Neferty

Kommentteja kun nimi ei vaihtunutkaan

166 posts in this topic

-oletan, että lähes kaikki muutkin sukulaiset tekevät niin (lähettävät postin tälle parille vain miehen nimellä)

-nainen haluaisi olla naimisissa ja ilmeisesti samanniminen, mutta mies vastustaa kai ??  (miksi, en tiedä)

-meidän suku ei ole oikein hyväksynyt naista ja siksi olen halunnut yhteisellä sukunimellä korostaa, että todella pidän häntä sukuun kuuluvana

-ovat olleet yhdessä jotain 30 vuotta tai yli, eli miellän heidät aviopariksi

-olen tuntenut heidät ihan vauvasta ja olin aika iso jo ennenkuin edes tiesin, ettei heillä ole yhteistä sukunimeä. Noloa? :-[ eli olin aina pitänyt heitä miehennimisenä pariskuntana.. ja kun olin aina kutsunut heitä miehennimellä, tuntuu hankalalta muuttaa kutsumistaan

-eivät itsekään korosta, että naisella eri nimi

-ovat sellaisia ihmisiä, että eivät loukkaannu pienestä

-ei koskaan ole tullut mieleenkään, että joku voisi siitä loukkaantua. Noloa tämäkin :-[

OK, perustelit asiasi hyvin :) Ehkäpä tässä tapauksessa toimintasi tosiaankin voi olla perusteltua, vaikken itse niin tekisikään.

Syy, miksi reagoin voimakkaasti, on se, että itse vastustan kiivaasti ajatusta siitä, että nainen "luopuu omasta suvustaan ja liittyy miehensä sukuun" (kuten pappi innolla saarnasi ex-mieheni serkun ja hänen tyttöystävänsä häissä), ja toisaalta myös siksi, että itselleni oma sukunimeni (tyttönimeni siis) on hyvin pitkälti identiteettikysymys. Mutta tämä on siis minun näkemykseni asiaan, ja tästähän ei toki tuossa sinun tapauksessasi, Peikko, ollut lainkaan kyse.

Itse kuitenkin odotan, että saan postini omalla nimelläni, myös avioitumisen jälkeen, ja kummankin puolen suvuille tullaan tiedottamaan, että nimet eivät meillä kummallakaan vaihdu. Ja jos joku siitä huolimatta lähettää meille postia tyyliin "Mies ja Nightfall Miehennimi", niin minä kyllä pidän sitä täysin tahallisena tekona, enkä sitä hyvällä katso.

Mulle ( ja myös miehelle ) on koko ajan ollut ihan selvää, että kumpikaan ei vaihda nimeään. En näe siihen mitään syytä. Mulla on hyvä nimi, ja sitäpaitsi miehen sukunimi ei laisinkaan sovi etunimeni kanssa yhteen.. ::)

En usko, että meidän sukulaiset tai tuttavat asiaa mitenkään ihmettelee tai tekee siitä ongelman. Jos jotakuta asia häiritsee, niin pohtikoon sitä tykönään!  ;D

Meillä häistä on nyt kaksi viikkoa, ja ihmeemmin ei ole kommentteja kuulunut. Sukunimemme siis säilyivät molemmilla. Häihimme kutsutuille kerroimme asiasta jo juhlaohjesäännössä, sillä en halunnut edes onnittelukortteihin väärää nimeä, saati sitten mahdollisiin nimiä vaativiin lahjoihin. Tosin miehen sukulaiset eivät taida juurikaan asiasta vielä tietää, sillä pieniin häihimme ei kutsuttu suvuista kuin vanhemmat ja miehen mummut, ja vanhemmat eivät isommin asiasta välittäneet (tai oikeastaan oma isäni oli varmaan enemmänkin mielissään) ja kun juurikin tämän keskustelun myötä aloimme asiaa pohtimaan, niin tulimme siihen tulokseen, että mummuille ei ilmeisesti ole kukaan kertonut asiasta (heille ei juhlaohjesääntöä lähetetty, koska eivät karttaa ja majoitustietoja tarvinneet). Eli vain jokunen ihminen on häistä kuultuaan kysynyt, että mikäs sinä nyt sitten olet. Valokuvaaja oli oikeastaan huvittava: kyseli tietojamme lehteä varten ja esitti asian: "Laitetaanko tähän että Ecureuil ja Herra XXXX vai Ecureuil (os. XXX) ja Herra XXXX?" Hänellä siis oli olemassa vain nuo vaihtoehdot, ja vaikka oikea muoto hänelle suunnilleen rautalangasta väännettiinkin, niin mielenkiinnolla odotan, että mitä siellä lehdessä loppujen lopuksi lukee.  ::) Ja noiden miehen sukulaisten reaktioita odotan myös kiinnostuneena...

Minä en halunnut nimeäni vaihtaa, sillä oma sukunimeni on suhteellisen harvinainen ja kaunis siinä missä miehen sukunimi on lyhyt ja hyvin tavallinen. Mies mietti jossain vaiheessa puolitosissaan nimenvaihtoa, mutta ei sitten kuitenkaan siihen operaatioon ryhtynyt. Ja toisaalta miehen töiden takia se olisi aiheuttanut aika paljon hankaluuksia, sillä uudesta nimestä olisi pitänyt tiedottaa melkoisen suurelle joukolle asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ja siltikin sekaannuksia olisi varmasti tullut.

Minä pidin myös oman nimeni.

Ei ole kaduttanut, suoraan sanottuna en ole pitkään aikaan asiaa edes mitenkään ajatellut (häistä siis kohta kolme vuotta  :o  )

Ainoa asia mikä on jäänyt vaivaamaan on se että tiedän että mieheni olisi halunnut että otan hänen sukunimensä..

Ainoa sukulainen joka kommentoi mitenkään oli oma mummuni joka omasta päätöksestäni tietämättä kommentoi että kyllä naisella pitää olla miehen sukunimi. Minä sanoin että minä nyt kuitenkin pidin omani..  mummu vaan naureskeli siihen..   ;D   Eli ei sen kummempaa draamaa!

En tiedä miten miehen sukulaiset asiaan suhtautuvat (tai tietävätkö edes asiasta ), mutta eivät ole tulleet ainakaan minulle mitään kommentoimaan.

Kyllä meillekin tulee postia pelkästään miehen sukunimellä mutta en mä ole koskaan osannut siitä suuttua tai loukkaantua.. Lähinnä huvittavaahan se on. Ei mulla ole aavistustakaan tietävätkö ne ihmiset minun sukunimeäni!  

Täällä myös eräs joka aikoo pitää oman sukunimensä.

Oma sukunimi on yhtä tylsä kuin miehen, joten miksipä sitä vaihtamaan  ;)

Olemme asuneet jo niin kauan yhdessä, joten nimen vaihdoksesta tuskin tulee ongelma, ei ainakaan meidän perheessä. Minä kun uskon, ettei yhteiselo tästä kovin tule muuttumaan sitten kun naimisissa ollaan.

Tosin on mielenkiintosita nähdä miten yhteinen posti tullaan lähettämään... Ja senhän san nähdä jo tämän vuoden joulukorteista. Vielä viime vuona kuoresta löytyi molempien nimet, mutta entäpä nyt kun ollaan perhe? Meillä siis  9kk:n ikäinen tytär. Minua ei loukkaa nyt eikä tulevaisuudessa, jos posti tulee osoitettuna perhe Meikäläiselle. Se saattaakin sitten jo ärsyttää, jos postia alkaa tulla Anna ja Alpo Meikäläiselle. Katsotaan kuinka käy.

Olemme vasta menossa naimisiin, mutta teimme hiljattain nimipoliittisen päätöksen. Otamme yhteiseksi nimeksi minun sukunimeni. Asiasta ei toistaiseksi tiedä kuin ihan lähimmät, mutta miehen äidin nykyisen miehen (60 + v) naama oli todella näkemisen arvoinen uutisen jälkeen  ;D Ihme, että pystyi olemaan sanomatta mitään.

Oon yleisellä tasolla huomannut, että monille on sätkyn paikka jo se, että mulla säilyy entinen sukunimi. Veikkaankin, että kun miehen nimen vaihdos tulee yleiseen tietoon, se aiheuttaa päivittelyjä. Oma lähipiirini suhtautuu nimivalintaan melko luontevasti, mutta nämä miehen ei-biologiset-sukulaiset ovat ärsyttävän jäykkiä ja konservatiivisia (muissakin asioissa...)  >:(

Kertokaa oman nimenne pitäneet, kuinka teille pitää posti lähettää??

Lapsettomille ihmisille:

Maija Meikäläinen(-Heikäläinen) ja Heikki Heikäläinen

"Lapsellisille" ihmisille:

Maija Meikäläinen-Heikäläinen, Heikki, Tyttö, ja Poika Heikäläinen (tai lapset Meikäläinen, ei herneitä;))

Maija, Tyttö ja Poika Meikäläinen, Heikki Heikäläinen (ja taas lasten nimi vaihdettavissa)

Eikös tämä ole vähän virallista kun tutuille ihmisille puhutaan?? Mulla on kamala dilemma... Mä aina sitten laitan vaan etunimet tyyliin Maija ja Heikki (ja lapset), ja toivon että postin setä/täti ymmärtää keitä tarkoitan :P

Mä olen lähinnä saanut kannustavia ja positiivisia kommentteja, että pidin oman nimeni. Tosi moni sanoi ennen häitä, että "kai sä pidät oman nimesi, kun sulla on niin kaunis nimi" ym ja sitten häiden jälkeen monet on tapulleet selkään tyytyväisinä, kun en vaihtanut nimeäni. Siis naiset. Miehet ei ole kommentoineet mitenkään. Mulla on monta työkaveria jotka on pitäneet oman nimen ja niille tuntui olevan tosi tärkeää, että liityin heidän "klaaniinsa".  ;D Olen ollut itse asiassa tosi yllättynyt ihmisten suhtautumisesta, ehkä maailma on oikeasti muuttumassa!  ;)

Mä olen aina ajatellut pitäväni oman sukunimen, mutta mun mielestä pariskunnalla pitää olla yhteinen sukunimi, joten jos mieheni ei suostu nimeäni ottamaan, (vähän ollaan jo aiheesta keskusteltu ja asia on mietintävaiheessa), aion ottaa yhdysnimen.Toivotaan että mies suostuu. ;)

Epeli, ilman muuta molemmat sukunimet ja kokonaisuudessaan, jos virallinen haluaa olla. Meillä kaveripiirissä usein lähetellään vain etunimillä tai jopa lempinimillä, jos vaan tarkka oikea osoite on tiedossa. Itse en haluaisi tulla kutsutuksi mieheni sukunimellä edes joulukortissa, kun kerran omakin sukunimi on olemassa. tuohon lapsiperheasiaan en osaa sanoa mitään, joku "lapsellinen" kommentoikoon sitä.

Kertokaa oman nimenne pitäneet, kuinka teille pitää posti lähettää??- - -

Meille lähetetään/toivotaan lähetettävän yhteinen posti luonnollisesti omilla nimillä:

- Maija Meikäläinen ja Heikki Heikäläinen

- Meikäläinen ja Heikäläinen

Jos haluat painottaa, että posti on tarkoitettu enemmän miehelleni kuin minulle, niin laita:

- Heikki Heikäläineen + rouva

- Heikki Heikäläinen ja Maija

Jo meille tulee lapsia, niin emme odota, että lasten sukunimet on yhteiseen postin lueteltu:

- Maija Meikäläinen, Heikki Heikäläinen ja lapset

Kyllä mua sieppaa, jos mut on automaattisesti yhdistetty miehen nimeen vaikka olen selvästi ilmoittanut pitäneeni tyttönimeni. Pikku juttu, mutta minusta postin lähettäjä voi nähdä sen verran vaivaa, että selvittää nimet oikeiksi.  ;)

Minä sain vain yhden hieman kummastelevan toteamuksen. Muuten kaikki jo etukäteen pitivät itsestään selvänä, että nimi ei vaihdu. Oma sukunimeni on harvinaisempi enkä sitä paitsi halunnut alkaa miettiä mihin kaikkialle nimestä pitäisi ilmoittaa ja mitä kortteja uusia. Tätä yhtä poikkeusta lukuunottamatta ihmiset tajuavat, että yhteenkuuluvuus ja yhtenäisyys ei siitä kasva, että nimi on yhteinen.

Yksi joulukortti saatiin, jossa oli molempien etunimet mutta vain miehen sukunimi. Tosin saatiin myös yksi sellainen, jossa oli vain minun sukunimeni (tämä ehkä ymmärrettävää; en ole varma onko ko. henkilö koskaan kuullut mieheni sukunimeä; etunimi on niin harvinainen, että se on varmasti jäänyt mieleen)

OT: Minulle ja avokilleni on jo useamman vuoden ajan tullut tietyiltä miehen sukulaisilta joulukortit vain miehen sukunimellä "Hyacinth ja Richard Bucket". Emme ole (vielä) naimisissa, joten eivät voi missään nimessä edes olettaa, että meillä olisi sama sukunimi  ::).

Hmm... onkohan meidän miehet sukua toisilleen kun meillekin tulee näitä kortteja... Tosin itse en vain ole asiaa antanut olla, periaatteesta vaadin että nimeni kirjoitaan oikein.

Pointsit ihmisille!

Kaikki joulukortit tuli jo tänä vuonna oikein.

Korteissa oli joko molempien koko nimet

tai

Neferty Meikäläinen ja Mies

tai

Mies Heikäläinen ja Neferty

Jouduin pohtimaan nimiasiaa joulukorteissa. Meni muodossa

Tyttö, Poika, Isä ja Äiti Meikäläinen

Perheen vanhemmat eivät ole avioliitossa, mutta äidin sukunimen lisääminen olisi vienyt tilaa ja mielestäni näyttänyt ettei kuulu jengiin. Lasten nimet halusin korttiin, ehkä ensi vuonna sitten menee pelkästään lapsille. Tiedän toki että avioituessa äiti pitää oman nimensä, samoin kuin minä pitäisin. Meille tulee jolukortteja Kilu ja Mies Miehennimi vaikkei olla edes kihloissa mutta eipä tuo ole haitannut. Lähinnä alussa ärsytti kun tuli Mies Miehennimi ja tyttöystävä  ;D

Toivon ettei kukaan ota tätä nyt väärin, tämä on vain minun mielipiteeni, mutta minua loukkaa suuresti se, että ihmiset lähettävät postia ihmiselle joka ei asu perheessämme. Sitten joskus jos meillä on lapsia, heille tulee miehen sukunimi ja silloin minusta korttiin voidaan laittaa perhe Miehensukunimi, mutta jos nimet tulevat niin sitten on paras vain saada se minunkin nimeni mahtumaan. Kyse on minusta lähinnä hyvistä käytöstavoista, sori menee muuten vähän OT...

Toivon ettei kukaan ota tätä nyt väärin, tämä on vain minun mielipiteeni, mutta minua loukkaa suuresti se, että ihmiset lähettävät postia ihmiselle joka ei asu perheessämme. Sitten joskus jos meillä on lapsia, heille tulee miehen sukunimi ja silloin minusta korttiin voidaan laittaa perhe Miehensukunimi, mutta jos nimet tulevat niin sitten on paras vain saada se minunkin nimeni mahtumaan. Kyse on minusta lähinnä hyvistä käytöstavoista, sori menee muuten vähän OT...

Tämä on myös minun mielipiteeni. Tosin lapsia ei tule, joten kyllä molempien sukunimien on mahduttava tai sitten jätetään kumpikin sukunimi pois

Minulle on kyllä ihansama, millä nimellä korit ja kirjeet tulevat. Monesti on ollut niin, että miehen suku lähettää kortit miehen sukunimellä ja minun suku minun nimellä. Eikä se ole kumpaakaan haitannut.

Minä tulen ottamaan yhdistelmä nimen. Kovasti siitä kyllä käytiin keskustelu miehen kanssa. Itse en suostu luopumaan nimestäni (suomessa 23kpl) eikä mieheni suostu ottamaan minun nimeäni, joten otan yhdistelmän. Vaikka se ei tulisi mahtumaan mihinkään viraston kaavakkeeseen pituuden takia.

Ihan positiivista palautetta olen saanut. Serkku kehui ja sanoi harmitelleen itse ettei tehnyt samoin. Töissä vaan nauraavat, että kuinkahan jaksaavat kirjoittaa. Miehen vanhemmat ei sanoneet mitään (eivät uskalla). Omat vanhempani eivät sanoneet mitään.

Äitini kyllä oli, että ota se miehen nimi (onnimittäin jostain saanut päähänsä, että ukko voi vaikka jättää minut jos en nimeä vaihda....??? :-?) Hänellä on muutenkin sellaisia kommentteja, että ihankuin se ukko minut yhtäkkiä pienestä erimielisyydestä (mikä paita olisi paras) minut jättäisi.

Eikä minua kyllä haittaa jatkossakaan, jos meitä kutsutaan yhteisellä sukunimellä. Mitä väliä, kun itse tiedän oman nimeni...... ;D

Suurimmaksi osaksi ihan ymmärrettiin ja jotkut ihan ihailivat, että kiva juttu kun pidit nimesi. Tai muuten suhtauduttiin ihan neutraalisti.

Mutta yksi miespuolinen kaveri alkoi pitää saarnaa, että loukkaantuisi jos hänen mahdollinen tuleva vaimonsa ei ottaisi hänen nimeään. Hän siis loukkaantui mun mieheni puolesta, että en ottanut tämän nimeä, vaikka ei taatusti ole keskustellut tämän kanssa tai muutenkaan ei suostunut ymmärtämään perustelujani vanhan nimen pitämiselle (perusteet olivat todellisia, ei vain haluan-pitää-sukuni-kauniin-nimen). Lopuksi juttu meni siihen, että hän alkoi vihjailemaan, että olen liian itsenäinen, hän ei tykkää itsenäisistä ihmisistä, käski ottamaan mallia yhdestä tyttömäisesti käyttäytyvästä tutustamme ja arvosteli, että en ole tarpeeksi naisellinen. Ei mitenkään erityisen jyrkin sanakääntein mutta selvästi antoi mielipiteensä ilmi ja mulle tuli tosi epämiellyttävä olo. Hän antoi ymmärtää, että luulee mieheni ajattelevan samalla tavalla kuin hän.

En  tosiaan ole tämän miekkosen kanssa naimisissa, eikä mun tarvitse olla hänen naisihanteensa mukainen. Riittää, että olen oman aviomieheni ihannenainen. Hän on sanonut tykkäävänsä minusta juuri tällaisena, omalla tavallani naisellisena ja itsenäisenä, ja sukunimiasiakin on hänelle erittäin ok. Plääh, tämä "kaveri" pilasi päiväni. Episodi sattui muutama viikko sitten.

Suede: Kamala kaveri sulla. :o Oikeasti, tuollainen on tosi törkeää. Kyllä ihmisellä on oltava valinnanvapaus oman nimensä suhteen ilman, että joku hyypiö tulee selittämään, että on liian itsenäinen. Erityisen inhottavalta kuulostaa tuo, että kaverisi kuvittelee tietävänsä, mitä miehesi ajattelee, vaikka ei selvästikään tiedä. Toivottavasti pystyt unohtamaan noin typerät kommentit.

Mutta yksi miespuolinen kaveri alkoi pitää saarnaa, että loukkaantuisi jos hänen mahdollinen tuleva vaimonsa ei ottaisi hänen nimeään. Hän siis loukkaantui mun mieheni puolesta, että en ottanut tämän nimeä, vaikka ei taatusti ole keskustellut tämän kanssa tai muutenkaan ei suostunut ymmärtämään perustelujani vanhan nimen pitämiselle (perusteet olivat todellisia, ei vain haluan-pitää-sukuni-kauniin-nimen). Lopuksi juttu meni siihen, että hän alkoi vihjailemaan, että olen liian itsenäinen, hän ei tykkää itsenäisistä ihmisistä, käski ottamaan mallia yhdestä tyttömäisesti käyttäytyvästä tutustamme ja arvosteli, että en ole tarpeeksi naisellinen. Ei mitenkään erityisen jyrkin sanakääntein mutta selvästi antoi mielipiteensä ilmi ja mulle tuli tosi epämiellyttävä olo. Hän antoi ymmärtää, että luulee mieheni ajattelevan samalla tavalla kuin hän.

Pakko avautua...

Kuulostaa ihan mun miehen yhdeltä "kaverilta", joka on koko ajan toitottanut mulle: "koskas sinun nimesi vaihtuu" ja "sinustakinhan tulee sitten *****". Sama tyyppi on sitä mieltä, ettei meidän koti ole oikeastaan mun koti ollenkaan (elän siis mieheni siivellä ja pah, mun tuloillahan me lähinnä eletään) ja ihmetteli miten ihmeessä minäkin olin paikalla kun hän tuli meille käymään (olisi ymmärtänyt, että olisin ollut poissa tai toisessa huoneessa piilossa koko illan, mutta että istuin seurassa...!).

Kyseinen henkilö oli muuten myös ilmoittanut pikkusiskolleni inhoavansa minua ("miten kaksi siskoa voikin olla niin erilaisia kuin sinä ja inhottava isosiskosi"). Olettaa kuitenkin olevansa ilman muuta kutsuttu häihimme... Tässä pallo on täysin minulla, koska mies on sanonut, ettei todellakaan välttämättä enää tuon jälkeen halua olla ko. henkilön kanssa tekemisissä. Mies ei oikein pidä tyyppiä enää kaverinaan sen jälkeen, kun se valehteli minulle miehestäni sellaisia asioita, että suutuin miehelle (sittemmin naureskellen tunnusti miehelleni mun läsnäollessa valehdellessaan huvikseen). Toisaalta se soittelee minulle ja lähettelee viestejä ja suorastaan hakeutuu seuraani. Mikä vaivannee.

Mulla on lopullinen nimipäätös vielä hieman auki, mutta jos pidänkin omani niin tältä tapaukselta tulee varmasti paskaa niskaan samaan tyyliin kuin tuota Sueden kaverilta. Mistä näitä ääliöitä oikein sikiää...

Plääh, tämä "kaveri" pilasi päiväni. Episodi sattui muutama viikko sitten.

Minä olisin antanut tulla tuutin täydeltä pari valittua sanaa sovinistisiasta  ;D

Ei tuollaisten idioottien takia kannata päiväänsä pilata. Ei ne ole sen arvoisia!

Häntä pystyyn!

Naimisissa ollan oltu jo kohta kaksi vuotta. Pidin oman nimeni koska se oli minun nimeni ja identiteettini. Käytännön syitä myös muitakin, miehellä ulkomaalainen nimi ja sen niminen yritys ja aiomme muuttaa maalle jossa nimeni tunnetaan yms.

Postia edelleen tulee postiluukusta muutamilta sukulaisilta (vanhemmilta naisilta) minun etunimi yhdistettynä  miehen sukunimeen ja sen kyllä raivostuttaa, taidan käyttää tuota vastaanottaja tuntematon kikkaa ;)

Kaikille muille asia on ollut ok mutta jo naimisissa oleville tutuille samanikäisille naisille, jotka vaihtoivat sukunimensä, asia tuntuu olevan ylitsepääsemätön. Muutamille miehille myös.

Olen todella iloinen että en vaihtanut nimeäni, muutama tuttu on jopa vaihtanut miehen nimen takaisin omaansa kun ei olekaan tuntunut siltä että se olisi se oma uusi nimi.

Tasan samaa mieltä. Paitsi että jos meille tulee lapsia, niin on hyvin mahdollista, että he saavat minun sukunimeni, jolloin oletan ja odotan, että kortteihin kirjoitetaan Nightfall Omanimi ja Mies Miehennimi + lapset.

EDIT: Lienen tästä jo kertaalleen jossain päin Naikkareita avautunut, mutta aikaisemmassa avioliitossani minua ärsytti suunnattomasti se, että exän sukulaisille ei millään mennyt jakeluun, että minulla oli yhdysnimi, vaan he lähettivät joka ikinen kerta kortit, kutsut tms. osoitteella "Nightfall ja Mies Miehennimi". Vaikka siis nimenomaan oli kyllä tiedotettu, mikä minun sukunimeni naimisiinmenon jälkeen oli. Kontrastia lisäsi vielä se, että omat sukulaiseni kyllä hiffasivat homman ja käyttivät useimmiten oikeaa muotoa... ei voi mitään, mutta väistämättä tuli mieleen, että tuo exän sukulaisten käytös oli tahallista >:(

Meillä on myös ollut sitä, että kortteja on tullut osoitteella "keijutiira ja Mies Miehennimi", vaikka emme ole edes olleet naimisissa, ja lähinnä mieheni kavereilta. Minua tuo ei ole muuten suuremmin haitannut, mutta vähän on ärsyttänyt se, että ne kaverit eivät ole viitsineet ottaa selvää oikeasta nimestäni. Itse kyllä näen sen vaivan, että jos uusi puolisko minun tai mieheni kaverille ilmaantuu, selvitän myös sukunimen. No, ehkä kyse on siitä, että vuosien tuttavuuden jälkeen olisi noloa alkaa kysellä sukunimeä, kun etunimellä kaverit kuitenkin tunnetaan.

Nyt kuitenkin toivon ja odotan muutosta tilanteeseen, kun sukulaisille ja tuttaville lähetettiin yhdistetty joulutervehdys/siviilisäädyn-muutos-ilmoitus, jossa selvästi ilmaistiin, että molemmat pitävät omat nimensä, ja vielä laitettiin nimet siihen näkyville.

Tämä nimiasia ei mielestäni todellakaan ole mikään suuren mittakaavan ongelma, mutta aika ärsyttävä kuitenkin!