Irvikissa

Häämarssisuosituksia, kun saattaja liikuntarajoitteinen

4 viestiä aiheessa

Mietiskeltiin tässä häämarsseja. Meillä on sellainen tilanne, että isäni saattaa minut alttarille, mutta isä on liikuntarajoitteinen - ei pyörätuolipotilas, mutta kävelee erikoiseen tahtiin eikä pysty kävelemään missään määrin tietyssä tahdissa.
Minulle tämä ei ole ongelma, minun puolestani isä saa kävellä ihan miten tahtoo ja varmasti tulevissa häissämme se on kaikille muillekin OK (pienet lähipiirin häät kyseessä), mutta isällä olisi varmasti mukavampi fiilis, jos häämarssissa ei ole niin selkeää tahtia, jota pitäisi noudattaa. Isä kun ei sitä tahtia yksinkertaisesti pysty astumaan enkä halua, että hän pienissä paineissa edes sitä yrittää, jottei hän kaadu tms. Kävely kyllä muuten onnistuu erinomaisesti ja isä pysyy pystyssä kyllä, mutta jos pitää tahtiin astua niin askelet helposti sekoavat.

Olisiko teillä siis suositella vähän "liukuvia" marsseja, joissa ei niin selkeää askeltahtia ole? Sellaisia, mitä voisi kanttori soittaa uruilla kirkossa ja kirkkoteemaan sopivia siis.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni mikä tahansa marssi kävisi, koska ei kait kukaan töksöttele leffatyyliin alttarille (askel, pysähdys, askel pysähdys).. Siis että valitkaa mikä tahansa, joka isälle käy :) En edes osaa sanoa, missä marssissa ei olisi selkeä tahti, eikös se ole marssin perusidea? YouTubesta esim. voi kuunnella erilaisia marsseja, että löytyy mieleinen :)

Ja nykyäänhän moni kanttori hyväksyy "marsseiksi" muutakin musiikkia, elokuvatunnareita yms. Josko niissä olisi vähemmän askeltahtia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyse ei ole sotilasparaatista, joten tahdissa käveleminen on jopa huonon näköistä. Kannattaa kävellä joka tapauksessa varsin hitaasti. Olen nähnyt paljon pikakiitäjiä jotka ovat Ruususen alkufanfaarien jälkeen melkein jo alttarilla, vaikka kirkko on Suomen oloissa kohtalaisen iso. Monissä hääkappaleissa rytmi vaihtuu kesken kappaleen, tai on kolmijakoisessa tahtilajissa joka pitäisi sitten valssata eikä marssia jos tahdissa haluaisi mennä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! :) Meillä isä oli kovasti sitä mieltä että täytyy kävellä tahdissa, mutta välitän viestit hänelle, niin ei tarvitse ressata :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään