Jump to content
Naimisiin.info

Mistä rahat häihin?


villeka

Recommended Posts

Tätä häiden rahakeskustelua on varmasti käyty täällä hääfoorumilla jo melko paljon, mutta haluan aloittaa nyt uuden keskustelun, koska en jaksanut uutena selata noita kaikkia vanhoja keskusteluja.

 

Mää mietin häiden finanssipuolta kuten moni muukin niin aivan tosissaan! Me ollaan aika nuoria ja toinen meistä opiskeleekin vielä, niin saadaan tosissaan miettiä millä rahoitetaan häät, vai siirretäänkö niitä tulevaisuuteen, siihen kunnes meillä on oikeasti varaa.Toinen vaihtoehto tietysti on pitää häät sen verran vaatimattomina.

 

Me aiotaan tietysti molemmat tehdä niin paljon töitä ku mahdollista ja säästää, kun tässä tilanteessa me ei haluttas lainaakaan ottaa. Lisäksi mulla ois yks mahdollisuus häärahojen tienaamiseen vielä: mun mummon korulipas. Mummo jätti mulle korunsa, koska olen ainoa lapsenlapsi. Sillä oli aika paljon koruja, joista osa varmasti aivan arvokkaita. Oon miettinyt paljon niitä koruja, että jos myisin sen romukultana eteenpäin ja saisin siten rahaa häihin. Ihan hyvä tuotto niissä on, täällä on esim juttua romukullasta. Mutta jotenkin ei millään raaskisi ja kuitenkaan mulla ei oo mitään hinkua niitä koruja pitää! Toisaalta, mitä jos mua harmittaa joskus myöhemmin?!? Äiti sano, että sitä kyllä harmittais jos myisin ne, mutta toisaalta seki tietää millasta on olla pee aa ja järjestää häitä... Eikä silläkään oo meitä varaa sponssata ku vähän. Mummon jäämistöstä saan jokatapauksessa ihanan sormuksen ja vois tietty teettää sormuksen miehellekki papan sormuksesta...

Mitä te tekisitte mun sijassa? Raaskisitteko myydä? En osaa yhtään arvioida paljonko noista vois saada, mutta oisko jotain tonnin luokkaa ehkä enimmillään...

Link to comment
Share on other sites

No aluksi kannattaa varmaan kartoittaa millaiset häät haluaa. Paljonko vieraita, juhlapaikka, pitopalvelu jne? Silloin saatte konkreettisia lukuja siitä paljonko unelmienne häät tulisivat maksamaan. Sen jälkeen on hyvä luoda konkreettinen suunnitelma siitä, että onko summa realistisesti saavutettavissa. Eli riittääkö vuoden vai kolmen vuoden säästöaika? Ja siihen summaan on myös hyvä suhteuttaa tuo korujen myyminen. Jos häänne tulisi maksamaan 10 000 euroa niin tonnin tienesti korumyynnistä ei suhteutettuna ole kovinkaan paljon. Jos taas haluamanne häät saa 2000 eurolla, niin silloin korujen myyntiä voi  harkitakin.

 

Itse en myisi koruja, mutta olenkin tälläinen senttimenttaalinen vanhojen korujen rakastaja :girl_haha: Ja toisaalta millaisella panostuksella/uhrauksella sulhanen on valmis osallistumaan, jos myyt perintökorusi teidän yhteisen juhlan takia? Jos itselläsi ei ole mitään tunnesidettä häihin, niin silloin myyntiä kannattaa harkita. Mutta jos asia epäilyttää niin sinuna miettisin vielä pari kertaa. Perintökoru on aina perintökoru ja vanhemmiten vanhoja asioita alkaa arvostaa ihan uudella tavalla. Ainakin näin huomaan itselleni käyvän...

 

Toisaalta myös kannattaa miettiä, että onko tyytyväinen sellaisiin häihin kuin nyt on varaa vai haaveileeko tosissaan isommista? Jokaisella on omat unelmansa ja haavensa häistään ja väitän, että jos sydäntään ei tässä asiassa kuuntele niin katuu myöhemmin. Naimisiin meneminen on kuitenkin niin spesiaalijuttu, että silloin kannattaa tehdä asiat juuri sen mukaan mikä itsestä tuntuu oikealta. Halusi sitten pienemmät ja vaatimattomammat tai isommat ja kalliimmat niin itselleen on hyvä olla rehellinen eikä tehdä tyytymisratkaisuja. Väitän, että asia jää muuten kaihertamaan tavalla tai toisella.

 

En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta toivottavasti tilanne ratkeaa tavalla tai toisella :)

Link to comment
Share on other sites

Täälläkin on kaksi opiskelijaa (minä tosin käyn jonkun verran töissä), ikää siis vähemmän kun suurella osalla naimisiin menijöistä :) Meillä tosin vanhemmilla on mahdollisuus avustaa, joten yli puolet tulee sitä kautta, mutta mennään silti pienemmällä budjetilla.

 

Koruista sanoisin, että jos niitä kerran on enemmän, niin hyvin voit myydä osan ja jättää osan itsellesi. Vähän turhaa niitä on säilyttää jos et aio ikinä käyttää, mutta silti katumisen varalle kannattaa jotain jättää. Itse en ole yhtään keräilijäihminen niin en ymmärrä tunnearvoa, hankkiudun kaikesta eroon mitä en tarvitse tai muuten vaan halua :D

 

Näihin on paha antaa vinkkiä, kun ei yhtään tiedä mitä itse haluatte. Jos haluatte isot ja näyttävät häät niin silloin ei kannata tyytyä pienellä budjetilla tehtyihin, vaan säästää vielä hetken. Jos haluatte rennommin naimisiin niin pienellä budjetilla on kyllä paljon keinoja, miten voi saada kivat häät. Tutuilla voi tilata palveluja (meille tulee ruoka puoliksi suhteilla ja sulhasen valokuvaajaystävä tulee halvemmalla) ja Facebookin hääkirppiksiltä löytyy paljon tavaraa halvemmalla.

Link to comment
Share on other sites

Mä kommentoin pikaisesti.

Ensin tuosta romukullaksi myymisestä. Tällä hetkellä kullan hinta ei ole parhaimmillaan ja silloinkin kun oli, niin kyllä ne kullanostajat sievoiset tuotot kerää eli ei se kilohinta ole ostohintaan verrattuna mitään. Ja esim. timanteista tai jalokivistä ne ei maksa mitään. Riippuen tietysti määrästä ja kunnosta, esim. jos on rikkinäisiä ketjuja tms. niin sitten myisin romukultana, mutta ehjistä kyllä ensin kartoittaisin myymisen yksityiselle ihmiselle käyttöön (esim. huutonet/tori/panttilainaamo jne), koska siten saisi edes vähän paremman hinnan. Joku jalokivisormus tai kamee voi olla kymmenenkin kertaa arvokkaampi keräilijälle/harrastajalle/ihastuneelle kuin romukullaksi myytynä. Siis jos olet ihan varma, että mielesi ei tule hieman vanhempana muuttumaan tai että äitisi/siskosi ym. ei ole niistä myöskään kiinnostunut. Mutta itse tekisin niin, että ottaisin yhteyttä kultaseppään, joka tekee/vaihtaa romukultaan ja teettäisin sitä kautta sormukset, koska siten saisi kuitenkin säilyttää "yhteyden" mummon perintöön ja häihin.

 

Ja komppaan edellisiä kirjoittajia. Mukavat häät voi järjestää pienelläkin budjetilla. Tähän on foorumi täynnä vinkkejä, joten sitä varten sun kyllä täytyy jaksaa "uutena selata noita kaikkia vanhoja keskusteluja". Kannattaa miettiä juurikin, mitä haluatte ehdottomasti ja mitkä asiat ei ole niiiiin tärkeitä; mitä osaamista/tavaroita/kontakteja löytyy lähipiiristä/kotoa; minkälaisessa paikassa pitäisitte; paljonko tulisi vieraita jne. Käykö käytettynä ostetut tavarat, entä lainatut, pitääkö olla elävää musiikkia, alkoholia, erilliset hääautot, sviitit, kauneushoidot jne. Suosittelisin tekemään foorumin ja netin pohjalta ihan konkreettisen budjetin exceliin, että paljonko häät tulisi maksamaan. (naikkareiden puolelta saa esim. budjettipohjan ja budjetteja sekä hintoja löytyy foorumilta budjettiketjusta jne). Sitten miettisitte, että paljonko teillä on nyt jo laittaa syrjään häitä varten ja paljonko kerkeäisitte säästää häihin mennessä (suurin osa kuluista tulee kuitenkin maksettavaksi vasta aika lähellä häitä). Kannattaa myös miettiä, että onko teidän elämäntyylissä tällä hetkellä muutenkin sellaista turhaa, josta voisi säästää ihan muutenkin ja jatkossa, ei vain häitä varten.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä taustojanne, kauanko olette olleet yhdessä, minkä ikäisiä olette ja millaiset häät haluatte, mut kokemuksesta voin sanoa että on ihan ok siirtää häitä tulevaisuuteen. Kihlauksen alussa tietysti ei mitään muuta haluaisi tehdä kuin suunnitella häitä ja monta kertaa tässä vuosien saatossa on hääajatukset olleet mielessä, mutta odotettiin kuitenkin niin kauan että saatiin opinnot päätökseen ja sit aloitettiin säästäminen, nyt reilu vuotta myöhemmin on jo lähes koko budjetti koossa ja häät ensi kesänä.

Kun sulla on epäröintiä korujen myynnistä, niin älä myy. Itse en myisi jos on vähänkään arvokkaampaa kaunista korua, ei niistä kovin kummoista korvausta saa. Kuulostaa siltä, että koruilla on äidillesikin tunnearvoa.

Link to comment
Share on other sites

Mekin vasta opiskeluista työelämään siirtyneitä joten päätettiin mennä naimisiin vain lähipiirin kesken ja pitää juhlat joskus myöhemmin kun ei oikeasti tarvitse jokaista euroa laskea (: tätä itse avioitumista on kuitenkin jo pari vuotta siirretty rahatilanteen takia ja yhteistuumin todetiin että naimisiinmenon ei pitäisi olla siitä kiinni ;)

Link to comment
Share on other sites

Minua alkoi jossain vaiheessa ahdistaa häiden kohdalla kamalasti tuo rahanmeno, mutta olen kuitenkin todennut, etten anna vähän pienemmän budjetin olla este naimisiin menemiselle ja hääjuhlan järjestämiselle. On minullekin iso asia mennä naimisiin, mutta en silti ymmärrä, miten joku voi kuluttaa siihen älyttömästi rahaa - itse käyttäisin suurimman osan säästöistäni mieluiten hääpäivän jälkeiseen elämään, kuten häämatkaan ja matkusteluun yleensäkin. Asuntokin tulee mitä luultavimmin hankittua ennen häitä, joten budjetti häihin on vielä epävarma. Kumpikaan meistä ei kaipaa mitään överijuhlia, ainoastaan hyvää ruokaa ja musiikkia ja läheisten seuraa, enkä usko, että vieraammekaan mitään vuosisadan hääjuhlia odottavat. Meille siis pieni budjetti on aivan sopiva. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Meillä kustannukset jakaantuu kolmeen osaan. Anoppi on luvannut kustantaa ruokapuolta jonkun verran(ja ovat apuna myös ruoan valmistuksessa, kun tehdään itse), miun äiti on lupautunut kustantamaan osan juhlapaikasta ja loput menee meidän omasta taskusta. Säästöjä meillä on sen verran että saataisiin varmaan juhlat maksettua kokonaan itsekin, mutta on meidän molempien vanhemmille tärkeää olla apuna niin annetaan heidän auttaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Meillä säästäminen häihin virallisesti alkaa toukokuussa, kunhan olemme selvinneet takaisin Japanin matkalta. Tällä hetkellä kaikki ylimääräinen suunnataan matkakassaan, josta sitten ylijäämät matkan jälkeen siirtyvät hääsäästöihin. Aikaa säästämiseen on varattu vuosi, joten miun pienillä palkoilla päädyttiin siihen, et pidetään budjettihäät. Alunperin tavoitteena oli noin 2000e, mutta pikkuhiljaa ollaan koko ajan noustu ja näillä näkymin kulut nousevat haluamallamme vierasmäärällä päälle 3000, lähes 4000 euroon. Jos haluaisimme pienentää menoja, ainoa ratkaisu olisi karsia vieraslistaa ja jättää bändi pois.

Molempien vanhemmat oletattavasti osallistuvat jossain määrin kustannuksiin (omani ovat jo ainakin asiasta puhuneet), joten siitä saa toki pientä helpostusta. Nyt myös kaikki mahdollisuudet kerätä ylimääräistä otetaan huomioon. Tavaraa olisi ainakin tarkoistus viedä kirpparille myyntiin ja (vaikka siitä vain noin muutama kymppi kertyy, niin) osallistun niin aktiivisesti vaikuttajapaneelin kyselyihin kuin mahdollista. Oma ajatusmaailmani on, että pienilläkin tuloilla voi aina kustantaa jotain, esimerkiksi oman asuni sukkahousut, kaasojen ea-pakkauksen tai vieraskirjan. Omalla kohdallani pienet tulot tarkoittavat toki myös sitä, että vuoden sisällä häistä ei enää matkustella (vaikka oonkin ainaisessa matkakuumeessa) ja lähes kaikki maksulliset tapahtumat(festarit, yms.), ulkona syömiset ja juomiset sun muut jäävät pois.

Itselläni ei koruja kauheammin ole, joten romukullanmyynti ei oikein oo miun juttu, mutta en nää mitään syytä, miksei turhilla koruilla voisi vähän lisää kassaan hankkia, jos vaan kullan hinta ei oo kyseisellä hetkellä ihan pohjalukemissa. Toki OP:n tapauksessa korujen myyntiä kannattaa miettiä huolella, ettei tosiaan myöhemmin kaduta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...