Guest Katti(Guest)

"Pelkät" kakkukahvit / "Kahvihäät"

107 viestiä aiheessa

Minäkin olen noita kahvihäitä budjettisyistä pohtinut. Itseasiassa olen miettinyt enemmänkin ehkä "bilehäitä" myöhäisen vihkimisen jälkeen (klo 17 tai 18). Vieraita olisi max. 40, joista suurin osa kavereita, joihin ei oikein perinteiset hääohjelmat uppoa. Ruoka olisi erilaisia kylmiä purtavia ja sellaisia juhlapaikkoja olen silmäillyt, joissa olisi myös grillausmahdollisuus. Jos tekisi suuren osan tarjoomuksista itse etukäteen, niin tulisi selvästi edullisemmaksi kuin lämmin ruoka pitopalvelulta (niin hullu en ole, että ateriaa itse lähtisin tuolle porukalle väsäämään hääpäivänäni :girl_smile: )

Pelkään kuitenkin, että jos tilaisuus on liian rento niin alkaa tulla tyhmä olo kun yrittää paistella makkaraa valkoisessa puvussa...

Onko kellään kokemusta tälläisistä enemmän illanviettoa muistuttavista hääjuhlista? Tavallaan pidennetyt kahvihäät runsaalla virvoikkeiden tarjonnalla :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä tulee olemaan noin 80 vieraan kahvihäät ensi kesänä. Kutsujen mukaan aion laittaa illan ohjelman josta selviää, että tarjolla on vain kahvia, makeaa ja pientä suolaista. Se on sitten vieraan oma moka mikäli ei ymmärrä syödä tukevaa ateriaa ennen häitämme.

Jos kutsussa on maininta, pitäisi vieraiden ymmärtää asia.

Aina asiasta ei kuitenkaan mainita, karmaisevin kokemukseni on kahvihäät rannikkoseudulla. Suhlanen oli kotoisin paikkakunnalta, kuten morsiamen vanhemmat, mutta "ei-sukulaiset" tulivat pitkienkin matkojen päästä häihin, joissa ohjelmaa oli merkitty välille 14 (vihkiminen) - klo 00:00, klo 19 oli vuorossa "ruokailu".

Yllä mainittiin muutamia hintoja, ja asia riippuu alueistakin, mutta mielestäni ne eivät olleet erityisen halpoja ns. kahvihäiden henkilöhinnoiksi. Tuolla hinnalla voi alkaa kysellä jo jonkinlaista lämmintä ruokaakin. Vieraan näkökulmasta, mitä kauempana häät sijaitsevat suuren yleisön kotipaikoista+ohjelman kesto, sitä varmemmin väki odottaa ruokaa.

Lyhyesti, kahvihäät eivät ole huonommat kuin muutkaan vaihtoehdot, mutta sen pitää ehdottomasti näkyä kutsussa, ohjelman suunnittelussa ja mielellään myös pitopalvelun kilpailuttamisessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Meille on tulossa kahvihäät helmikuussa.Kahvin kanssa siis kakkujen ja keksien ym. makeiden lisäksi kahta eri lajia voileipäkakkua, ja muuta suolaista piirakkaa. Vihkiminen on klo 17. Kutsussa on maininta kahvihäistä ja myöhemmin illalla tarjottavasta iltapalasta lihapullineen ja salaatteineen. Meillä ruoka jäi suunnitelmista pois nimenomaan myöhäisen vihkimisen vuoksi, johon emme itse voineet vaikuttaa (siis aikaan). Eipä siinä sitten juuri muuta ehtisikään kun syödä, jos olettaa että juhlapaikalla porukka olisi vasta klo 18 jälkeen...

Ja olen kyllä sitä mieltä, että suurin osa ihmisistä syö lounaan puolen päivän jälkeen, ainakin meidän tuttumme. Toivottavasti siis pärjäävät ilman ruokaa! :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En haluaisi kutsua hääjuhlaamme häiksi. Se on outoa, tiedän. Ihmisillä on vain niin voimakkaita näkemyksiä siitä mitä häiden pitäisi olla (=kirkkovihkiminen, ruokapidot, tunteikkaita puheita, tietyt leikit) ja kun niitä odotuksia ei voi täyttää, niin musta olis jotenkin vapauttavaa käyttää jotain muuta ilmaisua kuin sanaa "häät". Meidän juhlat kun todennäköisesti on jotain kahvituksen ja biletyksen välimuotoa. Vaikka kuinka kertoisin kutsussa tilaisuuden luonteesta ja ruuattomuudesta, niin jos kutsussa lukee "häät", niin häitä väki odottaa. Ehkä pitäisikin juhlia "ensimmäistä päivää avioparina" tai pitää "after party"?

Jos en kutsu ihmisiä vihkimistilaisuuteen ja puhun bileistä, niin voinko silti juhlissa pitää valkoista pukua ja pientä huntua? Eikös se valkoisen puvun symboliikka liity just neitsyyteen, viattomuuteen ja puhtauteen? Miten siihen sopii se, että on oltu jo vuorokausi naimisissa...

Ajatuksia?

Muokattu: , käyttäjä: Kärpänen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eikös se valkoisen puvun symboliikka liity just neitsyyteen, viattomuuteen ja puhtauteen?
Itse asiassa ei. Valkoinen puku tuli muodikkaaksi Englannin kuningatar Viktorian käytettyä sellaista, sitä ennen hääpukuja oli vaikka minkä värisiä. Valkoisesta puvusta tuli suosittu, koska se kuvasti kantajansa varallisuutta (köyhät eivät voineet laittaa rahaa hienoon valkoiseen pukuun, jota voi pitää vain kerran ennen sen likaantumista). Rikkaat pääsivät siis brassailemaan. ;)

Myöskin hunnun "neitseellinen symbolismi" on ihan keksitty juttu. Morsiuskruunu on nimenomaan se neitsyyttä symboloiva asia, ei huntu.

Summa summarum, laita ihmeessä valkoinen puku ja huntu seuraavan päivän juhliin! Itse laitan samanlaiset toisiin häihin kolmen kuukauden kuluttua avioitumisesta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Isolde! :-X Voisin ehkä pistää tuon tiedon jotenkin esille, niin vieraatkin sivistyis... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän "häät" eli siunauksen jälkeen on kahvitilaisuus. Ihan vaan budjetin takia.

Vaikka puoliso on kondiittori, hän ei missään nimessä halua tehdä kakkuja, vaan ne ehkä tilataan jostain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä tulee olemaan noin 80 vieraan kahvihäät ensi kesänä. Kutsujen mukaan aion laittaa illan ohjelman josta selviää, että tarjolla on vain kahvia, makeaa ja pientä suolaista. Se on sitten vieraan oma moka mikäli ei ymmärrä syödä tukevaa ateriaa ennen häitämme. Juhlat alkavat klo 16 tai 17. Lisäksi illalla on tarjolla iltapalaa joten vieraat jotka jäävät juhlimaan myöhempään, jaksavat varmasti... Juhlissa tarjolla alkoholia, niin olutta, siideriä kuin booliakin ja minä en ainakaan henk koht silloin syö kun juon. Ja meillä siis tämä on vain ja ainoastaan budjettikysymys.

Voin sulle jo valmiiksi kertoa, että todella monella tulee käymään sellainen moka, etteivät ymmärrä syödä ennen häitänne.. :)

Mutta kaikki tehköön kuten haluaa.. Mun juhlatunnelman pilaisi nälkä kyllä. Pulla ei nälkään poissa pitele eikä jotkut pikkusyötävät. Laittakaa nyt vaikka kutsuun maininta siitä, ettei ruokaa tarjoilla. Olen kuullut myös erään juhlakokemuksen, jossa kaikki vieraat humaltauivat todella nopeasti ja paljon kun ruokaa ei ollut tarjolla. Aika kännäyshäiksi olivat siis nämä häät ilman ruokaa menneet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Piti vielä sanoa, että miksi ei jättäisi pois pullia ja voileipäkakkuja ja laittaisi niitäkin rahoja vaikka siihen, että tekee tai teettää keiton tai vaikka lasagnen ruuaksi? Mieluummin makeat pois ja jokin simppeli, halpa ruoka tilalle. Mun kaverin häihin oli tilattu pari halpaa ruokalajia jonkinlaisesta kotitalousoppilaitoksesta. Maksoi vähän ja ruoka oli tosi hyvää. Sieltä sai myös halvan hääkakun. Hääkakku riittää jälkkäriksi ja jos kerran alkoholilla on juhlissa enemmän merkitystä kuin ruualla, niin monihan mieluummin sitten juo kuin syö makeita jälkiruokia! :)

Kahvihäät ovat hyvä idea ja munkin mielestä olisivat piristävä poikkeus, mutta ne kuuluvat ehdottomasti lyhyisiin tilaisuuksiin ja iltapäivään. Vaikka joku sanoi syövänsä vain aikaisin aikaisin iltapäivällä päivän ainoa ruoan, tuohan on täydellinen poikkeus -ja hyvin harva noin tekee. Iltaruoka merkistee ihmisille paljon. Minä lähtisin kivoistakin häistä syömään kotiin tai ravintolaan, sillä olo olisi liian hutera ja humaltuisin liikaa, jos pitäisi bilettää, tanssia ja juoda alkoholia ilman kunnon iltaruokaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kolme vuotta sitten kahvihäät. Vihkiminen oli kahdelta (muistaakseni) ja siitä sitten siirryttiin juhlapaikkaan, että olisiko kahvittelu aloitettu joskus puoli neljän - neljän maissa. Viimeiset vieraat lähti seitsemältä jo pois. Me päädyttiin kahvihäihin sen takia, että kumpaakaan ei kiinnostanut pitkä hääjuhla mikä väistämättä tulee kun on ruoka tarjolla. Kummankaan suvut ei edes ole sellaisia, että osallistuisivat mihinkään leikkeihin yms.

Kutsussa mainittiin, että vihkimisen jälkeen tarjoilemme kahvit suolaisen ja makean kera, joten ei sillä kylläkään jäänyt kellekään vieraalle epäselvyyttä että onko ruokaa vai ei. Meillä oli tosi runsas kahvipöytä, kaikki oli itseleivottua ja kovasti sai kiitosta.

Helmikuussa olemme menossa serkun kahvihäihin ja tämäkin on kutsussa ilmoitettu aivan selkeästi. Kyllä ne kahvihäät on aika yleisiä, joten siitä vaan suunnittelemaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Millaisia kutsukorttitekstejä olette kahvihäihin laittaneet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikö kellään ole luonnosta, miten on kutsuihin laitettu?

Tervetuloa piip ja piip,

piippiin kakkukahvin merkeissä

juhlistamaan piipin ja piipin

avioitumista.

Tähän tyyliin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Yritin etsiä mun vanhasta hääpäikystä että josko siellä olisi ollut luonnos kutsukortista, mutta ei ollut... Mutta meillä oli siis jotain tuohon tyyliin mitä kirjoititkin ja siitä kaikki kyllä hokasi ihan hyvin, että tarjolla on kahvia eikä ruokaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai että, ihanaa, etten ole ainokainen tässä asiassa! Meille on tulossa kahvihäät tammikuussa 2010. Osittain syynä on tietenkin budjetti, mutta suurin syy on, ettemme halua isoja juhlia. Kahvitilaisuus pidetään kirkon seurakuntasalissa, ja sen jälkeen lähdemme kahdestaan ravintolaan syömään, ja hotellin viettämään hääyötä.

Asiasta mainitaan kutsussakin, jottei kukaan ala paastoamaan ruokien toivossa! :D Kaikki joille olen asiasta mainnnut jo näin etukäteen, ovat pitäneet ideaa hyvänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kahvihäät tännekin nyt suunnitteilla ihan opiskelijoiden budjettisyistä ja tuntuu enemmän midän tyylisiltä häiltä. Tarjoiltavat tulevat myös omasta takaa; hääkakku sulhasen äidiltä oli jo alussa itsestäänselvyys. Häämme ovat lisäksi arkipäivälle suunniteltu, joten sopii aina vain paremmin järjestää kahvitus - TOSIN meillä on myös iltapala suunnitteilla, sillä jotakin syötävää pitää olla. Löytyy itsetehtyjä pizzapaloja, karjalanpiirakkaa, kasvispiirakoita yms. katotaan nyt vielä mitä sukulaiset tarjoutuvat tekemään. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiva, että muutkin poikkeavat perinteistä ja tarjoavat kakkukahvit. :-X Kakkukahvit on maailmalla kuulemma suositummat kuin ruokahäät. Luin jostain naisten lehden häätutkimuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille on tulossa kahvihäät. Tosin ne on muiden silmissä kihlajaiset, mutta menemme salaa edellisenä päivänä käymään maistraatissa, joten kihlajaisista tulee häämme. Tarkoituksena on kahvittaa sukulaiset 13.00 alkaen ja kaverit 18.00 alkaen. Ensin oli ajatuksena laittaa keittoa, mutta nyt keitto taitaa vaihtua kiusaukseksi tms. Lihapulliakin ja muuta pikkupurtavaa ajateltiin tehdä itse, kakut varmaan tilataan. Vieraita tulee yhteensä 50-60, ja varmaan puolet aamupäivästä ja toiset puolet illalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kahvihäät. Tarjolla oli ensin salaatteja (vihersalaatti, perunasalaatti) ja suolaisia piirakoita (poroa ja kasvista) ja juustotarjotin. Sitten kakkukahvit jossa kolmea täytekakku, pikkuleipiä, kuivakakkua ja jotain.. Ja lisäksi oli vesimelonia ja mansikoita isot kulhot. Tarjottavaa oli enemmän kuin tarpeeksi, en usko että kukaan lähti nälkäisenä :)

Kutsussa luki jotain sellaista että "tervetuloa juhlimaan häitämme kakkukahvien merkeissä..."

Mielestäni "kahvihäät" oli erittäin hyvä valinta, juhla oli kohtuullisen lyhyt ja vapaamuotoinen kuten halusimmekin. Minusta olisi kamalaa istua tuntutolkulla ison juhlaporukan edessä syömässä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tulossa kahvitteluhäät :) . Kirkolta siis suoraan lähtevät sukulaiset kahvittelemaan ja tarjolla on suolaista ja makeaa naposteltavaa. Kutsussa on mainittu, että kahvittelusta on kyse. Illalla sitten on lähimpien kavereiden tarkoitus tulla juhlimaan. Heille on tarjolla jotakin ruokaa, mutta ei mitään perinteisen hääjuhlan tapaan.

Kahvitteluun oli alunperin tarkoitus kutsua vain perheet, mutta nyt se koko homma sitten paisui niin, että sukua tulee enemmänkin, mutta kahvitetaan nyt sitten sukulaiset kerralla kunnolla, kun muuten ollaan niin huonoja mitään juhlia järkkäilemään :girl_haha: .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen painiskellut tuon toisen puoliskon kanssa hääjuhlan kanssa, sillä menemme maistraatissa naimisiin emmekä halua suurta juhlaa. Alunperin suunnittelimme juhlia noin sadalle hengelle, mutta jo pelkän suunnittelun aloittaminen aiheutti suurta tuskaa. Emme kumpikaan innostu koko päivän kestävistä juhlista, ja valtaosa vieraista olisi kavereita, joten kovin muodolliset juhlat eivät tunnu sopivalta. Sitten silmiini osui "kahvihäät" ja voilá, meidän hääjuhla on syntynyt :girl_blum:

Ei paljoa muuta tarvinnut kuin mainita sana miehelle, niin heti tuli vastaus, joo, se on meidän juttu.

Olemme siis tosiaan vasta suunnittelemassa juhlaa, tosin ajattelin tässä laittaa töpinäksi tällä viikolla tilojen vuokrauksen suhteen. Löysinkin jo viime kesänä meille passelin paikan, tila on järven rannalla, keskustan läheisyydessä ja meidän molempien "omassa ympäristössä". Olemme molemmat nuoria tutkijan alkuja yliopistolla, ja tila onkin ihan yliopiston vieressä ja sieltä saa henkilökunta-alennuksen :girl_haha: Paikka on myös passelin pieni, maksimissaan noin 40 hengelle, joten saamme hyvän syyn karsia vieraslistaa. Ei sillä, kutsuttavia saataisiin kyllä 150 kasaan, mutta niin suuria juhlia emme missään nimessä halua järjestää. Tulee kyllä olemaan vaikeaa rajata listaa... Varmaankin se vaikein osuus tässä puuhassa ;)

Toinen suuri syy pienten kahvihäiden järjestämiselle on se, että muutimme vuosi sitten uudelle paikkakunnalle, ja lähisukulaisemme sekä suurin osa ystävistämme asuu satojen kilometrien päässä. Kahvihäitä järjestäessä ei tarvitse miettiä vieraiden majoitusta, ja varmasti suurelle osaa vieraista myös mukavampaa kun pääsee vielä saman illan aikana takaisin kotiin.

Haluaisinkin nyt kysellä, että minkälaista tarjoilua teillä on ollut/ on suunnitelmissa? Pohdiskelen myös vielä sitä, että jaksaisinko leipoa muutamalle kymmenelle vieraalle syötävät vai tilaanko ruuat muualta. Vaihtoehtoina on tilanvuokraajan pitopalvelu tai paikallinen AMK. Täytyy vielä kysellä hintoja. Leivon kyllä mielelläni mutta en tiedä löydänkö aikaa leipomusten väsäämiseen enkä halua stressata asialla itseäni. Olen ajatellut tarjota hääkakun lisäksi kuivakakkua, juustokakkua (tai teemme juustohääkakun :>), suolaisia piirakoita ja keksejä, sekä tietysti kahvia, teetä ja mehua. Mahdollisesti myös voileipäkakkua tai voileipiä vähän ruokaisemmaksi tarjottavaksi. Mietin myös kuohuviiniä, mutta vain yksi lasi/vieras.

Ja itse juhlallisuuden kestosta, koska suurin osa vieraista tulee saapumaan matkan takaa, olemme ajatelleet juhlallisuuden alkavan päivällä yhden maissa, jolloin tilan saisi järjestettyä aamupäivällä ja ehtisi hyvin käydä kampaajalla. Tilaisuus kestäisi kolmisen tuntia, siinä ajassa ehtisi syöpötellä ja vaihtaa kuulumisia. Olemme ajatelleet tilaisuuden olevan ihan vain kahvittelua ilman mitään varsinaista ohjelmaa. Stressitöntä ja kasuaalia.

Niin, ja tosiaan olemme menossa naimisiin ennen hääjuhlaa joten itse vihkiminen ei kuulu juhlaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarjolla alkuun kuohuviini. Tarjottavina on täytekkua, paria sorttia keksiä, tuulihattuja ja suolaista piirakkaa. Lisäksi kahvi/tee+avec. Kesto 3 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillekin tulee kahvihääjuhlat. Vieraita kutsutaan noin 40-50, max. 60, jos oikein innostutaan, osa lapsia/teinejä. Vierasmäärä on vielä karkea arvio, koska juhlan viettopaikka on vielä hieman auki ja eihän sitä tiedä, keiden kanssa on vielä 1,5 vuoden kuluttua tekemisissä, eli keitä oikeasti tulee kutsuttua. Kutsupolitiikkana se, että vain ne sukulaiset ym. kutsutaan, joiden kanssa ollaan oikeasti tekemisissä.

Meillä vihkiminen torstaina ja juhlat lauantaina. Todennäköisesti juhlapaikkana teltta appiukon puutarhassa, jos vain sää sallii. Tarjolle tulisi kahvia/teetä, mehua/limsaa, 1-2 suolaista piirakkaa, coktailpiirakoita & munavoita, 1-2 salaattia, pikkulihapullia/pikkunakkeja, 1-2 keksilajia, porkkanaleivoksia/mokkapaloja tai vastaavaa, marjahyytelökakkua ja hääkakku (kermakakku). Tämä siis maksimitarjoilu. Jos vieraita kutsutaan 40, niin tarjoilua supistetaan, jos taas enempi, tarjoilua voidaan vähän laajentaa.

Juhlan kesto on noin 3-4h, vuorokaudenaika hieman auki. Saattaa olla, että päädytään siihen, että sukulaiset kahvitellaan päivällä/iltapäivällä ja alkuillasta painellaan muutamien kavereiden kanssa johonkin "jatkoille" :)

Tarjottavat pyritään tekemään itse ja sukulaisten avustuksella, raaka-aineita on mahdollisuus hankkia tukusta työpaikan kautta, eli niissäkin pystyy jonkun verran säästää. Tarjoiluavuksi luultavasti pystyn nakittamaan kavereita, kun kahvijuhla tarkoitettu ensisijaisesti sukulaisille.

Alkujuomaksi tulee joko kuohuviini ja alkoholiton vaihtoehto tai kokonaan alkoholiton vaihtoehto, itsetehty tervetuliaisjuoma tai vastaava, ei ehkä kuitenkaan pelkkä Pommac ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään