kermatoffee

Kutsutaanko pappi hääjuhlaan?

161 viestiä aiheessa

Minä olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että papit kutsutaan kaikkiin juhliin, joissa vaan hän palveluksen pitää (ja jotain syömistä sen jälkeen tarjotaan) Meille tulee oma konfirmaatiopappini, joka myös kastoi esikoisenkin. (ja tietty myös silloin tuli kirkosta kastamisen jälkeen kahvittelemaan meille..)

Tietty tässä voi olla uskontokunta eroja - olen siis ortodoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kutsutaan, koska on miehen vanhempien tuttava ja toiminut myös miehen rippipappina yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsumme vihkipapin juhlaan, sillä hän on ennestään tuttu ja meidän omasta seurakunnasta. Kanttori taas ei ole tuttu, vaan tulee "kirkon mukana". Menemme siis naimisiin samassa kaupungissa, mutta ei seurakunnan kirkossa, kuin mihin kuulumme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuttu pappi kutsuttiin hääjuhlaan. Isoissa seurakunnissa usein heillä ei ole aikaa, kun pitää jo rientää seuraavaan paikkaan, mutta pienemmissä saattavat jopa päästä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme itse valinneet pappia emmekä ole häntä vielä edes tavanneet, joten emme kutsu häntä. Täytyy myöntää etten ollut tullut ajatelleeksi koko asiaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös tuttu pappi, hyvän ystäväni mies, joten molemmat tottakai kutsutaan myös juhlaan. Eivätkä myöskään istu vanhempien pöydässä vaan muiden kavereiden kanssa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme kutsu pappia, ei ole mitenkään tuttu entuudestaan, niin tuntuisi jotenkin hölmöltä kutsua hänet. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös meillä pappi kutsutaan juhlaan. Hän tosin on enoni, joten olisi joka tapauksessa kutsuttu. Jos pappi olisi tuntematon, niin en kutsuisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä pappi on tavallaan "tuttu", kaasoni isä. Mutta emme kutsu, johtuen siitä että vierasmäärä on huimat 6 henkilöä ja juhlatilana pieni kabinetti. Tuntuisi ehkä hassulta sellaiseen juhlaan pyytää pappia, kun esim. vanhempammekaan eivät ole paikalla... Toivon myös, että pappi ymmärtää tämän!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkipappi on ystävämme, jote tietysti kutsumme :) Oli pappi mukana puolisoni polttareissakin :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Emme kutsu pappia juhlaan, sillä hän ei ole meistä kummallekaan entuudestaan tuttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

  • Jos juhlapaikka on niin lähellä kirkkoa, että sinne pääse ilman kulkupeliä, kynnys kutsua maljan nostamiselle on tietenkin aika matala. Jos ajetaan tilausbussilla toiselle puolelle kaupunkia tai pitäjää, kynnys on mielestäni tosi korkea.

 

 

Olen tätä asiaa miettinyt ja olipas helpotus kuulla myös papin oma mielipide. Meillä on juuri tuollainen tilanne, että mennään tilausbussilla n. 15 km päähän kirkolta ja pappi ei ole ennestään tuttu. Hän myös tulee toiselta paikkakunnalta, kun haluamme englannin kielen taitoisen papin. Mutta niin, ehkäpä voisi jättää kutsumatta. Ei nyt yksi ihminen lisää olisi ollut paha, mutta tässä voisi valita sen helpon ratkaisun...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jaa-a.Toisaalta on tuo että kutsuja varmaan satelee papeille aivan riittämiin, mutta itse menen suht pienessä seurakunnassa naimisiin, joten ehkä pappikaan ei kovin kyllästynyt kahvitteluihin ole ja jotenkin koen velvollisuudeksi kutsua, vaikkei olisi tuttukaan. Onpahan sitten joku jonka kanssa tätini voi laittaa keskustelemaan viisaita ja pysymään pois tieltä hössöttämästä..  :grin:

Ongelma tulee korkeintaan siitä jos on naispappi, niin puolison isoäiti on ilmoittanut jättävänsä vihkimisen väliin ja tulevansa vain juhliin. Voi jäädä sitten juhlatkin välistä. Toisaalta omapa on ongelmansa, mutta tiedän että olisi puolisolle tärkeää että varsinkin lähimmät sukulaiset on paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajattelimme aluperin kutsua. Sitten asia alkoi mietityttämään. No, toivoimme serkkuani vihkimään, mutta kuulimme perjantaina, että hänellä onkin silloin vuorolomaviikko. Se ratkaisi asian. Eli poistimme serkkuni nimen siitä kohtaa missä esitettiin toive vihkivästä papista. Samalla ratkesi se, että emme kutsu pappia hääjuttuihin.

Muokattu: , käyttäjä: Suli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkijä tulee hääjuhlapaikalle (yhä, toivottavasti siis) ja ei aiota kutsua jatkamaan kanssamme. Meillä on aika pienet häät, joihin ei kamalasti ylimääräisiä mielellään haluta. Vihkimisen verran toki lienee pakko ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihkivä pappi tulee todennäköisesti olemaan sama, joka kastoi esikoisemme viime kesänä. Sen verran on entuudestaan tuttu. Kutsuisitteko? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä toivottavasti ulee perhetuttumme papiksi (ei olla kysytty vielä), joten hän ja vaimonsa ovat ehdottomasti kutsuttujen joukossa. Jos perhetuttu ei vihi, niin kyllä kutsumme vihkimisen suorittavan papinkin, mutta tod.näk. ei pääse, koska on "suurinta sesonkia" heinäkuussa, ja joutunee vihkimään liukuhihnalta :D Mutta kyllä mielestäni kuuluu hyviin tapoihin toivottaa pappi tervetulleeksi juhlaan, ja sijoittaa mahdolliseen kunniapöytään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsutaan, koska pappi on myös ystävämme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsutaan. :) Jos pääsee niin olisi kiva, mutta ei haittaa vaikka ei pääsisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi kutsua. Itse en olis kutsunut ellei kyseinen pappi ois ollu appivanhempien perhetuttu..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kutsuta, koska emme tunne pappia ollenkaan. Itse asiassa tässä vaiheessa emme edes tiedä, kuka on pappimme.

Jos pappi olisi kaste/rippi/ym. -pappi tai tuttava muuten, niin sitten voisi kutsua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään