Jump to content
Naimisiin.info

Lestadiolais häät. Apua!


SambaDeJaneiro

Recommended Posts

Moikka Mamski ja brideof05 ja muutkin.

Niinku tuolla ketjun alussa jo kirjoittelinkin että aikaisemmin olin vl ja enää en ole ollut useampaan vuoteen. Meidän häissä mulla oli ainakin aikomuksena että meille tulee alkumaljat, ruokailun aikana ei tarjota alkoholia ja muutenkaan mitään booleja eikä muuta ennenkuin häävalssi alkaa. meille tulee bändi soittamaan ja siis vasta kaiken yleisen ohjelman ja ruokailun ja kahvittelun jälkeen alkaa juhliminen. Mitään örvellystä en häihini halua! Mietinkin ja pelkään mitä äitini ja sukuni ajattelee..tai no tiedän tasan tarkkaan että äitini sydän itkee verta asian johdosta että häissämme tanssitaan. Ristiriitaiset on ajatukset. Ja toisaalta kun itse häämme kustannamme niin haluamme sellaiset oman näköiset. Eli ei viinan kittaamista olan takaa vaan pientä hilpeää juhlimista.. en haluaisi pahoittaa äitinikään mieltä. Mitä mieltä ootte? Mitä mun pitäis tehdä?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitä mieltä ootte? Mitä mun pitäis tehdä?

Tee kuten sinusta parhaalta tuntuu! En ymmärrä, miten joku voi loukkaantua siitä, että toisten häissä noudatetaan hääparin mukaisia tapoja, kun häntä itseään ei kuitenkaan vaadita niitä noudattamaan. Ei sinun ja sulhosi tarvitse juhlia häitänne muiden mielen mukaan, teidänhän päivänne se on!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meikkaamista pidetään uskonnollisissa piireissä sopimattomana siksi, että se on jumalan luomuksen "parantelua" tai "vääristelyä" tai yleensä ottaen siihen sekaatumista. Ajatellaan, että ihmisen olisi syytä näyttää siltä millainen todella on. Myös seksuaalisuus on yksi syy ulkoasujuttuihin, ei saa laittaa itseänsä himottavan näköiseksi, mitä se nyt sitten kenenkäkin mielestä on. Meikkaaminen on yleensä ottaen uskonnollisissa piireissä maallista turhuutta, joka suotta kiinnittää ihmisen peilin eteen itseään tuijottamaan, kun pitäisi keskittyä jumalaan.

Itse olen kaikkea muuta kuin uskonnollinen, ja todellakin meikkaan, mutta lapsuudenkodissa nämä asiat on tullut opittua vanhempieni vakaumuksen vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Meillä miehen puolelta suku on uskovaisia. Pitkään mietin että miten siitä häähommasta nyt sitten selviydytään kunnioittaen molempia puolia. Hyväki rohkaisuksi miehen isoäiti totesi mulle kerran että "tehkää te sitten oman näköiset hääT", olimma sillon yksissä uskovaisten häissä kun tuli puheeksi meidän tulevat häät.

Meillä luultavasti tulee alkumaljat, ja olisinkin kiinnostunut kuulemaan, että kilistelevätkö lestadiolaiset edes alkoholittomia juomia?? häätanssia tuskin tulee, mutta syömisten&kahvittelujen jälkeen, jossain vaiheessa tarjoillaan varmaankin boolia ja soitetaan musiikkia.

Link to comment
Share on other sites

Mitä pahaa siinä tanssimisessa sitten on? Joku kirjoitti että äidin sydän tulee vuotamaan verta tanssimisen vuoksi. Niin, että miksi, mitä ihmeellistä siinä tanssissa on? T:tietämätön

Link to comment
Share on other sites

Pakko oli lukea ja kommentoida jotakin, mielenkiintoinen ketju. Oma taustani on se, että isäni perhe on hänen lapsuudessaan ollut lestadiolainen, mutta nyt kaikki perheen lapset ovat aika kaukana ko. uskonnosta  ;D Isopappani oli kova saarnamies. Sitten asiaan.

Ensinnäkin. Minä olen sitä mieltä, että kyllä nuo ennakkoluulot puolin ja toisin ainakin oman kokemukseni mukaan usein kumpuavat jostain eli ei ne ihan tuulesta temmattuja ole. Mutta niiden yleistäminen kaikkiin "heikäläisiin" taas on typeryyttä. Eli esim. kaikki lestadiolaiset ovat tekopyhiä ja luulevat olevansa parempia ja kaikki ei-uskovaiset vain ryyppäävät ja harrastavat irstailua.

Kyllä minä ainakin tiedän omalta paikkakunnaltani hyvinkin paljon lestadiolaisia, jotka ovat nimen omaan näitä ns. sisäänpäinlämpeäviä ja luulevat olevansa muita parempia jne. Mutta kyllähän tämän kaltaisia ihmisiä löytyy meistä ei uskovistakin. Yleensä ottaen en ole ystävystynyt kovinkaan monen lestadiolaisen kanssa, kaikkien kanssa olen kuitenkin tullut toimeen vaikka olisikin välillä ärsyttänyt. Tämäkään ei johtunut siitä uskonnosta vaan ihan persoonista. Kuitenkin eräs parhaista kavereistani ja hänen miehensä ovat lestadiolaisia ja erittäin ihania tyyppejä.

He menivät naimisiin reilu vuosi sitten ja nyt odottavat yllätys yllätys esikoistaan, mikä on mielestäni ihanaa. Olimme heidän hääjuhlassaankin ja voin kertoa siitä jos joku haluaa kuulla kokemuksia.

Meitä ei uskovaisia oli häissä 4 - kaksi pariskuntaa. Vieraita oli reilut sata.Onneksi tämä toinen pariskunta oli meille tuttu ja se kyllä pelasti tunnelmaa. Kirkko-ohjelma oli varsin perinteinen eikä juurikaan eronnut ei-uskovaisten häistä. Puhe oli ehkä pidempi. Hääjuhla pidettiin rauhanyhdistyksellä. Pappi saarnasi sielläkin ja pitkään, virsiä laulettiin paljon ja tunnelma ei ollut kovin rento. Tämä jäykkyys häiritse eniten. Ehkä se oli ominaista ko. suvuille tai jotain. Oli ohjelmassa kuitenkin hauskojakin juttuja niinkuin ystävien ja BM:n puhe sekä muutama leikki. En voi kuitenkaan väittää että olisivat olleet hääparin näköiset häät, kauniit kuitenkin. Tietystikään ei ollut alkoholia, häävalssia, sukkanauhan heittoja tai muuta tällaista.

Minä menin sinne omana itsenäni eli meikattuna jne. Ihan hyvin meidät otettiin mukaan. Vähän tuijoteltiin totta kai. Eräs oli kuitenkin kysynyt meistä hieman oudon näköisenä, että ketä nuo on..

Menee ehkä vähän OT mutta jos joku lestadiolainen haluaisi vastata tähän, kun minua kiinnostaa. Kun aina puhutaan siitä, että tärkeää on se ihmisen henk. koht. suhde jumalaan, mutta kuitenkin välillä tuntuu, että on ihan ok. laittaa meikkivoidetta, puuteria tai lakata varpaankynnet tai muuta huomaamatonta meikkiä kunhan kukaan muu ei nää tai huomaa. Ja telkkaria ei katota ja näennäisesti omisteta, kun sen sisältö on pahasta, mutta muiden katseilta suojassa on usein vintillä antenni? Eikös tilillä olla jumalalle eikä muille uskoville. Pitääkö esittää jotain mitä ei ole.

En siis syytä ketään täällä olevista uskovista, mutta tiedän että tällaisiakin uskovia on.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Selailin tätä foorumia läpi ja löysin pari mielenkiintosta aihetta ja on pakko kommentoida nyt. Ite en oo ollu ku yhissä "ihan tavallisissa" häissä ja neki oli serkun häät joskus reilu 10 vuotta sitte. Oon aina sattunu oleen VL-häissä ja meilläki tulee olemaan sellaset ku molemmat ollaan VL. Kutsuja laitetaan muutamille sukulaisilleki jotka ei oo VL mut kumminki ne tietää et me ite ollaan. Meillä ohjelma tulee oleen sellanen ihan perinteinen, en vielä tiiä ihan varmaks mitä kaikkee mut ne muutamat perusjutut on kumminki.

Ite en aio ollenkaa meikata, jos ei tällasena kelpaa ni ei sitte. Ku kerran siihen ei oo tottunu ni miks yrittäis sit sitä yhtä päivää varten ees opetella.

Link to comment
Share on other sites

Stigmation,

Mulla ei henkilökohtasta kokemusta ole oikeestaan lestadiolaisista, mutta kun kysyit, että eikö asioista olla vastuussa Jumalalle eikä muille ihmisille, niin kerronpa oman teoriani. Mä luulen, että jotkut yhteisöt (oli ne sitten uskonnollisia, tai teiniporukoita tai mitä tahansa) niin toisinaan säännöt, kirjoittamattomat taikka hyvin selkeät, saattaa olla sen verran tiukat, että niitä ei haluta noudattaa. Vaikka nyt esimerkiks ei-niin-harras-lestadiolaisnainen saattaa haluta meikata koska ei näe asiassa mitään väärää, tai teinityttö ei kuitenkaan vedä joka perjantai ja lauantai perseitä olalle kuten koulussa seuraavalla viikolla kertoo, koska ei näe asiassa mitään tolkkua. Kuitenkin paine saattaa olla sen verran iso, että esitetään päällepäin että noudatetaan jokaista sääntöä, omissa oloissa sitten tehdään periaatteessa mitä huvittaa, tai mitä oma järki sanoo. Turhankin monesti tämmösissä tiiviissä porukoissa on aina vähintään joku, joka näkee asiakseen valvoa muidenkin tekemisiä ja suureen ääneen oikasta kaidalta tieltä hairahtunutta, vaikka asia ei hänelle kuuluiskaan.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Meillä mies lestadiolais perheestä, ja häät suunnitteilla :)

Jonkinverran olemme tehneet komproimisseja hääjärjestelyissä, esim maljoja ei nosteta ollenkaan, sillä maljan kohotus ei kuulu lestadiolais tapoihin, syytä en tiedä

Musiikkia ei soiteta, eikä alkoholia juuri tarjoilla.

eli koitetaan pitää mahdollisimman paljon heidän tapojaan kunnioittava hääjuhla,

MUTTA, koska kuitenkin kyseessä on meidän häät,  niin tahdoimme sitten kuitenkin tehdä häistä mahdollisimman rennot, viihtyisät ja oman näköiset.

Häävalssista ei esim suostuta luopumaan, se tulee, mutta myöhemmin iltaan, eli vanhoillisimmat saavat juhlia ensin rauhassa, ja sitten halutessaan poistua, tai jäädä seuraamaan tanssia.

Lisäksi yöllä on myös booli tarjoilua.

Link to comment
Share on other sites

Olinpa kaasona viime kesänä ja häät olivat puoliksi lestadiolaiset. Sulhasen perhe on lestadiolainen, mutta sulhanen ja muutama muukin sisarus on ko. uskonnosta irrottautunut.

Lestadiolaisuus otettiin juhlassa huomioon seuraavasti. Juhla oli jaettu ns. kahteen osaan. Noin klo 15-19 mukana olivat kaikki, silloin ei nostettu maljoja tai juotu muutakaan alkoholia, ei tanssittu, eikä leikitty "epäsopivia" leikkejä. Puheita ja musiikkiesityksiä pidettiin melko normaalisti.

Ohjelmaan oli merkitty klo 19 maljan nosto, josta lestadiolaiset tiesivät mihin mennessä heidän tulee poistua paikalta, mikäli eivät tanssia yms. halua nähdä. Tämä on ko. suvussa yleinen käytäntö. Maljaa jäivät nostamaan ja juhlia jatkamaan sitten morsiamen suku, parin ystävät jne. Sen jälkeen juhlat jatkuivat ihan ns. normaalilla suomalaisella hääjuhlakaavalla.

Kaikki olivat tyytyväisiä, tai ainakaan negatiivista kommenttia ei koskaan meidän korviimme asti tullut. Ja pääasiahan oli, että hääpari oli juhliinsa tyytyväinen! :)

Link to comment
Share on other sites

... Lisaksi oli aika erikoisia saantoja josta en itse ollut tiennyt, esim ikkunalaudoille ei saanut laittaa mitaan kukkia. He olivat siis vanhoollislestaadiolaisia...

Kaikki isovanhempani ovat vanhoillislestadiolaisia , enkä ole IKINÄ kuullut etteikö he sais laittaa ikkunalaudoille kukkia. Onkohan tässä nyt käynyt niin että täysin tietämätöntä on nyt vedetetty ja kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Joskus olen kuullut puhuttavan, että kaikki naaman laitto / kaunistus (sisäänlukien huulikiille, korvakorut  jne.) ovat pahasta.

Mitäs pahaa meikkaamisessa muuten on edes? Eihän se kenestäkään paholaista tee (ellei nyt tarkoituksella tee niin.). Btw, tunnen useita vanhoillisia naispuoleisia henkilöitä ketkä meikkaavat. Ovatko he "feikki-uskovaisia" ? ;D

Kyllä ovat "feikkiä". Vanhoillislestadiolaisuus ei hyväksy meikkiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Käsittääkseni lestadiolaiset, niin vanhoilliset kuin muutkin, ovat melko suvaitsevaisia muiden ihmisten tapojen tai ulkonäön suhteen. Näin ainakin nämä (monen ikäiset)  joihin olen itse tutustunut. En usko, että he kokisivat loukkaavana, jos häävieraat meikkaavat tms. ellei se sodi sitten tämän häävieraan itsensä uskonnon kanssa? Ainakin itse olen saanut heistä sen käsityksen, että eivät "tuomitse" ketään, heillä itsellään vaan on hyvä olla, kun he noudattavat omia tapojaan ko. asioiden suhteen. Korjatkaa jos olen väärässä?  :-?

Tietty, aina poikkeuksia on, tottakai; esim. tuo "minähän en huoria kättele".... Huh. Tuota ei varmaan selitä ihan pelkkä uskontosuuntaus, vaan tyypin täytynyt olla  pikkuisen vinksahtanut kun tuollaisia puhuu  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Moi kaikille lestadiolaisille ja muille!

Pitää muistaa, että meitä ihmisiä on niin moneen junaan. Vpäitä on niin lestadiolaisissa kuin muissakin ihmisissä ja samoin mukavia. Lukiossa oli yksi aivan kamala lestadiolainen tyttö. Minulla itsellä oli esim. kerran kultainen rippiristi kaulassa ja tämä tytteli päätti sitten tulla tuomitsemaan uskonsa näyttämisestä. Se on kuulemma Jumalan ja minun välinen asia ja siitä ei kuulu kaikille huudella sillä korulla siis. Kuulemma helvetti odottaa. Tähän sit vastasin, et onneks et ite mitenkään korosta tuota uskoas huiveines ja mekkos kanssa ja btw eiks se niin menny, et joka tuomitsee, tulee ite tuomituks jne. Tähän tää mukava neito sit sano, että lestadiolaisilla on oikeus tuomita,koska ovat Jumalan valitsemia tuomareita. Siihen sit sanoin jo niin pahasti, etten viiti kirjottaa.

Mutta Yliopistolla taas on ihan mielettömän kiva kaveri, joka on lestadiolainen... Ja meistä muistakin varmasti niitä tuomitsijoita löytyy. Että kaikkien kukkien kukkia ja silleen tietyissä rajoissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Miksi lestadiolaisissa häissä ei tanssita häävalssia? Ymmärrän alkoholin kielteisyyden, mutta mikä peruste häävalssin tanssimiseen on? Musiikkinahan voi olla joku pianolla soitettu kappale!

Itse seurustelen pojan kanssa joka on lestadiolaisesta perheestä, mutta ei enään itse usko lestadiolaisen tavoin. Mitein miten meidän häissä, koska minä haluan ainakin häävalssin, koska se kuuluu hääohjelmaan meillä "ei uskovaisille". Alkoholi kemut voi alkaa myöhemmin jos niin haluaa.

Olen ollut lestadiolaisissa häissä, eikä siellä paheksuttu meikin käyttöä.

Link to comment
Share on other sites

Kouluaikana meillä oli paritanssitunteja(just valssia jne)eikä lestadiolaiset koskaan osallistuneet tanssitunneille. Eli ei koske vain häävalssia tämä "kielto". En kyllä syytä tiedä tähän...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Olen ollut lestadiolaisissa häissä, eikä siellä paheksuttu meikin käyttöä.

Olen seurannut lestadiolaisia läheltä, eikä siellä ollut niin väliä esim irtosuhteista, ryyppäämisestä sun muusta nastasta.

Eikä mikään provo, vaan ihan vierestä seurannut lapsuudenkaverin touhuja. Perhe oli erittäin uskonnollinen.

:-X

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lestadioaisten häät varmaan on asia sinänsä mutta yleisesti kai täytyy muistaa että kaikki elää omaa elämäänsä, ja koittaa elää sen muita loukkaamatta. Äitini suku on myös lestadiolaista, äitini eikä muu perheeni ole mutta häihin on odotettavissa lestadiolaisia vieraita. Kyseessä ovat kuitenkin minun ja sulhaseni häät, joten niistä tulee meidän näköiset tansseineen ja alkoholitarjoiluineen. Joka ei tanssista välitä voi lähteä pois, meille se on kuitenkin tärkeä osa häitä.

Minua lähinnä ärsyttää tämä lestadiolaisten tapa lähteä paikalta kun alkoholia tarjotaan tai tanssi alkaa. Enhän minäkään heidän juhlistaan poistu kun puhuja alkaa jumalasta puhua vaikken ole uskossa. Eivätkä varmasti he ajattele meitä epäuskovaisia juhliaan suunnitellessaan, et pitäishän niille parit drinkit antaa että viihtyvät. Tähän asti sukujuhlissa on aina mietitty koska sen boolin voi kantaa pöytään kun paikalla on ollut uskovaisia, ettei vaan heitä loukata. Meidän häissämme aikataulut suunnitellaan hääparin mieltymysten mukaan joten booli tulee pöytään alkuillasta. Ikävää toisaalta olisi sitten jos puolet suvustani poistuisi paikalta niin aikaisessa vaiheessa..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lestadioaisten häät varmaan on asia sinänsä mutta yleisesti kai täytyy muistaa että kaikki elää omaa elämäänsä, ja koittaa elää sen muita loukkaamatta. Äitini suku on myös lestadiolaista, äitini eikä muu perheeni ole mutta häihin on odotettavissa lestadiolaisia vieraita. Kyseessä ovat kuitenkin minun ja sulhaseni häät, joten niistä tulee meidän näköiset tansseineen ja alkoholitarjoiluineen. Joka ei tanssista välitä voi lähteä pois, meille se on kuitenkin tärkeä osa häitä.

Minua lähinnä ärsyttää tämä lestadiolaisten tapa lähteä paikalta kun alkoholia tarjotaan tai tanssi alkaa. Enhän minäkään heidän juhlistaan poistu kun puhuja alkaa jumalasta puhua vaikken ole uskossa. Eivätkä varmasti he ajattele meitä epäuskovaisia juhliaan suunnitellessaan, et pitäishän niille parit drinkit antaa että viihtyvät. Tähän asti sukujuhlissa on aina mietitty koska sen boolin voi kantaa pöytään kun paikalla on ollut uskovaisia, ettei vaan heitä loukata. Meidän häissämme aikataulut suunnitellaan hääparin mieltymysten mukaan joten booli tulee pöytään alkuillasta. Ikävää toisaalta olisi sitten jos puolet suvustani poistuisi paikalta niin aikaisessa vaiheessa..

Meillä on sama tilanne, äitini puolen suku on suurimmaksi (vanhoillis)lestadiolaisia. Ja rakkaita ovatkin. Lukuisia juhlia vuosittain heidän kanssaan olen viettänyt, ja aina omissa juhlissani olen myös jättänyt alkoholitarjoilut illemmalle. Toisaalta en ole kaivannut itsekään sitä alkoholia yo-, maisteri- ym. juhlissa yhtään aiemmin. Häissä otamme heidät ja sulhon puolelta tulevien mormonit huomioon, mutta sopivasti. Alkoholia meillä ei ruokailun aikana tarjoiltaisi kuitenkaan, ja onhan häissä myös paljon lapsia (jotka todellakin haluamme paikalle, ei aikuisten kesken juhlimista siis). Alkumaljat tulee, tiedän meidän suvun olevan alkumaljan aikana hengessä mukana, mutta ilman alkoholia tai lasinnostoa ylipäänsä. Ei haittaa meitä. Jätämme häävalssin illemmalle (n. klo 20, vihkiminen jo klo 14), kun on syöty ja seurusteltu tarpeeksi. Samalla kannetaan booli, ja kaikki jotka eivät halua jäädä tanssimaan/juomaan, voivat poistua. Varman suuri osa lapsiperheistäkin lähtee viimeistään tässä vaiheessa. Aika kahvien ja tanssin välissä ei kuitenkaan ole niin pitkä, että monikaan ehtii kyllästyä alkoholin odotteluun. Tai jos kyllästyy, voivat lähteä muualle juomaan.

Eli otamme sukulaisemme sen verran huomioon, että aloitamme tanssit ja alkoholitarjoilun illemmalla (alkumaljaa lukuunottamatta). Aikataulu luultavasti olisi meillä mennyt suunnilleen näin ilman eri uskontoryhmiä ja lapsia. Tai ehkä vihkiminen olisi ollut myöhempänä ajankohtana aikuisten juhlassa. Olen oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun. Niin, ja tietysti meikkaan kuten aina, ja laitan korvakorut jne :D Ei ole sukuni minua ennenkään sen takia kieroon katsonut. Joten kait suhtautuminen riippuu paljon persoonasta. Ikäviä ihmisiä mahtuu kaikkiin ryhmiin. Tiedän, että mummoni voi tuhahtaa sisäisesti alkumaljalle, mutta sallittakoon se rakkaalle mummolleni :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lestadiolainen ei tanssi häävalssia, koska kaikki tanssiminen on syntiä. Mutta lestadiolaisia on erilaisia ja jokaisella ryhmällä oma mielipide. Esikois-ja vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksy tanssia sen synnillisyyden takia. Pikku-ja uuslestadiolaisista, saatika leeviläisistä en tiedä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä miehen suku on lestadiolaisia. Hän on sisarusparven ainut, joka on eronnut lestadiolaisuudesta ja menee toista kertaa naimisiin. Hänen vanhempansa ovat todella uskonnollisia, isä saarnamies jne. Kuitenkin he ovat hyvin lämpimästi suhtautuneet meidän kihlautumiseen ja toivovat meidän menevän pian naimisiin. Hääjärjestelyissä yritämme päätyä kompromisseihin, koska hieman vajaa puolet häävieraista kuitenkin on lestadiolaisia ja haluamme ottaa heidät huomioon.

Meidän häistämme jää todennäköisesti alkumalja pois, vaikka se minulle tuottaakin hieman tuskaa. <_< Häävalssista ja muustakaan tanssista ei missään nimessä luovuta, koska olemme käyneet vajaan vuoden verran tanssikurssilla säännöllisesti ja on meille tärkeä asia. Hääleikeistä karsitaan pahimmat rivoudet pois. Booli kannnetaan pöytään todennäköisesti samoihin aikoihin kuin häävalssi alkaa. Ohjelmassa lukee milloin on häävalssi (n.klo 21) ja oletan, että sulhasen suku haluaa poistua siinä vaiheessa. Myös sukkanauhan ja kimpun heitto säästetään myöhemmälle illalle.

Onko tässä teidän mielestänne tarpeeksi huomioitu miehen sukua? En oikein tiedä olettavatko he, että meidän häät olisivat täysin alkoholittomat ja siellä ei tanssittaisi. Pitäisi varmaan kysyä...

Link to comment
Share on other sites

^ Kaikissa esikoislestadiolaishäissä missä olen ollut, on kyllä ollut alkumalja, ja kyllä on jotain leikkejä ollut. Ne on ollut sellaisia viattomia. Myös sukkanauhoja ja kimppuja on heitetty. :)

Ainoa ero tavallisiin häihin on ollut, ettei ole musiikkia, tansseja tai alkoholia. Muuten on ollut kaikkea samaa.

En tiedä mikä sitten on vanhoillislestadiolaisten tapa..

Link to comment
Share on other sites

Mulla on vanhoillislestadiolaisia kavereita jonkinmoinen liuta, ja he kyllä tanssivat ja osin juovat alkoholiakin. Eli se on myös ihmisestä kiinni. Toisaalta tunnen paljon niitäkin, jotka ovat konservatiivisempia (vaikkeivät vanhoillislestadiolaisia olekaan).

Asiaan: Mun mielestä hääpari saa itse päättää alkumaljoista ja tanssista. Voihan sitä kuka tahansa loukkaantua ns. "tavallisissakin" häissä vaikka sukkanauhan heitosta (tai alkumaljoista) ja lähteä kävelemään. Miksei se vieras sitten saisi lähteä, miksi pitää olla niin, että vieras täytyy hankalasti "saada pysymään" juhlissa, jos kerta juhlat ovat hänen mielestään jotenkin sopimattomat? Mun mielestä sillä huomioimisella pitää olla joku raja, kaikkia ei kuitenkaan voi koskaan miellyttää. Eli mieluummin omanlaiset ja itsestä kivat häät kuin sen miettimistä, mikä vieraille sopii. Jos ei sovi, niin ei sitten sovi. Nih. ;)

E: Typo.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Onhan se tietysti hieman epäkohteliaalta vaikuttavaa, jos porukka lähtee joukolla pois häävalssin ja -juomaosuuden alkaessa, mutta yrittäkää asettua heidän asemaansa. Onko hääjuhlassa mitään tekemistä heille, jos he eivät osallistu tanssiin eivätkä tunne oloaan kotoisaksi tai luontevaksi, jos muut juovat jne? Olen itse joskus ollut sen kaltaisessa tilanteessa (ei häissä, mutta muuten), ja olo on tottumattomalla helposti erittäin vaivautunut ja muutkin sen aistivat.. itseäkin harmittaa, jos pilaa muiden tunnelman sillä, ettei itse viihdy. Eikö silloin ole parempi lähteä niin säästää sekä itseään että muita mielipahalta!?

Asiaa ehkä voisi ajatella näinkin päin, niin ymmärtää asian helpommin. Varmasti lestadiolaisetkin häävieraanne ovat onnellisia teidän puolestanne yms. kun tulevat häihinne, eikä se häistä poistuminen ennen loppua mitenkään sitä himmennä.

Sanon tämän vanhoillislestadiolaisena morsiamena. :) Meillekin on tulossa häihin (ei mitenkään kovin pitkä) uskonnollinen puhe, mutta en todellakaan loukkaannu jos esim. jehovalaisen taustan omaava ystäväni tai jotkut muut ei-lestadiolaiset ystäväni tai sukulaisemme, joita aiomme kutsua, menevät siksi aikaa vaikkapa eri paikkaan, jos eivät ole kiinnostuneita ohjelman siitä osuudesta / halua kuunnella uskonnollista puhetta. Ei se ole minulta mitenkään pois tai loukkaa minua. Parasta ehkä kertoa tästä jo etukäteen ei-lestadiolaisille kutsutuille, jotka eivät tunne lestadiolaiskäytäntöjä. Siis tietenkin kertoa, että hääjuhlaan kuuluu uskonnollinen puhe, mutta sitä ei ole pakko kuunnella. Meille hääparina se puhe on kuitenkin tosi tärkeä! Siinä saa usein todella hyviä neuvoja siihen, miten hoitaa parisuhdetta yms. jotta se kestää monia vuosikymmeniä. :-X

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...