Jump to content
Naimisiin.info

Onko yhteislaulu perinteisesti osa hääjuhlaa?


marges

Recommended Posts

Ei tule meidänkään häissä mitään yhteislaulua. EN ole ikinä kuullutkaan, enkä haluaisi olla vieraina häissä, joissa sitä pitäisi harrastaa, kun en muutenkaan missään laula.

Mutta kukin tyylillään tietty :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Minusta yksi snapsi-/juomalaulu olisi kiva. Teekkaripiireissä laulamiseen olen sen verran tottunut ja tykästynyt. Myös (etenkin miehen ulkomaalaisille) sukulaisille olisi hauskaa näyttää myös sitä puolta elämästäni. Tuskin yhtä laulua enempää kuitenkaan tulee, kun häistä ei kuitenkaan ole tarkotus mitään sitsejä tehdä. Tupsun solmimisen voisin lauluun yhdistää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Riippuu ihan häävieraista. Itse olen tottunut yhteislauluun akateemisissa juhlissa ja tilaisuuksissa monen vuoden ylioppilaskuntatoiminnan jälkeen, ja koska häihin tulee opiskelukavereita, niin yhteislaulu olisi luontevaa ja ei-niin musikaalisetkaan laulavat kurkku suorana... itselläni oli koulussa laulunumero seiska :girl_haha: ja silti snapsilaulut menee kuin vettä vaan. Sulhanen ei kyllä laula vaikka akateeminen lauluperinne on hänelle tuttu, eikä sulhasen sukukaan. Varmaan pari rallia vedetään kuitenkin, tai sitten äitini mies laulaa pari snapsilaulua kun tykkää niitä luritella.

MUTTA, lapsuudesta on kyllä muistissa kaiken maailman sukukokouksia ym. joissa on laulaminen on ollut vaivautunutta muminaa. Eli ihan vieraista riippuen yhteislaulu voi olla joko erittäin hyvä tai erittäin huono idea!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tottapa yhteislaulut on sitten jotain suku kohtasia tai jotain. Itte olen ollut about kymmenet häät, sekä äitin että isän suvussa, plus kaikki häät, joissa ei suuren suvun takia ole kuin tädit, sedät, enot ja puolisot, aina on laulettu yhteislauluja JA esim, parin sisarusten, kavereitten jne kuorolauluja. Joka ikisissä. Lisäksi kaikki häät joissa sulhanen on ollut on kanssa laulettu yhteislauluja.

Johtopäätös, siis meillekin tulee. Lisäksi kumpikin tykkää laulamisesta, sisarukset tykkää, kaverit tykkää.. Paljon muuta sinne ei ole tulosakaan. Eikä niitä yhteislauluja määrättömästi tuu, kolme kappaletta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meidän häihin ei ole varmaankaan tulossa yhteislaulua. En muista, että missään häissä, joissa olen ollut, olisi yhteislauluja laulettu. Ei siis ole minun suvussani eikä sulhasenkaan suvun häissä ollut tapana. Muissa juhlissa on kyllä silloin tällöin laulettu, esim. syntymäpäivillä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä on niin laulava suku ja itse koko elämäni laulamista eri tavoin harrastaneena aion jakaa pöytiin jollain tapaa juomalaulujen ja muiden suosikkien sanoja ja nuotteja jopa äänissä. :) Yhdessä laulaminen rikkoo jään ja on hauskaa! Ovathan kaiken maailman karaoket ja singstaritkin jo varsin suosittuja, ja niissä joutuu sentään marssimaan yleisön eteen. Ne laulakoon, jotka haluavat, sillä mitään ohjelmallista laulamista tuskin harrastetaan. Musiikki kuuluu kaikille. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Itse en ole koskaan ollut häissä, joissa olisi ollut yhteislaulua, joten en ole aikaisemmin edes tullut ajatelleeksi tällaista mahdollisuutta. Mutta nyt voisi laittaa harkintaan, sillä idea kuulostaa kivalta. :)

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin on laulava ja esiintyvä suku, mutten ikinä ole ollut häissä, joissa olisi laulettu yhteislauluja. Kuulostaa aivan typerältä idealta. Anteeksi vaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut kerran häissä, joissa laulettiin yhteislauluja. Ei hyvä kokemus. Kun vieraita on lähes 200 ja heistä 5 laulaa kunnolla ja 10 kuiskailee vaisusti, kun ei tunne lauluja ja loput ovat hiljaa, niin eipä tuo paljon tunnelmaa luo. Eli jos tykkää yhteislauluista, niin kannattaa huomioida, onko vieraissa oikeasti laulajia ja että laulut ovat yleisesti tunnettuja ja helppoja laulettavia.

Meidän suvussa on tapana laulaa yhdessä paljon kaikenlaisissa illanvietoissa, mutta sulhasen suvussa laulajia ei ole. Meillä ei siksi tule lauluja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Täytyy myöntää, että vaikka me ollaan miehen kanssa molemmat musiikkiperheistä, ei tää yhteislauluhomma ollut tullut vielä mieleenkään. Täytyypä ottaa harkintaan.. :)

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissämme tullaan laulamaan juomalauluja. Ei tilaisuudesta mitään sitsejä tietenkään tehdä, joten lauluja painetaan pöytäohjelmiin maltillinen määrä, ehkä suunnilleen viisi näin ihan lonkalta heittäen. Niitä pitää kuitenkin olla enemmän kuin pari, jotta juomalaulukulttuuria tuntemattomatkin ehtivät lämmetä ja päästä kunnolla mukaan. Juhlissamme olevat lapsivieraat pitää tietysti huomioida lauluvalinnoissa. Asiaa haastavoittaa edelleen se, että osa lapsista puhuu kotikielenään suomea, osa ruotsia, joten joku liian pieni ymmärtää kotimaisilla kielillä laulettujen laulujen sanat aina.

Link to comment
Share on other sites

Sulhasen ystäväpiirin tuntien ihan varmasti tulee ainakin snapsilauluja. :girl_haha: Eikä ole ollenkaan mahdotonta, että illan kuluessa ihan spontaanisti siirrytään pianon ääreen lauleskelemaan, koska todellakin sen verran musikaaliset suvut ja ystäväpiiri meillä on.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meillä ajateltiin kahta, korkeintaan 3 yhteislaulua illan päätteeksi. Kutsukortteihinkin tulee painatus: tilaisuus päättyy yhteislauluun... näin saadaan homma loppumaan ajallaan....

Ei kylläkään ole kokemusta häissä yhteislaulusta... mutta nythän tulee sekin kokeiltua....

Link to comment
Share on other sites

Yhteislaulut on kivoja silloin, kun ne ovat spontaaneja ja irtoavat juhlaväeltä luontevasti. Ja itse vanhana teekkarina pidän kovasti juomalaulukulttuurista :girl_haha:

sitten se kuuluisa MUTTA... Juhlan alussa (tai muulloinkin) pakolla yritetyt laulut on kauheita. Olin juuri häissä, missä oli paljon lauluja, mutta vain hyvin vähän laulajia eikä sanoja ollut saatavilla. Lopputulos oli sitten se, että laulun vetäjä/seremoniamestari ja pari tätiä hoilasivat, muut istuivat erittäin vaivautuneina hiljaa.

Eli laulut ovat mitä hauskinta ohjelmaa silloin, kun vieraat ovat laulavaista porukkaa ja juhlamieli on jo korkealla. Tähänkin pätee sama kuin kaikkiin ohjelmanumeroihin: tunne vieraasi ja heidän mieltymykset!

Link to comment
Share on other sites

Meijän häihin ei tule yhteislauluja muuta kuin vihkitilaisuuteen. Muutenkin ohjelmassa paljon musiikkia ja ohjelma on jo täynnä. Mielestäni yhteislaulut on turhaa täytettä, mutta ehkä sitten jos ei ole musiikkiesityksiä niin yhteislaulut voi olla ihan ok.

Link to comment
Share on other sites

Jos jotain yhteislaulua tulee niin snapsilauluja, mutta luultavasti nekin jäävät pois sillä en vain yksinkertaisesti pidä siitä ideasta että kaikki hoilaisivat yhteen ääneen... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mä en ole koskaan ollut häissä joissa laulettaisiin yhteislauluja (kirkon lisäksi) ja onneksi näin. En itse välitä yhteislauluista, se on kyllä kiva jos on joku hyvä esiintyjä vaikka kirkossa ohjelmanumerona. On ollut tosi upeaa, kun parissa häissä on ollut näin.

Ja meidän suvusta varmaan olisikin aika hiljaista jos edes yritettäisiin mitään yhteislaulua.

Tarkoitushan on pitää hauskaa, ei kiusata vieraita.

Snapsilauluja voi ehkä tulla, mutta ehkä me annetaan niidenkin vain tulla ihan spontaanisti...

Saa nähä mihin lopulta päädytään...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Meille ei missään tapauksessa yhteislaulua. Olin juuri häissä jossa oli 2 kpl yhteislauluja ja kolme ihmistä lauloi...ei varmaan enempää perustelua kaipaa. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ei missään tapauksessa yhteislauluja meille, en ole oikein ikinä pitänyt niistä. Meidän suvussa niitä on tykätty laulaa, mutta minusta ne ovat aina olleet ärsyttäviä. En ole yksissäkään häissä ollut, joissa olisi ollut yhteislauluja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En ole ikinä kuullutkaan tämmöisestä  :blink: Enkä ole koskaan ollut häissä joissa olisi ollut yhteislaulua. Mutta eipä nämä yhteislaulut meidän häihin sovi, ja minä muuten inhoan yhteislauluja muutenkin :D

Link to comment
Share on other sites

Nyt vasta melkein puoli vuotta häiden jälkeen törmäsin tähän ketjuun, jaa että yhteislaulut perinteisiä suomalaisissa häissä... Meidän kaveriporukalla on vietetty häät per kesä jo neljänä vuonna peräkkäin, eikä yhdessäkään ole laulettu yhteislauluja. Itse olisin kyllä halunnut juurikin jonkun yksittäisen juomalaulun akateemisten pöytäjuhlien hengessä, juurikin helan går tai suosikkirallatukseni "kun mä kuolen" (menee "jos sun lysti on" -sävelellä). Meillä olikin yhden pöydän salaisena tehtävänä "aloittakaa vapaavalintainen juoma- tai muu yhteislaulu", mutta se mahtoi olla niitä harvoja ellei ainoa salainen tehtävä, joka jäi suorittamatta.

 

Minun puolesta koko häät olisi voitu viettää sitsihengessä, mutta perinne olisi ollut vieras suurimmalle osalle vieraista, joten häät menivät sitten ihan leppoisasti ilman yhtään yhteislaulua.

 

Lasketaanko snapsilaulut/juomalaulut yhteislaulua? Siinä tapauksessa meille tulee kerrassaan kuorohäät. Tosin laulut tyyliin Helan går, ja muita lyhyitä ytimekkäitä 3-5 kpl ja yksi viinilaulu kun on PAKKO, kun sulhasen isoisä (paikalla) on sen joskus aikoinaan kirjoittanut ja edelleen löytyy ylioppilaskunnan laulukirjasta...

Mitään lauluja ilman sitä seuraavaa hörppyä valinnanvaraisesta lasista emme harrasta...

 

Vanha viesti mutta ihan mahtava perinne ollut Brudenin suvussa snapsilaulujen suhteen. Fiilistelin sulhasen isoisän kirjoittamaa viinilaulua :give_heart:

Link to comment
Share on other sites

Minunkin piti ketju lukea, vaikka häät jo juhlittu. Ikinä ikinä en ole kuullut tai kokenut yhteislauluja häissä. Aika tarkkaan tuli kuitenkin naikkarit ja muut hääsivustot kahlattua läpi.. No, eipä meille yhteislauluja olisi muutenkaan missään nimessä olisi tullut. En osaa edes kuvitella meitä tai meidän vieraita laulamaan, kirkkossa laulettu pakollinen virsikin meni niin ja näin. Ja juhlapaikan isäntä sai tiukan Ei:n karaokelaitteille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...