusin tuon kuolemaan asti jutun, miehelleni oli kuulemma sama. No sitten kävi niin, että pappi kysyi näin mieheltäni, mutta minulta unohti juuri tuon lopun pois. Siinä hetken odottelin, että varmaan vaan vetää pappi henkeä ja kohta jatkaa, mutta ei. Hämmennyksissä sitä sitten vaan sopersin, että tahdon. Eikä kukaan kuullut penkkeihin...

--- En haluaisi kuolemaa mainittavan, koska uskon, ettei rakkautemme pääty kuolemaan. Ei se ainakaan siihen pääty, jos vain toinen kuolee. ---

Näin minäkin ajattelen. En siis halua luvata rakastaa kuolemaan asti, vaan lupaan rakastaa vielä kuoleman jälkeenkin.

Siis meille tulee se myötä ja vastoinkäymisissä tai hyvinä ja pahoina päivinä tai ihan mikä muu tahansa

Näin minäkin ajattelen. En siis halua luvata rakastaa kuolemaan asti, vaan lupaan rakastaa vielä kuoleman jälkeenkin.

Siis meille tulee se myötä ja vastoinkäymisissä tai hyvinä ja pahoina päivinä tai ihan mikä muu tahansa

Mä en tiedä oikein kumman haluan,mutta vaikuttaa myötä-sekä vastoinkäymisissä luontevammalta kuin kunnes kuolema erottaa.Mutta toisaalta tuo kunnes kuolema vaikuttaa romanttiselta,mutta saa nyt nähdä.

Siviilikaavassa luvataan "myötä- ja vastoinkäymisissä" eikä sitä saanut muuttaa.

vastaan ny vaiks häät onki vast ens kesän. Kyl meil tulee se kuolemaan asti- juttu sin loppuu ko siit kuitenki naimisiinmenos on kysymys  ::)

vastaan ny vaiks häät onki vast ens kesän. Kyl meil tulee se kuolemaan asti- juttu sin loppuu ko siit kuitenki naimisiinmenos on kysymys  ::)

Eihän tuossa toisessakaan vaihtoehdossa sanota, että avioliiton olisi tarkoitus loppua joskus. Ja jotkut uskovat, että rakkaus ei lopu kuolemaan eivätkä siksi halua kuolemaa mainittavan.

Eikö tuo "kunnes kuolema teidät erottaa" sodi kirkon käsitystä vastaan - tarkoitan siis näkemystä kuolemanjälkeisestä elämästä? Siitä tulee ainakin minulle sellainen mielikuva, että kuollessaan puolisot joutuisivat eri paikkoihin.. :o Tai että kun toinen kuolee, toinen lakkaa rakastamasta. Vähän ristiriitaista, eikä kuulosta kovin ikuiselta.. :-/

No joo, mitäs siinä siviilivihkikaavassa sanottiinkaan - sillä mentiin.. ::)

Eikö tuo "kunnes kuolema teidät erottaa" sodi kirkon käsitystä vastaan - tarkoitan siis näkemystä kuolemanjälkeisestä elämästä? Siitä tulee ainakin minulle sellainen mielikuva, että kuollessaan puolisot joutuisivat eri paikkoihin.. :o Tai että kun toinen kuolee, toinen lakkaa rakastamasta. Vähän ristiriitaista, eikä kuulosta kovin ikuiselta.. :-/

Tätä minäkin ihmettelen. Luulisi, että kristinuskon mukaan kristinuskoinen pari menee yhdessä taivaaseen. Hmm, vai onko taivaassa enää muuten mitään ihmisten välistä rakkautta tai pareja? En muista.

Tätä minäkin ihmettelen. Luulisi, että kristinuskon mukaan kristinuskoinen pari menee yhdessä taivaaseen. Hmm, vai onko taivaassa enää muuten mitään ihmisten välistä rakkautta tai pareja? En muista.

Harvemmin ihmiset kuolevat yhtä aikaa, joten sikälihän kuolema erottaa. Voi erottaa vaikka 20 vuodeksi. Teologista selitystä en tarkalleen muista.

Harvemmin ihmiset kuolevat yhtä aikaa, joten sikälihän kuolema erottaa. Voi erottaa vaikka 20 vuodeksi. Teologista selitystä en tarkalleen muista.

Mutta miksi rakastaminen loppuu, kun kuolema erottaa?