eternity

Hääjuhlan maksullisuus

87 viestiä aiheessa

Hoh hoijaa. Ei taas saata paremmin sanoa. Itselleni ei tulisi ikinä edes mieleen vaatia pääsymaksua häihini osallistujilta enkä oikein voi käsittää kuinka jollekin tulee. No kukin tyylillään. Maksan kyllä mielelläni pääsymaksun vuosijuhliin tms. kemuihin, joihin itse menen kutsumatta/kutsuttuna edustajana (tällöinkin tosin oletan, että taho, jota edustan maksaa edes osan osallistumisestani). Mielestäni näitä ei voi kuitenkaan millään tavalla rinnastaa häihin. Ja niin kuin joku jo sanoikin, ei niitten häiden tarvitse miljoonia maksaa, kivat juhlat saa halvallakin jos rahavarat on tiukalla.

Kaippa tällä samalla periaatteella voisi sitten vaatia pääsymaksua (lasten) synttärikutsuille, ristiäisiin, rippijuhliin, valmistujaisiin, tupareihin ja muihin mukaviin kemuihin. Eli eipä kai sitten muuta kun rahaa tahkoamaan tai jotain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni tuollainen pääsymaksu kuulostaa hyvin kiusalliselta. Jos varaa hienojen juhlien järjestämiseen ei ole, olisi mielestäni oikein varteenotettava idea järjestää pienimuotoisemmat häät ja myöhemmin panostaa vaikka vuosipäiväjuhliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pääsymaksu poissulkee ikävästi sellaisten vieraiden mukaan pääsyn, joilla syystä tai toisesta ei olisi varaa moista maksaa (esim. opiskelijat, perheelliset, työttömät, eläkeläiset). Ja heidän olisi varmasti kiusallista sitten ilmoittaa, että "emme pääse, kun ei ole varaa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Pääsymaksu poissulkee ikävästi sellaisten vieraiden mukaan pääsyn, joilla syystä tai toisesta ei olisi varaa moista maksaa (esim. opiskelijat, perheelliset, työttömät, eläkeläiset). Ja heidän olisi varmasti kiusallista sitten ilmoittaa, että "emme pääse, kun ei ole varaa".

Jos pääsymaksuvaatimuksena olisi esim. 20 € eikä olisi siihen varaa... Mutta on kuitenkin kohteliasta / hyvän tavan mukaista käyttää hääparin lahjaan n. 30 - 40 € rahaa, ikään kuin kattamaan syömisestä aiheutuvat kustannukset... Oli aivan pakko saada tämä kerrotuksi  :P

Totta kai tärkeintä häissä on kuitenkin juuri se, että itselle kaikki rakkaat ja tärkeät ihmiset tulevat paikalle, tulivatpa he sitten ilman lahjaa tai lahjan kanssa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hieman kummalliselta tuntuu pyytää pääsymaksua häihin, mutta jos kyseessä olisi joku läheinen henkilö, niin tuskin jäisin maksun takia poiskaan. Kukin tekee asiat omalla tyylillään, mutta kyllä minun mielestäni olisi fiksumpaa järjestää pienen budjetin häät kuin pyytää vierailta pääsymaksu.

Rahalahjan pyytäminen ei mielestäni enää tänä päivänä ole mitenkään erikoista tai moukkamaista. Meille tulee lahjalista Stockmannille ja sen lisäksi aiomme toivoa rahaa häämatkaa ja kodin sisustamista varten. Jokainen saa sitten itse päättää, mitä haluaa antaa. Monen vieraan mielestä rahan tai lahjashekin antaminen on helpompaa, kun ei tarvitse kauheasti pähkäillä mitä antaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Saattaisin tiedustella että voiko kirkkoon tulla ilman maksua

Minusta tuollaista taas ei tarvitsisi kysyä, koska kirkko on avoin kaikille; sinne pääsyä ei saa estää. Tästä syystä mm. maksulliset kirkkokonsertit herättävät närää joissakin, koska kirkkoon pääsyä ei ole tavallaan lupa evätä. (Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?)

Eikös joku vihreiden kansanedustaja mennyt nuoruudessaan naimisiin siten, että häihin piti ostaa illalliskortti..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olen aivan samaa mieltä. Meillä ainakin toivottavasti sukulaiset ymmärtävät kun haluamme mielummin rahaa häämatkaa varten kuin mitään turhan päivästä ja ei meidän sisustukseen sopivaa tavaraa. Häät muuten kustannetaan omasta pussista koska olemme säästäneet sitä varten.

Komppaan myös.

Meiltäkin kuuden vuoden yhteisasumisen jälkeen löytyy kaikki tarvittavat ja tarpeettomat romppeet. Jos lahjalla haluaa muistaa, niin mielihyvin otamme vastaan vapaaehtoisen suuruisia avustuksia häämatkaan. Lahjoittajia sitten palmun alla hymyssäsuin ajatellaan!

Pääsymaksu kutsussa tuntuu aika moukkamaiselta, miun maun mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei se nyt  oikein hyvältä kuulosta, että vierailla maksatetaan häät tai osa häistä...  >:(

Eikö olisi esimerkiksi paljon parempi pitää vaatimattomammat häät pienemmälle porukalle?!!

En usko, että maksu parantaisi hääjuhlan tunnelmaa...  ;D

(Tästäkö minä olen maksanut 20 € jne...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tuo aluksi kalskahti kovasti korvaan, mutta.. Minusta nämä "meillä on jo kaikkea emmekä halua lisää tavaraa, avustustili löytyy täältä.." on lähestulkoon sama asia kuin pääsymaksun pyytäminen, mutta hienovaraisemmin verhoiltu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kyllähän tuo aluksi kalskahti kovasti korvaan, mutta.. Minusta nämä "meillä on jo kaikkea emmekä halua lisää tavaraa, avustustili löytyy täältä.." on lähestulkoon sama asia kuin pääsymaksun pyytäminen, mutta hienovaraisemmin verhoiltu.

Samaa mielta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitenkähän tämä käytännössä toimii? Maksetaanko jo siinä vaiheessa, kun ilmoitaudutaan, vai miten? Itse miettisin tarkkaan menisinkö täällaisiin häihin ja jäisi kyllä paha maku suuhun... Mielestäni on fiksumpi pyytää lahjaksi rahaa ja vielä siten, että on nimetty jokin kohde; esim. matka, kodin rakennus, remontti tai vastaava.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:o Tää järkytys kyllä nyt herätti mut, en meinannukaan päästä oikein hereille tänä aamuna, kiitti siis siitä  ;D Mutta siis aivan älytöntä, pääsymaksu häihin!! Vähän kun menis vaikka teatteriin  ::) Kyllä mä ainakin ajattelen että häät järjestetään vieraille ja sen takia, että hääpari haluaa juhlistaa asiaa heille tärkeiden ihmisten kanssa, vierailla ei ole mun mielestä ole minkäänlaista rahallista vastuuta juhlista joihin heidät on kutsuttu. En osaa nähdä edes häälahjaa mitenkään "korvauksena" ruuasta. Siis täh?  :-? Korvauksena mistä? Eihän niitä häitä ole pakko järjestää, jos ei rahaa ole tai kokee vieraat jotenkin rasitteeksi kun siihen menee niin paljon rahaa niin voi niitä häitä ihan kahdestaankin juhlia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

törkeää jo pelkkänä ajatuksenakin!

Ei ole mikään pakko pitää isoja ruokahäitä vaikka haluaisikin kutsua paljon vieraita. Minä olen ollut mm.häissä joissa on tarjoitu kakkukahvit eikä sen kummempaa ja mukavaa oli! Jos häät on kauempana niin sen valinnan voi sitten itse tehdä eli syökö jossain häitä ennen tai jälkeen kun tulee nälkä. Jos ei ajatus innosta niin voi sitä kuitenkin muistaa hääparia kortilla ja ehkä jopa muutamalla kymmenellä eurolla. Mutta jos heti kutsussa puhutaan maksupakosta niin kiitos mutta ei kiitos, siinä voi jäädä ilman onnittelukorttiakin...

Olenpa kerran ollut häissä jotka sisälsivat pelkän kirkossa käynnin mutta hääpari oli päättänyt illaksi mennä paikalliseen hotelliin yöksi ja monet vieraistakin suunnistivat sinne, kaikki maksettiin itse mutta vapaaehtoisesti ja kutsuttuna kirkkoon olivatkin vain todella hääparille läheiset ihmiset. Kaikki tiesivät että pariskunnan rahavarat ei hääjuhlintaa kestä mutta rakkaus on aitoa...yhdet parhaimmista häistä joissa olen ollut!!! koko hotelli oli menossa mukana :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kyllähän tuo aluksi kalskahti kovasti korvaan, mutta.. Minusta nämä "meillä on jo kaikkea emmekä halua lisää tavaraa, avustustili löytyy täältä.." on lähestulkoon sama asia kuin pääsymaksun pyytäminen, mutta hienovaraisemmin verhoiltu.

Olen toisaalta tässä asiassa kyllä samoilla linjoilla mutta en ehkä kuitenkaan harkitsisi hääjuhlan järjestämistä, jos ei siinä vaiheessa ole varaa kustannuksiin. Tosin, monet häät ovat sellaisissa paikoissa, joissa esim. juomat ovat maksulliset, joten en näe miksi tuo pääsymaksu poikkeaa siitäkään... Ehkä ajatuksena kuitenkin hieman tökerö, yhdistäisin tämän "rahankeruun" ehkä kuitenkin lahjalistaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
"meillä on jo kaikkea emmekä halua lisää tavaraa, avustustili löytyy täältä.." on lähestulkoon sama asia kuin pääsymaksun pyytäminen, mutta hienovaraisemmin verhoiltu.

Kaikkein älyttömintä ja lisäksi äärettömän epäekologista on taas minun mielestäni se, että morsiusparin pitäisi toivoa  ja ottaa vastaan tavaraa jota he todellakaan eivät tarvitse. Käytäntö on osoittanut, että vastusteluistakin huolimatta vieraat tuovat aina lahjoja, ja siksi on ehdottomasti hyvä asia, että hääpari joka ei tarvitse tavaraa, saa näin lahjaksi vaikkapa häämatkan. Minkä takia hyödytön tavara olisi lahjana hyväksyttävämpi ja arvokkaampi kuin tällainen hieno kokemus :-?

Kirjoittipa joku jossain ketjussa niinkin, että lahjan voi viedä, mutta ei ala hääparin häämatkoja makselemaan  :o Oudon vihamielinen asenne läheisiä ihmisiä kohtaan, lisäksi täysin käsittämätön kommentti ;D

Minä maksaisin mielelläni ja koko sydämestäni päsymaksun häihin lahjan sijasta, jos joku läheisistäni saisi siten unelmahäänsä. Miksi ihmeessä en maksaisi :-? Itse en kuitenkaan pyytäisi pääsymaksua häihini.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kirjoittipa joku jossain ketjussa niinkin, että lahjan voi viedä, mutta ei ala hääparin häämatkoja makselemaan  :o Oudon vihamielinen asenne läheisiä ihmisiä kohtaan, lisäksi täysin käsittämätön kommentti ;D  quote]

Yhdyn tähän kommenttiin. Mä en myöskään ymmärrä, miksi sitä samaa summaa, jonka olis valmis laittamaan lahjaan, voi antaa puhtaana käteen, jos siitä on hääparille enemmän hyötyä kun esim. kymmenestä leivänpaahtimesta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaikkein älyttömintä ja lisäksi äärettömän epäekologista on taas minun mielestäni se, että morsiusparin pitäisi toivoa  ja ottaa vastaan tavaraa jota he todellakaan eivät tarvitse. Käytäntö on osoittanut, että vastusteluistakin huolimatta vieraat tuovat aina lahjoja, ja siksi on ehdottomasti hyvä asia, että hääpari joka ei tarvitse tavaraa, saa näin lahjaksi vaikkapa häämatkan. Minkä takia hyödytön tavara olisi lahjana hyväksyttävämpi ja arvokkaampi kuin tällainen hieno kokemus :-?

Kirjoittipa joku jossain ketjussa niinkin, että lahjan voi viedä, mutta ei ala hääparin häämatkoja makselemaan  :o Oudon vihamielinen asenne läheisiä ihmisiä kohtaan, lisäksi täysin käsittämätön kommentti ;D

Harvemmin tulee enää nykyään täällä hääpuolella liikuttua, mutta nyt sattui silmiin niin fiksu viesti, että tuota täytyy kyllä kompata.

Minäkään en nimittäin voi parhaalla tahdollanikaan ymmärtää sitä, mikä ihmeen fetissi monilla naikkareillakin tuntuu olevan tavaraan ja tavaralahjoihin. Kas, kun tilanne voi todellakin olla se - kuten esim. meillä oli - että mitään tavaraa, astioita, vuodevaatteita jne. ei vain kerta kaikkiaan tarvita yhtään lisää.

Meillä oli hääkutsussa juurikin ym. syystä rahalahjatoive, ja siitä huolimatta saimme häälahjaksi mm. neljä mariskoolia, jotka ovat edelleenkin avaamattomissa pakkauksissa (ja häistä on yli vuosi aikaa), koska meillä ei aikuisten oikeesti ole niille mitään käyttöä. Sen sijaan lahjaksi saamamme rahat löysivät käyttökohteen jo piankin häiden jälkeen: ostimme niillä uuden sängyn ja futonpatjat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, kukin tyylillään...

Serkun häissä loppuillan juomat piti maksaa itse. Siis paukku kun paukku oli 2 €. Limu 1€. Minun mielestäni se oli törkeetä. (heillä häät oli kotona ja baari oli tehty latoon, jossa oli kaikki muukin ohjelma.)

Pikkuserkun häissä oli rahan"kerjäys" leikki:

Tarkkuusheittoa. Lattialla oli kossupullo ja heittäjät olivat x-metrin päässä pullosta ja heittivät kolikoita pulloa kohti. Lähimmän kolikon omistaja voittaa pullon itselleen. No, miehiähän siihen osallistui.

itse vastustan tätä kerjäämistä/hääjuhlan maksullisuutta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Harvemmin tulee enää nykyään täällä hääpuolella liikuttua, mutta nyt sattui silmiin niin fiksu viesti, että tuota täytyy kyllä kompata.

Minäkään en nimittäin voi parhaalla tahdollanikaan ymmärtää sitä, mikä ihmeen fetissi monilla naikkareillakin tuntuu olevan tavaraan ja tavaralahjoihin. Kas, kun tilanne voi todellakin olla se - kuten esim. meillä oli - että mitään tavaraa, astioita, vuodevaatteita jne. ei vain kerta kaikkiaan tarvita yhtään lisää.

Meillä oli hääkutsussa juurikin ym. syystä rahalahjatoive, ja siitä huolimatta saimme häälahjaksi mm. neljä mariskoolia, jotka ovat edelleenkin avaamattomissa pakkauksissa (ja häistä on yli vuosi aikaa), koska meillä ei aikuisten oikeesti ole niille mitään käyttöä. Sen sijaan lahjaksi saamamme rahat löysivät käyttökohteen jo piankin häiden jälkeen: ostimme niillä uuden sängyn ja futonpatjat.

Komppaan näitä.. Olemme asuneet yhdessä useampia vuosia, nyt rakennamme yhdessä taloa. Emme tarvitse mitään! Miten sen saa taottua kaikkien päähän?! Miksi on vaikeaa osallistua hämatkamme kustannuksiin? Sinänsä kyllä ymmärrän, itsestänikin on ollut inhottavaa määritellä summa annettavaksi, kun käytäntö on yleistynyt, mutta onpahan lahja mieluinen, oli summa mikä tahansa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

unohdin vallan alkuperäisen kysymyksen..

Meillä häissä mikän ei ole maksullista, en ymmärrä moista rahan "kerjäämistä".. Tietysti joillakin on syynsä. Mutta oltuani häissä missä piti maksaa juotavat ja oman avecinsa takaisin saaminen oli naurettavaa. Ei kellään edes ole nykyään rahaa, vain kortteja.. Siinä joutuu vieraatkin jo noloon tilanteeseen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkään en kerta kaikkiaan pidä mistään rahan kerjäys leikeistä tai muista polttarirahojen takaisin keräyksistä :blink: Meillä ei myöskään mikään maksa vieraille mitään vaan koko päivä juomineen on ilmainen...

Olin kaverin häissä joissa ruoan jälkeen jo piti ostaa omat juomat baarista loppuillan ja tuli aika kalliiksi koska baari ei todellakaan ollut edullinen. Vei vähän fiiliksen koko touhusta... :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan vain, jotta pidetään mielet avoimina...

Espanjassa asuneen kaasoni mukaan siellä päin on häissä tapana, että lahjan lisäksi vieraat tuovat häihin morsiusparille käteistä sen verran kun arvioivat tarjoilun osaltaan maksaneen. Ettei nuoren parin tarvitse aloittaa taivaltaan velkaisina...

On erilaisia tapoja ja ajatuksia, mistä tietää vaikka morsiuspari kerää illalliskortilla lahjan sijasta varoja hyväntekeväisyyteen.

Vaikka kaikki eivät toimi kuten juuri tässä maankolkassa on ehkä ollut tapana, ei se ole tuomittavaa...

Me emme veloita vieraitamme tarjoamastamme juhlasta, emmekä halua "rahankerjuuleikkejä". Tuskin kukaan häitään ansaitsemistarkoituksella järjestää, maksullisten juomien takana saattaa olla korkeat ravintolahinnat, joita hääparilla ei ole varaa vierailleen kustantaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En kyllä minäkään käsitä miksi jotkut vetävät herneen nenään rahalahjaa pyydettäessä. Olemme rakentamassa omaa taloa ja pieni remonttiavustus ei ole koskaan pahaksi koska vanhemmat jo maksavat itse juhlan. Ja meille ei kyllä tule mitään rahankerjäys leikkejä. Morsiammen tai sulhon saa ryöstää MUTTA rahaa sitä varten ei aleta keräilemään vierailta, todella noloa. Meillä luultavasti tulee olemaan omat juomat ja niitä pitää olla paljon. Mutta onneksi Tallinaan pääsee helposti ja vanhemmillani keskustassa asunto jossa voi yöpyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos tuo pääsymaksu tarkoittaa illalliskortin lunastamista ravintolahäissä, en näe tavassa mitään ihmeellistä. Esimerkiksi akateemisissa piireissä vuosijuhliin riittää halukkaita tulijoita "pääsymaksusta" huolimatta ja hauskaakin kuulema on ollut. Sen sijaan pääsymaksu johonkin jumppasalihäihin kuulostaisi hieman oudolta...

Jos morsiuspari ja lähipiiri nauttivat mielellään tasokkaammasta juhlaruoasta hieman tyylikkäämmässä ympäristössä, voi juhlan järjestäminen ilman illalliskorttia käydä kohtuuttoman kalliiksi. Meille sukulaiset itse asiassa jopa ehdottivat kihlajaisten järjestämistä tällä tavoin. Muista syistä emme näin kuitenkaan tehneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

voi hyvää päivää vai että pääsymaksu häihin...ja kuulin sivusta että sekin on jo kerjäämistä kun laittaa tilinumeron kutsuun.. me ollaan asuttu noin 6 vuotta yhdes ja ei tarvittaisi astioita ja haluttais jotain isompia hankintoja mutta kuka meille ostaa 600 e lämminvesivaraajan lahjaksi...no ei kukaan... mutta sitä vois avustaa... mutta ei tuollaiset pääsymaksut oo mistään kotoisin...onkahan siellä oikein portsarit paikalla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään