Jump to content
Naimisiin.info

Yleisiä elämään ja avioliittoon liittyviä ilmiötä ja asioita


Nykä

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

HHHUUUAAAAHHH! Eipä mennyt kauaa kun tälle tuli tarvetta... Suurkiitos Nykä ketjun perustamisesta!

 

Asiani liittyy nyt lähinnä häihin, mutta siitä hääpäivästähän se avioliitto alkaa. Kävin tuossa äsken kirjoittelemassa Häävalmistelu-puolelle lahjalistaongelmasta ja siinä mieleeni hiipi pikku hiljaa kiukku. Lyhyesti sanottuna toivomme lähinnä rahaa häämatkaa varten, mutta koen että on "pakko" laatia edes lyhyt tavaralista. (Disclaimer: Emme järjestä häitä rahan/lahjojen toivossa, eikä kenenkään ole pakko tuoda mitään. Mutta tiedätte kyllä että ihmiset eivät kovin helposti suostu tulemaan tyhjin käsin. En menisi itsekään ilman lahjaa häihin, tietysti antaisin jotain.) 

 

Pienituloiset ymmärrän, että he ehkä mieluummin antavat tavaran, josta hinta ei niin käy ilmi, mutta minä en katso kieroon yhtään mitään summaa. Suurin ärtymykseni aihe on periaateihmiset. Siis ne, joiden mielestä rahaa ei vaan voi antaa häälahjaksi. Ei vaikka heillä olisi antaa sen verran että "kehtaa" tuoda.

Miksi, siis miksi ihmeessä rahan pyytäminen häälahjaksi on edelleen joidenkin mielestä niin paheksuttavaa? Kyllähän rippilapset, ylioppilaat, valmistuneet ja syntymäpäiväsankarit "saavat" ihan reippaasti sanoa että toivovat rahaa, ja se on kaikkien mielestä ok. Ja heidän toiveensa useimmiten myös toteutuu. Minkä ihmeen takia se on niin kamalaa, jos hääpari toivoo rahaa? Etenkin kun useimmilla on mielessä joku tarkoitus, kuten häämatka, ehkä talon remontointi, pesämunaa asunnonostolle... Kaiken lisäksi nykypäivänä todella monet ovat asuneet yhdessä jo ennen avioelämän alkua. Ei niitä 10 leivänpaahdinta, 7 täkkiä, 5 käkikelloa ja 12 erilaista astiaston alkua kukaan tarvitse. Oli asuttu yhdessä jo ennen avioliittoa tai ei. 

 

Siis kun minä pääsin ylioppilaaksi, toivoin rahaa, koska omaa kotia oltiin asuttu silloin vajaa vuosi. Toive täyttyi, täydellisesti. Samoin kun sulho pääsi, toivoi rahaa koska omaa kotia oli asuttu pian kaksi vuotta. Jälleen toive täyttyi. Perusteluna on ollut kummallakin juuri tämä, että se koti ja sen tavarat on jo. Kun menemme naimisiin, olemme asuneet päivälleen kolme vuotta yhdessä ja tavaran määrä on yhä vain kasvanut. Miksi ihmeessä se ei nyt kävisikään että toivomme rahaa???  :skilletgirl:  Mieluummin me häämatkalle lähdettäisiin kuin otetaan valtava kasa roinaa kerämään pölyä ja olemaan laatikoissa piilossa. Ja kun ihan oikeasti ei kenenkään ole pakko satasia heitellä. Ihan sen mukaan mihin itsellä on varaa, niin iso tai pieni summa kuin itse tahtoo ja pystyy lahjoittaa. Eikä ole mikään pakko tuoda muuta kuin itsensä, jos siltä tuntuu että ei vaan ole mitä antaa. Kyllä minä työttömänä ihmisenä tajuan tämän pienituloisuuden oikein hyvin. Sitä minä en tajua, että jos rahaa on niin että ei paskalle taivu, ja mennään ostamaan vaikka 200 € maksava *joku turhake tähän*, sen sijaan että annettaisiin se rahana häämatkakassaan. Ihan vaan siksi että häälahjaksi ei saa toivoa rahaa, joten ei varmasti anneta! Hnnnggghhh. 

 

Vielä kerran varmuuden vuoksi, häitä ei pidetä rahan saamisen toivossa, vaan rahaa toivotaan siksi, että ihmiset jotain haluavat kuitenkin tuoda. Miksi sitten ei voida tuoda sitä, mitä oikeasti haluamme, kun kerran ilman mitään ei kuitenkaan kehdata tulla?? Vaikka silläkään ei olisi väliä. 

Link to comment
Share on other sites

Mä pikaisesti kommentoin :)  Ymmärrän pointin, meilläkin on kahden aikuisen tavarat ja kipot ja kupot taloudessa ja suurin osa ihmisistä ei_voi_tulla_ilman_lahjaa, vaikka olisi mitä sanottu. Me haluttiin rahaa häämatkaan ja siksi teinkin meille "korvamerkityn rahan" ratkaisun, eli lahjatoivelistalla oli erilaisia ja erihintaisia juttuja häämatkaa varten (pääsylippuja, aktiviteetteja, autonvuokra..). Lahjassa (tilisiirrossa/kortissa) vieraat osoittivat tietyn rahasumman tiettyä valitsemaansa asiaa varten. (edit. saatiin myös "merkitsemätöntä" rahaa ja oltiin aluksi vähän, et mihis me tää nyt sit käytettäis :D)

 

Koin, että näin tulee win-win, lahjan antaja saa kokea antaneensa "jotain oikeaa" ja saaneensa valita, minkä lahjan antaa (tämäkin on monelle tärkeää) & me saatiin sitä, mitä haluttiin. Homma toimi tosi hyvin :) Luvattiin myös todiste lahjankäytöstä eli lähetetään sit antajille valokuva tmv. siitä, kun käytiin vaikka hohtomatoluolassa. Itsellä rahapyynnöissä tökkii vähän, jos pyydetään rahaa "ei mihinkään", siis että häälahjaksi saatu menee sitten esim. prismaan pieninä palasina, koska sitten tavallaan siitä ei jää mitään muistoa kummallekaan. Vrt. jonkun (mieleisen) tavaralahjan antajan muistaa kyllä ("tämän korun sain mummolta, kun täytin 15v" tai "rippirahoilla ostin tämän astiaston"). Ollaan kerran annettu rahaa pyynnön mukaisesti häämatkaan, ja se matka on heillä vieläkin tekemättä vuosia myöhemmin, eikä edes suunnitteilla ja vähän tuntuu, että annettiin heille satasen edestä häälahjaksi vessapaperia, jauhelihaa, vaippoja, bensaa ja säilykkeitä.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

Tipsiksellä hyvä pointti miten voi "esineellistää" rahalahjan (: Ja luulisi että lahjakortitkin ovat jo tarpeeksi "ei-rahaa" :D

Sitten itse aiheeseen. Me avioidutaan kuuden viikon päästä ja vieläkin löydän itseni märehtimästä että mennäänkö me nyt naimisiin oikealla (niin, kuka sen määrittelee...?) tavalla. Suvussani on ollut tapana järjestää ne 100 hengen maalaisromanttiset kirkkohäät, joten jostai syystä mua ahdistaa kauheasti kun me käydään "vaan" maistraatissa lähipiirin kesken ja tarjotaan kakkukahvit. Ollaan vihdoin opiskeluvuosien jälkeen kumpikin työelämässä ja rahaa saatu säästöön, joten ei heti huvita tuhlata säästöjä sukulaisten kestittämiseen. Sovittiin kyllä että juhlat pidetään "sitten joskus", mutta ärsyttää jo etukäteen ihmisten vinkuminen siitä että miks karattiin naimisiin tai että miksei sitten odotettu niin kauan että voidaan järjestää ne juhlat. Tuntuu olevan vaikea käsittää että me tahdotaan mennä naimisiin avioliiton eikä häiden takia.

(Saikohan kukaan kiinni viimeisestä lauseesta...)

Itsehän voisin avioitua vaikka pankkitunnuksilla netissä jos se olisi mahdollista ;) eipähän tarttis hössöttää...

Muokattu: , käyttäjä: Niittipyssy
Link to comment
Share on other sites

^Tuohan oli just hyvin sanottu, että mennään naimisiin avioliiton eikä häiden takia! Niinhän se pitäis kaikilla mennä, järjestipä sitten isot tai pienet juhlat tai ei juhlia ollenkaan.

Ja Tipzillan kommentista"häämatkarahaston" kartuttamisesta oon samaa mieltä! Ihmetyttää / ärsyttää antaa rahaa häämatkaa varten, jos pari ei sitten lähdekään matkalle. Itse yritimme muotoilla matka-asian hääinfoon niin, että kävisi ilmi, että joka tapauksessa ollaan matkalle menossa ja reissu on jo varattu, mutta jos lahjaksi rahaa reissukassaan saadaan, niin voidaan sillä sitten tehdä jotain ekstrakivaa matkakohteessa.

Link to comment
Share on other sites

Minitikru, onko joku vieraista ilmoittanut, että haluaa ehdottomasti tuoda jotain "turhaa"? Tosi harmi, kun kohteliainta olisi noudattaa teidän toiveita. Sen lisäksi mitä sanoit kaikista noista muista juhlista niin monessa muussa maassa häälahja on perinteisestikin ollut rahaa. Tipzillan vinkin lisäksi suosittelen miettimään, olisiko olemassa edes jotain pientä tavaraa, mitä voisitte haluta. Jos ei mitään ylellistä, niin ihan vaikka imurin pölypusseja tai jotain muuta mitä joudutte joka tapauksessa aina välillä ostamaan, jolloin teiltä itseltänne säästyisi sitten rahaa matkaa varten :)

 

Niittipyssy, järjestäkää niin ikimuistoiset ja teidän rakkaudesta kertovat kakkukahvit ettei kenelläkään käy mielessä vinkua mistään muusta  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Muistinkohan mainita tuossa viestissä että häämatkaa varten juuri toivoisimme rahaa? En jaksa lukea sitä läpi, mutta mihinkään Prismaan tmv. eivät rahat aikaa myöten valuisi, vaan juurikin mentäisiin häämatkalle :)  Lahjakortit ovat jo huomattavasti parempi idea kuin sadas turha aterinsetti. Sitäkään muista enää sanoinko, mutta esimerkiksi aterimia on kyllä niin paljon, että vaikka alettaisiin pukata lapsia maailmaan kuin liukuhihnalta, niin sittenkään ei loppuisi heti kesken. Niin, rojua riittää.

 

Nanshe: Sulhaseni sukulaiset tuntien... Mahdollista! Ja onpa anoppi vihjaillut kristalleista ja pöytähopeista sekä suoraan kehottanut tekemään lahjalistan. Eli sieltä ainakin tulisi tavaraa, kuten myös hänen äidiltään. Sulhasen isästä + uudesta vaimosta on vaikea sanoa... No kuitenkin, suurin osa kutsuttavista sulhasen sukulaisista (anopin sivulauseiden mukaan) toisi tavaraa. Omistakin sukulaisista paria "epäilen" tällaisesta. En osaa sanoa kunnioitetaanko lahjalistaa, johon näillä näkymin tulisi vain muutama tavara (+ehkä lahjakortit), ja sen lisäksi jotenkin nätisti muotoiltuna rahatoive häämatkaa varten. Tipzillan tapaa voisi miettiä, että jos muotoilisi jotenkin "korvamerkittynä" rahatoiveet häämatkalle. :) Asiaa varmaan helpottaisi jos päättäisimme kohteen. :D

 

Niittipyssy: Meillä samantyyliset häät. En kovin pahasti ole kuullut kommentteja, mutta ainahan sitä muutama mahtuu, joiden mielestä oikeat häät = kirkkovihkiminen, 100 hengen päivälliset, kahvit leikkeineen ja valsseineen. Kaikki muut tavat on sitten vääriä. Omasta mielestäni oikea tapa on se, jolla hääpari tahtoo itse häänsä viettää. En vaivaa päätäni sillä että onko meillä "oikeat" häät, totta kai on! Mutta joku saattaa hyvin olla eri mieltä. " Kun on tapana..." istuu valitettavan lujassa monissa ihmisissä. Ja todellakin, naimisiinmeno tapahtuu siksi, kun halutaan avioliittoon, ei siksi että saataisiin häät. Eikä se sitten muiden asia ole, että millaiset mahdolliset juhlat ovat.

Link to comment
Share on other sites

Minä täällä taas... Päikkyyn jo kirjoitin, mutta lyhyesti tännekin. 

 

Meidän häihin ei haluta ohjelmaa. Silti sain kuulla että sulhasen siskot sellaista suunnittelevat, eivät ilmeisesti ole kuulleet ohjelmakieltoa. Meiltä ei ole kysytty mitään. Emme aio hyväksyä tätä, ja kerrommekin siis, että ei kiitos, emme tahdo ohjelmaa. Eiköhän se ole sitten pois päiväjärjestyksestä.

 

Miksi ihmeessä häitä pidetään sellaisina juhlina joissa on "pakko" olla jotain ohjelmaa? Ja miksi sen suunnittelee aina joku muu kuin morsiuspari? Mehän naimisiin mennään, meidän häät ne on. Ja me vieläpä maksetaan ne. Miksi pitäisi väkisin olla jotain yllätysohjelmaa tai hiton ryöstöjä? 

 

Pitkän aikaa hääasiat ovat sujuneet ja rullanneet mukavasti eteenpäin. Viime aikoina fiilikseni häiden järjestämisen kanssa on ollut lähinnä  :skilletgirl:  ja  :girl_cray2: ja  :unsure: ja  :girl_prepare_fish:

 

Milloin tästä tulee taas kivaa? 

Link to comment
Share on other sites

Minitikru, sama homma tuntuu olevan usein polttareiden järjestämisessä, morsian/sulhanen toivoo jotain kivaa tekemistä yhdessä tai rentoa yhdessäoloa ja sitten vieraat järjestävät jotain täysin sankarille sopimatonta ja/tai järjetöntä nolaamista :/

Kannattaa ehkä pyytää vielä esim. Kaasoa tai bestmania juhlapäivänä varmistamaan ettei sulhon siskot järjestä mitään ikäviä ylläreitä. Mä jouduin siskoni kaasona (ja itseassa myöhemmin vielä vauvajuhlia järjestettäessä) olemaan melko mulkvisti kun vieraille ei meinannut millään mennä perille ettei hääpari ole milläänlailla "leikkivää" sorttia :( muutaman ohjelmanumeron päästin läpi ja ne olivatkin hääparille mieluisia.

Muokattu: , käyttäjä: Niittipyssy
Link to comment
Share on other sites

^ Se on kyllä outo ilmiö, että sekä häissä että polttareissa pitäisi melkein väkisin olla jotain, mikä ei mitenkään hääparin tyylistä ole.

Uskon kyllä, että sulhasen siskot eivät ala väkisin järjestämään mitään, eivät he ilkeitä ihmisiä ole, eivätkä tahdo päiväämme pilata. Aloin kuitenkin miettiä, että voihan jollekin muullekin tulla mieleen toteuttaa joku yllärileikki! Vaikka se kutsuissa aiotaan vielä kieltää, niin silti. Ainahan löytyy joku, joka ei usko että kaikki eivät tykkää. Kaasoa ja bestmania meillä ei ole. Ei koettu tarpeellisiksi. Siskolleni olen kuitenkin kertonut, että toivoisin hänen pitävän silmällä, mitä tapahtuu. Hän varoittaa oitis, jos vaikuttaa siltä että joku sittenkin yrittää saada jonkun leikin käyntiin.

Muokattu: , käyttäjä: Minitikru
Link to comment
Share on other sites

Sitä aina luki kauhulla täällä kun vieraslistat vaan paisuu ja "kutsumattomat" ilmoittautuvat häihin. Ajattelin, että no eihän meidän vieraat... Eipä!! Voi hemmetti että kyllä kismittää kun häihin 7kk (kutsut lähteneet jo, koska häät ulkomailla) ja jo nyt vieraslista pursuilee.

Esimerkki 1. Miehen ystävä oli kännipäissään mennyt kutsumaan erään toisen ystävänsä tyttöystävineen MEIDÄN häihin :D Siis mietin vaan tilannetta "hei xx ja xx häät oli sillon ja sillon, mitäs jos tekin tulisitte" ihan kuin johonkin kotibileisiin..! Kyseinen henkilö oli kyllä kuulemma miehen varalistalla, mutta hitto on mun mielestä meidän asia hoitaa kutsuminen.

Esimerkki 2. Oma hyvä ystäväni päätti kysyä, että voisiko miespuolinen avecin sijasta tuoda mukaan naispuolisen ystävänsä, koska tämä on aina halunnut käydä ko. Maassa missä menemme naimisiin. Voi hemmetti!!! Siis periaatteessa joo, onhan mahdollinen avec (hän siis erosi juuri eikä nyt tiedossa potentiaalista kaksilahkeista) mahdollisesti meille tuntematon, mutta toi syy ärsyttää. Ei meidän häät ole mikään hiton turistinähtävyys. Vaikeinta on ymmärtää miten oma HYVÄ ystävä ajattelee tällä tavalla, että asia on ok. Hän kuitenkin tuntee suurimman osan mun muista ystävistä eli ei ole siitä kiinni, että olisi yksin.

I rest my case, olen purkanut ärsytykseni ja toivotan ilolla kuokkikset häihini ;D

Link to comment
Share on other sites

^ Huh huh, tosi tökeröä käytöstä!

 

Jos mä olisin tuo esimerkin 1 tyttöystävä, niin en pitäisi kutsua validina. Eli mikäli teiltä ei erikseen kutsua meille tulisi, niin emme olisi tulossa. Varsinkin kun kutsuja ollut kännissä. Miehet ei aina tajua, että jokaiselle kutsutulle pitää olla istumapaikka ja ruokaa.. :rolleyes:  

2. esimerkissä mietin, että miksi ihmeessä tuon kaverin pitää teidän häihin tulla, jos haluaa käydä ko. maassa? Siis että voivathan he matkustaa yhdessä sinne ja jakaa hotellihuoneen jne. (pidennetyn) vkl-reissun tyyliin, mutta ystäväsi tulee teidän häihin ja hänen kaverinsa voi sen päivän/illan ajan tutustua siihen maahan, johon halusi tulla. Siis että jos hän on teidän häissä siitä lyhyestä ajasta, jonka viettää maassa, niin eipä siinä hirveesti siihen tutustu / näe. (ellei teillä ole jotkut kulttuurin esittely -häät) Tämä varsinkin, kun sun ystävä ei jäisi orpopiruksi häissä ilman aveccia.

 

Mulla on esim. ollut yksi kaveri silleen kylässä, että hänen poikaystävänsä oli kutsuttu häihin minun asuinpaikkakunnalleni, mutta ei tätä tyttöystävää, ja koska ajomatka heidän asuinpaikkakunnaltaan oli pitkä meille/häihin, niin he tekivät reissusta semmoisen weekend getaway:n ja viettivät pe-la sekä su yhdessä hotellissa/tutustuen kaupunkiin ja me saatiin sitten kaverin kanssa tyttöjen ilta lauantaina, kun mies meni niihin häihin.

 

Mutta sun viimeisestä lauseesta päätellen, sulle on ok nämä kuokkijat, joten ei muuta kuin hatunnosto :) Mua kiristi ennen häitä hieman muutama vieras, joita ei ollut "tarkoitus" kutsua, mutta loppujen lopuksi he eivät itse hääpäivää häirinneet, suurin osa lähti aika aikaisin ja käyttäytyi hyvin (paino sanoilla suurin osa.....).

Link to comment
Share on other sites

Mä tuskailen vähän myös lahja-asioiden kanssa. Me mennään siis ihan vaan kahdestaan naimisiin maistraatissa ensi kuussa, emmekä kerro sukulaisille tai ystäville. Aprillipäivänä ajateltiin kertoa, uskokoon ken uskoo :) . Tiedän, että tuleva anoppini tulee kilahtamaan ihan täysin, koska ei saanut kutsua "häihin" (no tietysti ne on häät, vaikka vain kahdestaan sulhon kanssa juhlitaankin) eikä edes kerrottu, että ollaan suunniteltu naimisiinmenoa saati sitten, että ollaan jo kuukauden päivät oltu naimisissa. Mun vanhemmat ottanevat asian paremmin (mutta mä olenkin jo toisella kierroksella).

 

Kuitenkin perheeni (ja anoppini) tuntien uskon, että he haluavat lahjoa meitä jotenkin. Me emme siis missään nimessä odota mitään lahjuksia, koska meillä ei ikään kuin ole tarjota mitään vastineeksi (eli niitä häitä). Saavat toki lahjoa, mutta itselleni tulee ainakin aika kiittämätön olo, jos en edes kakkukahveja tarjoa. Ja kun me ei haluta minkäänlaisia juhlia tai kahvitteluja, mutta pitäiskö sitten kuitenkin kahvittaa vanhemmat, etteivät pidä meitä kiittämättöminä? Uskon, että anoppi ainakin ajattelisi niin, että karataan vihille eikä kerrota mitään ja vielä siihen päälle ei edes kiitosta saa, vaikka hän meitä lahjoisikin.

 

Toisaalta tekisi mieli järkätä jotkin puutarhajuhlat kesällä - siis ihan vain puutarhajuhlat, eikä mitään mainintaa häistä - , joissa anoppi ja muut sukulaiset (ja mahdollisesti ystävät) voisivat ajatella saaneensa juhlat, vaikka itse eivät häihin päässeetkään...

Link to comment
Share on other sites

Miten voi olla, että häitä pidetään jonain yleisenä tapahtumana. Kutsutut kutsuvat lisää väkeä, huhhuh... Vieläpä kännissä, en itsekään sillon ottaisi tosissani  :lol:  Eikö oikeasti ymmärretä että se yksikin ylimääräinen aiheuttaa päänvaivaa, kun kyseessä ei ole ne kotibileet.

Häät eivät enää ole talkoohengellä koko kylän voimin suunnitellut juhlat, niin en ymmärrä niitä vieraita jotka kokevat olevansa vastuussa ohjelmasta. Ei toisten järjestämiin juhliin mennä niin että hihassa on pari ohjelmanumeroa, oli sitten synttärit, tuparit tai häät. Parhaillaan vielä tämä, ettei hääparille (tai muille "vastuuhenkilöille") kerrota mitään! Mukava yllätys sitten itse juhlissa, mahdollisesti pilaa koko hääjuhlan aikataulun jos sellaista on. Tietenkin eri asia jos hääpari toivoo ja pitää tällaisista yllätysohjelmista, mutta sillonkin voisi paria tiedottaa suunnitelmista...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...