Fröken Strand

Ketkä kättelevät häävieraat?

183 viestiä aiheessa

Me otamme onnittelut vastaan jo kirkossa, joten olen ajatellut, että vanhemmat voivat ottaa vieraat vastaan juhlapaikalla ja tulla samalla onnitelluksi. Me voimme sitten saapua viimeisenä paikalle, kun kaikki ovat jo saaneet kuohuviinilasit kätösiinsä ja tällöin on hyvä hetki nostaa malja.

Etiketistä minulla ei nyt ole tietoa, mutta mutu-tuntumalla sanoisin, että ystävien häissä morsian on ollut ensimmäinen onniteltava, sitten sulhanen, sitten morsiamen äiti, morsiamen isä, sulhasen äiti, sulhasen isä. Pitäisi varmaan tarkistaa Käytös- ja tapatietokirjasta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä vain me kättelemme.. Juhlien aikana vieraat voivat onnitella vanhempiamme, jos tahtovat. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä meni niin, että koska vihkiminen oli juhlapaikalla, niin molempien vanhemmat oli ottamassa vieraat vastaan kun tulivat paikalle. eli kättelivät siinä vaiheessa. Ja sitten onnittelussa oltiin vaan me kaksi. Ja me ei olis haluttukaan vanhempia tuohon onnittelujonoon enää, joten hyvä että saivat tossa alussa kätellä suurin piirtein kaikki..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin ensin että jonossa on ensin hääpari (onnittelut) ja sitten muutaman askeleen päässä morsiamen ja sulhasen vanhemmat (tervehtiminen, tutustuminen). Hääpari on kutsujina, suunnittelijoina ja maksajina (tosin mielestäni tällä maksaja-kysymyksellä ei ole väliä tässä kohtaa). Sulhasen äiti ei sitten haluakaan tuollalailla automaattisesti kättelemään kaikkia vieraita. Todella hölmöltä siis tuntuisi että siinä jonossa seisoisi vain morsiamen vanhemmat ja sulhasen vanhemmat jossain muualla. Eli meillä sitten kätellään vaan kahdestaan, kätelkööt vanhemmat ketä kättelee ja milloin sitten kättelee. Vaikka mielestäni olisikin ollut aiheellista olla esittäytymässä ja tervehtimässä, sillä "puolet" vieraistahan on täysin tuntemattomia ja samoissa juhlissa on tarkoitus se ilta juhlia.

Mutta jos oma lapseni joskus menee naimisiin ja haluaa vanhempansa jonoon niin ei luulisi olevan suuri uhraus. Muita pyyntöjähän koskien rahoitusta, juhlaa tai sen järjestelyjä ei ole edes suunniteltu vanhemmille. Että kyllä vähän korpeaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ajateltu, että vaan meitä kätellään, koska itse olemme häämme suunnitelleet ja suurimmaksi osaksi kustantaneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me otamme onnittelut vastaan jonon ensimmäisinä, sitten vanhemmat ovat siinä heti toivottamassa vieraat tervetulleiksi ja saahan heitäkin onnitella jos siltä tuntuu. Ajatus on, että me olemme ensimmäisinä juhlapaikalla, joten saapuessaan vieraat (tulevat yhteiskuljetuksella kirkosta, joten ovat paikalla samaan aikaan) ensin onnittelevat meitä + vanhempia, ottavat sitten maljan mukaansa ja vasta sitten hakeutuvat omille paikoilleen. Kun kaikki ovat onnitelleet ja löytäneet paikoilleen, kohotetaan malja. Säästyy aikaa, kun ei tarvitse ensin saapua sisään (ja mahdollisesti jonottaa tervehtimään vanhempia) ja mennä paikoilleen. Ja sitten taas nousta, jonottaa onnittelemaan hääparia ja mennä taas paikoilleen. Toivottavasti suunnitelma toimii...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me otamme onnittelut vastaan kahdestaan.

Kun me olemme kutsujina ja kun meilläkin on jo jälkikasvua, niin olis hassua että meidän vanhemmat enää ottaa mitään onnitteluja vastaan. Korkeintaan sitten poika (3 vuotta) on kanssa vastaanottamassa onnitteluita...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

voisiko kättelyn suorittaa seuraavalla tavalla. Eli vieraat ovat juhlapaikalla noin klo 15.15. He pääsevät sisälle odottamaan meitä...Kun me tulemme valokuvauksesta n. klo 16.00 soitamme kaasolle ja hän pyytää vieraita ulos vastaanottamaan hääparia. Kättely suoritettaisiin sitten niin että ulkona käteltäisiin ja kättelyn lopuksi vieraat menevät sisään ja saavat samalla onnittlumaljan joka nostetaan kun kaikki vieraat on kätelty. Kättelyssä mukana me ja vanhempamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me otetaan onnittelut/kättelyt vastaan kahdestaan, kun on itse häät kustannettu ja muutenkin pitkälti järjestetty. Ollaan myös itse avioliittomme "tehty", eli ei oo kyse mistään järjestetystä liitosta missä vanhemmilla ois sormensa pelissä ;) On ohjeistettu sit omia vanhempiamme, että tulevat sit ekana onnittelee niin muut tajuavat sit muodostaa jonon heidän jälkeensä+siirtyvät sit siitä paikoilleen juhlatilaan. Hyvin kuulema sopii näin.

Muoks. Unohin tosiaan mainita, että meillä myös vanhemmat ovat vihkipaikalla vastaanottamassa/tervehtimässä vieraat ennen vihkimistä.

Muokattu: , käyttäjä: martsu80

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on pitkä rivi kättelijöitä: Morsian, sulhanen, morsiamen äiti, morsiamen äidin mies, morsiamen isä, sulhasen äiti ja sulhasen isä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vihkiminen ja juhla samassa paikassa ja ajateltiin toimia niin, että juhlaväen saapuessa paikalle vanhempamme ovat ovella toivottamassa tervetulleeksi (koska me olemme jossain takahuoneessa hermoilemassa :)). Sitten kun vihkiminen on ohi, onnitellaan vain meitä. Näin kai se tässä tilanteessa sujuvimmin menee?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kahdestaan kättelemme, kun häät pitkälti meidän käsialaa alusta loppuun. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avauduin jo tuonne... no, johonkin ketjuun tämänaamuisesta oivalluksestani. Kun mä en millään tahtois sitä kättelyjonoa... :girl_cray: Inhoan muutenkin olla keskipisteenä, sitä saa tehdä töissä ihan tarpeeksi. Joten olisiko se ihan hirveän tökeröä vain työntää vieraille lasit kouraan ovella/ulkona, nostaa maljaa ja sanoa jotain että "Meillä on koko ilta aikaa tässä onnitella ja vaihtaa kuulumisia, eli jokainen varmasti ehtii onnitella paria. Ruoka tarjoillaan XX minuutin kuluttua, ja istumajärjestykset löytyvät sieltä, tuolta ja täältä (voi viittilöidä lentoemäntien tapaan hätäuloskäyntejä esitellen)" Kuitenkin hätäisimmät tädit ja muut ryntäävät välittömästi päälle (pitää muuten hommautua pöydän ääreen mihin sen skumppalasin voi hyökyaallon näkyessä laskea...) ja kun ruoka on valmista niin pöly ehtii vähän laskeutua. Sitten voi taas hengittää.

Joo, oon vähän levoton PRINSSIIIII..... :girl_witch:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hieman täytyy tuota aikaisempaa kirjoitusta takaisin ottaa... Vanhemmat ovat sitten kuitenkin kättelyjonossa mukana. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kätellään kahdestaan vieraat, mehän siinä naimisiin mennään ja itse ollaan myös järjestetty ja maksettu juhlat. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me teemme niin, että vihkimisen jälkeen (tapahtuu juhlapaikalla) pitopalvelu jakaa ihmisille onnittelumaljat, joiden yhteydessä seremoniamestari sanoo, että "hääpari toivoo, että kaikki käyvät jossain kohtaa jutustelemassa" eli mitään erillistä jonoa ei muodosteta. Meidän pöydän viereen laitetaan ylimääräisiä tuoleja, jotta ihmiset uskaltautuvat tulla istumaan ja onnittelemaan kaikessa rauhassa. Mun makuun tuo jonoratkaisu ei toimi: ei siinä viitsi jäädä muuta sanomaan kuin ne pakolliset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikissa häissä, joissa minä olen ollut, ovat onnitteluita vastaanottaneet hääparin lisäksi myös vanhemmat. Me ei tästä olla vielä keskusteltu, mutta arvelen, että toimimme näin myös omissa häissämme, vaikka kutsujina ja järjestelijöinä olemmekin olleet minä ja sulhanen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en yhtään tiedä miten tässä toimisimme! Kättelyjonossa voisi ihan mielellään olla sulhasen vanhemmat, mutta entäs omani sitten, sillä isällä on "uusi" vaimo jonka kanssa en niinkään tule juttuun mutta joka kyllä tulee häihin. Kai. Onko se sitten vähän hölmöä pitää tätä isän vaimoa siinä onnittelurivissä?

Ehkä ollaan siinä ihan kahdestaan sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisitko jättää isäsi vaimon pois kättelyrivistä ja ottaa vain isäsi?

Luulisin, että meillä kättelyrivissä ollaan me ja molempien vanhemmat.

Olen ollut häissä, missä molempien vanhemmat ovat hääparin lisäksi kätelleet vieraat ja mielestäni se on kiva tapa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mikäli meille onnittelu ja kättelyjono tulee, siellä seisovat vain me.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan kahdestaan kätellään vieraat :)

vanhemmat tulevat ekana "jonossa" onnittelemaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vanhemmat osallistuvat häiden kustannuksiin, joten vaativat päästä myös kättelemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kättelyjono tulee niin olemme siinä kahdestaan. Vanhempamme eivät maksa häitä ja minun vanhemmillani on uudet puoliskot, miehen äiti kuollut. Jotenkin tuntuisi hassulta jos he olisivat "onniteltavien" joukossa :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kättelemme luultavasti yksin, vaikka mun vanhemmat maksaakin suurimman osan kuluista ja auttaa järjestelyissä paljon. Sulhon vanhemmat puolestaan ei osallistu mitenkään menoihin ja sulhon vanhemmat ovat eronneet, eikä hänen isänsä pääse häihin. Siksi parempi, että vain morsiusparia kätellään. Me olemme kutsujina itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään