Jump to content
Naimisiin.info

Ketkä kättelevät häävieraat?


Fröken Strand

Recommended Posts

Meillä näin... Vanhemmat kättelivät ja toivottivat vieraat tervetulleeksi kirkossa. Hääpari kätteli ja otti onnittelut vastaan juhlapaikalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olen ajatellut, että ilman muuta vanhemmat ovat mukana kättelemässä. Meillä on kuitenkin se tilanne, että molempien vanhemmat ovat eronneet ja kaikilla on uudet puolisot, eli "vanhempia" tulisi kättelyriviin sitten yhteensä 8 kappaletta...Lisäksi kun isälläni ja hänen vaimollaan on kaksi pientä lasta jotka varmaankin ovat mukana porukassa JA onnitteluhässäkkään käytettävissä oleva tila on suhteellisen pieni niin voi olla että pitää miettiä vielä jotain muuta ratkaisua :girl_impossible: Muuten tietty puolisot voisi jättää pois mutta kun he osaltaan osallistuvat kustannuksiin niin mielestäni heillä on oikeus myös seistä rivissä. Lisäksi nämä meidän perhekuviot on varmasti osalle vieraista epäselvät, joten rivistössä ainakin näkisi selvästi kuka on kenenkin pari.

Link to comment
Share on other sites

Meidän juhla, minä ja mies toivotetaan tervetulleeksi. vanhemmat tulevat vain vieraiksi koska haluan hoitaaa suunnittelun ja järjestelyn itse ja näillä näkymin(eivät vielä edes tiedä häistä) eivät myökään osallistu kustannuksiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Aluksi ajattelin että ihan kahdestaan kätellään.

Sitten tuli mieleen sellainen juttu, kun vanhempani ovat eronneet ja tulevat todennäköisesti juhlaan mies- ja naisystävänsä kanssa, että pitäiskö vanhempieni olla kättelemässä, jotta vieraat siitä tunnistaisivat ketkä ne minun vanhempani on. Sulhon iso suku ja puolet ystävistämme ei vanhempiani tunne, enkä haluaisi että jotkut luulevat esim. äitini miesystävää isäkseni.

Että luultavasti vanhemmatkin tulevat kättelemään.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin ehdin tehdä kättelyistä "ongelman" alkuvaiheessa häiden suunnittelua.

Silloin tilanne oli se, että sulhanen, joka ei isänsä kanssa juurikaan ollut tekemisissä, ei halunnut isäänsä kättelyjonoon. Hänen äitinsä on uusissa naimisissa. Myös minun vanhempani ovat eronneet, äiti naimisissa ja isäni kihloissa. Meinattiin jo jättää koko kättelyjono, koska minusta tuntui ilkeältä syrjiä sulhasen isää, joka kuitenkin olisi ollut kutsuttujen listalla. En myöskään pitänyt isäni kihlatusta, mutta äitini mies oli minulle kuin toinen isä, joten hänet olisin halunnut jonoon.

Nykyinen tilanne on, että meidän molempien isät kuolivat kesällä ja minun äitini on eroamassa nykyisestä miehestään.

Nyt tuntuisi hyvältä ajatus siitä, että kättelemässä olisivat molempien äidit, sulhasen äidin mies ja me. Kättelyjonon taidamme pyrkiä järjestämään lähelle pöytää, jonka päällä olisi molempien isien kuvat rintavieheiden, jotka heille olisivat kuuluneet, kera. Vieheet viedään sitten haudoille häiden jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

En nyt muista olenko jo vastannut, joten here goes.

Me seistään kyllä aika varmasti ihan kahdestaan onniteltavana. Jos vanhemmat ovat mukana, niin ensin olemme me, sitten vanhemmat. Ihan sen vuoksi että mehän siinä mennään naimisiin eikä vanhempamme :).

Link to comment
Share on other sites

juhlapaikalla vastaanotetaan varmastikin vaan minä & mies. kirkossa varmaan bestman & kaaso nakitetaan ovelle, en sitten sen enempää ole vielä miettiny. molempien vanhemmat kyllä varmaan ihan omatoimisestikin jää johonki ovensuuhun toivottelemaan sukulaisia tervetulleiksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä kättelevät minä ja sulhaseni, omat vanhempani sekä sulhaseni äiti. Haluamme, että olemme kaikki vastaanottamassa vieraitamme.

Eiköhän se yleensä menekin niin, että hääparin lisäksi "naimakaupoista" onnitellaan parin vanhempia.

Meidän molempien vanhemmat kuuluvat oleellisesti hääpäiväämme ja juhlaamme, ja mielestäni onkin itsestäänselvää, että heidätkin kätellään.:-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tämä on pieni kysymysmerkki meillä. Minun vanhmmat ovat eronneet, eivätkä ole missään mukavissa väleissä. Toki siis pystyvät samassa tilassa olemaan ja seisomaan kättelyn ajan yhdessä, mutta muuten eivät oikeastaan tule juttuun. Haluaisi kuitenkin, että kättelyssä olisi minä&sulhanen, sulhasen äiti&sulhasen isä, minun äiti&minun isä.

Näyttääkö se kuitenkin hölmöltä, että he seisovat kättelytilanteessa jotenkin "parina"? Ensin ottavat vieraat vastaan yhdessä ja koko loppu iltana eivät puhu toisilleen ja esiintyvät uusin kumppaneiden kanssa? En kuitenkaan haluaisi isän uutta vaimoa ja äidin uutta miestä kättelytilaisuuteen, vaikka toki rakkaita ovat.

Link to comment
Share on other sites

Meillä taitaa olla itseasiassa kolme tervetulotoivotusta:

Kaasot tervehtivät vieraita kirkolla jakaessaan kirkko-ohjelmat. Meidän puolesta he saavat sanoa mitä tahtovat (suunnittelivat jo sanovansa vieraille "Moikkuli" :girl_haha: ), kai he ylipäänsä tervehtivät vieraita.

Vihkimisen jälkeen menemme kuvattavaksi, jona aikana vieraat siirtyvät juhlapaikalle. Juhlapaikalla vanhempamme (minun isä ja äiti, sekä sulhasen äiti, isälläni ja sulhasen äidillä on uudet puolisot, mutta he eivät liity kättelyihin saatikka onnitteluihin millään tavalla) kättelevät vieraat ja toivottavat nämä tervetulleeksi juhlaan. Bestmanit ovat myös vastaanottamassa vieraita, ja opastamassa heitä omille paikoilleen (eli katsomaan plaseerausta).

Kun me saavumme juhlapaikalle, kätellään/onnitellaan meitä. Oma ajatukseni aluksi oli se, että meidät ja vanhemmat kätellään kaikki yhtä aikaa kun saavumme juhlapaikalle, mutta tämä päätetty järjestely tuntui olevan enemmistön mielipide asiaan (vanhempien ja avustajien). Toisaalta tuntui ihan järkevältä, että vanhemmat kättelevät vieraat näiden saapuessa paikalle, jotta vieraat tuntevat olonsa tervetulleeksi heti juhlan alettua.

Link to comment
Share on other sites

---

Nyt tuntuisi hyvältä ajatus siitä, että kättelemässä olisivat molempien äidit, sulhasen äidin mies ja me. Kättelyjonon taidamme pyrkiä järjestämään lähelle pöytää, jonka päällä olisi molempien isien kuvat rintavieheiden, jotka heille olisivat kuuluneet, kera. Vieheet viedään sitten haudoille häiden jälkeen.

Kaunis idea tuo isien kuvat vieheineen. :)

Me varmaankin vain kättelemme vieraat heidän saapuessaan juhlapaikalle. Suunnitelmien mukaan oltais oltu kuvattavina ennen kirkkoa, joten pääsemme kirkosta ensimmäisinä paikalle. Lisäksi minun vanhempani eivät ole olleet naimisissa ja isä on minulle vieraampi. Tekemisissä kuitenkin ollaan ja kaikki tullaan toimeen, myös äitini ja isän vaimo. Silti en kuitenkaan haluaisi, että isä olisi vastaanottamassa onnitteluja. Sitten kuitenkin tuntuisi ikävältä sekin, että vastaanottamassa olisi vain äitini sulhasen vanhempien kanssa. Mietin niin, että laitetaan vieheet meidän vanhemmille, niin kyllä hääväki heidät siitä tunnistaa ja saa mennä onnittelemaan illan aikana jos siltä tuntuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tänään juuri suunniteltiin kummankin meidän vanhempien kanssa, että he kutsujina ottavat vieraat vastaan juhlapaikalla ja me (morsiuspari) saavutaan sitten juhlapaikalle kun kaikki on kätelty. Sen kummemmin ei vielä tätä suunniteltu, mutta tälla tavoin se varmaankin tulee menemään.

Tässä pitää vaan miettiä, jos vaikka jotain "sisääntulomusiikkia" keksisi tai jotain, ettei vaan hipsitä kaikessa hiljaisuudessa paikoillemme. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä vanhemmat ottavat vieraat vastaan, sillä meillä ei ole vihkimistä hääpäivänä vaan pelkkä juhla. Tullaan paikalle sitten kun kaikki vieraat ovat suunnilleen saapuneet paikalle, jonka jälkeen vanhempien ja sisarusten näyttäessä mallia vieraat pääsevät onnittelemaan meitä. Sitten kilistellään alkumalja ja siirrytään sisätiloihin, jos sää on mahdollistanut tämän operaation ulkosalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tää onkin vähän kinkkisempi. Meillä on niin, että me puolison kanssa maksetaan puolet ja omat vanhempani maksavat toisen puolen häistä. Puolison vanhempien kanssa keskustelun hoitaa puoliso, eikä sieltä ainakaan ole tullut mitään tiedustelua siitä, miten kustannukset ylipäätänsä hoidetaan.

Koska vanhempani osallistuvat kustannuksiin, niin he sitten kutsuvat vieraat häihimme. Mietin vain, että onko oikein tavallaan avopuolison vanhempien päästä ratsastamaan meidän muiden työllä sitten, kun ei muutenkaan tunnu meidän häät heitä kiinnostavan. Voisin kuvitella, että vanhempani taas kokevat, että siellä käteltävinä on minä, puolisoni ja minun vanhempani.

Link to comment
Share on other sites

Morsian ja sulhanen siinä vaiheessa kun saavumme hääpaikalle kuvauksesta. Vanhemmat ottavast onnittelut vastaan jo aiemmin, kun meitä vielä odotellaan. Tämä on siinä mielessä hyvä ratkaisu, että siinäkin on jo ohjelmanumeroa odottelua pehmentämään. Lisäksi myös skumppaa. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Vihaan noita kättelyjonoja juhlissa, jalat väsyy jos on huonot kengät, ja ne jotka haluaa onnitella tulee kyllä tekeen sen uudelleen (näin olen ainakin katsellut häissä tähän asti). Vanhempani ainakin näillä näkymin osallistuvat kustannuksiin maksamalla mun pukuni, eikä muuten. Kutsuissa me olemme kutsujina. Sulhasen äiti (isä kuollut) ei ole osallistunut järjestelyihin kuin kysymällä voiko juhlapaikan pihassa yöpyä asuntovaunussa (kunnon trailer park meininki :/ (juhlimme jugend kartanossa)). Tuntuisi oudolta jos vanhempamme siinä seisoisivat, toisaalta toivoisin, että koko kättelyjonon voisi jättää pois. Ehkä tilalle kävisi tervetulo malja, vieraat kirkon jälkeen saapuvat noin samaan aikaan, niin kävisikö tälläinen ehkä? En tiedä.

Meillä on pienet häät, ja kaikki ei tunne toisiaan. Voisi olla meidän koulukavereilla esimerkiksi hyvin kiusallista ruveta onnittelemaan ja kättelemään täysin tuntemattomia ihmisiä. Itseä ainakin vaivaisi sellainen.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen miettinyt vähän samaa, kuin nightatvogue - voiko onnittelujonon jättää kokonaan väliin? Meidän vieraslistalla on alle 40 henkilöä, joten kaikkien kanssa todennäköisesti ehdimme vaihtaa muutaman sanan illan aikana. Onnittelut hoituisivat varmaankin ihan siinä keskustelun lomassa.. Meille on joka tapauksessa tulossa jonkinlainen maljapuhe juhlan alussa, missä varmaankin yleisesti toivotellaan onnea.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ei vielä olla keskusteltu vanhempien kanssa tarkemmin, mutta itse haluaisimme omat vanhempamme myös onnitteluriviin. Vieraissa on kuitenkin vain yksi sellainen henkilö, joka ei tunne kummankaan vanhempia, mutta kaikki muut tietävät joko sulhon vanhemmat tai omani. Päätös vanhempien mukaan ottamisesta oli omamme, mutta omalta puoleltani se on myös ollut häissä tapana, vaikka ollaankin itse kutsujina.

"Onnitelurivillä" saadaan myös kätevästi hoidettua vieraiden johdattaminen oikeaan suuntaan, sillä juhlapaikka on hieman sokkeloinen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En tieda, tuleeko meille lainkaan tata onnittelujonoa. Englannissa se ei ole tapana (mieheni siis on englantilainen, haat tulevat olemaan Suomessa), mutta toisaalta kylla pidan tasta tavasta, vaikka sita aika paljon parjataankin. Onhan se kuitenkin kiva talla tavalla toivottaa jokainen vieras erikseen tervetulleeksi seka antaa heille se varma tilaisuus onnitella. Mikali tama tulee, niin mielestani vanhmepia ei oteta siihen mukaan. Minunkin vanhempani ovat molemmat uusissa naimisissa. Toisaalta olen miettinyt, etta ehka voisimme pyytaa kaasoa ja bestmaneja kehoittamaan vieraita tulemaan luoksemme perhe- tai parikunnittain (miten nyt onkin juhliin saapunut), jolloin voisimme sitten ottaa aina kuvan meista yhdessa kunkin porukan kanssa samalla. Menisihan siihen vahan aikaa, mutta toisaalta meille ei ole muutoin hirveasti tulossa ohjelmaa, joten se voisi tomia. Aiomme myos tarjoilla juomaa heti juhlapaikalle paastya, joten kenenkaan ei tarvitse odotella kuivin suin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...