Neferty

Kommentteja kun nimi ei vaihtunutkaan

166 posts in this topic

Kun silloin sanoin etten ole vielä päättänyt tulevaa nimeäni, totesi appiukko vakavana miehelle "suvun on sittan jatkuttava".
Kommenttina, eikö suku jatkukaan enää lasten avulla, vaan lasten nimien? :girl_impossible: Edited by Jenny-Maria

Mun on nyt pakko kommentoida tähän koska olen itse ottamassa ilmeisesti nimen mikä on monelle painajainen täällä (viitaten ketjun alkupäähän)

Nimeksi häiden jälkeen tulee olemaan S**** R**** M**** H****nen-A******nen (minulla on kolme etunimeä, ensinmäinen niistä on kutsumanimi)

Yhdistelmänimi on mulle se ainoa vaihtoehto minkä kanssa minä ja mies pystytään elämään.

Lapset tulevat saamaan nimekseen miehen nimen eli jälkimmäisen osan mun nimestä. ENKÄ aijo stressata/loukkaantua jos joulukortit tulevat miehen nimellä koska sitä aijon käyttää "perhe-elämässä".

Nimihirviöt kunniaan!

Itse en ole koskaan ajatellut vaihtavani nimeä, koska se on harvinainen ja vahva osa identiteettiäni ja lisäksi olen "isän tyttö", ja haluan siksi leimautua isäni sukuun. Toisaalta miehellä olisi myös harvinainen ja mielestäni kaunis sukunimi ja yhteinen sukunimi loisi varmasti yhteenkuuluvuuden tunnetta lisää. Olen kertonut omalle ja miehen perheelle, että en aio vaihtaa sukunimeäni enkä ole saanut siitä kommentteja. Jopa isoäitini oli loppujen lopuksi vain mielissään, kun selitin, että sukunimeni on mulle niin tärkeä, että en halua luopua siitä. Onhan se myös hänen sukunimensä :).

Ehkä tästä syystä mua ei varmasti haittaisi, vaikka meille tulisi postia Limona ja mies miehensukunimi. Paitsi tietenkin, jos tietäisin sen olevan jonkinlainen protesti. Itse asiassa tajusin juuri, että lähetän aina isäni perheen kortit siten, että isäni, äitipuoleni, sisko ja veli isänsukunimi, vaikka oikeasti äitipuolellani on kaksoisnimi. Tämä on vain ollut niin paljon helpompaa ja kaikkien nimessä on kuitenkin ollut tämä isäni sukunimi. Mutta tästä ketjusta viisastuneena kirjoitin nyt heidän hääkutsukirjekuorensa uusiksi ja nyt siinä lukee etunimi, etunimi, etunimi ja etunimi (sukunimi-)sukunimi. Ei tuokaan kaikista korrektein muoto ole, mutta toivottavasti on riittävän korrekti :).

---

Nimihirviöt kunniaan!

Ihana asenne!

Hämmennykseen olen törmännyt kun olen kertonut että nimet eivät muutu. Lähinnä ihmiset ovat mielestäni yllättyneitä kun mitään muuta, kukaan ei ole mitään negatiivista sanonut. Melkein joka iikka on yllätyksen perään todennut että eivät olisi itsekään vaihtanut jos olisi sama sukunimi :girl_smile: Nimi onkin mulle tärkeä ja ehdottomasti osa identiteettiä, vain meidän pienessä suvussa.

Meillä mennään näillä näkymin aika varmasti niin, että mies ottaa minun sukunimeni. Suunnitelmissa on lapseton tulevaisuus ja koin tärkeäksi saada jotain joka tekisi perheeksi muidenkin silmissä. Koska olen hyvin kiintynyt omaan sukunimeeni ja pidän siitä suvun puoliskosta, jolta nimi tulee.. en halua luopua. Se on siis tärkeä osa identiteettiä. Sulholle taas tuntuu olevan ihan se ja sama :lol: eli suostui nopeasti ottamaan sukunimeni. Ja sulholla on sekä kaksi etunimeään että sukunimensä kymmenen yleisimmän nimen joukossa ja se on mielestäni jotenkin ärsyttävää, sillä eihän rakkaani ole niin tavallinen :P

Toistaiseksi ainut kommentti on tullut isältäni: "Kyllä Suomessa pitäisi suomenkielinen nimi olla!" ja aika hämmästyneellä ja ehkä vähän pettyneellä äänen sävyllä (ja isä on yleensä superrauhallinen). Sukunimi siis on ruotsinkielinen, vaikka suku ihan suomenkielinen... mut ei voi minkään - sillä mennään :lol: Johan se sulhokin oppi sen oikein kirjoittamaan, niin ei voi vaihtaa enää ;) Lisäkommentteja odotellessa...

Tämä taitaa nyt mennä vähän OT mutta mä olen miettinyt miten tämän nimiasian voisi jotenkin häissä ilmaista tyylikkäästi niin ettei se jäisi epäselväksi kenellekään. Jotenkin tuntuu vähän luonnottomalta sellainen amerikkalaishenkinen "esittelemme nyt Hra Y:n ja Rva X:n", mutta olisi ihan kiva ettei jokainen sukulaistäti ja -setä olettaisi mulle sulhon nimeä. Olisiko vinkkejä?

Meillä pappi kysyi, saako sanoa kirkossa nimemme. Ja hän siis sanoi toimituksen lopussa jotenkin, että "julistan teidät rouva x ja herra y aviopuolisoiksi" ja siinä siis kaikille tuli selväksi, että en vaihtanut nimeä. Paitsi mummolleni, joka ei kuullut kirkossa kuulemma sanaakaan. Yksi sukulaiseni sanoi, että olisit nyt vaihtanut nimen kun olisit siitä eroon päässyt. Isäni kysyi vaan, että piditkö oman nimesi. Kukaan muu ei ole kommentoinut mitenkään.

Veljeni vaimo piti oman tyttönimensä heidän avioituessaan ja vihkimisen lopuksi pappi ilmoitti nimiasian. Mielestäni pappi teki sen tyylikkäästi ja kaikille läsnäolijoille tuli heti selväksi miten nimiasiat siinä perheessä menee. :) lapset on isän eli veljeni sukunimellä. Veljen vaimon päätös pitää oma nimensä ei tullut yllätyksenä, sillä hänen kaunis sukunimensä on myös harvinaisempi. Kaksoisnimi taisi puolestaan tuntua veljen vaimosta liian pitkältä, eikä se olisi oikein hyvältä kyllä kuullostanutkaan, sillä nimet ovat hyvin erityyliset. :girl_smile: Postit (yhteiset, koko perheelle tarkoitetut kortit jne) lähetän heille yleensä niin, että kuoressa lukee "Veljen Etunimi ja Sukunimi + perhe tai perheineen".

Omaa nimiasiaa en vieläkään ole lopullisesti päättänyt. Mutta ehtii tuota vielä miettiä.

Meille tulee posti nyt tyyliin K.... S...... + perhe tai vastaavasti miehelle miehen nimellä. joskus on Etunimi Sukunimi + meidän muiden perheenjäsenten etunimet siinä sukunimen perässä. Minua ei loukkaa, vaikka kaikkien meidän sukunimet eivät olekaan siinä kirjoitettuna. Eikä minua loukkaa, jos avioliiton solmimisen jälkeen tulee postia tyyliin Perhe Se ja Se.

Kaksi vuotta sitten serkkutytön häissä,kun hänen miehensä vaihtoi sukunimensä meidän suvun nimeen ja se ilmoitettiin juhlassa niin aikas karua tekstiä tuli miehen suvulta. Minä siskoineni istuin tosiaan serkun miehen sukulaisten kanssa samassa pöydässä,eikä ne varmaan ehkä edes tienneet sitä,koska olis voinut luulla niiden vähän hillineen suutaan. Sieltä tuli,että "Mitä se meni tekemään","Siis otti sen sukunimen","Herranjumala sentään,että tommosen teki" ymym ja äänen sävy oli kaikkea muuta kun kovin iloinen...

En sitten tiedä,että mitä nykyään ovat mieltä vai kauhistelevatko vieläkin. :)

Itse tulen odottamaan jännityksellä,että miten meillä menee. Tällähetkellä näyttäis siltä,että pidettäis omamme..En sitten tiedä mitä suku siitä tuumaa,mutta omahan on asiamme. :)

Hyva ketju!

Taa menee vahan OT, mutta pakko tulla sanomaan etta mina otin kaksoisnimen naimisiin mennessani, ja siita vasta olenkin saanut paheksuntaa joiltain feministikavereiltani. Ennen haita jo sain kohdata kyselyita aiheesta tyyliin "Et kai sina tosissasi ole ottamassa miehesi nimea omasi peraan, sehan on niin vanhanaikaista", "Sinulla on oma identiteettisi ja persoonasi, et kai sina tosissaan aio muuttaa nimeasi vain naimisiinmenon takia". Hassuinta asiassa on se, etta nimipaatokseen minua ei painostanut kukaan, ei mieheni eika hanen sukunsa, eika myoskaan omani, ja ainoa painostus jota kohtasin oli siis juuri nailta kavereilta, jotka toitottivat kuinka tarkeaa on etta teen "oman" paatoksen enka ota miehen nimea. Tasta kimpaantuneena heitin yleensa kavereille takaisin, etta juuri sen oman identiteettini ja oman tahtoni avulla teen ihan itse sen paatoksen ottaa miehen nimen omani rinnalle, enka halua heidan puuttuvan asiaan millaan tavalla.

Enka nyt siis tosiaan ole mollaamassa feministeja, lasken itseni sellaiseksi, mutta en ikina menisi sen tekosyyn varjolla kertomaan muille naisille minkalaisia paatoksia heidan tulisi tehda.

Summa summarum, mun mielesta kommentit ja painostaminen suuntaan tai toiseen on tosi torkeeta, jokainenhan joutuu itse elamaan oman nimensa kanssa, joten se valinta on jokaisen itse tehtava. Itse olen valintaani tyytyvainen.

Onko kellaan muulla ollut samanlaisia kokemuksia?

Enka nyt siis tosiaan ole mollaamassa feministeja, lasken itseni sellaiseksi, mutta en ikina menisi sen tekosyyn varjolla kertomaan muille naisille minkalaisia paatoksia heidan tulisi tehda.

Jatkan OT:tä, mutta musta feminismiin pitäisi juurikin kuulua se, että on olemassa vaihtoehtoja ja jokainen saa tehdä omat päätöksensä.

Mua loukkasi, kun mun työkaveri sanoi, totesi, että "miten feministi ottaa miehensä nimen. Vai ootko sä siis feministi". Juu, kannatan tasa-arvoa. Kannatan myös sitä, että saan tehdä omat valintani ja sen vuoksi ihan itse ja vapaasta tahdosta tein kuten tein.

^Amen. Olen taysin samaa mielta - mielestani feministi arvostaa naisen omia valintoja, vaikka ne olisivatkin jonkun mielesta "vanhanaikaisia".

Miiuli, ehkä nämä kaverisi luulivat, että otat miehen nimen "kompromissina" koska niinhän aika moni nainen tekee tilanteessa, jossa mies painostaa vaihtamaan nimeä (tai miehen sukulaiset) ja nainen itse haluaisi pitää oman nimensä. Sellaisessa tapauksessa ymmärrän hyvin, että halutaan vastapainoksi "painostaa" tai rohkaista siihen toiseen suuntaan, koska ei ole kiva, että naiset taipuvat näissä nimiasioissa niin usein painostuksen alla. Ikävä vain, että tässä tapauksessa kavereillasi oli väärät ennakko-oletukset ja jos olet nimenomaan kaksoisnimen halunnut, ei siihen pitäisi kenelläkään olla nokan koputtamista.

Ihan vielä en ole naimisissa, mutta nimeäni en aio vaihtaa, koska se on sen verran erikoinen, eikä meitä Suomessa enää montaa kymmentä ole. Miehelle oon tätä toitottanut alusta saakka, joten sen on hänelle melko selkeää. Silti saan kuulla sellaista, että olisi niin kiva, kun meillä olisi yhteinen sukunimi, että silloin oltaisiin oikeasti samaa perhettä. Mulla nousee lämpötila jo noista miehen kommenteista, ja sanonkin aina, että voithan sie vaihtaa nimesi mun sukunimeen, silloinkin oltaisiin yhtä perhettä, jos se kerran on sulle niin tärkeää :P.

Viimeksi, kun tulevia appivanhempiani tavattiin, tuli jotain puhetta sukunimistä. En nyt muista tarkalleen miten keskustelu meni, mutta muistan anoppini huudahtaneen, että tuleehan lapsen nimeksi mieheni sukunimi, johon mie sanoin, että lapsen nimeksi voi tulla munkin sukunimi. Ja minkä lapsen, ei me olla mitään vauvoja suunniteltu. Mutta ihan varmasti kuulen päätöksestäni olla vaihtamatta nimeäni, varsinkin appivanhemmilta, ja heiltä juuri niitä ikäviä kommentteja. Yritän sitten ladella tämän ketjun nasevia vastauksia noihin "loukkauksiin".

Omat vanhemmat eivät ole päätöksestäni sanoneet mitään huonoa tai hyvää. He selvästi ymmärtävät, että ei pelkkä yhteinen sukunimi tee avioparia ja avioliittoa, vaan niin monet muut tärkeämmät asiat.

Häiden lähestyessä kyselyt nimen vaihtamisesta ovat lisääntyneet - vain mun kohdalla, niinpä olenkin säännöllisesti vastannut kaikille, että "Ei, nimi ei vaihdu, ei KUMMALLAKAAN." Häämatkaa varatessakin, matkatoimiston täti kysyi vain multa, että millä sukunimellä passi tulee olemaan. Myös hänelle vastasin, että molempien passeissa pysyy samat sukunimet. Olettamus siitä, että nimenvaihtaja on aina nainen, on edelleen hyvinhyvin yleinen. Ärsis!

Meillä miehen ex:llä on edelleen miehen sukunimi. En halunnut olla rva Xxxx vol2 joten pidin oman nimeni. En tiedä olisiko mieheni halunnut, että vaihdan, mutta minun nimeäni hän ei suostunut ottamaan. Jotenkin vaan olisi häirinnyt, jos miehellä olisi ollut haaremi rouvia nimissään ;)