timantti77

vieraat eri kerroksissa...??

33 viestiä aiheessa

Onko mielestänne paha asia jos vieraat jaottuvat kolmeen eri huoneeseen?

kaksi alakerran saleihin , buffetti välissä ja morsiuspari toisessa salissa ja loput vieraista kuten nuoriso yläkerran saliin.

En tiedä miten ihmiset tähän suhtautuu jos eivät näe meitä ollenkaan....

onko teillä kenelläkään ollut näin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu jonkin verran ohjelmasta, mutta en kyllä ole kuullu juurikaan hyvää palautetta ihmisiltä häistä, missä joudutaan istumaan eri huoneissa. Hääparin kanssa eri huoneeseen joutuvat ihmiset kokevat olevansa "kakkosluokan" vieraita, ohjelmaa ei näe eikä kuule ja muutenkin on ulkopuolinen olo. Tästä oli jossain pitkä keskustelu, ja hyvin harva puolusti tämmöstä monihuoneista tilaa. Nekin yleensä oli semmosia tapauksia, että sitten ei ollu mitään ohjelmaa niin mitään ei voinu missata, tai ohjelma tapahtu esim. ulkona tai jossain muualla missä kaikki pääs näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onnistuu ainoastaan silloin, jos kaikki ohjelmanumerot, puheet ja tanssit järjestetään paikassa, jossa kaikki voivat olla läsnä. Eli vain ruokailu tapahtuu näissä eri huoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eri huoneet voi vielä saada toimivaksi kokonaisuudeksi, mutta kaksi eri kerrosta on kyllä jo melkoisen haastavaa. Meillä vieraat olivat kahdessa huoneessa - toinen huone oli hyvin pieni ja sen yhdisti "päähuoneeseen" iso oviaukko, josta puolet huoneessaistujista näki ihan omalta paikaltaan hääparin sekä ohjelman. Huoneeseen myös kuului puheet yms. ihan hyvin. Olen muutamilta tuossa huoneessa istujilta jälkeenpäin kysellyt, että millaista siellä oli istua ja tuntuiko "eristyneeltä" eikä kukaan ole ainakaan valittanut mitään. Ainahan ei tietenkään voi olla varma, kerrotaanko hääparille koko totuutta ;) Meillä kuitenkin nämä kaksi huonetta olivat laajan oviaukon kautta "läheisessä kosketuksessa" ja lisäksi vierailimme sulhasen kanssa ahkerasti myös toisessa huoneessa, koska halusimme välttyä siltä, että siellä istuvat kokevat olevansa kakkosluokan kansalaisia. Lisäksi buffetpöytä oli vielä erillisessä isossa huoneessa, joten kaikki siirtyivät kuitenkin seuraamaan kakunleikkausta sinne. Samoin tanssi oli erillisessä tanssisalissa, joten sitäkin varten vieraat siirtyivät muuhun tilaan.

Teillä noiden alakerran salien välillä ohjelman ehkä pystyy vielä järjestämään niin, että kaikki suht helposti näkevät sen ja kuulevat puheet tms. Pystytte myös itse helposti vierailemaan siinä toisessa huoneessa. En kuitenkaan oikein keksi, miten yläkerta pystyisi mitenkään seuraamaan juhlien tapahtumia. Lisäksi lautasten kanssa rappusten ravaaminen voi olla vieraille vähän ikävää. Melkein tuollaisessa tilanteessa kannattaisi harkita toista juhlapaikkaa tai miettiä josko vieraslistaa voisi kutistaa sen verran, että kaikki mahtuisivat yhteen kerrokseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

juu tietenkin yläkertaan tulee oma buffetti.

ja ajettelin lähinnä nuorisoa ylös. Unohdin mainita että tästä yläkerran parvesta on suora näkymä alas ..... tosin alakerran buffettiin ei vieraisiin...luulen että ratkaisu ei toimi...vaikka paikka on mahtava...jos olisi edes 60 vierasta homma toimisi mutta sata ei taida toimia.

thanks

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just olin häissä missä oltiin 3-4eri huoneessa. Tosi huono juttu mun mielestä. Onneksi pöytäseura oli kivaa, mutta itse häät meni meillä ohi :-/ (onneksi istuttiin baarin vieressä)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä oli niin, että lähisuku istui ruokailunajan meidän kanssa samassa tilassa ja muut vieraat olivat yläkerrassa tai ulkona. Seisova pöytä oli ukona katetussa tilassa, mistä kaikki noutivat ruokansa. Ohjelmat tapahtuivat ulkona ja kahvit sekä kakun leikkaus oli yläkerrassa mihin ruokailun jälkeen ihmiset siirtyivät. Emme me eivätkä vieraamme sitä kokeneet mitenkään häiritseväksi, koska olivat vain ruokailun ajan eri tilassa. Tanssien aikanakin osa vieraista viihtyi ulkona, kun sisällä oli kamalan kuuma. Olen ollut myös useassa sellaisissa häissä, joissa vieraita istuu eri tiloissa, mutta sielläkin ohjelmat ovat olleet ulkona tai sitten on bm tai kaaso käynyt kuuluttamassa jos ollut ollut joitain ohjelmanumeroa. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen tätä, kun alkaa olla ajankohtaista miettiä, miten nämä asiat hoidetaan tyylillä :)

Eli meillä ruokailuhuoneita on kaksi - ja mitään muuta kumpaankaan huoneeseen ei mahdu kuin pöydät, eli kaikki ohjelma joka tapauksessa (puheista ei varmuutta) järjestetään ulkona tai tanssisalissa.

Eli please, kertokaa, miten saitte kakkoshuoneen ihmiset tyytyväiseksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

no meille tuli lopuksi kuitenkin tila missä on yksi iso sali ja kolme muuta huonetta, mutta vain yksi niistä huoneista on sellainen ketkä ei näe morsiusparia.

Olen ajatellut asian niin että ruokapuoli hoidetaan tyylillä ja jokainen ruokailee rauhassa ilman mitään hässäkkää ja hääparin tuijotusta, itse en sellaista kaipaa.

ja muutenkin sisätiloissa ollaan vain kun ruokaillaan ja kahvitellaan ei muuten kaikki loput pihalla puutarhassa ( toivottavasti sää sallii sen )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen taasen ketjua.. Kokemuksia kaivataan nimenomaan siitä, kun kyseessä on monihuoneinen tila.

Kaikki huoneet (3-4) on samassa (2.) kerroksessa, lisäksi vielä erillinen sali tanssia ja ohjelmaa varten. Kolmesta huoneesta on näkö- ja kuuloyhteys toisiinsa, mutta yksi huoneista on melko eristyksissä.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa ylhäältä myös tanssisali ruokailutilaksi ja järjestää tanssi alakerran salissa. Onkohan jollakin kokemuksia siitä, että tanssi/ohjelmapaikka on eri kerroksessa/rakennuksessa? Tuleeko ohjelmien kanssa ja siirtymisissa sählinkiä vai onnistuisiko jämäkällä ohjauksella mutkattomasti?

Mielipiteitä? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä itse oon sitä mieltä, että haluan kaikkien olevan samassa tilassa. ja että sinne mahtuu sitte kunnolla. yhden kauniin paikan hylkäsin just sen takia et olis täytyny olla eri huoneissa. mut se on jokasen vaa ite pohdittava, että miten itellään tuntuu parhaalta, että haittaako se eri tila. mä en haluis olla silleen. ja vieraanakin haluisin olla samassa tilassa kaikkien kanssa, just että näkee sitten kunnolla kaikki tapahtumat ja parin ym. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostan tätä keskustelua, kun ajankohtainen tämä aihe..

Oon ollut kahdissa häissä, joissa oltiin eri huoneissa ja en kokenut sitä mitenkään ahdistavaksi. Häissä hääparin kanssa ei kuitenkaan ehdi hirveästi yksittäinen vieras olla ja se kohtaaminen on siinä muutenkin sellainen aika kevyt. En siis kärsinyt siitä, että en nähnyt morsianta ja sulhasta koko ajan. Päinvastoin tykkäsin siitä, että pöytäseurueen kanssa pystyi vapaasti keskustelemaan ilman, että tarvitsi "pönöttää". Toisissa häissä ohjelma oli sitten ulkona, mutta toisissa sisällä ja tila oli melko ahdas. Sitä ohjelmaa oli tosin melko vähän, eikä se vaatinut mitään isoa yhtenäistä tilaa.

Minulla on nyt sitten tässä itselläni tulossa häät, jotka pidetään kahdessa eri kerroksessa ja neljässä tai viidessä eri huoneessa. Haastavaa. Ajattelisin myös, että ruokailu tapahtuu kaikessa rauhassa ja pöytäseurueet on rakennettu huolella niin, että he viihtyvät ja tuntevat toisensa. Ohjelma olisi tosi kiva järjestää ulkona, mutta sen varaan ei voi rakentaa, koska häämme ovat syksyllä. Sää voi olla hyvä, mutta voi olla olemattakin.

Hääpaikalla on iso portaikko, jonne tulevat kaikkien huoneiden ovet ja ajattelimme siksi hyödyntää sitä :) Ehkä ohjelma voisi tapahtua vaikka niissä portaissa tai niiden juurella. Siinähän olisi sitten se kunnon foorumi jo valmiina. Portaikon voisi koristella huolella, niin se olisi riittävän juhlava sitten. Ohjelma ei tietenkään voi olla kovin pitkä, koska ihmiset joutuvat seisomaan sen ajan. Mutta en haluakaan pitkää ohjelmaa. Ehkä tietokilpailua ja jotain ystävien tehtävien jakoa perheiden puheiden lisäksi ja musiikkia voisi olla jo kahvin aikana. :) Häävalssia ei hääpaikalla tanssita, koska tilaa ei ole, vaan mahdollisesti vasta myöhemmin jatkoilla.

Ajattelin kompensoida ohjelma-ongelmia tekemällä hyvän häälehden huolella. Tähän onneksi löytyy koulutustakin, että vähän viran puolestakin. Ei sitten tarvitse kuunnella niitä lapsuusmuistoja niin pitkästi ja jää kiva muisto vieraille siinä myös. Yläkerrassa on myös videotykki, jonne voi laittaa pyörimään lapsuuskuvia, joita vieraat voivat käydä halutessaan katsomassa.

Mitä arvelette, toimisiko se näin? Ehkä hiukan omaperäistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä... Ihminen on laumaeläin ja vaikkei se morsiusparin tuijotus kiinnostaisi niin yleensä häät on just siitä jänniä tapahtumia että näkee sukulaiset toisiaan ja yleensäkin ihmiset tapaa erilaisia tyyppejä. Mä en ikimaailmassa olis hyväksynyt hääjuhlan viettopaikaksi tilaa jossa vieraat olisi pitänyt jakaa eri huoneisiin. Lähes aina niistä kuulee huonoa sanottavaa tai ainakin se on ensimmäinen asia mikä sellaisista häistä on vieraille mieleen tullut.

Mutta tietysti jos paikka on ainut mahdollinen... Sellaisiakin kyliä varmaan on ettei mikään muu paikka ole edes vaihtoehtona, pakkohan se varmaan sitten on. Itselläni oli se etuoikeutettu asema että pääkaupunkiseutulaisena valinnanvaihtoehdot on valtavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut vieraana häissä, joissa istuimme eri tilassa kuin hääpari ja suurin osa vieraista. Minä sekä muut samassa pöydässä istuvat tunsimme olevamme todellakin kakkosluokan vieraita. Ja vieläkin (yli neljä vuotta häistä) ensimmäisenä mieleen tulee, kun puhutaan kyseisen parin häistä, että sinne en ollut oikeasti tervetullut.

Me emme nähneet pöydästä hääparia, jonka voi vielä hyväksyä, mutta emme kuulleet mitään puheita tai nähneet muuta ohjelmaa, mitä oli ruuan yhteyteen järjestetty. Varsinkin kun kyseisissä häissä ruokailu oli pitkä (kolmen ruokalajin illallinen + kakku).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Totta, tietysti se on anteeksiantamatonta, jos edes ohjelmaakaan ei näe eikä kuule. Mie ajattelin, että väki kokoontuisi yhteen ohjelmaa katsomaan, eikä istuisikaan silloin missään vaan ohjelma katseltais ja kuunneltais seisten. Ajattelin sijoittaa vanhat ihmiset niin, että he voivat istua ja muut seisovat.

Saa nähdä. Joku varmasti kokee, että ei ollut hyvä, koska makuja on niin monenlaisia. Minä olen niin ihastunut siihen paikkaan, että en siitä luopuisi vaikka mikä olisi. Siitäkin huolimatta että yhtenäistä ohjelmatilaa ei ole. On se kuitenkin paras, mitä täällä on saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen sitä mieltä että kaikki tilat voidaan saada toimiviksi ja tietysti myös toimimattomiksi.

Yksissä häissä olimme tavallaan eri huoneessa kuin morsia ja sulhanen, mutta kaikki ohjelmat järjestettiin meidän tilassamme, joten tasapuolisesti vieraat saivat liikkua huoneesta toiseen. Pidin näistä enemmän kuin häistä joissa kaikki oli laitettu samaan tilaan, ja kun valkokankaalle heijastettiin kuvia tms me emme nähneet sillä olivat asetelleet kankaan niin ettei yksi kulmista oli toisarvoisessa asemassa, eikä sieltäkään pois päässyt. (kakkospaikassa oli enemmän potentiaalia onnistua, mutta huonot järjestelyt tekivät ratkaisusta ykköspaikkaa nihkeämmät...)

Minusta kannattaa ajatella jokaisen vieraan kannalta asiaa, jottei kukaan tuntisi itseään kakkosluokan vieraaksi. Jos olet väärässä kerroksessa, väärässä nurkassa ja vielä väärässä seurassakin, niin jopa on tervetullut olo. Vääräseura tarkoittaa sitä, että yksi jonkin ryhmän jäsen erotetaan kokonaan oikeasta ryhmästään ja laitetaan toiseen pöytään täytteeksi. Mielestäni silloin pitäisi vielä enemmän sekoittaa pöytiä, jotta kaikilla on tasa-arvoinen lähtökohta juhliin.

itse onnistuimme pienen kädenväännön jälkeen suostuttelemaan juhlapaikkamme laittamaan kaikki ihmiset jopa samaan pöytään ;)

Muokattu: , käyttäjä: Snowdrop

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just näin, hyvin ilmaisit asian Snowdrop. Meil on häät syyskuun alussa ja yks kaveri sano, että "no ainahan sillon on hyvät säät". Joo, toivotaan. Eli jos on, sisätiloja ei tarvitse ohjelman aikana käyttää. Mie tilaan siis kaunista aurinkoista kuulasta säätä sille päivälle. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Totta, tietysti se on anteeksiantamatonta, jos edes ohjelmaakaan ei näe eikä kuule. Mie ajattelin, että väki kokoontuisi yhteen ohjelmaa katsomaan, eikä istuisikaan silloin missään vaan ohjelma katseltais ja kuunneltais seisten. Ajattelin sijoittaa vanhat ihmiset niin, että he voivat istua ja muut seisovat.

Ainakin kaikissa häissä, joissa olen ollut vieraana, on varsinaisen ohjelman lisäksi pidetty spontaaneja puheita yms. ruokailun aikana. Itsestäni olisi ollut kurja jäädä näistä paitsi sen takia, että minut olisi laitettu istumaan toiseen huoneeseen. Toki tämä ei ongelma jos ruokailu ja ohjelma on tiukasti erillään, mutta enpä tiedä onko tämäkään ihan kivoin vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kas, häätapoja on näköjään tosi monenlaisia eri perheissä ja eri suunnilla Suomea. En ole koskaan tuommoista nähnyt itse häissä. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse olen ollut vieraana häissä, joissa istuimme eri tilassa kuin hääpari ja suurin osa vieraista. Minä sekä muut samassa pöydässä istuvat tunsimme olevamme todellakin kakkosluokan vieraita. Ja vieläkin (yli neljä vuotta häistä) ensimmäisenä mieleen tulee, kun puhutaan kyseisen parin häistä, että sinne en ollut oikeasti tervetullut.

Me emme nähneet pöydästä hääparia, jonka voi vielä hyväksyä, mutta emme kuulleet mitään puheita tai nähneet muuta ohjelmaa, mitä oli ruuan yhteyteen järjestetty.

Joo, mullakin on kaksi tällaista kokemusta ja samanlaiset muistot on jäänyt molemmista juhlista. Sen takia nyt omia häitä järjestäessä ensimmäinen vaatimus on ollut se, että kaikkien vieraiden pitää mahtua samaan juhlatilaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onkohan jollakin kokemuksia siitä, että tanssi/ohjelmapaikka on eri kerroksessa/rakennuksessa? Tuleeko ohjelmien kanssa ja siirtymisissa sählinkiä vai onnistuisiko jämäkällä ohjauksella mutkattomasti?

Mielipiteitä? :)

Olen ollut häissä, jossa tanssilattia oli erillinen paviljonki ruokailutilan vieressä. Toimi ihan hyvin, varsinkin kun kaikkia ei kiinnosta tanssia valssin ym. perinteisen tahtiin. Ohjelma oli kuitenkin lomitettu ruokailun väliin ja kaikki vieraat samassa tilassa, ja kun sitä ohjelma-ruokailua kesti monta tuntia, en tiedä, miten olisi toiminut, jos olisi aina ruokailujen välissä pitänyt siirtyä eri tilaan. Kai se olisi onnistunut siinä missä yksittäisten ihmisten tupakka- ja hengitystauotkin. Eli jos ruokailutilaan siirryttäisiin aina vain silloin, kun on ruokaa saatavilla tai sitten erikseen ilmoteltaisiin, kun pitäisi kokoontua johonkin yhteiseen tilaan ohjelmaa varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä vieraat kahdessa huonessa.suku isompaan ja kaverit eriseen.huoneet aivan vierekkäin jossa pinei oviaukko..kuulostaako tylyltä?? kauhee tressi asiasta.mutta varattiiin paikka sen takia kun muuten aivan mainio.sai tuoda omat juomat,iso piha ja aitta käytössä...itse ollut joskus häissä missä ollut samalla tavalla mutta koska oma pöytä seurue oli mukavaa niin ei tuntunut yhtään ahdistavalta..eihän pöydissä istuta kun syödessä ja meille ei luultavammin tule edes leikkejä joten rauhotunko vai alanko tressaamaan lisää...??? :mellow:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä sivuutin kaikki juhlapaikat joissa ihmiset ei mahtunut samaan tilaan.

Musta on inhottavaa ja vähän epäkohteliastakin laittaa ihmiset eri huoneisiin. (Nuoriso tästä ehkä tykkäis mutta sekin riippuis kovin siitä, minkä ikäisiä olisivat ja mitä kautta he olis sidoksissa hääpariin..)

En haluaisi alkaa eritellä ketään, että kuka pääsee meidän kanssa samaan tilaan ja kuka ei. :mellow:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä hääjuhlatila on jaettu kahteen isoon osaan: yläkerran vintille mahtuu noin 100 hlö hääparin lisäksi ja alatason tanssilattian viereen mahtuu hyvin loput 60 hlö. Näiden kahden ison tilan välissä on isot portaat, mutta muuten tilat ovat yhtenevät. Varsinaista ohjelmaa ei ole ruokailun aikana lukuunottamatta puheita sekä muutamia lauluesityksiä. Nämä pidetään tilojen välissä portaiden yläpäässä olevalla tasanteella sillä tällöin kaikki vieraat näkevät sekä kuulevat puhujat / esiintyjät hyvin.

Ruokailun jälkeen järjestettävä ohjelma tapahtuu alatasanteella tanssilattialla, jonne tuodaan lisää pöytiä ja tuoleja heti ruokailun jälkeen. Juhlat siis jatkuvat pääasiassa alatasanteella jolloin kukaan ei jää paitsi muusta ohjelmasta. Osa porukasta jää varmasti ylätasanteelle istuskelemaan sillä baari sijaitsee siellä. Tarkoituksena on kuitenkin saada porukka liikkeelle ja viettämään myös paljon aikaa ulkona (jos vain sää sallii) sillä maisemat ovat upeat.

En näe häiritseväksi jos juhlaväki on sijoitettu eri huoneisiin. Suurin osa hääjuhlapaikoista ovat sellaisia, ettei kaikki viearaita yksinkertaisesti saa mahtumaan yhteen tilaan. Tällöin vieraiden viihtyvyyden ratkaisee se, miten / missä puheet ja muu ohjelma on järjestetty. Jokaiselle pitää mielestäni antaa hyvä mahdollisuus nähdä ja kuulla hääpäivän puheet ja ohjelmat. Kohteliasta on myös ilmoittaa jokaiseen huoneeseen erikseen seuraavan ohjelmanumeron alkamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auttaako tässä tilanteessa, kun vieraat ovat siis kahdessa kerroksessa, yhtään se, ettei istumajärjestystä ole? Tai että ohjelma järjestetään muualla? Meillä ohjelma on muualla, ja nyt mietin, teenkö istumajärjestyksen vai enkö. Joku tuttu sanoi, ettei se olisi niin "paha" jos istumajärjestystä ei olisi. Itse haluaisin istumajärjestyksen, koska se luo minusta juhlavuutta.

Muokattu: , käyttäjä: salza08

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään