Admin

Foorumi päivittyi, tärkeä tiedotus!

34 posts in this topic

Foorumisofta päivitettiin perjantaina 26.2.2016 ja seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon:

- Foorumi päivittää itseään vielä tälläkin hetkellä, palauttaa mm. allekirjoituksia, kuvia, lainauksia yms. yms. Niitä ei voi kiirehtiä, vaan ne tapahtuvat ajallaan.

- Foorumin kieli vaihdetaan taas suomeksi hetken päästä. Käsittääkseni meidän ei tarvitse kääntää kaikkea uusiksi, vain joitakin uusien ominaisuuksien tekstejä.

- Ulkonäköön tulee muutoksia, kunhan ehditään.

Ilmeisesti ei pääse kirjaantumaan? Ilmoittaa vaan "ei oikeutta"  T:Jyrsis

Kyllä foorumilla on porukkaa, eli on päässyt kirjautumaan ihan normaalisti.

Huomatkaa muuten sellainen tärkeä asia, että uuteen pohjaan pitää kirjautua fooruminimellä, ei sillä vanhalla erillisellä sisäänkirjautumisnimellä. Tunnussana on kuitenkin vanha.

Mä en pääse kummallakaan nimellä kirjaantumaan ilmoittaa ettei tällaista käyttäjätiliä ole :(

Kokeile kännykällä kirjaantua 

Mulla herjaa, että salasana on väärä, vaikka käytän tallennettua tietoa (koitin myös manuaalisesti, mutta ei kelpaa). En muista rekkautumissäpoa, mutta laitoin pampamille mailia.

Käpylle tiedoksi, sain viestisi, mutta pystyn vasta illalla tekemään asialle jotain, kun pääsen kotiin tietokoneeni ääreen. (siis en puhelimella pysty, samoin en pysty vastaamaan viestiisi vaikka olen sen lukenut - s.postini asetuksissa vissiin jotain väärin). Malttia siis. :) 

Auttakee!!! Nunnis tässä kirjoittelee, mutta jostain syystä mulla on nimenä Katsastus?!!! Viestit on nollautuneet ja kellaria ei enää löydy.

Nunnis ja kaikki muut, huomatkaa todellakin käyttää sisään kirjautuessanne viimeisintä foorumilla näkyvillä ollutta fooruminimeänne.  Unohtakaa se alkuperäinen "sisäänkirjautumisnimi", sitä ei enää käytetä lainkaan.

Kun foorumi on päivittynyt, niin näinkö sen jälkeen taas omat tähditetyt alueeni ja keskusteluni?

40 minutes ago, Tuu-tikki said:

Kun foorumi on päivittynyt, niin näinkö sen jälkeen taas omat tähditetyt alueeni ja keskusteluni?

Käsittääkseni viestien ja alueiden seuraamiseen on tullut aika paljon muutoksia. Vasemmassa ylälaidassa on normaalisti näkyvillä "Browse" -sivu, mutta sen oikealla puolella on "Activity". Siellä voit erittäin monipuolisesti valita mitä haluat seurata. Itse en osaa sitä vielä käyttää, joten muuta en tiedä vielä :) 

Vanhassa pohjassa Activityyn pystyi valitsemaan haluamansa alueet seurattaviksi, mutta uudesta en löytänyt tätä vaihtoehtoa. Todella hankalaa, kun haluaisi seurata vain hääalueita, mutta suurin osa aktiivisuudesta näyttäisi olevan tuolla ei-hääpuolella (25 uutta viestiä ketjuissa, näistä ei yhtäkään hääpuolelta). Tämä on iso miinus, olisiko asialle tehtävissä jotain? Jos jää tällaiseksi, niin uudet viestit täytyy käydä katsomassa joka alueelta erikseen...

Tuohon uuteen Activityyn vasta voitkin valita mitä haluat nähdä. Merkitse kaikki alueet/aiheet joita haluat seurata itse niissä aiheissa/ketjuissa. Sitten menet tuonne Activity -kohtaan ja siellä valitset sen toisen nappulan: My Activity Streams. Siellä näet kaikki 'omat aiheesi'.

On ihan totta, että hääpuolella keskustelu on huomattavasti hiljaisempaa, mutta se on ajan henki ja sen(kin) takia koko foorumiuudistusta tehdään. Hääpuolen kirjoitusaktiivisuutta tullaan nostamaan kaikilla meidän käytössämme olevilla keinoilla koko ajan.

Eilen tapahtunut pohjan vaihto on myöskin vilkastuttanut 'vanhojen' jäsenten aktiivisuutta aivan uudelle tasolle, mutta samalla jostakin syystä säikäyttänyt käytännössä kaikki hääpuolen kirjoittajat. Todennäköisesti heitä vaivaa uuteen opettelu enemmän kuin vanhoja jäseniä.

Niin tai näin, niin olen satavarma, että saamme taas yhdessä hääpuolen kirjoittelun huomattavasti paremmalle mallille :)

Siis pointtini olikin, että on hankalaa saada seurattavaksi vain hääpuolen jutut - kirjoitteluaktiivisuudellehan nyt ihan kauheasti ei ole tehtävissä. Kivahan se vain on, että ihmiset ovat aktiivisia ei-hääpuolella, haluaisin itse vain saada helposti karsittua ne pois, kun itseä eivät Netflix- ja kissakeskustelut ihan määrättömästi kiinnosta. ;)

Ja löysin juu tuon, miten saan kustomoitua striimin niin, että vain hääosastot näkyvät, mutta tämä täytyy tosiaan tehdä kliksuttelemalla läpi kaikki 60+ hääkeskustelualuetta yksi kerrallaan. Tähän olisi kiva olla olemassa joku helpompikin keino. Vähän laiskemman hääpuolella viihtyvän tämän nimittäin luultavasti karkottaa, kun ennen seurattavat alueet sai tiksittyä sieltä yhdeltä sivulta ja niin, että pääalueen (vaikka polttarien) valitseminen sisällytti myös ala-alueet (yleistä polttareista ja ohjelmantarjoajat). Nyt nuo ala-alueet täytyy kaikki valita yksi kerrallaan alueen sisältä.

/edit. Ja vaikka teinkin niin, ja valitsin activity streamista "unread content" -> "edit this stream" -> "follow status" -> "only content I follow" -> "update results" niin saan edelleen koko forkan uudet viestit, en vain seuraamieni alueiden viestejä.

Edited by Neiti Hattara

Tuo on tehty ihan tarkoituksella. Kategoriatasoista seurantaa ei ole haluttu tehdä, sillä vaikka se toimisi hiljaisella foorumilla, niin vilkkaalla foorumilla siitä tulisi katastrofi.

Jos 40 osastolle tulee päivässä 20 viestiä, niin toki ne kaikki voi lukea ja laittaa seurantaan. Mutta jos 40 osastolle tulee 200 viestiä/päivä kullekin, niin 8 000 ilmoitusta _päivässä_ voisi olla liiikaa :) 

Hääkeskustelun vilkastuttaminen on nyt minun 'elämäntehtäväni' :) Koska nyttemmin ovat tulleet Facebookit, blogit, Instagramit ja vaikka mitkä, niin 'vanhojen aikojen' tasolle ei hääkeskustelun täydykään vilkastua. Mutta kymmenkertaistua sen kyllä saamme tässä kevään mittaan.

Jos haluat auttaa asiassa, niin ei muuta kuin aloitat itseäsi kiinnostavia aiheita. Pikkuhiljaa niihin tulee vastauksia ja siitä se taas lähtee :)

Minä teen tekniikan puolesta kaikkeni, että kirjoittelusta tulee entistä helpompaa ja sisällön osalta alamme taas itsekin tuottamaan sisältöä hääosastoille.

Hmm, mitä ilmoituksia tarkoitat? Että tulee sähköpostiin ilmoitus uusista viesteistä? Senhän saa pois päältä, eikä ainakaan vanhalla forkalla tullut. Itselläni oli ainakin asetuksista valittuna, ettei ilmoituksia uusista viesteistä; sitten vaan käydessäni forkalla, näin uudet viestit kertasilmäyksellä. En nyt ehkä ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit.

Minulle ei ole ongelma, ettei hääalueella ole keskustelua. Tietysti olisi kiva, jos sitä olisi ja pyrin itsekin olemaan aktiivinen sen aikaansaamiseksi ja ylläpitämiseksi. Ongelma on, että tällä hetkellä en saa suodatettua pois muuta keskustelua. Activity stream on täynnä henkilökohtaisia päikkyjä ja höpöhöpö-ajantappokeskusteluja. Ovat varmasti monelle hauskaa ajankulua, mutta itselleni eivät pätkän vertaa kiinnostavia. Jos foorumilla näiden höpöjen poissuodattaminen ei onnistu, niin tuskin tulen jatkamaan kovin aktiivisena, koska en halua käyttää aikaani siihen, että kahlaan sivutolkulla uusia viestejä löytääkseni seasta muutaman minua kiinnostavan. Ratkaisu tähän ei ole pelkästään hääpuolen aktivoiminen, koska se ei "OT-aiheita" vähennä, eikä sen pitäisikään. Enkä varmasti ole ainoa vain hääpuolta käyttävä: yleisiä keskustelupalstoja löytyy vaikka kuinka paljon, mutta laadukasta hääsisältöä on paljon vaikeampi löytää. Eli voisiko uudelle forkalle saada systeemin, jolla saisi suodatettua näkyviin pelkät hääkeskustelut, niin kuin vanhalla sai? Niin kuin tosiaan tuonne edelliseen editoin, niin seuraamalla alueita se näköjään ei onnistu. Lieneekö joku vika siinä sitten, kun olettaisin, että sen olisi tarkoitus toimia niin kuin yllä kirjoitin tehneeni.

Edited by Neiti Hattara

En ole vielä ehtinyt omakohtaisesti tutustua kunnolla tähän aiheeseen, mutta eikös homma mene näin:

Sinä valitset seuraavasi kaikkia niitä hääosastoja joita haluat, klikkaamalla asianomaista nappulaa kullakin osastolla.

Kun sitten haluat nähdä juuri ja vain niille osastoille tulleet viestit, niin klikkaat vasemman ylälaidan Activity -välilehteä.

Siellä sitten klikkaat sitä toista kohtaa, "My Activity Streams" ja näet kaikkien niiden seuraamiesi ketjujen viestit, et muita. Samalla voit merkitä tämän välilehden oletukseksi, jolloin aina tuonne Activityyn mennessä aukeaa heti tuo sinun oma Activity, ei yleinen kuten nyt.

Ja tuolla My Activity Streamissa voit vielä hienosäätää todella tarkasti, millaisia viestejä sinne haluat ja missä järjestyksessä.

Vai onko nyt jotain mitä en ymmärrä?

activity.jpg

Siis, juuri näin tuossa ylempänä kirjoitinkin tehneeni. Ja täytyy sanoa, että yksi kerrallaan yli kuudenkymmenen osaston merkkaaminen ei ollut kaikkein kätevintä ja ihan varmasti karkottaa käyttäjiä. Tällä hetkellä "My activity Streams" -> "Contents I Follow" näyttää minulla tältä:

striimi_zpsrkigncjs.png

En ole valinnut Kellaria, Matkailua sun muita seurattaviksi, mutta silti näkyvät minulla seuratuissa. Koko foorumin sisältö siis näkyy, vaikka varmaan pitäisi vain ne, mitkä olen valinnut seurattaviksi. Eli joku ongelma tässä varmaan nyt on.

Mene oikeasta ylälaidasta profiiliisi ja siellä Manage Followed Content.

Katso mitä se näyttää ja poista sieltä kaikki mitä et halua seurata.

following2.jpg

Mäkin itse asiassa jäin kaipaamaan tuota ominaisuutta vanhalta pohjalta, mistä luulen Neiti Hattaran alunperin kirjoittaneen. Eli siis itse en koskaan varsinaisesti merkkaa mitään ketjua seuratuksi. Sen sijaan se vanha "viimeisin sisältö" -nappi oli sellainen, mistä pystyi suodattamaan mitkä kategoriat halusi siinä näkyvän. Eli siis itse esim. olin suodattanut kaikki hääaiheet pois, kun en niistä (enää) ollut kiinnostunut. Samoin vastaavasti sai näkymään esim. vain hääaiheet, jos ei ole muista kiinnostunut. Tämä siis kaikki yhden napin takaa. Varmaan kyse siitä, miten on tottunut foorumia käyttämään, itse käytin sitä juurikin tuon napin kanssa 99%:sti enkä tosiaan merkkaillut yksittäisiä ketjuja. Jos sitä tässä pohjassa ei pysty enää suodattamaan, niin sitten mun täytyy vaan keksiä joku muu tapa selailla :) 

Edited by Kiiia

16 minutes ago, Kiiia said:

Mäkin itse asiassa jäin kaipaamaan tuota ominaisuutta vanhalta pohjalta, mistä luulen Neiti Hattaran alunperin kirjoittaneen. Eli siis itse en koskaan varsinaisesti merkkaa mitään ketjua seuratuksi. Sen sijaan se vanha "viimeisin sisältö" -nappi oli sellainen, mistä pystyi suodattamaan mitkä kategoriat halusi siinä näkyvän. Eli siis itse esim. olin suodattanut kaikki hääaiheet pois, kun en niistä (enää) ollut kiinnostunut. Samoin vastaavasti sai näkymään esim. vain hääaiheet, jos ei ole muista kiinnostunut. Tämä siis kaikki yhden napin takaa. Varmaan kyse siitä, miten on tottunut foorumia käyttämään, itse käytin sitä juurikin tuon napin kanssa 99%:sti enkä tosiaan merkkaillut yksittäisiä ketjuja. Jos sitä tässä pohjassa ei pysty enää suodattamaan, niin sitten mun täytyy vaan keksiä joku muu tapa selailla :) 

Täydellisesti juuri näin toimii tuo My Activity Streams. "Viimeisin sisältö" -nappula etusivulla ja sen takana vain ja ainoastaan alueet, joita seuraat.

Minä käytin foorumia samoin kuin Kiiia, ja huomattavasti enemmän nykyään vaatii. Aiemmin pystyi siis tuosta samasta viimeisin sisältö -kohdasta merkkailemaan yhden listan kautta, mitä alueita haluaa näkyville. Vastaavaksi voisi kuvitella, jos tuolla My Activiry Stream -kohdassa Create New Stream ikkunassa olisi lista, jossa voisi valita mitä alueita (tarkkuuella kellari, yleistä, pelit, jne.) haluaa striimiinsä, kun nyt vaihtoehdot on vain "seuratut" ja "kaikki".Eli pitäisi ilmeisesti käydä joka alueella etiksen klikkailemassa, että haluaa seurata sitä aluetta.

Aa, nyt mä tajusin, kiitos admin. 

Mutta, mä kävin klikkailemassa yksi kerrallaan haluamani aihealueet, laiton että en halua notifikaatioita. Kävin katsomassa tuolla "manage followed content" ja siellä "forums" kohdassa että näyttää juuri oikealta, tein oman streamin siitä, mutta siellä näkyy silti kaikki... 

Sinänsä ihan näppärää, eikä tuossa ole muuta eroa kuin että kerran tarttee klikkailla vähän enemmän, että saa kaikki haluamansa aiheet kiinni (aiemmin siis pystyi tekemään saman kategoriatasolla, mutta eihän tuota tarvitse tehdä kuin sen kerran). Mutta tosiaan minusta ei ainakaan tällä hetkellä se ei toimi. Tai sitten on käyttäjässä vikaa :ph34r:

Mä kaipaan entisestä myös ketjun yläreunassa ollutta nappia "mene ensimmäiseen lukemattomaan viestiin". Varsinkin kun pitäisi kännykälläkin osua tuohon palleroon, olisi kiva voida vaihtoehtoisesti napauttaa tuota nappia päädyttyään nakkisormilla ketjun etusivulle...

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...