Jump to content
Naimisiin.info

Istumajärjestyksestä...vieraan mietteitä


Jossukka

Recommended Posts

Morsiammena suosin itse vapaata istumajärjestystä, ettei tarvinnut hirveästi tuhlata aikaansa siihen, mutta vieraana suosin kyllä hyvin järjestettyä istumajärjestystä.

Joopa joo, hyvähän se on "suosia" sitä mikä milloinkin itselle on vaivattominta ja mukavinta. Kun kerran useimmat pitävät tarkasta istumajärjestystä nimenomaan vieraana, eikö olisi vieraanvaraista laatia sellainen myös omiin häihin? Kyllä se meilläkin hieman pisti päätä raapimaan, mutta lopputulos oli onnistunut ja turhalta sotkemiselta vältyttiin. Aikaahan järjestyksen laatimiseen tietenkin meni, mutta vieraiden viihtymisen kannalta homma kannatti. Kaikki vieraat olivat sillä tavalla tuttuja, että meillä olin näppituntuma siitä, kenet kannattaisi ja ketä ei missään tapauksessa pidä laittaa samaan pöytään.

Isoissa juhlissa tarkkaa istumajärjestystä ei ehkä ole yhtä helppoa eikä ehkä järkevääkään toteuttaa. Mieheni sisaren häissä minkäänlaista järjestystä ei ollut, ja lopputulos oli, että morsiamen veli istui ison salin aivan vastapäisessä nurkassa hääpariin nähden kun pääsimme paikalle viimeisten joukossa. Minusta se oli hieman ajattelematonta. Jonkinlainen pöytäryhmittely siis lienee paikallaan jos ei nyt ihan tuolin tarkkuudella halua määrätä istumapaikkoja.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joopa joo, hyvähän se on "suosia" sitä mikä milloinkin itselle on vaivattominta ja mukavinta. Kun kerran useimmat pitävät tarkasta istumajärjestystä nimenomaan vieraana, eikö olisi vieraanvaraista laatia sellainen myös omiin häihin?

No niinpä niin, olen ihan samaa mieltä! Kaunis ajatus tietysti, että vieraat saavat valita mieleisensä paikat, mutta kun siinä on se ongelma, että nopeat syövät hitaat. Kohteliaasti ruokajonon viimeisiksi jättäytyneet saavat sitten orpoina luovia tiensä kaveriporukoiden väliin jääneille hajapaikoille. Tosi kivaa.

Link to comment
Share on other sites

Siskon häissä oli istumajärjestys, tosin virallisen ohjelman jälkeen pöytiä yhdisteltiin tai istuttiin minne takamus mahtui. Hyvin toimi.

Link to comment
Share on other sites

Miehen kaverin häissä oli meidän kanssa samaan pöytään sijoitettu miehen sikaärsyttävä exä (tosin kouluaikainen, mutta silti)  :o >:( >:( Herne meni kyllä nenään saman tien, kun näin pöytäkartan...Eli istumajärjestys on mielestäni hyvä systeemi, kunhan vähintään tuollaiset perusmokat vältetään.

Link to comment
Share on other sites

Vittumaiset vieraat istutetaan kauimmaiseen pöytään.

Oikein! ;D

Meilläkin tulee pöytäkohtaiset paikat (päätämme missä pöydässä istut, paikan saa valita itse), ja pyrimme järjestelemään pöytäseurueet niin, että kaikilla olisi mukavaa. Päänvaivaa tuottavat hieman sellaiset vieraat, jotka eivät yleensä pidä ihmisistä. Pitäisikohän heille laittaa ikioma pöytä nurkkaan  ;D

Lähisuvun pöydässä istumapaikat tarkasti harkittu ja merkitty nimilapuilla, tämäkin lähinnä siksi että halusin askarrella nimilappuja ;):-X

Link to comment
Share on other sites

Meille ei tule istumajärjestystä, ainoat "merkityt" pöydät ovat meidän hääparin pöytä ja molempien vanhemmat ja sisarukset istuvat samaan pöytään. Ei tullut edes mieleen laatia istumajärjestystä, olen tähän mennessä ollut vain kerran sellaisissa häissä, jossa oli istumäjärjestys. Muuten on häissä, joissa olen ollut, ollut aivan vapaa istumajärjestys ja se on ollut hyvä. Ei meidän maalaishäihin navetassa oikein tarkka istumajärjestys oikein sopisikaan. Kukin järkkää häät tyylillään..

Link to comment
Share on other sites

noniin, nyt päästiin tämän hetkiseen asiaan mikä mulla on käsillä ;D istumajärjestys...meille on todennäköisesti tulossa hääparille oma pöytä ja sitten "lähin perhe" pöytä, missä siis molempien vanhemmat ja sisarukset, yhden sisaruksen avokki sekä sitten kaaso+avec ja bestman. tähän pöytää mahtuu 16-20, en oo vielä varma joten aivan tarkkaa pöytäjärjestystä en voi vielä tehdä. sitten on toinen saman kokoinen pöytä, johon tulis muu suku, tosin osa mahtuis lähin perhe pöytään, mut sit jotkut vois suivaantuu et miks jotkut pääs ja toiset ei ::) viimeisenä on kaveripöytä, 8-12 hengen, johon mahtuu hyvin kaverit ja vielä vois jäädä pari paikkaa vajaaks. täytyy tosiaan miettiä et ketä laittaa minnekin, pitäis varmaan pari serkkua siirtää kaveripöytään.

vähän näyttäs siltä, et joutuis tekee ihan paikkajärjestyksen, laputkin on itseasiassa nimiä vaille valmiit ;D pöytänumerot tulee myös. toivottavasti ne jotka joutuu tuohon taaimmaiseen pöytään tajuavat et niin on hyvä ;D

kuvassa siis ylin on meidän sohva, sit on "lähin perhe", sit "muu suku" ja sivulla on "kaveripöytä.

                                                       ----------------------

I

I

I                           ------------------------------------------------------

I

I

I

I                           ------------------------------------------------------

I

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meidän häihin tulee hyvin suunniteltu istumajärjestys. Haluan, että esim ystävlilläni on hauskaa joten he istuvat keskenään ja toisaalta esim serkut saavat viettää laatuaikaa keskenään, tädit ja enot ja sedät nähdä toisiaan jne. Olen aina viihtynyt häissä, joissa on istumajärjestys. Tosin olen ollut vain yhdissä häissä joissa ei ollut istumajärjestystä ja sitten istuimmekin eristyksissä kaikista muista tuntematta ketään ja vähän tylsäähän siellä sitten oli..Kyllä minä ainakin haluan että kaikilla on hauskaa ja koska yhdessä tunnemme kaikki vieraamme, tiedämme kuka viihtyy kenenkin vieressä.   :D

Link to comment
Share on other sites

Olin kesällä häissä jossa oli istumajärjestys, ja mielestäni pieleen meni. Meidät puolisoni kanssa istutettiin ystävistämme eroon, toiseen päähän salia, keskelle tuntemattomien kahden perheen alle kouluikäisiä lapsia. Paria muutakin ystävää oli riepoteltu keskelle tuntemattomia ihmisiä. Yritimme välillä kokoontua yhteenkin, mutta välillä tuli ns. ohjelmanumeroita, jolloin piti siiryä omille paikoille.

Että minä en ainkaan ole suoranaisen istumajärjestyksen kannalla, ehkä tuollainen perhe, ystävät, sulhasen suku ja morsiammen suku jaottelu toimisi paremmin.

Meillä tehdään juuri noin eli ystävät sekoitetaan yms.Minusta se on hyvä että suku tutustuisi toisiinsa.Tietysti olemme myös katsoneet ettei viinaan menevä setä ja uskovainen täti istu vierekkäin tai ex-tyttöystävä istu ex-poikaystävän lähellä.Saa nähdä miten häissä sitten toimii...

Ps.Siis emme tee siten että puolisot eritellään...

Link to comment
Share on other sites

Arvottu istumajärjestys: Hauska uutuus johon törmäsin viime kesänä englannissa. Juhlapaikalle tullessamme saimme alkuskumpan yhteydessä ottaa silinterihatusta numeron (yksi per pari/perhe, meitä ei erotettu) joka kertoi mihin pöytään istuisimme. Valkoiset laput oli yksi henk/ paikka, keltaiset kaksi/paikka, vaaleanpunaiset kolme/paikka jne...systeemi toimi hyvin ja kaikki olivat tyytyväisiä)

Mä ihastuin tähän aivan heti. Ja kun mä vielä teen töitä pelien kanssa, niin mikäs sen mahtavampaa, kuin pelikorteilla arpoa! Täytyy vaan miettiä systeemi miten homma hoituu helpoiten (esim. padat on yksittäisille, hertat pareille, ruudut 3lle ja ristit 4lle ja pöydän numero on kortin numero  :P)

Kiitos hauskasta ideasta  :)

Ja meillä tosiaan miehen suku on yli puolet vieraista. Sekä suvut että meidän ystävät on ulospäinsuuntautuneita ja tulee juttuun hyvin vieraidenkin ihmisten kanssa, niin ei koeta tarpeelliseksi tehdä tiukkaa istumajärjestystä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tarkka istumajärjestys. Pöydät kasattiin kasaan niin, että yhdessä on esim. kavereita, yhdessä miehen serkkuja, yhdessä meidän sisarukset yms. Näin jokaisella on ympärillään varmasti tuttuja ihmisiä ja kaikilla ainakin pitäisi olla kivaa.

Link to comment
Share on other sites

Meille ei periaatteessa tule istumajärjestystä. Syynä se, että emme halua ottaa riskiä siinä mokaamisesta. Haluamme, että vieraat voivat itse valita paikkansa, eikä heitä pakoteta istumaan kenenkään tuntemattoman vierassä.

Vieraamme ovat muutenkin toisilleen melko tuntemattomia, edes äitimmekään eivät ole (vielä) tavanneet!

Todennäköisesti meille tulee kaksi pitkää pöytää, joista toiseen on merkitty paikat hääparille sekä äideille ja morsiamen veljelle. Muuten saavat valita paikansa vapaasti.

Eli tuolla mallilla, jos:

M=morsian

S=sulhanen

Mä=morsiamen äiti

Mäm=morsiamen äidin mies

Mv=morsiamen veli

Sä=sulhasen äiti

Viivat kuvastavat pöytiä.

                                Mv  Mäm  Mä  M  S  Sä

                  -------------------------------------------------------

                  -------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Tuo pöytäkohtainen järjestely kuulostaa aika hyvältä.

Mutta kuinka tehdä ranskalaisten lapsiperheiden kanssa? Yksi ainakin on tulossa, ja sen kanssa ei ole aivan kauheata ongelmaa, koska ainakin perheen äiti puhuu kohtuullisen hyvää englantia (hänen uutta miestään en ole tavannut). Mutta jos se toinenkin perhe päättää tulla, niin he ovat täysin ummikkoja eivätkä puhu kuin ranskaa (jollei tytär ole sitten viime tapaamisen oppinut jo englantiakin). Keskenäänkään niitä ei viitsisi laittaa, kun ovat sukuakin toisilleen ja tuntuisi siltä, kuin eristäisimme heidät muista vieraista (ja lisäksi se saattaisi näyttää rotuerottelultakin, kun he ovat pigmentiltään aikasen paljon perussuomalaista tummempia).

Eli laittaako tuo ummikkoranskankielinen lapsiperhe jonnekin muiden lapsiperheiden sekaan, jossa kukaan ei puhu ranskaa, vai ranskaa taitavien ystävieni sekaan, jotka taas eivät välttämättä juurikaan välitä lapsista? Vai eristetäänkö ranskalaiset omaan pöytäänsä?

Link to comment
Share on other sites

^Mieti, miten he itse haluaisivat. Tärkeintähän on, että he viihtyvät. Se, mitä muut ajattelevat, on toisarvoista. Itse ainakin mieluummin istuisin "eristettynä" mutta samankielisten ihmisten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Olin itse ainakin todella kiitollinen, kun viimeisimmissä häissä joissa vierailimme oli tarkka istumajärjestys. Paikalla oli kaksi mieheni entistä kumppania enkä välttämättä olisi halunnut heidän kanssaan samaan pöytään. Kaikki ketkä suunnittelevat arvottua istumajärjestystä tai aikoivat villisti sekoittaa tutut ja tuntemattomat, niin ottakaa ihmessä huomioon se, että onko häihinne tulossa ex-pariskuntia. Vaikka kuinka ollaan päästy yli ja eletään tätä hetkeä, niin ihan kaikki eivät ilahdu ajatuksesta, että itse vaikkapa istuu yksin tuntemattomien kanssa ja oma mies ex:nsä kanssa toisella puolella salia. Usein on pienet piirit ja pakostikin tulee eksiä paikalle, joten varminta on laittaa pariskunnat yhdessä tuttuun seuraan ja ex:ät vähän kauemmas. Tietysti on niitä keitä entisten läsnäolo ei haittaa mitenkään ja osa kutsuu häihinsä omatkin eksänsä, mutta kannattaa ottaa huomioon myös riitaisat erot ja "kulttuurierot" näissä asioissa. Tarkoitus on kuitenkin, että kaikki viihtyvät.

Link to comment
Share on other sites

Mutta kuinka tehdä ranskalaisten lapsiperheiden kanssa? Yksi ainakin on tulossa, ja sen kanssa ei ole aivan kauheata ongelmaa, koska ainakin perheen äiti puhuu kohtuullisen hyvää englantia (hänen uutta miestään en ole tavannut). Mutta jos se toinenkin perhe päättää tulla, niin he ovat täysin ummikkoja eivätkä puhu kuin ranskaa (jollei tytär ole sitten viime tapaamisen oppinut jo englantiakin). Keskenäänkään niitä ei viitsisi laittaa, kun ovat sukuakin toisilleen ja tuntuisi siltä, kuin eristäisimme heidät muista vieraista (ja lisäksi se saattaisi näyttää rotuerottelultakin, kun he ovat pigmentiltään aikasen paljon perussuomalaista tummempia).

Eli laittaako tuo ummikkoranskankielinen lapsiperhe jonnekin muiden lapsiperheiden sekaan, jossa kukaan ei puhu ranskaa, vai ranskaa taitavien ystävieni sekaan, jotka taas eivät välttämättä juurikaan välitä lapsista? Vai eristetäänkö ranskalaiset omaan pöytäänsä?

Jos olisin näiden vain ranskaa puhuvien asemassa ja saisin kutsun vieraskielisiin häihin, arvostaisin sitä, jos minut laitettaisiin istumaan tämän toisen ranskaa puhuvan perheen viereen. Lapsethan voivat (jos mahdollista) istua pöydän päässä, jolloin aikuiset pystyvät halutessaan keskustelemaan keskenään, mutta aikuiset ovat kuitenkin lähellä lapsiaan. Jos eivät halua keskustella keskenään, mikä ranskalaisilta olisi aika outoa käytöstä, se on sitten heidän asiansa. Jos pöytä on tarpeeksi pitkä, niin siihenhän voi sijoittaa näiden edellä mainittujen ranskalaisten vieraiden lisäksi myös suomalaisia/englantia puhuvia, jos mainitsemasi "rotuerottelu"vaikutelma arveluttaa. Joka tapauksessa en välttämättä pitäisi hyvänä ideana sijoittaa vain ranskaa puhuvaa lapsiperhettä suomalaisten lapsiperheiden sekaan, siinä voi tulla ranskalaisille vähän orpo fiilis ja suomalaiset saattavat vaivaantua, kun eivät kykene kommunikoimaan, vaikka haluja olisi. Lapsethan todennäköisesti luovat kontakteja toisiinsa kielestä riippumatta, mutta uskon lähes jokaisen aikuisen tahtovan juhlissa kuin juhlissa oman ikäistä seuraa, jonka kanssa on yhteinen kieli, jota puhua.

Link to comment
Share on other sites

Olen samaa mieltä, ettei aina ole onnistunut ratkaisu laittaa toisilleen vieraita ihmisiä istumaan keskenään ajatuksella "eiköhän ne toimeen tule". Vaikka ihan hyvin tultaisiinkin toimeen, on minusta silti mukavampaa jos sellaisessa juhlassa kuin häät, on tuttuja ja rakkaita ihmisiä lähellä istumassa. Lähinnä tarkoitan sitä, että häät eivät ole sellainen tilaisuus, jossa pääasiana on hieroa uusia tuttavuuksia. Kyllähän sitä sanotaan, että yksi häiden tarkoitus on tutustuttaa sukuja keskenään, mutta varsinkin jos on häissä morsiamen tai sulhasen kaverina, niin silloin on minusta mukavinta istua kaltaistensa kanssa. Ja sitäpaitsi jos joku henkilö vaikuttaa mielenkiintoiselta tyypiltä, voi juttusille mennä ns. virallisen osuuden päätyttyäkin, kun ei tarvitse enää pönöttää pöydissä  :)

Pointti siis se, että mielestäni istumajärjestyksen ei ole tarkoitus väkisin edesauttaa tutustumista vieraisiin ihmisiin, se on vähän turhan itsetarkoituksellista. Ihmiset kyllä tutustuvat, jos ovat tutustuakseen, ilman sitä varten järkkäiltyä istumajärjestystäkin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on häät kk päästä ja pitäs saada pöytä-/istumajärjestys tehtyä. Onko tökeröä varata pöydät kaveriporukoille, mutta sukulaiset saavat istua mihin haluavat?? (Ja me siis sulhasen kanssa istutaan samassa pöydässä omien perheiden kanssa)

Meillä on selvästi 4 eri kaveriporukkaa, jotka on erittäin helppo rajata. (toiset tulevat kauempaa eri paikkakunnalta) Tarkkaa istumajärjestystä ei tuu, vaan pöytäkohtanen. Haluaisin varmistua siitä että ystävämme saavat olla tuttujen seurassa. Sukulaisia tunnetaan sen verran, että tulevat toimeen kenenkä kanssa tahansa ja sitä paitsi tuntevat melkein kaikki toisensa.

Tämä olis vaan hääjuhlan ajan n.3h jonka jälkeen siirrytään jatkopaikalle.

Muutenki häät tulee olemaan rennot ja tutuista kaavoista poiketaan monessa kohtaa.  :D

Link to comment
Share on other sites

^Minusta olis järkevintä tehdä se pöytäkohtainen istumajärjestys koko poppoolle. Usein, jos tedään vain osittainen istumajärjestys, plaseerataan vain "arvovieraat". Eli jos sukulaisille eiole tehty istumajärjestystä, tulee ehkä hiukan sellainen olo, ettei heillä ole niin väliä.  :-?

Link to comment
Share on other sites

^ Samaa mieltä. Vieraille tulee tosiaan helposti sellainen olo, että heidät on jaettu tärkeisiin ja ei-tärkeisiin, jos vain osalle on istumapaikat. Varsinkin jos ne sukulaiset tulevat hyvin toimeen keskenään, niin mitään ylimääräistä päänvaivaa plaseerauksesta ei tule  :)

Itse olen muutenkin sitä mieltä, että hyvä istumajärjestys on parempi kuin ei plaseerausta laisinkaan. Huonosti tehtynä se taas aiheuttaa kiusaannusta ja harmitusta. Itsellä varmaan menee ilta jos toinenkin järjestystä laatiessa, ja pakko on kysyä anopilta heidän puolen sukunsa kiemurat ja mahdolliset antipatiat..  Ettei tule laittaneeksi toisiaan vihaavia ihmisiä just samoihin pöytiin  ;D  :P  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Itsekin tuossa juuri alustavaa istumajärjestystä tein..

Meille tulee pienet juhlat, joten aika helposti sain tehtyä.

Itse olen aika ujo, ja tiedän osan suvustani olevan samaa maata. Niinpä haluan laittaa omaan pöytään miehen kaverit, omat kaverit, meidän sisaret ja ja vanhempi väki. Mulle itselle olisi aivan kamalaa joutua outojen ihmisten viereen.  :(

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee istumajärjestys. :) Olen itse ollut häissä/juhlissa, joissa sai valita itse paikkansa. Se oli aivan kamalaa. :-/ Tunnun aina olevan niitä ihmisiä, jotka ei tunne ketään. Kun siihen vielä lisää tämän "tutut juttelee vain tuttujensa kanssa" - mihin pöytään sitä "uskaltaa"/voi mennä? Lisäksi meidän häissä haluan "suojella" erästä henkilöä ja haluan pitää huolen, ettei yksi ihminen mene samaan pöytään tämän kanssa. :)

Eli laittaako tuo ummikkoranskankielinen lapsiperhe jonnekin muiden lapsiperheiden sekaan, jossa kukaan ei puhu ranskaa, vai ranskaa taitavien ystävieni sekaan, jotka taas eivät välttämättä juurikaan välitä lapsista? Vai eristetäänkö ranskalaiset omaan pöytäänsä?

Minusta "eristäminen" ei haittaa tämmöisessä tilanteessa. Pääasia on, että vieraat pystyy kommunikoimaan - ja viihtyvät. :)

Link to comment
Share on other sites

Olin itse ainakin todella kiitollinen, kun viimeisimmissä häissä joissa vierailimme oli tarkka istumajärjestys. Paikalla oli kaksi mieheni entistä kumppania enkä välttämättä olisi halunnut heidän kanssaan samaan pöytään. Kaikki ketkä suunnittelevat arvottua istumajärjestystä tai aikoivat villisti sekoittaa tutut ja tuntemattomat, niin ottakaa ihmessä huomioon se, että onko häihinne tulossa ex-pariskuntia. Vaikka kuinka ollaan päästy yli ja eletään tätä hetkeä, niin ihan kaikki eivät ilahdu ajatuksesta, että itse vaikkapa istuu yksin tuntemattomien kanssa ja oma mies ex:nsä kanssa toisella puolella salia. Usein on pienet piirit ja pakostikin tulee eksiä paikalle, joten varminta on laittaa pariskunnat yhdessä tuttuun seuraan ja ex:ät vähän kauemmas. Tietysti on niitä keitä entisten läsnäolo ei haittaa mitenkään ja osa kutsuu häihinsä omatkin eksänsä, mutta kannattaa ottaa huomioon myös riitaisat erot ja "kulttuurierot" näissä asioissa. Tarkoitus on kuitenkin, että kaikki viihtyvät.

Heh, olimme kesällä kavereiden yhteispolttareissa, joissa kaasona oleva mieheni ex-tyttöystävä oli plaseerannut itse itsensä mieheni aveciksi sitseille, ja minut pöydän toiseen päähän ;D Eipä haitannut menoa, mutta itse en olisi kyllä kehdannut  :P

Link to comment
Share on other sites

Itse muistan muuten pitäneeni häistä joissa olin n. kymmenen vanhana. Istuin veljeni kanssa "serkkupöydässä". Ihana ajatus, mutta nuorimpina ja ainoina serkussarjamme (muut olivat serkkumme serkkuja toisen vanhemman puolelta) edustajina jäimme vähän yksin. Omat serkkumme olivat joko naimisiin menneen serkkumme sisaruksia tai pikkulapsina sijoittu vanhempiensa viereen.

Myös hyvältä vaikuttanut ajatus toisissa häissä, ei sitten ihan toiminutkaan. Parin serkuissa oli samanikäiset tytöt joilla oli yllättävän paljon samanlaisia mielenkiinnon kohteita, mutta samassa pöydässä juttu ei sitten luistanutkaan, vaikka muuten olivat puheliaita, ei juttu juhlissa alkanut luistaa. Järjestykset on vaikeita ja varmasti harvassa ne joilla on "täydellisesti" toimineet pöytäjärjestelyt.

Olen ollut muistini mukaan neljissä häissä, yksissä paikat, yhdessä joko paikat tai pöytä, yhdessä jokaiselle nimetyt pöydät ja yksissä nimetyt pöydät vain perheille ja "kummit ja mummit".

Mielestäni parhain ja meille sopivin oli osoittaa jokaiselle pöytä ja antaa vapaasti valita paikat pöydässä. Ehkä hyvä olisi myös ryhmitellä nimet perhekunnittain/pareittain jolloin viimeisimpänä saapuvat myös todennäköisemmin saavat vierekkäiset paikat (varsinkin jos osalla eri nimet). Ensimmäisinä tulleiden on helpompi hahmottaa onko odotettavissa kaksi yksittäistä henkilöä vai pariskunta ja kaksi paria vai pariskunta lapsineen, sukunimistä kun ei aina oikein voi päätellä.

Ajattelin, että jokaisella on "oma" paikka jossa syödä ruoka. Kakun aikaan voi sitten jo vapaasti valita paikkansa ja seuransa, vielä niin että joku oikein kehottaa. Mahdollisuuksien mukaan myös ekstratuoleja reunoille, jolloin ei olla sidottuina alkuperäisiin pöytäkokoihin kun kakun kanssa ei niin paljoa pöytätilaa henkilöä kohti tarvita kuin syödessä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...