milkie

Kokemuksia: lapset häissä

177 viestiä aiheessa

Iik, kylläpäs on ikäviä kokemuksia! :-/

Itselläni ei ole käynyt mielessenikään karsia lapsosia kutsulistalta, oma siskonikin on vielä alle kouluikäinen.

Osa sukulaisten jälkikasvusta on kyllä melkoisia Vaahteramäen Eemeleitä, jotka voivat saada mielenkiintoisia ideoita aikaiseksi.

Mutta ei piä ressata ;)....vaikka näistä kertomuksista jäi jotain itämään. Ei me mitään hienosteluhäitä haluta, vaan rentoa olostelu suvun ja ystävien kesken :).

tuumaa

Manta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onpas joillakin hääkokemuksia  :o Meidän häissä oli muutama lapsivieras (ikähaarukka puolivuotiaasta ekaluokkalaiseen). Osa lapsista ovat aikamoisia vilperttejä, mutta kaikki meni hyvin. Kirkossa ei kuulunut inahdustakaan (yksi lapsi tosin oli keikkunut penkin kaiteella koko vihkimisen ajan  :D) ja juhlapaikallakin kaikki sujui ok. Toki lapsista syntyy aina ääntä, etenkin kun heitä on useampi samanikäinen paikalla, mutta niinhän se pitääkin olla. Meillä lapsille oli järjestetty oma puuhanurkkaus juhlasaliin ja siellä pöydän ääressä he viihtyivätkin hyvin. Toki välillä he intoutuivat juoksentelemaan ympäriinsä ja yksi pojista ei meinannut päästää sulhasta tanssimaan morsiamen kanssa  ::) :), mutta ei se meitä haitannut yhtään; ihmisillä oli hauskaa naureskellessaan sulhasen ryöstöä (jonka tuo yksi poika sai melkein aikaan  ;D) Jälkikäteen olen saanut kuulla lasten vanhempien suusta, että lapset ovat muistelleet kovasti häitämme. Ja vanhemmatkin kiitelleet, että heidän lapsensakin oli huomioitu juhlassa. Meille oli alusta lähtien selvää, että toki lapset kuuluvat samalla tavoin juhlaamme kuin heidän vanhempansakin. Itsellänikin on muistoja sukujuhlista, jossa itse olen viuhkannut mennä samalla tavalla muiden lasten kanssa kuin nämä lapset nyt meidän häissämme. Ja nuo muistot itselläni ovat todella hyviä ja rakkaita! Ja kuinkas muuten ne lapset oppivat niitä käytöksen kultaisia sääntöjä jos heille ei edes anneta mahdollisuutta niitä opetella?! Mutta, tämä nyt on vain minun mielipiteeni... Toki onhan häitäkin, jonne lapsivieraat eivät yksinkertaisesti "sovellu".  Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.  :)

:-X pulle

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me teimme rohkean ratkaisun ja jätimme lapset lukuunottamatta 10-vuotiasta kummityttöäni pois kutsuvieraslistalta. Kyllähän niitä kyselyjä jonkin verran tuli että voisiko lapset silti mukaan ottaa, mutta kun selitimme että hääpaikkaan ei millään mahdu niin vain yksi vieras jätti tämän takia tulematta ja hänkään ei ole meille mitenkään läheinen. Olen tosi iloinen ratkaisustamme sillä tunnelma oli ihanan rauhallinen kirkossa ja hulppean riehakas juhlapaikalla! Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee ja tämä toimi meidän kohdallamme!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä "pelkäsin" noita lapsivieraita ennen meidän häitä; sukulaisten juhlissa kun oli ollut aika hurjaa menoa välillä, eikä vanhempia tuntunut asia juurikaan kiinnostavan. Vaiheilun jälkeen päätettiin kuitenkin kutsua myös lapset (noin 20).

Pelko olikin turhaa, sillä kaikki meni aivan loistavasti!! Lapset käyttäytyivät kuin enkelit. Ilma oli hieno, joten he peuhasivat pihalla sen jälkeen kun olivat syöneet. Meillä oli heille myös "puuhanurkka" . Bändin soiton ajan he tanssivat innolla. Jälkikäteen täytyy sanoa, että olen todella iloinen, että päätettiin lapset kutsua. He toivat muutenkin hienosti onnistuneeseen juhlaan lisää hyvää mieltä ja fiilistä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy vielä kommentoida kasvatusalan ammattilaisena sen verran, että aina ei ole huonon kasvatuksen vika, jos lapsi huutaa, temppuilee tai juoksentelee juhlatilassa tai kirkossa. On olemassa vilkkaampia lapsia ja rauhallisempia lapsia, ihan syntymästään saakka. Lisäksi esimerkiksi uhmaikäisen lapsen uhmakohtaus ei katso paikkaa eikä aikaa.

MUTTA pääasia onkin se, miten vanhemmat reagoivat tähän. Jos lapsi alkaa huutaa ja riehua, poistutaanko paikalta vai annetaanko lapsen huutaa ja pilata ohjelma? Tai jos lapsi lähtee juoksentelemaan ympäriinsä, otetaanko hänet kiinni vai annetaanko juosta ympäriinsä vaikka koko juhlan/vihkitoimituksen ajan? Lapset ovat lapsia, mutta jos vanhemmat eivät puutu lastensa tekemisiin, sellainen pistää vihaksi.

Suurin osa lapsista ei jaksa olla paikallaan esim. tunnin kestävän puhevoittoisen ohjelman ajan. Vanhempien tehtävä on ensisijaisesti järjestää lapsilleen puuhaa, mutta ihan pienillä asioilla, kuten piirustusnurkkauksella ja videoilla voi parantaa pikkuvieraiden viihtyvyyttä ja samalla koko hääväen viihtyvyttä. Ja lisäksi voisi tosiaan sanoa kaasolle tai anopeille, että ohjaavat pahoin terrorisoivat pikkuvieraat vähän syrjemmälle esim. hääkakusta, mikrofoneista, soittimista , hääkimpusta yms., jos vanhemmat ovat niin ymmärtämättömiä, etteivät sitä itse tajua.

Itse oli yksissä häissä, joissa n. puolitoistavuotias pikkuherra juoksi koko ohjelman ajan ympäriinsä ja rämpytteli mm. pianoa puheiden aikana, sekä juoksenteli valkokankaan edessä ja takana diaesityksen aikana. Äitiä tai isää ei näkynyt missään. Tohua kesti niin pitkään, että itselleni tuli sellainen olo, että olisin halunnut mennä pikkuherran kanssa mikrofoonin luo ja kysyä, tunnustaako kukaan tätä lasta omakseen vai ovatko vanhemmat kenties jo poistuneet paikalta   ;D Toivottavasti kukaan ei tunnista täällä tuota pikkuvintiötä omakseen  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei ainakaan tullut mieleenkään jättää lapsia kutsumatta!! Lapset kuuluvat elämään ja myös häihin (tämä siis minun mielipiteeni....) Osa vanhemmista oli kuitenkin päättänyt ihan itse, että haluavat juhlia ilman lapsia ja olivat sitten jättäneet lapset hoitoon häidemme ajaksi.

Meillä oli yhteensä 14 alle 12-vuotiasta lasta (joista muutama on hyvinkin vilkas tapaus ja yksi vain muutaman kk ikäinen vauva) ja yli 12-vuotiaita lapsia oli muutamia. Yhdestäkään lapsesta ei ollut häiriötä tai haittaa häiden aikana, vaikka olinkin pelännyt, että metelöivätkö nämä muutamat vilkkaat lapset kirkon ajan tai huutaako vauva tms. Mutta hyvin meni kaikki. Juhlapaikalla vain muutaman kerran kuului itkua, kun lapset menivät mukkelis makkelis lattialle, mutta muuten he olivat hyvin rauhallisia. Olisiko johtunut osittain siitä, että olimme järjestäneet lapsille tekemistä (pelejä, kirjoja, väritettävää ym.) sekä lastenhoitajan?

Vanhempien tehtävä on kuitenkin huolehtia jälkikasvustaan ja vahtia mitä lapsi tekee ja miten käyttäytyy häissä ja meillä lapset onneksi osasivat käyttäytyä todella hyvin. Jokainen kuitenkin tekee niinkuin itse haluaa sen suhteen kutsuuko lapset vai ei, mutta meillä ainakin lapset nimenomaan ilahduttivat ja rikastuttivat häätapahtumaan, eivät pilanneet sitä mitenkään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli paljon lapsia ikähaitarilla 2kk ylöspäin..Kaiken ikäistä...Hyvin meni..Oltiin laitettu puuhanurkka joka oli ahkerassa käytössä. Ihania piirroksia ja väritysjuttuja jäi muistoksi. Jokainen pienokainen oli itse kirjottanut nimensä omatekemäänsä ja niitä on ihana katsella. Meistäkin oli piirretty muutama kuva...

Kirkossa juuri ennen vihkimistä joku pienokainen huusi niin lujaa kun vaan ikinä voi. Sydänalusta kylmäsi että mitenkähän vihkimisen aikana käy...Yllätys oli melkoinen...Oli hiiren hiljaista..Kaikki lapset katselivat meitä ihmeissään...Meillä on monta kummilasta ja suvussa muutenkin paljon lapsia. Kaikki niistä tykkäävät meistä...Se ehkä vaikutti siihen että kaikki seurasivat vain meitä.. Vihkikaava oli lyhyt ja siinä ei lapset ehtineet kyllästyä...Itse juhlissa puheitten aikana jos joku pienokaisista itki niin vanhemmat veivät ne automaattisesti pois niin että muut kuulevat mitä puhutaan...

Kyllähän minä kummitätinä muutaman kerran kävin lapsia ojentamassa mutta ne ovat siihen tottuneet ;D Olipa sulho yllättänyt ne juhlapaikan rakennuksen altakin ::)

Paljon riipuu just vanhemista miten lapset käyttäytyvät ja myös siitä että onko totuttu leikkimään muitten lasten kanssa...Ja kuinka totellaan jos joku muu käy vähän hillitsemässä...

Kaikista ihaninta oli kun meidän kummilapset jakoivat hääkarkit...Siellä ne meni koriensa kanssa sinnikkäästi niin kauan että kori oli tyhjä ;D

Se on kyllä todella harmillista että ne jotka ottavat ne pienokaiset juhliin mukaan myös lähtevät todella aikaisin pois...Ei tietenkään kaikki mutta suurin osa...Sitten harmitellan jälkeenpäin kun ei nähnyt sitä ja sitä ohjelmanumeroa....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin on kutsuttu lapsia ikähaarukalla 3-13 v. Juhlapaikalla lasten riehuminen ei pelota minua ollenkaan, tilaa on ja tekemistäkin on järkätty. Minua pelottaa heidän kirkkokäyttäytymisensä. Meidät vihitään ortodoksisessa kirkossa ja vihkitilaisuus kestää 45 minuuttia, jonka aikana kaikkien on tarkoitus seistä! Toivottavsti lapset jaksavat seurata seremoniaa tai vanhemmat ymmärtävät keksiä heille tekemistä. Vihkitilaisuuden pituudesta varotimme jo kutsussa.

Onko jollain kokemusta lapsista ortodoksisessa vihkitilaisuudessa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutteri:

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen joskus jostain kuullut, että lapset, vanhukset tms saavat kyllä istua. Kannattaa tarkistaa vielä paremmasta lähteestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kyllä häissä mukana koko elämän kirjo, mukaanlukien 15 kipaletta alle 4-vuotiaita  :) Vipinää siis riitti, mutta leikkinurkkaus työllisti hyvin, vanhemmat serkut yms. auttoivat hoitamisessa ja pikkulikoilla oli niin ihanaa "prinsessamekoissaan"...  Koko homman melkein kruunasi alta 2-vuotias tuore kokonimikaimani (miehen serkun tyttö), joka oli aivan ihana maskotti  :) Ei missään vaiheessa harmittanut, että lapsia oli paljon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut muutamissa häissä, joissa jopa vain kaksi lasta on onnistunut metelillään estämään sen, että vieraat kuulisivat ohjelmasta tai puheista mitään. Vanhemmat eivät tehneet elettäkään lasten hillitsemiseen  >:(

Näiden kokemusten takia emme kutsuneet lapsia omiin häihimme ja häät olivat ilman lapsiakin lämminhenkiset ja erittäin hauskat. Juhlapaikassa ei ollut lapsille erillistä tilaa ja puheita oli aika paljon. Lasten mielestä häät olisivat siis todennäköisesti olleet hyvin tylsät, mutta aikuiset  viihtyivät todella hyvin. Lisäksi häihin oli kutsuttu pääasiassa kavereita ja juhlat jatkuivat kolmeen asti, joten kavereillakin oli helpompaa juhlia, kun lapset olivat hoidossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä oli lapsia häissämme ja voin vain sanoa, että kaikki meni paremmin kuin hyvin. Omalla pojallamme oli lapsenvahti ja kyllä videot on loistokeksintö.Lapsenvahti on kyllä ihan ehdoton niin ei tarvitse itse juoksennella perässä kun virtaa varmasti riittää.. meillä kyllä oma poika väsähti ja lähti kesken illan pois kun musiikki soi aika kovasti pienen pojan korviin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on omiakin lapsia, joten olimme varautuneet lapsiperhehäihin. Kuitenkin suurin osa pienten lasten vanhemmista jätti lapsensa kotiin, halusivat juhlia kaksin. Omat lapsemme lähtivät juhlista toki aiemmin pois.

Yhden ainoan rajauksen jouduimme tekemään erään ystäväni kohdalla: Hänen poikansa on erittäin vilkas, diagnosoitu ADHD, ja mieheni ei ehdottomasti halunnut tätä poikaa häihin. Ihan turvallisuussyistäkin, koska hääpaikka oli järven rannalla. Ikävä olisi naarata ketään häävierasta järvestä, niin lasta kuin aikuista. En sitten lähettänyt kutsua tälle ystävälleni, vaan odotin, että näen hänet kasvokkain, ja silloin annoin kutsun ja toivoin hänen tulevan, mutta jättävän poikansa pois. Epäröin pitkään mitä tehdä, mutta ajattelin sitten, että parempi puhua suoraan kuin valehdella ettei häntä aiota kutsua ollenkaan, kun kerran oikeasti halusin hänet häihini. Hän suhtautui asiaan todella hyvin, ja totesi vain, että kyseessä ovat aikuisten juhlat, ja hän saa itsekin rentoutua paremmin kun ei tarvitse olla koko ajan silmät selässä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli 15 lasta. Olin kyllä ostanut hieman piirrustuspaperia, kyniä ja pelinkin - mutta olivat kiinnostuneita enemmän leikkimään keskenään.

Tanssivat muiden vieraiden mukana bändin soittaessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä nuorin oli noin vuoden. Lapsille oli oma nurkkaus jossa pyöri video ja oli leluja. Kaikki meni paremmin kuin hyvin. Lapset ja aikuiset viihtyivät hyvin. Ei mitään ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lapsia noin 150 hengen häissä runsaat kymmenkunta. Pienimmät taaperot olivat alle vuoden vanhoja ja isommat jo ekoilla luokilla kouluissa. Kaikki sujui erinomaisesti!

Olimme tilanneet kaksi lastenhoitajatyttöä MLL:n paikallistoimistosta ja järjestäneet salista erilliseen tilaan lapsille leikkinurkkauksen. Tytöt tekivät lapsille kasvomaalauksia, leikkivät muovailuvahalla ja piirtivät lasten kanssa.

Lapset elivät mukana ohjelmassa - kävivät välillä halailemassa minua (voih....) ja selkeästi nauttivat päivästään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset nauttivat häistä. Olin varannut heille piirustuspaperia ja tulostanut värityskuvia netistä sekä laittanu viereen väriliituja (ei myrkyllisiä) ja lisäksi heille oli iso namikippo ja limpparia. Lahjaksi saimme upeasti väritettyjä kuvia ja hienoja piirustuksia. Vieraana meillä oli 4 kpl 1-5 vuotiasta ja 4 kpl 8-11 vuotiasta. Isoimmat lauloivat meidän mukana karaokea ja piirsivät ja värittivät pienempien kaverina. Kaikki viihtyivät. Ja kiitosta sain vanhemmilta, kun olin järjestänyt moista ohjelmaa lapsille ja he saivat juhlia edes hieman myöhempään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli noin 20 lasta häissä, eikä mitään nurinoita kuulunut. Olimme hankkineet lastenvahdin, jonka avustuksella vanhemmatkin saivat vähän nauttia juhlasta. Lasten nurkkauksessa oli leluja ja piirustusvälineitä. Hääparillekin oli piirretty muutama kaunis taideteos, jotka tulevat kunniapaikalle hääalbumiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli häissä n.20 eri ikäsitä lasta ja ongelmitta säästyttiin. Mun henkilökohtainen kanta on se, että lapset kuuluu perhejuhliin ja sitä häät mun mielestä onkin. En ollut varannut mitään lastentätitä, mutta olin varannut jokaiselle lapselle oman ämpärin, missä oli pienet värikynät ja värityskirja, saippuakuplia, karkkia. Lisäksi morsiusneidot 10 ja 11 vuotiaat jakoivat hääkarkit ja aforismit, mikä sinällään oli myös ohjelmaa lapsille. Meillä lapsilla oli myös mahdollisuus olla ulkona. Lisäksi myös lapset tykkäävät tanssia, joten olivat mukana jammaamassa kun orkesteri alkoi soittaa.

Itse en halunnut, että lapsilla olisi oma lasten huone, vaikka siihen mahdollisuus olisikin ollut. Mielestäni lasten kuuluu olla mukana juhlassa, eikä suljettuina johonkin huoneeseen katsomassa videoita ja pelaamassa pleikkaa. Eivätpä ainakaan niin opikaan käyttäytymään juhlissa.

Tämän lisäksi yksi parinkunta oli hoitanut niin asiansa, että ennen jatkoille lähtöä, veivät lapset hoitoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on paljon serkkuja, mutta yli 10-vuotiaita en siitä porukasta laske enää lapsiksi. Varsinaisia lapsia oli siis vain viisi ja kaikki olivat sukua. Morsiusneitoina olivat 5v. siskoni ja 7v. kummityttöni ja sulhaspoikana 6v. miehen kummipoika. Lisäksi yksi 7v. tyttö ja 8v. poika.

Olimme etukäteen varautuneet siihen, että ainakin siskoni ryhtyy riehumaan jossain vaiheessa, on nimittäin yleensä todella vilkas. Pienessä sivuhuoneessa oli lapsille tekemistä, värityskirjaa ja kyniä, äitini taisi tuoda jotain muutakin askartelutarviketta. Muut lapset kuin sisko normaalisti aika rauhallisia, mutta kyllähän ne kaikki siellä peräkanaa juoksivat jossain vaiheessa. Minulle sikäli helppo tilanne että kaikki ovat niin läheistä sukua (sisko+serkkuja) että voin ihan suoraan niitä käskeä jos tarvis, kerran taisin siskolle ääntäni korottaa. Vanhemmat kuitenkin onneksi kävivät välillä paimentamassa lapsiaan kun meno meinasi mennä villiksi.

Kaikki lapset käyttäytyivät ihan riittävän hyvin. Kirkossa oli hiljaista, eivätkä möykänneet juhlapaikallakaan kuin tauoilla kun ei ollut mitään ohjelmaa. Lapset olivat omassa pöydässään, mutta vanhempiensa pöydän vieressä. Lasten pöytä oli sijoiteltu niin, ettei heidän liikkumisensa pöydästä ja pöytään haitannut muita. Varsinkin tytöt olivat erittäin innolla mukana häissä, enkä ole koskaan nähnyt leveämpää hymyä kuin kummitytöllä tämän kuullessa että saa pitää mekon itsellään. Sisko lauloi meille itse keksimäänsä laulua ja oli piirtänyt minusta kuvan (näytän vihreältä jänikseltä)  :-X Sulhasen ryöstö aiheutti pientä hermostumista, kummityttö ja sisko kävivät kyselemässä koko illan että mihin kaaso oli vienyt sulhasen. Kummityttö myös ihastui toivottomasti bestmaniin...

Halusimme, että lapset saavat osallistua juhlaan siinä missä aikuisetkin, siksi heille oli katettu samanlainen pöytä kuin muillekin eikä leikkihuoneen lisäksi ollut muuta erikoista. Minusta lasten käyttäytyminen on vanhempien vastuulla ja jos joku tästä huomauttamisesta ottaa nokkiinsa, voi ehkä miettiä omia kasvatusperiaatteitaan. Tiedän tapauksia jotka kasvattavat lapsensa niin vapaasti, että kokevat minkä tahansa kieltämisen olevan lapsen rajoittamista. Vanhempien tehtävä on kuitenkin nimenomaan luoda ne rajat tehdäkseen lapsesta "yhteiskuntakelpoisen" yksilön. Tähän kuuluu mielestäni käytöstapojen opettaminen, eihän aikuisillakaan ole mitään oikeutta riekkua miten sattuu toisten juhlissa. Meidän juhlissamme huolestuinkin enemmän aikuisten käyttäytymisestä ja niinhän se enoni olikin loppuillasta ihan kaatokännissä  >:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissämme oli vain 4 lasta, joiden iät oli 2-, 4 - x 2 ja 6-vuotta. Lapset olivat aivan ihania. He osallistuivat tanssimiseen ja pyysivät tanssilattialle myös sellaisia, jotka eivät muuten olisi tanssineet. Vihkimisen aikana 4-vuotias kysyi äidiltään, kuinka kauan täällä pitää vielä olla, mutta sekin vain hymyilytti minua. Olimme kutsuneet lapsia enemmänkin, mutta osa vanhemmista oli päättäneet jättää lapset kotiin, jotta voivat itse nauttia juhlasta rennommin. Lapset kuitenkin toivat iloa juhlaan silloin kuin aikuiset vielä jäykisteli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni häät ovat perhejuhla ja lapset ovat tottakai tervetulleita mukaan juhlimaan!!

Ja lapset ovat lapsia. Välillä heitä kiukuttaa, riehututtaa jne, mutta se kuuluu elämään kuten häätkin!

Meillä alle 10-vuotiaita lapsia oli n. 10.  17 % koko hääväestä. Olimme järjestäneet heille lasten nurkan, koska pidimme myös lapsivieraiden viihtyvyyttä tärkeänä.  Lasten nurkassa oli erilaisia pelejä ja ruuan jälkeen myös sipsejä, keksejä ja limua.

Lasten nurkka oli TOSI suosittu ja eri sukujen lapset tutustuivat mukavasti toisiinsa. Vanhemmat saivat juhlia rauhassa, kun lapsetkin viihtyivät eivätkä olleet vanhempien vieressä kinuamassa kotiin lähtöä.

Mielestäni hääparien kannattaisi huomioida lapsivieraat jo hääpaikkaa varatessaan niin ei tule ongelmia sen suhteen saako lapsille omaa tilaa/nurkkausta järjestettyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lapsia laajalla ikähaitarilla lähes parikymmentä. Ohjelmaa pienimmille oli järjestetty hiukan esim. ruokailun ja kahvien välissä oli ongintaa ja pihalla sai pelata koko illan minigolfia meidän laskuun. Kun pidemmät tauot täyttiin tekemisellä, "järjestyshäiriöitä ei syntynyt" ja toisaalta vanhemmille jäi hetki aikaa seurusteluun muiden sukulaisten kanssa, kun kaasot ja muutamat nuoremmat naisvieraat ottivat koko lapsikatraan mukaansa. No, morsiankin kävi toki onkimassa ja sai paljon suklaata. 8) Tarjolla oli myös värityskuvia lapsosille.

Juhlissa oli muutenkin lastenpöytä (itse asiassa erittäin lähellä meidän pöytää vielä), johon kelpuutettiin kaikki kouluikäiset istumaan. Hyvin käyttäytyivät sielläkin. Tätä pienemmät (sanoisin ne, jotka eivät voineet itse hakea vielä ruokiaan) istutettiin vanhempiensa luo.

Värityskuvathan ovat lapsille sopivaa ja rauhallista tekemistä, eivätkä ne tarvitse erikseen tilaa (istuvathan vieraat pöydissä joka tapauksessa). Kun printtaa netistä suoraan ei hintaakaan juuri tule, paitsi nyt niistä värikynistä (tosin nekin ostimme tarjouksesta ja kustannus oli muutamia euroja). Suosittelen järjestämään jotakin tuollaista lapsille, sillä pitkään paikallaan istuminen on tylsää juhlissa minustakin ja lapsen aikajänne taitaa olla vielä onnettomampi kuin minun. ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meidän häissä oli viisi 5-9 vuotiasta lasta. Rajasimme lapsikatraan vain ihan lähimpiin lapsiin, muuten lasten määrä olisi noussut yli kahdenkymmenen. Lapsille oli järjestetty oma pieni pöytä missä oli jokaiselle oma pino värityskuvia ja muutamia palapelejä. Pöydän vieressä oli myös videot ja tv, jossa pyöri välillä piirrettyjä. Lisäksi lapsille tuli vierailemaan nalle puh ja ihaa (siskoni miehensä kanssa), jotka veivät lapset pienelle retkelle heti ruokailun jälkeen. Lasten nurkkaus ei vienyt juuri yhtään tilaa, mutta piti lapset oikein tyytyväisinä koko illan. Lisäksi lapsilla oli selkeä paikka missä heidän oli mukava leikkiä ja jutella omia juttujaan. Värityskuvat olivat loistava keksintö ja niitä kannattaa tulostella oikein reilusti. Meillä kuvia taisi olla jokaiselle 20, mutta innokkaimmat värittivät ne heti kättelyssä ;D

etenkin näin talvihäissä piti lapsille olla jotakin ohjelmaa suuniteltuna, koska ulos ei päässyt energiaa purkamaan millään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minua sai pitkään puhua ympäri jättämään lapset pois häävieraslistalta, mutta juhlien jälkeen voin kyllä sanoa olevani tyytyväinen. Tilanteet ja aikataulut pysyivät hallussa, vanhemmat saivat kaikki juhlia rauhassa jne. :)

Meillä olisi listojen mukaan ollut tulossa 34 lasta, joista suurin osa alle 4-vuotiaita ja vain muutama kouluikäinen. ::) Leikkihuone ei siis olisi toiminut ohjelmaratkaisuna kuin muutamille.

Lapsikiellon takia yksi henkilö veti herneen nenään ja jätti  tulematta juhliin. Hänkin tuli suht isoine lapsineen kyllä kirkkoon, mikä oli hieno homma, eli välit eivät onneksi menneet kokonaan poikki. Parilta perheeltä lastenhoitojärjestelyt pettivät ja heiltä sitten valitettavasti piti ainakin toisen vanhemmista jättää tulematta. Muuten mitään ongelmia ei tullut. Jos joku esittikin tyytymättömyytensä tilanteeseen, niin ymmärrystä alkoi löytyä, kun kerroimme 25 vaippaikäisen olevan listoilla, jos otamme lapset mukaan.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään