Nirppa

Mitä teit päivää ennen häitä?

58 viestiä aiheessa

Haluaisin tietää mitä te muut teitte päivää ennen häitä....

Itse käytiin koristelemassa hääjuhlapaikka ja sovitiin, kuka hoitaa mitäkin sitten seuraavana päivänä. Pidettiin häät kotipaikkakunnalla eli 100km siltä paikkakunnalta missä silloin asutiin.

Yö meni itsellä jännittäessä ja viimeisiä juttuja tehdessä. Sulhanen joi stressiin pari olutta ja meni nukkumaan ja morsian valvoi yöllä kahteen asti tehdessään erilaisia juttuja seuraavaa päivää varten. Tosin tuskin nukkumatti olis päässyt yllättämään. Illalla tein vielä kiitoslahjaa kaasolle, kirjoitin vieraskirjaan valmiksi liirum laarumit, ja tein viimeisiä koristeluja. Soittelin äidille (jonka olimme häätäneet kotoaan, jotta saimme asunnon vallatuksi sulhasen kanssa...) jne. Tuli myös juotua pari siideriä (ei siis kännejä...). Ja jännitettiin seuraavaa päivää....

edit. Yhdistin kaksi ketjua. -Trio-

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Raahasin tuoleja sisään (häät pidettiin lapsuudenkodissani) ja asettelin kynttilöitä kynttilänjalkoihin yms. järjestelyä. Illalla uni tuli tosi nopeasti, kun oli koko päivän puuhastellut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Askartelin opastekyltit, keräsin tavaroita kasaan, pakkasin vaihtovaatteet hääyötä varten ja tein ruokaa. Raivostuin silmittömästi kun huomattiin että osa hääviineistä oli varastettu. Loppuilta meni hääpaikan koristelussa. Uni ei tullut yöllä, nukuin ehkä enljä tai viisi tuntia. Väsymys ei kyllä haitannut hääpaivän tahtia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin täyden, normaalin päivän töissä ja illalla katoin juhlapöydän valmiiksi. Kaivoin myös kaapista kaikki tarpeelliset tavarat esille; kuten puvun, hansikkaat tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisin kiinnostunut tietämään mitä morsiot tekevät häitä edellisenä päivänä?

Menevät koristelemaan juhlapaikkaa? Käyvät manikyyrissä? Pakkaavat matkalaukun hääyötä varten? Siivoavat kotona?

Jännittikö? Tapasitko tuttuja? Oliko sukulaistesi kesken?

Olitko miehesi kanssa kotona ja jännititte yhdessä?

Vai olitteko keksineet jotain rentouttavaa ohjelmaa?

Kaivoitteko pukuja esiin, kenties kuljetitte niitä hotellille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kummallakin häitä edeltävä päivä vapaa. Sinä aamuna järjestelimme kotia siihen kuntoon, että miehen oli helppo roudata juomat autoon seuraavana päivänä. Juhlapaikkalta soitettiin ja vaihdoimme muutaman sanan järjestelyistä. Viimeistelimme lounaan jälkeen pöytäkartan, mies lähti pesemään autoa ja viemään pukunsa ja minun vihkisormukseni vanhemmilleen. Iltapäivällä kävimme hakemassa vielä lisää juomia kaupasta ja illan vietimme miehen vanhempien luona, jonne oli kokoontunut muutamia sukulaisia. Miehen äiti teki minulle manikyyrin ja tulimme kotiin yhdeksän aikaan, jonka jälkeen tein vielä kaksi tuntia viimeisiä tarkistuksia hääpäivän tavaroista. Aiemmin illalla pappi vielä soitti minulle, onneksi vain vastatakseen meiliini nimenmuutoksen etenemisestä. Kävin suihkussa ja föönasin hiukset yhdeltätoista, sitten kömmin miehen viereen nukkumaan. Jännitys tuntui voimakkaasti koko päivän, kävin ihan ylikierroksilla. Illalla onneksi sain kaikki järjestelyt hyvälle mallille, joten rauhoituin ja ennen yhtä sain unen päästä kiinni. Seuraavana päivänä heräsin rauhallisena ja tyynenä. Kaikki hermoilu oli hermoiltu edellisenä päivänä ja hääpäivänä vain nautin morsiamena olosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lauantaina oli häät, sitä ennen; torstai-iltana lähdettiin ajamaan mun vanhemmille, 350km päähän hääpaikkakunnalle. Perjantai aamuna mentiin tapaamaan pappi ja käytiin seuraavan päivän ohjelmaa läpi. Mä jatkoin siitä koemeikkiin, ja suunniteltiin samalla kampaus. Sulkki tuli hakemaan, ja lähdettiin juhlapaikalle hakemaan avaimet, ja koristelemaan paikka. Siinä sitten vierähtikin näppärästi loppuilta. välillä käytiin syömässä ja mentiin jatkamaan. Pitopalvelu kävi laittamassa omat hommansa valmiiksi, sekä kuvaaja, ja DJ kävivät kattomassa ja suunnittelemassa seuraavaa päivää. Illalla kävin kiikuttamassa pukuni, ja kaasojen puvut toisen kaason luo, jonne aijoimme mennä pukemaan hääpäivänä meikkien ja kampausten jälkeen. Sen jälkeen täysillä vanhempien luo saunomaan ja laittamaan vielä kynnet, tekemään kasvo-ja hiushoito (koemeikissä käydessä sain ohjeet, ja jopa aineet) vihdoinkin nukkumaan mennessä kello näytti jo kahta, joten ei ehtinyt paljo miettiä ja jännittää tulevaa päivää, kun uni vei voiton  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä meni ihan koko päivä hääjärjestelyjen kanssa, joten lauantaita en kerinny edes jännittää. Aamulla vielä leivoin. Iltapäivällä mä kävin tarkistamassa meidän kukat, ja mies sillävälin kävi laittamassa paikat kuntoon vihkipaikalla. Muuten menikin päivä juhlapaikalla koristeluja laittaessa. Viimeisiä juttuja tehtiin mieheni kanssa kotona vielä puolenyön jälkeen. Ennen nukkumaanmenoa ennätin hädintuskin hiukset pestä.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika tavallista... Järjesteltiin anoppien kanssa juhlapaikka kuntoon. Käytiin hakemassa pöytäkoristeita kaupasta. Juttelin pitopalvelun kanssa. Laitoin kamppeita kasaan hääpäiväksi. Nukuttiin yö kotona molemmat yhdessä. Suosittelen, oli niin mukavaa oman kullan kainalossa kölliä, ei ollut suurempia ongelmia saada unenpäästä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli molemmilla perjantai vapaana. Miehen kaverit veivät hänet Tallinnaan ja minä jäin äitini kanssa shoppailemaan ja ottamaan aurinkoa. Perjantai-iltana tuli kyllä valvottua hieman, kun silloin piti taitella kirkko-ohjelmat ja käydä häiden ohjelmaa vielä läpi kertaalleen kaasojen ja bm:n kanssa. Mutta kaikenkaikkiaan häitä edeltävä päivä oli aikas rento  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli vapaata kaksi päivää ennen häitä ja sulhanenkin tuli kotiin pitkältä reissulta. Perjantaina oli silti vielä ankarasti askarreltavaa: meillä oli aika "työläät " käsiohjelmat, jotka tein yksin. Niimpä pinna kiristyi ja tuli varmaan yhteiselomme pahin riita juuri häitä edeltävänä iltana. Se oli aika kurjaa, koska se vaikutti tunnelmaan vielä hääaamuna, mutta onneksi saatiin täydellisesti sovittua ja tunnelmakin nousi taivaisiin hääpäivänä.

No, siis häitä edeltävänä päivänä askartelin ja sitten tapasimme yhdessä kuvaajan, jonka kanssa kävimme katsomassa juhlapaikkaa ja suunnittelemassa kuvausympäristöjä. Tapasimme myös todistajan, joka laittoi nimensä nimenmuutosta koskevaan paperiin. Hänen kanssaan sentään otettiin pari lasillista viiniä eli tuli sen verran rentouduttua. Perjantain ja lauantain välisenä yönä kokosin tavaroita häämatkaa varten eli siis pakkasin matkalaukkua, koska häämatkalle lähdettiin vihkimistä seuraavana aamuna. En ehtinyt nukkua kuin pari tuntia... en kyllä suosittele sitä morsiammille.

Olin suunnitellut, että edellinen ilta otetaan rauhallisesti yhdessä hyvissä fiiliksissä, kaikki valmiina. Kävin koko lailla päinvastoin. Mutta ihme ja kumma: häistä tuli kuitenkin täydelliset ja niitä muistan onnellisena edelleen, runsaan kuukauden kuluttua, joka päivä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häitä, eli siunausta kirkossa ja hääjuhlia, edeltävänä päivänä aamulla hoidettiin viimeiset askartelut, kävimme maistraatissa "hoitamassa virallisuudet", ravintolassa syömässä ja koristelemassa juhlatilan. Kaaso tuli meille yöksi, sulhanen poistui vanhempiensa tykö. Katsoimme kaason kanssa elokuvan ja joimme pari siideriä, kävimme puolen yön tienoilla (muistaakseni) nukkumaan -ja sitten se jännitys iskikin, eikä uinumisesta tullut mitään  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

aamulla lähdin hakemaan kukkia ja siitä sitten ajelimme kohti miehen vanhempien kotia. Sovimme aikataulusta - mies kaatamaan koivuja minä keräämään luonnonkukat ja sitten juhlapaikalle tekemään kukka-asetelmat kuntoon. Aikaa tähän vierähti tovi jos toinenkin. Illalla vielä hermoiltiin pöytäjärjestyksestä - muutettiin sitä - mies hermoili lisää ja minä tein sellaisen pöytäkartan kun parhaana pidin. Kotimatkaan meni yli tunti ja sitten vielä ruoan laittoa, suihkussa käynti, kynsien lakkaus, lakanoiden vaihto ja vihdoin nukkumaan (noin yhden tienoilla)... väsyneenä ja heti sikeään uneen...  ;) Eipä kaikelta touhulta ainakaan ehtinyt/muistanut jännittää ja hääpäivänä aikataulu olikin jo väljempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Veimme paikkakortit yms. tarvikkeet juhlapaikalle ja sovimme siellä pitopalvelun kanssa viimeiset jutut kuntoon. Illalla kummini tulivat kylään ja harjoittelimme vielä hetken häävalssia. Rentouduimme ja nautimme häähumusta.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häitä edeltävänä päivänä mentiin koristelemaan hääpaikka vanhempien ja kaasojen kanssa. Siihen vierähti useampi tunti, sen jälkeen mentiin porukalla syömään ja vielä viime tingan laukkuostoksille. Sitten mentiin kotiin ja mieheni naputteli hääkyltit valmiiksi ja bestmaninsa kanssa vei ne paikoilleen. Illalla syötiin hyvin ja juotiin muutama lasi viiniä, kateltiin leffaa ja mentiin (yrittämään) nukkumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin, tämä on eka kerta kun kirjottelen tänne foorumiin rouviintumisen jälkeen. Nyt voi antaa takaisin kaikkea mitä olen täältä saanut eli neuvoja ja kertomuksia kokemuksista.

Elikkäs aamulla kävin laitattamassa kulmat ja sitten sulhanen lähti bestmanin kanssa ja miä kaason kanssa hoitamaan viimeisiä asioita, kuten puku pesulasta, ostettiin lantringit ja haettiin kuoharit ym.. Nämä kaikki olisi voinut hoitaa kyllä aiemminkin ja toivon että olisi pitänyt pääni näissä asioissa, enkä kuunnellut piruilua "hössöttämisestäni", koska todella paljon aikaa meni viimeisiin koristeluihin hääpaikalla. Olimme siis jo olleet siellä koko edellisen päivän ja silti hommaa jäi väistämättä viimeiselle päivälle. Olin suunnitellut olevani viimeisen päivän (lue viimeisen viikon, koska olimme 2 viikkoa lomalla ennen häitä) rennosti ystävien ja sukulaisten kanssa, jotka olivat tulleet jopa ameriikasta asti. Pääsin kuitenkin kotiin vanhempieni luo vasta kymmeneltä illalla ja olin nälissäni väsynyt ja kiukkuinen. No siskoni, siskontyttöni ja vanhempani saivat minut pian rauhoittumaan laittamalla minulle jalkakylvyn, antamalla minulle hartiahieronnan, lasin viiniä, lempiruokaani (savustettua lohta, salaattia ja uusia perunoita) jonka autimme yhdessä terassilla kauniissa kesäillassa. Rentouttavan saunan jälkeen otin äitini antamat nukahtamis lääkkeet ja vaivuin levolliseen ja syvään uneen. Suosittelen kyllä kaikille jotakin unta antavaa, koska seuraava päivä on pitkä ja ikävä jos väsyttää vain. Etää tällaista minulla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jarjettoman kiireinen!

Heti aamulla menimme kaason kanssa manikyyriin, jonka jalkeen kotimatkalla rupesi jannittamaan (ensimmaisen ja ainoan kerran!) ja kirkossa itkemisen pelko vaihtui pyortymiskauhuksi... heti kun sain vanhempien luona tekemista, jannitys kuitenkin helpotti. Iltapaiva alkoi pakkaamisen (edellisen illan tavarat, kaikki juhlapaikalle meneva, haapaivan vaatteet ja tarvikkeet ja seuraavan paivan vaatteet) ja poytaliinojen silittamisen merkeissa. Ohjeistin seremoniamestarina toiminutta pikkuveljeani viela moneen kertaan tehtavista, jatin vanhemmilleni listoja autoon pakattavien koristeiden osalta ja otin itse kasseineni taksin haayohotellille, jossa yovyimme kaason kanssa myos haita edeltavan yon. Tuskin ehdimme asettua huoneeseemme, kun piti lahettaa kaaso floristille juhlapaikan kukkia hakemaan ja lahtea itse juhlapaikalle sen koristelua aloittamaan. Tahan meni muutama tunti, jonka valissa kavimme kaikkien osallisten kanssa myos vihkiharjoituksessa.

Juhlapaikan koristelun jalkeen palasimme kaason kanssa hotellille, soimme pikaisen illallisen ja pukeuduimme ulosmenoa varten. Tapasimme ulkomailta tulleita haavieraita terassilla parin drinksun merkeissa mutta palasimme pian hotellille haapaivaa varten valmistautumaan. Kun kaikki oli jarjestyksessa, kaikki asianmukainen valmiiksi seuraavaa paivaa varten aseteltuna ja heratyskello paalla, paasin vihdoin nukkumaan vahan ennen keskiyota. Mutta ainakin nukutti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiireinen, päästiin vasta silloin järjestämään juhlapaikkaa. Kävin koemeikissä, kerättiin kaasojen kanssa luonnonkukkia ja väsättiin niistä pöytäasetelmia.  Yritettiin olla rauhallisia vaikka anoppi ja appi höyrysivät kuin viimeistä päivää. Ihan positiivinen muisto jäi siitäkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin töissä kahteen saakka. Lounastunnilla kävin laittamassa kynnet. Kaaso tuli työpaikalleni kahdelta, ja veimme kimpsut ja kampsut hotelllille. Sieltä veimme paikkakortit ja istumajärjestyksen ja jotain muuta pientä (mm. vieraskirja) juhlapaikalle (mitään ei tarvinnut itse juhlapaikalla tehdä, koska juhlamme oli ravintolasa). Sieltä Stockalle hakemaan hääpukua. Hotellilla hieman loikoilua ja ginit baarissa ennen kuin mentiin ravintola Saareen syömään rapuja. Nukkumaan yhdentoista jälkeen, eikä hääjännityksestä/-stressistä ollut tietoakaan. Ihana, mukava ja ennen kaikkea kiireetön päivä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme mieheni kanssa molemmat häitä edeltävänä päivänä töissä. Töiden jälkeen saimme juhlapaikan avaimen ja vanhempieni sekä kaasojen ja pitopalvelun kera menimme sinne järjestämään pöytiä ja koristelemaan paikat. Siinä meni n. 5 tuntia. Päätäsärki ja olo oli todella nuutunut. Jännittänyt ei siinä vaiheessa yhtään. Sitten kävin kaasojen kanssa pizzalla ja suuntasin kotiin sulhon kanssa saunomaan. Vietimme ihan rauhallisen illan tv:n ääressä. Sängystä nousimme illalla vielä ylös ja puimme hääpukumme päälle ja kokeilimme, kuinka tanssi onnistuu. Totesimme, että kaikki tulee menemään hienosti - nyt loppui hermoilu ja huomenna keskitymme vaan nauttimaan häistä. Kävimme ajoissa nukkumaan ja nukuin oikein makeasti, kunnes heräsin vessahätään aamukuudelta. Sydän alkoi jyskyttää saman tien ja sen jälkeen ei ollut toivoakaan nukkumisesta. Onneksi jännitys kyllä laantui aamun puuhien myötä hieman.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kirkkoharjoitus päivällä, sitä ennen kävin manikyyrissä. Iltapäivällä menimme avustusporukan kanssa koristelemaan ja valmistelemaan juhlapaikkaa.

Hääyötä varten laukku pakattiin nopeasti ennen nukkumaanmenoa.

Siivoukset TODELLAKIN jätin tekemättä... Kyllä ne villakoirat odottaa siellä kotona häähumun laskeutumista..

Jännitti ihan varmasti.... ! Tuttuja ja sukulaisia onneksi oli ympärillä koko ajan, sai purkaa tunteitaan ja jännitystään.

Kaikkien valmistelujen jälkeen kotiin päästyämme oli vielä hääauton koristelu edessä. Sen jälkeen kaikki olikin valmista, nukkumaan ja aamulla virkeänä ylös!  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me heräiltiin yheksän maissa, syötiin aamupalaa, paistoin paistejoita ja lähettiin yhentoista maissa hampurilaispaikan kautta hakemaan hääpaikan avaimia ja koristelemaan paikkaa.

Koristeltiin paikka, katettiin pöydät, roudattiin ruokia ja juomia paikan päälle ja käväistiin kaupassa vielä muutaman kerran hakemassa unohtuneita juttuja.

Paikalla ja apuna oli myös pitopalvelu, mun yks kaaso ja bestman. Myöhemmin paikalle saapuivat myös anoppi, appiukko ja miehen sisko perheensä kanssa.

Seitsemän maissa lähettiin laitteleen hääkylttejä teille ja mentiin pitserian kautta kotiin. Jonne tuli myös miehen bastman. Syötiin pitsaa, koristeltiin hääautoa, juotiin parit siiderit ja käytiin saunassa. Betman lähti kotiin yhentoista maissa ja me mentiin nukkumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä nyt sekoitan taas pakkaa...

Vietän juuri nyt häitä edeltävää päivää, huomenaamulla menemme naimisiin maistraatissa. Olen siis töissä, samoin mies. Töiden jälkeen tulee ystäväni kylään, tietämättä edelleenkään huomisen suunnitelmista...

Aika normaalisti menee tämä päivä, paitsi että hymyilyttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olimme 10 tuntia koristelemassa ja laittamassa muutenkin kuntoon juhlapaikkaa. Illalla vielä palaveria kaason ja bestmanin kanssa ja sitten väsyneenä nukkumaan, uni tuli yllättävän hyvin, vaikka seuraavaa päivää miettiessä hymyilytti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No minähän jätän kaiken viimetippaan ja niinpä oli se elokuinen perjantai täynnä touhua, kynsihuolto, kukkien hakeminen, sulhon puvun hakeminen, pakkaaminen, juhlapaikan koristelua, sukkien osto.... kaikkea sellaista pientä josta etukäteen ajattelin et ne ehtii sit hienosti hoitaa vielä edellisenä päivänä. Olis voinu olla vähän vähemmän kiire mutta no can do, hauskaa silti oli kun kaaso-siskoni kanssa juoksimme ympäri kylää ja illalla (lue puolen yön jälkeen) nukkumaan mennessä väsytti. Olisihan sitä voinut vähän aikaisemmin päästä koisaamaan, mutta hyvin jaksoin hääpäivän ja ihanaa oli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään