Pöytien siirto / poisto kesken juhlien


mmarika

Recommended Posts

En löytänyt sopivaa keskustelua kysynykselleni. Minulla ei ole montaa kokemusta erilaisista häistä ja juhlatilaa järjestelyistä. Siksi kysynkin, että mitä mieltä olette olleet vieraana pöytien siirrosta ruokailun ja kahvien jälkeen?

Mietinnässä olevassa juhlatilassamme ei ole erikseen tilaa tanssilattialle. Eli kahvien jälkeen pöytiä joudutaan tiivistämään ja muutama jopa poistamaan kokonaan. Onko tämä huono asian sen vieraan kannalta, jonka pöytä on poistettu? Ajattelin, että tässä vaiheessa istumajärjestys katoaa ja vanhemmat vieraat jo poistuvat. Tuoleja jättäisimme niin paljon kuin mahdollista, mutta kaikilla ei silti olisi "omaa pöytäpaikkaa". Terassilla ja ulkona voisi sään ollessa hyvä, istua. Onko tämä ikävä juttu sellaisten vieraiden kannalta, jotka eivät halua tanssia? Ohjelmanumerotkin on varmaan hoidettava ennen pöytien siirtoa, jotta vieraat voivat seurata niitä omilta paikoiltaan.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ollut vieraana yksissä häissä, joissa pöydät siirrettiin. Myös omissa häissämme jouduimme siirtämään pöytiä kahvin jälkeen tanssilattian puutteen vuoksi. Omissa häissä ajatuksena oli, että jokaisella on mahdollisuus ruokailla ja juoda kahvit omalla paikallaan. Illanmittaan ihmiset kuitenkin liikkuvat ja seurustelevat myös muualla kuin omalla paikallaan. Omissa häissä itseäni hieman huoletti etukäteen muutamien merkittyjen paikkojen poistuminen. Kuulemani mukaan tästä ei kuitenkaan aiheutunut vaivaa vieraille.

 

Luulen, että tähän vaikutti muutamat etukäteen mietityt seikat. Ensinnäkin pöytien siirron ajoitus. Syöminen vaatii yleensä pöytäpaikan. Tästä syystä päädyimme siirtämään pöydät vasta kahvin jälkeen. Meidän häissä bändi aloitti noin yhdeksän kymmenen aikoihin. Toisekseen pöytiin, jotka myöhemmin jouduttiin siirtämään laitettiin paikat sellaisille henkilöille, joiden arvioitiin poistuvan ensimmäisenä tai he olivat tekemisissä häiden järjestelyjen kanssa. Lisäksi kaikille, jotka tulivat jäämään loppuillasta ilman "omaa paikkaa", ilmoitettiin asiasta etukäteen. Näin he osasivat varautua pöytien raivaamiseen. Häissä, joissa olin vieraana ja joissa pöydät siirrettiin, ei tällaista ilmoitusta tehty. Se ettei osannut varautua paikan menettämiseen teki siitä ikävää.

Link to comment
Share on other sites

Pöytien poistamisessa on minusta se hyvä puoli että ihmiset ehkä liikkuvat enemmän ja porukat pääsevät hieman sekoittumaan. Itse vieraana olen kokenut sen hieman hankalana jos oma paikka poistetaan ilman etukäteen varoitteluja, mutta tuolla tavalla järjestettynä kuin ipanipa kuvasi se kuulostaa ihan toimivalta.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on sama tilanne kuin aloittajalla, että osa pöydistä on siirrettävä pois kahvien jälkeen, muuten ei mahduta tanssimaan. Ja se tanssiminen on kuitenkin meille tärkeä juttu. Suunnitelmissa on samaten jättää kyllä tuoleja huoneen sivustalle sekä pääpöydän ääreen toiselle puolen (jolloin siinä lisääntyy istumapaikat 14>28) eli kaikki kyllä pääsevät istumaan halutessaan. Varmaankin jokunen pöytä jää seinustalle, jotta siihen voi laskea lasin yms. Lisäksi katetulla terassilla on istumapaikkoja. Missään nimessä istumapaikkoja ei mielestäni voi viedä ennen kahveja. ipanipasta poiketen meillä pääpöydässä istutaan me, avustajat ja vanhemmat eli sitten "kristillinen" tasajako kaikkien vieraiden kesken, lähes jokainen "menettää" paikkansa huolimatta iästä, arvioidusta lähtöajasta tai tanssihalukkuudesta.

 

Ajattelen, että paikkojen poistuminen voisi myös lisätä "piirien" sekoittumista, sillä ruokailujen istumajärjestyksessä laitetaan pääasiassa tutut vierekkäin.

Meillä on vielä ohjelmaosuus sinänsä auki, että mietitäänkö vielä, tuleeko joku yksi lyhyt ryöstö tai "kumpi-leikki" yms., vaiko ei mitään, mutta mielestäni niiden seuraamiseen ei tarvita pöytää eikä välttämättä tuoliakaan.

 

Onneksi henkilökunta huolehtii pöytien siirtelystä. Muutamaa mahdollista ongelmakohtaa olen pohtinut..

- Miten käy pöytäkoristeiden siirrossa? Tuleeko huoneesta liian karu, kun suunnittelemani tuikut/kukat/helminauhat häviävät? (Tätä varten olen sitten miettinyt seinälle valonauhaa, joka muutenkin pääsee oikeuksiinsa vasta illan hämärtyessä)

- Lisäksi vieraat on sitten kahvin jälkeen saatava pois tieltä (=ulos). Toivottavasti on hyvä sää, sillä siihen olemme suunnitelleet valokuvausvarttia!

- Kuinka vieraille kerrotaan pöytien poistumisesta? Erittäin hyvä huomio, että pitää kertoa etukäteen, että osaa henkisesti valmistautua, mutta myös, jotta vieraat ottavat laukkunsa/lasinsa yms. mukaan. Ehkäpä seremoniamestari kertoo tästä vieraille muun infon mukana, kun he odottavat meitä saapuviksi.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä poistettiin pöydät pienestä salista kahvien jälkeen ja siitä ilmoitettiin erikseen. Tanssitilan reunoille pystyttiin jättämään hyvin tuoleja kuitenkin! Oli kaunis kesäsää ja ihmiset eivät paljoa istuskelleetkaan. Siirtämisen vuoksi järjestettiin ohjelmaa ulkona, jonne kaikki lähtivät. Pöytäkoristeilla runsautettiin toisia tiloja, eli siirrettiin niitä muihin pöytiin ja lahjapöytään yms. Minusta tämä toimi erittäin hyvin!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...