Jump to content
Naimisiin.info

Kasvisruoka


Piuscis

Recommended Posts

Morsian kasvissyöjä - sulhanen sekaruokavalio.

miten tälläinen tilanne ratkaistaan menun osalta? Omissa häissäni en tahdo tyytyä "korvike" ruokaan. Tyyliin "tässä menu ja tässä tämä morsiamen oma kasvislautanen" Kaikki vieraat kehuvat upeaa ruokaa ja itse sitten mussuttaisin väkisin väännettyjä lihattomia versioita tarjotusta menusta. Se on koska tahansa ok, jos olen vieraana häissä. Mutta omissa häissä tahtoisi syödä oikeasti hyvää ruokaa.

 

Mitä pitäisi ottaa huomioon valitessa pitopalvelua? Pelkkään kasvismenuun ei tahdota lähteä, koska mies ei halua. Mutta toisaalta en tahdo että menun kasvisruokaa nostetaan esille "KASVIS" merkinnöillä (ne koetaan erityisruokavalioita tilanneiden ruoiksi, eikä niihin uskalla muut koskea) Toive olisi, että menu olisi erinomaisella kasvisruoalla rikastettu, ja se olisi kaikkia varten. Ei erityisruokaa lihattomille.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on melkein sama tilanne, sillä erotuksella, että syön kyllä kalaa.

Meille tulee noutopöytään yks liharuoka, kahta kalaa, perunat, uunijuureksia, kasvisgratiini ja erilaisia salaatteja. En liioin olisi suostunut siihen, että kasvisvaihtoehto olisi jotenkin erityisruoka, kun vieraistakin löytyy kasvissyöjiä. Eihän tuo meidän menu nyt sisällä mitään varsinaista kasvissyöjän ruokaa (sellaiseen ei meidän pitopalvelu olisi taipunut), mutta ehkä noilla lihattomilla ruuilla nyt nälkä lähtee ja on toivottavasti hyvääkin.

Jos valinnanvaraa olisi pitopalvelun suhteen ollut, niin kasvisgratiinin tilalle olisin meillä halunnut jotain proteiinipitoisempaa, mitä tahansa "kunnon" kasvisruokaa, mutta näillä mennään.

Onko teillä toiveissa noutopöytä vai pöytiintarjoilu?

Link to comment
Share on other sites

Meillä ollaan pohdittu samoja asioita. Morsian ei syö muuta lihaa kuin kalaa ja sulhanen on perussekasyöjä, vieraissa puolestaan on todella monta kasvissyöjää ja vegaania. Päädyttiin lopulta siihen että alkupaloissa olisi erilaisia salaatteja, jotka olisi toteutettu vegaanisesti, ja pääruoalla olisi kala- ja kasvisvaihtoehto lisäkkeineen. Ongelmana on kuitenkin pitopalvelun valinta, suurimmassa osassa kun kasvisruokaa tuntuu edustavan lähinnä vihersalaatti ja juustoinen kasvisgratiini tai uunijuurekset... Näihin olen itsekin aiempana kasvissyöjänä aivan totaalisen kyllästynyt, enkä niitä haluaisi tarjota häissäkään. Tällä hetkellä meidän alueelta löytyy yksi pitopalvelu, jonka uskoisin pystyvän kasvisruoan suhteen johonkin muuhunkin, mutta jos ei niin luultavasti lähdetään sitten kyselemään kauempaa ja maksetaan enemmän.

Uskon että teillä homma toimii kunhan vain löydätte hyvän pitopalvelun, joka osaisi huomioida myös kasvisruokavaliot. Buffetissa sitten laittaisin ruoat aikalailla sekaisin, enkä erottelisi kasvisruokia ja liharuokia eri puolille pöytää tms. Jokaisen ruoan kohdalle laittaisin sitten menukortin, josta ruoan sisältö tulisi ilmi, mutta en muuten spesifioisi että tämä on sitten kasvissyöjille. Uskon että noin lihansyöjätkin uskaltautuisivat syömään kasvisruokia.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on vähän samanlainen tilanne, olen itse vegaani ja mies sekasyöjä. Mies syö ihan mielissään kyllä vegaanisiaruokia, mutta vieraat ei niinkään. Meille tulee seisovapöytä, johon tulee muutamia eri ruokalajeja joista noin puolet on vegaanisia. Täytyy vielä pitopalvelun kanssa jutella tarkemmin, mutta alustavasti kun kyseltiin niin kertoivat kyllä mitä voivat tehdä vegaanisina. Tietääkseni vieraista kukaan muu ei ole vegaani tai kasvissyöjä, joten tuskin merkataan niitä mitenkään erikoisruokavaliona, saavat ottaa siitä jos haluavat.

Link to comment
Share on other sites

Noutopöytä on ollut ajatuksissa, mutta ei kyllä mikään ehdoton. 

 

Ja juuri kasvisgratiini, salaatit ja lämpimät juurekset on asia, mitä en missään nimessä toivoisi menun olevan :)

Häät on Tampereella. Otan myös vastaan vinkkejä paikoista, jotka loihtii menun meidän kriteereillä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä on sellainen asetelma, että itse morsiamena olen vegaani ja mies on sekasyöjä, mutta syö kyllä mielellään myös vegaanista ruokaa. Vieraista osa on avarakatseisia uusien ruokien suhteen (vieraidenkin joukosta löytyy jokunen vegaani ja kasvisyöjä) ja osa taas pitää vegaanista ruokaa ihan jöötinä (vaikka tuskin heillä siitä kokemusta edes on). Häät olisi tarkoitus pitää ensi kesänä ja suunnitelmissa oli, että suurinosa ruuista olisi vegaanisia, mutta tarjolla voisi olla myös kalaa ja kahvimaitoa. Noutopöytä monine eri vaihtoehtoineen olisi varmastikin paras tähän.

Olisiko kellään vinkata tällaiseen sopivia pitopalveluita pääkapunkiseudulla? :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...