huippis

Kuinka saisi sulhasen uskomaan?

21 viestiä aiheessa

Olemme hetki sitten menneet kihloihin. Olen innolla käynnyt suunnittelemaan häitä ja päivämääräksi haluaisin 1.8.2018. Nimittäin kyseinen päivämäärä on minulle tärkeä, olemme kyseinä päivänä aloittaneet seurustelun ja sama päivä on kaiverrettu kihlasormuksiin. Vuodeksi päätin juurikin vuoden 2018 koska, sen loppu osa rimmaisi päivän suhteen. Ehdotin sulhaselle kyseistä päivää ja hän totesi että, kyllä se käy kun vaan tietää päivän. Todennäköisesti hän oletti automaattisesti että, se sattuu lauantaille. Kun kerroin että, kyseinen päivä on keskiviikko tuli täys tyrmäys. Kuulema kukaan ei juhli kirkkohäitä keskiviikkona. Tietääkseni minnekkään ei ole myöskään mustaa valkoisena kirjoitettu että, häät pitäisi juurikin lauantaina pitää. Nyt hän hermostuu samantien jos yritän edes asiasta mainita mitään, en saa häistä puhua sanallakaan. Miten voin suunnitella juhlapaikkaa jos en saa puhua asiasta ja udella ketä hän haluaa suvustansa kutsua. Tämä on väärin, häät pitäisi olla iloinen asia myös niiden suunnittelu pitäisi onnistua jouhevasti.

Sulhaseni oli äidiltänsä kysynyt mielipidettä häihimme. Anoppi oli heti tarjonnut metsästysseuran majaa juhlapaikaksi. Yöks, kuka haluaa niin kolkkaan paikkaan häänsä. Huoneen jonka seinillä roikkuu minkäkin eläimen päitä ja turkkeja. Korpeen, keskelle ei mitään. Ei kiitos. Onneksi sulhaseni oli sanonu, ettemme halua sinne sentään. Kun hän oli kysynyt mielipidettä häiden pitoon keskiviikkona niin oli kuulunut napakka vastaus ettei kirkkohäitä juhlita keskiviikkona vaan lauantaina. Itse en ollut keskustelua kuulemassa, mutta näin minulle kerrottiin jälkeenpäin. Kuulema häät kuuluu pitää lauantaina jotta seuraava päivä on selviämispäivä. Ei kukaan sanonut että, kyseessä on ryyppy bileet (ai, että, kun pisti vihaksi). Minun käsittääkseni häissä on tarkoitus juhlia nuortaparia eikä ryypätä hullunlailla. Ehkäpä ihmisillä on sitten häistä ihan erilaiset käsitykset. Sitten hän oli sanonut, jos haluatte jonkun tietyn päivän niin teidän pitää siirtää niitä eteenpäin. Jos näin tekisimme niin ne onnistuisi vasta vuona 2020. Minulle se ei enään käy, nimittäin haluan häiden jälkeen vielä odottaa vuoden tai kaksi kun lapsia yritettäisiin tehdä ja haluaisin olla alle 30-vuotias ennen kuin saan ensimmäisen lapsen. Olisin nimittäin silloin jo 28-vuotias ja aika kävisi olemaan kortilla, joutuisimme heti käydä lasta pukkailemaan. :(

Juttelin oman äitini kanssa päivästä niin hän oli minun kanssani samaa mieltä asiasta. Me emme näe ongelmana keskiviikkoa. Uskomme siihen että, ne jotka todellakin haluaisivat osallistua häihin niin osallistuisivat kyllä. Ei se heille tulisi olemaan ongelma. Kutsut kun lähettää ajoissa niin on myös aikaa työpaikalla puhua ja sopia mahdollisesta vapaapäivästä. En ymmärrä miksi keskiviikko torjutaan niin rankalla kädellä? Miksei kirkkohäitä voisi myös keskiviikkona juhlia?

Itse haaveilen nimen omaan kirkkohäistä. Haluan ihanan mekon, rakkaan isäni saattamaan alttarille ja prinsessa ruususen häämarssin kirkkoon. En haaveile häämatkasta, en edes haluaisi sellaiselle. Haluaisin kovasti isäni saattamaan alttarille mikä voi olla yksi kompastus kivi. Nimittäin aikoinaan isäni ei osallistunut siskoni häihini, joten pelkään ettei hän saata minuakaan alttarille. Se olisi hyvin musertavaa jos niin pääsisi käymään. Prinsessa Ruususen juhlamarssi on tavattoman ihana, aina kun sen kuulen meinaa kyyneleet nousta. Se saa joka kerta yhtä liikuttuneeksi minut. Haluaisin häät myös yhteen tiettyyn kartanoon pidettäviksi. Mutta, vaikea sitä on suunnitella kun ei ole tietoa kuinka paljon tulee mahdollisesti vieraita. Paikassa on myös rajallisesti paikkoja. Sulhasen suku on iso niin ikävää, jos sitä kutsutaan tädin siskon lapsenlapsetkin jos niiden kanssa ei ole tekemisissä. Mutta, toki hän on sanonut ettei halua mitään suuria kun emme tykkää olla huomion kohteena.

Yritin myös selittää sitä kun jotkut ovat aikoinaan halunneet hääpäiväkseen 1.1.2001, 2.2.2002 jne. ja 12.12.2012 niin eivät he ole voinneet valita päivää, se on voinnut sattua arkipäiväksi tai viikonlopullekkin. Sulhaseni näkee suurena kompastus kivenä juurikin sen keskiviikon. Huoh. Myöskin hän on tyrmännyt sen ettei häissämme tanssittaisi ollenkaan kun hän asiaa selittelee sillä ettei hänellä muka ole rytmitajua. Olen yrittänyt houkutella tanssikurssille, mutta ei se onnistu kun molemmilla on vuorotyöt. Häävalssiksi meille olisikin sopiva Jarkko Marttikaisen - Valssi tanssitaidottomille. Thihii se on hauska ja samalla ihana kappale.

Itse en halua missään tapauksessa maistraatissa naimisiin. Koen sen hyvin vahvasti hyvin ahistavaksi enkä mitenkään juhlalliseksi tilanteeksi. Jos jostain syystä pääsee niin käymään että, päädymme menemään maistraatin kautta niin en halua minkäänlaista muistojuhlaa sen jälkeen. En kuvia, en ketään läheistä tilaisuuteen vaan kaksi ihan random heppua.

Miten saisin sulhaseni puhuttua ympäri että, keskiviikkokin on hyvä päivä mennä kirkossa naimisiin eikä se aina tarkoita sitä että, se pitää olla lauantai. Haluaisin myös kuulla muiden lukijoiden mielipiteitä. Onko kukaan mennyt jonain arkipäivänä kirkossa naimisiin ja saannut juhlansa onnistumaan? Onko jollakin muulle tulevaisuudessa haaveena arkipäivän juhlat? Onko joillakin muilla juurkin arkipäivä kompastuksena?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Molempien on tehtävä kompromissi. Myös sinun. :flirt:

Jos päivämäärä on ehdoton, valitkaa sille päivälle siviilivihkiminen. Ei siellä maistraatin tiloissa tarvitse avioitua, jos kerran pidät niitä ahdistavina ja juhlattomina. (Oletko käynyt edes katsomassa maistraattien tiloja?) Vihkimisen voi suorittaa vaikka järven rannalla auringon laskiessa - vain mielikuvitus on rajana. Sitten lauantaina lompsitte sulhon kanssa kirkkoon siunattavaksi ja tahtomaan uudelleen. :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkkohäät keskiviikkona kieltämättä kuulostavat hieman kummallisilta, varsinkaan jos molemmat eivät sitä aidosti halua. Tietysti joku rauhallinen ja pienimuotoinen tilaisuus ravintolaillallisineen voisi toimia ihan hyvinkin. Kuitenkin monta tuntia kestävät "perinteiset häämenot" keskellä viikkoa voivat koitua monelle esteeksi perus arkirumban takia. Tietysti jos teidän lähipiirinne on sellainen, että ilman muuta onnistuu saapua paikalle juhlimaan pidemmänkin kaavan mukaan arkipäivänä, niin mikä ettei. Masqueraden ehdotus sen sijaan vaikuttaisi näin ulkopuolisen silmin aivan loistavalta tilanteeseenne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan ekana teidän täytyy miettiä yhdessä, että millaiset häät te haluatte. Millaiset häät ovat teidän kahden näköiset, mitkä sopivat teidän elämäntyyliin? Ketä te todella haluatte kutsua? Mikä on teidän budjetti ja kuka maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkko kyllä vihkii pareja arkisinkin, se ei ole ongelma. Tiedän muutaman arkipäivänä kirkossa naimisiin menneen parin, toiset menivät salaa (morsian ainakin oli aamupäivänkin töissä) ihan parin todistajan läsnäollessa ja toiset pitivät perinteiset häät. Jälkimmäisten hääpäivä oli tosin perjantai, ja sijainti sellainen että puolet vieraista joutui joka tapauksessa matkustamaan pidemmälle ja olisivat siis ehkä joutuneet ottamaan lomaa töistä vaikka päivä olisikin ollut lauantai.

Täytyy kyllä sanoa, että itseäni ärsyttäisi joutua anomaan keskellä viikkoa päivää vapaaksi töistä vain siksi, että hääpari välttämättä haluaa mennä juuri tiettynä päivänä naimisiin. Ihan kauhean monen ihmisen häiden takia en edes ottaisi töistä vapaata. Kannattaa huomioida myös se, että moni vieras voi olla menossa seuraavaksi aamuksi töihin, eikä siten juhli kovin myöhään. Enkä nyt tarkoita sitä, että seuraava päivä täytyy pyhittää krapulalle, vaan ihan sitä että arkipäivänä täytyy olla aikaisemmin nukkumassa. Eli ymmärrän kyllä sulhasesi mielipiteen hääpäivästä. Johonkin kompromissiin teidän tietysti täytyy päästä ja saada keskusteluyhteys auki, koska teidän molempien hääthän ne on. Entä jos menette kirkossa naimisiin perhepiirissä tuolloin 1.8. ja pidätte isommat juhlat seuraavana lauantaina? :)

Mites 18.8.2018? :) Se olisi lauantai. Vaikka hääpäivä ei olisikaan tärkeä päivämäärä ennen häitä, siitä tulee sellainen häiden jälkeen. :-X Jos lapsia kerta haluatte, niin ainakin mun mielestä on kivaa kun on erikseen hääpäivä ja vuosipäivä, eli enemmän hyviä syitä laittaa lapset hoitoon ja päästä treffeille puolison kanssa. ;)

Kuinka myöhäiselle kellonajalle voi muuten saada vihkimisen? Jos teillä olisi esim. klo 15.30 vihkiminen ja juhlat siitä heti perään, monen vieraan ei ehkä tarvitsisi edes ottaa vapaata töistä kuin iltapäivän verran. Sellainen järjestely voisi ehkä toimiakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt täytyy kyllä sanoa, että sinä taidat olla se, jolla on epärealistisia ja joustamattomia käsityksiä. Jumitut tiettyyn päivämäärään ajattelematta, miten sen saisi toimimaan. Miehen, sukulaisten, ystävien yms olisi taivuttava sinun tiukkaan agendaasi, ja puolisosi toiveita et ole valmis kuuntelemaan. 

Kirkkohäät VOI pitää keskiviikkona, ei siinä mitään. Mutta käytännössä vieraita ei pääse paikalle todennäköisesti niin paljon kuin toivoisit. Varsinkin, jos asuvat lainkaan kauempana. Kaikilta työpaikoilta ei voi pitää 1-2 vapaapäivää randomisti keskellä viikkoa, ja osa ei halua - palkatonta vapaata, tulee kalliiksi. 

Muutkin kohdat tekstissäsi saivat mut vähän surullisena pudistelemaan päätä. Lue itse läpi tekstisi, ja mieti, oletko nyt vain jääräpäisesti jumittanut tiettyyn kuvitelmaan "oikeanlaisesta" hääpäivästä, ja mitkä on tsäänssit, että se oikeasti toteutuu. Sinänsähän hääpäivä ihan oikeasti on vain sivuseikka - pääpointti on se, että te olette aviopari sen jälkeen, ja avioliitto on se, johon pyritään. Siihen päätyy monilla tavoin, ja sinun tapasi ei välttämättä ole se ainoa oikea. Kannattaisi rauhassa jutella sulhasen kanssa, ja myös sinun tehdä kompromisseja, ei vain hakea neuvoja, kuinka nuijia mies (ja suku) sinun tahtoosi :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni oikea kysymys ei ole "Kuinka saisi sulhasen uskomaan", vaan "kuinka päästä molempia tyydyttävään kompromissiin". Häät ovat kuitenkin teidän yhteiset, eivät vain sinun, Häät keskellä viikkoa eivät sinällään ole ongelma, ja olen samaa mieltä, että missään ei ole määrätty, että kirkkohäät pidetään vain lauantaisin. Mutta tosiasia on, että vieraiden on hankalampi tulla häihin keskellä viikkoa. Lomapäivän ottaminen ei ole aina yksinkertaista tai edes mielekästä. Joten mieti vielä, etkö voisi joustaa tuosta päivästä, tai kuten yllä on ehdotettu, järjestää vihkimisen silloin (kaikki maistraatit eivät ole ahdistavia toimistohuoneita, ja vihkimisen saa muuhunkin paikkaan). Päivämäärää tärkeämpää on kai mennä naimisiin rakkaan kanssa :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teksti kieltämättä antaa sen vaikutelman että häät ovat suurin unelmasi ja sinä haluat ne suunnitella pääasiassa yksin. Voi olla, ettet tarkoittanut kirjoittaa sillä tyylillä, mutta muistathan että kyseessä on teidän päivä, ei vaan morsiammen. Keskiviikko ajatuksena on kummallinen ja ehkä vähän epäreilu vieraita kohtaan, koska osa ei varmasti vaan saa vapaata helposti töistä. Toisaalta, kyllä keskiviikkona voisi varmasti mennä naimisiin, mutta ehkä silloin se olisi järkevää jos se olisi ollut alunperinkin molemmille erittäin tärkeä. Nyt asetelma on hassu, että sinä haluat mennä keskiviikkona naimisiin...häistä on tärkeä tehdä teidän näköset ja sisällyttää siihen asioita, jotka ovat teille yhteisesti tärkeitä. Häävalssihan ei ole mihinkään kirjoihin kirjotettu, vaan voihan häätanssi olla mikä tahansa biisi ja ns. hitaat - ideahan siinä vaan on olla lähellä, ei näyttää tanssitaitoja. Ehkä voisit siitä muistuttaa sulhasta? Tämä tietenkin, jos olet itse valmis joustamaan valssista ja tanssikursseista.

 

Summasummarum, joustaisin päivästä koska sulholle se ei näytä olevan niin tärkeä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Masquerade // Olen ollut aiemmin maistraatin tiloissa. Eivät tehneet vaikutusta. En ymmärrä miksi ihmeessä kahdesti pitäisi sanoa tahdon.? Nimittäin en näe mitään järkeä, miksi eka viettäisi siviilivihkimisen ja seuraavaksi kirkko juhlat. En myöskään ymmärrä, miksi ihmiset olettavat automaattisesti sitä että häät pitää olla lauantaina? Eikös se ole kahden ihmisen päätettävissä koska menevät, oli päivä mikä tahansa.

 

Tukkasotka // Päivän selvää on se, että me maksamme omat häämme. En alkuunsakkaan oleta, että maksuja syssätään vanhemmillemme. Toki ovat ilmaisseet, että ovat valmiita auttamaan, mutta sulhanen ei saata sitäkään apua ottaa vastaan. Äitini olisi esim. Maksanut meidän kihlajaiskuva paketin meille lahjaksi, johon sulhanen sanoin jyrkästi ettei se käy. Nimittäin hän ei halua katsella kuvia ja miettiä sitä kuinka anoppi ne maksoi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, huippis said:

En myöskään ymmärrä, miksi ihmiset olettavat automaattisesti sitä että häät pitää olla lauantaina? Eikös se ole kahden ihmisen päätettävissä koska menevät, oli päivä mikä tahansa.

Suurimmalle osalle vieraista lauantai on helpoin päivä järjestää oma osallistumisensa juhliin. Jos kokonaisuuteen tosiaan kuuluu päivällä kirkkovihkiminen ja vielä eri paikassa muutaman ruokalajin illallinen ohjelmineen niin moni tarvitsee seuraavan päivän rentoutumiselle ja selviämiselle vaikkei olisi alkoholia yhtään ottanutkaan :) Monella vieraalla menee myös matkoihin paljon aikaa. Kartanojuhlat keskiviikkona kuulostaa todella vaikealta ja vaatii myös teiltä monta vapaapäivää (työehtosopimuksesta riippuen voi olla että oman hääpäivän sentään saa vapaaksi) - ehdittekö tiistaina paikalle järjestelemään, torstaina pitäisi vielä siivota. 

Jos siis haluatte juhlia keskiviikkona ja haluatte paikalle vieraita niin aloittakaa myöhään ja lopettakaa aikaisin, älkää vaatiko vierailta ykkösiä päälle (töiden jälkeen ei välttämättä ehdi laittautua), ja valitkaa juhlatila johon on helpot kulkuyhteydet.

Viestissäsi on tosiaan jotain asioita, joiden suhteen kompromissin luulisi löytyvän (tanssiminen, vieraiden lukumäärä), mutta ensin tarvitaan yhteisymmärrys suurista linjoista. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä keskustelussa on tullut esiin monta hyvää näkökulmaa, mutta ilmeisesti olet päätöksesi tehnyt.

Mieleeni ei tule enää kuin yksi vaihtoehto: luovu tuosta "haluan häiden jälkeen vielä odottaa vuoden tai kaksi kun lapsia yritettäisiin tehdä" -ajatuksesta. Minkä takia sitä enää siinä vaiheessa tarvitsee odotella? Valitkaa päiväksenne 1.8.2020 ja viettäkää se parin vuoden "odotteluaika" ennen häitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse näen asian niin että naimisiinmeno on paria varten mutta juhlat järjestetään pääosin vieraille (toki morsiusparin kunniaksi, mutta ilman vieraita ei ole juhliakaan!). Kuten moni on jo todennut, keskiviikko on päivänä täysin mahdollinen mutta vieraiden kannalta hankala, etenkin mikäli kaikki vieraanne eivät asu samalla paikkakunnalla. Kaikki eivät myöskään saa yhtä helposti vapaata töistä kuin toiset. Kannattaa siis miettiä, ketkä ovat juuri ne teille rakkaimmat henkilöt, joita ilman ette voisi kuvitella juhlistavanne suurta päiväänne, ja miettiä asiaa heidän kannaltaan. 

Ymmärrän, että monilla on toiveena valita jokin tietty päivämäärä häille. En kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi hääpäivän pitäisi olla sama kuin seurustelun vuosipäivä tai kihlauspäivä. Ne ovat luonnollisesti tärkeitä päivämääriä, mutta ovathan nekin aikanaan muodostuneet tärkeiksi "tyhjästä". Miksei hääpäivä voisi olla uusi tärkeä päivä siinä kuin ne edellisetkin? (Sitä paitsi saisitte syitä juhlistaa yhteiseloanne kahtena päivänä vuodessa! ;) ) Jos päivämäärä on ehdoton eikä muistakaan toiveista ole valmis tinkimään, erillinen vihkiminen taitaa olla ainut vaihtoehto. Siviilivihkimisenkin saa haluamaansa paikkaan; ei ole pakko mennä maistraatin tiloissa naimisiin, jos se on kynnyskysymys.

Mikäli häänne ovat aikaisintaan silloin elokuussa 2018, teillä on aikaa suunnitteluun vielä hyvin. Mieli voi muuttua monenkin asian suhteen, tai niin minulle ainakin kävi. Suosittelisin, että keskustelet miehesi kanssa asiasta niin, että kumpikin listaa muutaman ns. ehdottoman toiveen häihin liittyen. Vaikka ihan paperille, niin että kummankin ideat tulevat kuuluviin eikä mitään tyrmätä suorilta käsin. Niin kuin Nanshe sanoi, teidän on päästävä kompromissiin suurista linjoista. Onko esim. kirkkovihkiminen eli Jumalan siunaus teille ehdoton? Kirkon varaaminen lienee nimittäin se kiireisin asia, kaiken muun ehtii hyvin hoitaa myöhemminkin - tietysti riippuen vähän paikkakunnasta, pääkaupunkiseudulla täytyy luonnollisesti olla hyvissä ajoin liikkeellä kaiken suhteen, mutta muualla juhlia voi hyvin järjestää tiukemmallakin aikataululla. 

CEC likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Thihii... Kohta on vuosi kulunut kun olen postauksen kirjottanut. Hymyilytti kun luvin näin "jälkikäteen". En ole asioiden suhteen vaihtanut mielipidettäni (hiukan tilanne päivitystä). Vuosi on jo kulunut kihlauksesta haluaisin pikku hiljaa naimisiin ja suunnitella häitämme. Mutta, sulhaseni toteama lauseke on vieläkin voimassa eli häistä en saa yhä edelleen puhua sanallakaan.:unsure: Yritin edes vähän jos voitaisiin luoda yhteinen pankkitili jolle siirrettäisiin joka kuukausi summa x, joten voisimme aloittaa edes yhdessä rahan säästön häitämme varten. En oleta yhä edelleenkään että vanhempamme ne kustantaa. Sen puoleen, että säästäisimme häitä varten niin hän vain haaveili Kanarian lomasta. Ensiksi Kanarian loma ja sitten ehkä hääbudjetin säästö. :( Todella turhauttavaa. En halua kokon ikää olla vain kihloissa. Olo on turhautunut. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Entäs lauantaina 11.8.2018? Jos viikonpäivä on edelleen ongelma. Siinä olisi vaan yksi ylimääräinen ykkönen. Tai perjantaikin olisi parempi eli 10.8. 

Me itse mennään naimisiin perjantaina 27.10. Vihkiminen klo 17, sen jälkeen illallinen. Vieraana on vaan molempien sisarukset, isovanhemmat ja vanhemmat. Muutama on joutunut ottaa päivän jo vapaaksi, mutta se ei ollut heille ongelma koska ovat tienneet maaliskuusta asti ja koska on näin läheisten ihmisten häät. En olettaisi, että porukka ottaa vapaaksi päivää töistä jos meidän häät olisivat isot ja vieraina olisi serkut, kummin kaimat ja naapurit yms yms. 

Mun mielestä tuo 1.8 voisi toimia jos sen toteutettaisi tuolla tyylillä kun meilläkin on. Mutta nimenomaan vain jos vihkiminen olisi vasta illemmalla ja sen jälkeen vaan ruokailu lähimpien kesken. Mutta silti kehottaisin kyllä tekemään kompromissin jos mies ei asialle lämpene. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myönnän paljon on tullut hyviä ja huonoja ehdotuksia, mutta tiedän ettemme tule vielä ensi vuonnakaan menemään naimisiin. :( Olen tullut asiassa hiukan vastaan, mutta yhä edelleen en halua häitä lauantaille enkä halua anoppia miellyttää. Hänen mielestään häitä kuuluisi viettää vain lauantaisin. Olen varovasti yrittänyt puolisolle ehdottaa perjantai päivää ja vihkiminen olisi kirkossa klo 13, josta jatkaisimme juhliin jotka voisivat esim. alkaa klo 15. Mutta, ilmeisesti hän ei halua vieläkään asiasta keskustella kun asia on yhä edelleen minulla pannassa eikä hän itse ole asiasta mitään puhunut. 

Kesähäät olisivat aivan ihanat tai ainakin niin sen koen. Kesällä olisi nätti aurinkoinen päivä, tosiaan tänä kesänä niitä ei ole ollut kovinkaan monta. Hääpäivä olisi hyvä varata ajoissa, mutta säätä kun ei voi ennustaa. Talvihäät eivät houkuta juuri yhtään. Olen niin suuri vilukissa etten halua omissa juhlissa palella. Toisaalta hääkuvat voisivat olla kauniita kun olisi lunta. Toisaalta suomen talvet käyvät olemaan melko vähä lumisia. Keväthäät luonto käy puhkeamaan kukkaan, täynnä uutta elämää. Mutta, se kuran määrä. Sääli jos ovesta astuu ulos ja ensimmäisellä askelmalla on unelma puku pilalla. Syyshäät voisivat kuulostaa kivoilta jos vain lämpöä riittäisi pitkälle syksyyn. Olisihan se nättiä kun puista olisi jo osittain lehdet tippuneet. Vaahteranlehdet kilpailisivat toistensa kanssa väriloistoansa. En kuitenkaan haaveile juhannus häistä vaikka kuitenkin keski kesän häät kuulostavat kivoilta. Heinäkuu tai elokuu voisivat olla hyvät vaihtoehdot, äärirajoille menee jo syyskuu. Kesähäissä tosiaan voi aiheuttaa ongelmaa muiden kesälomien suunnittelu, toiset eivät varmasti halua lomaansa suunnitella toisten häiden mukaan. Mutta, uskon siihen kun kutsut laittaa ajoissa niin ne jotka haluavat osallistua niin pystyvät osallistumaan. Meidän molempien vanhemmat pääsisivät varmasti osallistumaan. En näe ongelmaa myöskään sisarustemme suhteen. Mieheni puolella on enemmän maitotalous ihmisiä eli lypsynavettaa. Mutta, eiköhän heilläkin ole mahdollisuus saada lomittaja. Puolisollani on kavereita, kavereitten vaimot hoitaa lapsia kotona ja miehet käyvät töissä. Toinen on itsensä herra ja toiset ovat toisaalla töissä. Kuuleman mukaan heillä on töissä joustoa menojen suhteen. Itselläni ei ole läheisiä ystäviä, joten ne eivät minun puolellani aiheuta harmia. Mutta, ihmisillä on kummallisia ennakkoluuloja asioiden suhteen kuten anopilla se että, häät pitää olla vain lauantaisin. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ehkä hieman kummeksuisin, jos kirkkohäät olisivat jonain muuna päivänä kuin lauantaina. Mutta toki ne voivat olla, keskellä viikkoa on vain vaikeampi varmistua, että kaikki töissäkäyvät ja kauempana asuvat pääsisivät häihin osallistumaan. Siviilivihkiminen on aina vaihtoehto, jos päivämäärä on hyvin tärkeä, mutta itse juhlat voisi pitää eri päivänä. Sitten on vielä nämä joidenkin seurakuntien järjestämät Helposti naimisiin -päivät, jolloin parit jonottavat alttarille tiettynä päivänä, ja pappi vihkii liukuhihnatyyppisesti. Joidenkin mielestä ehkä epäromanttisinta ikinä, joillekin näppärä tapa päästä naimisiin kirkossa ilman stressiä ja kaiken keskipisteenä nököttämistä.

Meidän häät oli tänä vuonna perjantaina toukokuun lopussa. Menimme maistraatissa naimisiin todistajien läsnäollessa ja iltapäivällä oli juhlat isommalle joukolle. Päivä oli sopivasti helatorstain jälkeinen ns. tärppipäivä, ja vaikka jotkut olivat töissäkäyviä ja osa tuli kaukaa, kukaan ei ainakaan ääneen sanonut, että valitsimmepa hankalan päivän. Perjantaihäissä oli vielä se hyvä puoli, että toipumispäiviä oli peräti kaksi ennen seuraavaa työviikkoa. Ainakin hääparin näkökulmasta kumpikin tuli tarpeeseen, vaikkei olleet mitkään ryyppyjuhlat (toisaalta ei mitkään alkoholittomatkaan).

Jotenkin nyt kalskahtaa siltä, että Huippis kihlattunsa kanssa ei ole vielä ihan valmis avioon. Tai ainakaan mies ei tunnu olevan, kun häistä ei saa edes keskustella. Huippis: Mieti nyt tarkkaan, mitä häiltäsi odotat ja haluat. Kirjoita lista, johon laitat kaikki ajatukset, mitä haluat ja mitä et ainakaan halua. Jos mies ei suostu keskustelemaan toiveista ja ajatuksista häihin liittyen, mieti, kuinka kauan olet vielä valmis odottamaan. Ehkäpä se 2020 ei olekaan liian kaukana?

Muokattu: , käyttäjä: LilleriLalleri9

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miksei kirkkohäät voisi olla keskiviikkona? Eikö kirkkoa voi varata muulle päivälle kuin lauantaille? Kirkkohäiden ei ole pakko olla isot 150 hengen megajuhlat. Ongelmana keskiviikon suhteen on kyllä se, että jos haluaa yhtään ketään paikalle kutsua, on aika iso riski, etteivät kutsutut pääse. Toisaalta on paljon ammatteja, joissa työt eivät ole arkisin 8-16, joten ei se lauantaikaan ole tae vieraiden saapumiselle. Ainakaan jos lähipiirissä on paljon tällaisten ammattien harjoittajia (ja lypsytilalliset nyt on yleensä töissä viikon jokaisena päivänä).

Toisen kanssa eläessä on kuitenkin pakko tehdä kompromisseja ja tulla välillä vastaan puolin ja toisin. Teidän tilanteenne kuulostaa ainakin omaan korvaani siltä, että molemmilla olisi varaa joustaa. Ja tärkeinhän on se itse avioliitto, ei yksi päivä sen alussa (vaikka hyvällä tavalla ikimuistoinen toivottavasti onkin). Tsemppiä neuvotteluihin. :)

Muokattu: , käyttäjä: Vaniella

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

huippis, minusta sinulla itselläsi on melko hämmentäviä oletuksia häistänne.

Ensinnäkin: Olette olleet nyt noin vuoden kihloissa. Oletteko missään vaiheessa puhuneet siitä, mitä kihloihin meneminen kummallekin teistä merkitsee? Itse haluaisit häät lähivuosille, mutta onko se ollut alkujaan myös miehesi ajatus?

Toiseksi: Oletko esittänyt ajatuksesi unelmahäistäsi keskiviikkona 1.8.2018 niin autoritääriseen sävyyn, että sulhasesi on säikähtänyt eikä siksi halua keskustella koko häistä? Miehelläkin voi olla omia toiveita ja hyvin perusteltuja mielipiteitä omista häistään. Jos hän kokee, ettei pysty vaikuttamaan, häät voivat olla vaikea aihe puhua ylipäätään. 

Kolmanneksi: Toki kirkkohäät (kuten siviilihäätkin) voi järjestää yhtä hyvin arkena kuin viikonloppunakin. Anoppisi tai miehesi ajatus siitä, että häät "pitää" olla lauantaina, ei ole kuitenkaan suinkaan tuulesta temmattu. Ei ole sattumaa, että ylivoimaisesti suurin osa pareista juhlii häitään lauantaina. Se on usein helpoin päivä niin vieraiden kuin kaikkien järjestelyidenkin kannalta. Ei kannata pelkästä periaatteesta vastustaa lauantaihäitä (tai anoppiakaan), se ei ole sen arvoista.

Neljänneksi: Vaikka useimmilla työpaikoilla ja useimmissa työtehtävissä työajat tarvittaessa joustavat, oletko varma, että kaikki ne vieraat, jotka haluaisitte paikalle, ovat valmiita järjestelemään töitään ja vapaitaan, vaikka se periaatteessa olisikin mahdollista? Esimerkiksi itse olen työssä, jossa kaiken voi kyllä järjestää, mutta poissaolot ovat palkattomia, vuosilomia tai ylityövapaita. Olisinko siis valmis osallistumaan perjantai-iltapäivänäkään häihin, jos joutuisin sen vuoksi ottamaan palkatonta, käyttämään vuosilomiani tai tekemään etukäteen ylitöitä? Oman sisaren tai läheisen ystävän häiden vuoksi ehkä olisinkin, mutta varmasti harmittaisi. 

Viidenneksi: Kuten jo aiemmin tuolla todettiin, ei ole mitään järjellistä syytä, miksi pitäisi olla kaksi vuotta naimisissa ennen kuin alatte yrittää lasta. Korostan sanaa "yrittää". Jos ja kun häänne eivät vielä ensi vuonna ole, eikö ole aivan sama pitää niitä paria odotteluvuotta ja nauttia vielä elämästä ilman lapsia ennen häitä? Elämästä voi tietysti nauttia lastenkin kanssa, mutta toki ensimmäisen lapsen saaminen on suuri elämänmuutos. Pidän kuitenkin tavallaan turhana aikatauluttaa näitä tapahtumia siten, että "häät 2018, lapset 2020, 30-vuotissynttärit sitten 2021" (ihan vain esimerkkinä). Ei kenenkään elämä etene minkään valmiin käsikirjoituksen mukaan. Lapsiakaan eivät valitettavasti saa kaikki, jotka niitä haluaisivat. 

Kuudenneksi: Kun tuossa yhdessä viestissäsi puntaroit eri vuodenaikoja sään ja häiden järjestämisen kannalta, niin se on täysin turhaa. Tältä palstalta löytyy myös sääketjuja, joissa todetaan, että millekään päivälle minään vuodenaikana et voi tilata aurinkoa, lämpöä tai edes poutaa. Kesällä voi olla kylmä tai sataa vettä. Voi ukkostaa tai voi tuulla. Talvi-, kevät- tai syyshäät eivät välttämättä ole lumiset eivätkä kuraiset. Jokaisena vuodenaikana keli voi olla "kuiva". Ja talvella juhlitaan sisätiloissa. Oli lunta ja pakkasta tai ei, Suomessa rakennukset on lämmitetty, joten ei talvihäissäkään tarvitse palella. Sää lienee jokaisen hääpäivän suurin kysymysmerkki. Hääpäivä päätetään useimmiten kuukausia tai jopa vuosia etukäteen. Melko luotettavan sääennusteen saa hääviikolla mutta lopullisen varmuuden säästä lämpötiloineen ja sateineen vasta hääpäivänä. 

Nämä pointit tässä ainakin tulivat mieleen kirjoituksistasi. Ehkä nyt kannattaisi miettiä, kuinka realistista häiden suunnittelu tällä hetkellä on. Ja jos kihlattusi kanssa molemmat haluatte viedä hääsuunnitelmia eteenpäin, ottakaa huomioon myös hänen ajatuksensa ja pohtikaa, millaiset häät kumpikin haluaa, mikä on tärkeintä ja miksi. 

Muokattu: , käyttäjä: *Tiuku*
korjattu muotoilua
Vaniella likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät voi toki järjestää viikollakin, mutta siihen on varmaan syynsä miksi ne ovat yleensä lauantaina. Mietin vain että mikä hinku sinulla on pitää ne häät keskellä viikkoa? Ihan vain koska "enkä halua anoppia miellyttää" kö?
Kompromisseja pitää tosiaan varmasti tehdä, juhlat ovat sinun ja miehesi yhteiset, eivät sinun ikioma prinsessapäiväsi. Me mietimme ensin juhlapäiväksi perjantaita, kerettiin jo varaamaan kirkko ja juhlapaikkakin, mutta kun alettiin miettimään asiaa tarkemmin, tajuttiin että kukapa nyt ottaisi jonkun toisen häiden takia työpäivän vapaaksi, ei edes ole kiveen kirjoitettua että kaikki saisivat vaikka pyytäisivätkin. Ehkä omat vanhemmat juuri, mutta muista on vaikea uskoa. Päivä siis siirrettiin lauantaille.

Omalla kohdallani itse hääpäivän kirjoitusasu on täysin yhdentekevä, se on varmasti asia jonka muistaa ilmankin että se on helposti muistettava. Ja ainahan voi sormuksesta luntata ;). Asioita kannattaa laittaa vähän tärkeysjärjestykseen, esimerkiksi tuo että onko se kiva päivämäärä tärkeämpi kuin että suurin osa vieraista pääsee paikalle.
Kannattaa ehkä myös ensin setviä mitä haluaa, minkä verran siihen uppoaa rahaa, ja sitten alkaa miettimään minä vuonna siihen on varaa ja sitten miettiä päivämäärää.

 

On 5.9.2016 at 16.02, huippis said:

 

Sulhaseni oli äidiltänsä kysynyt mielipidettä häihimme. Anoppi oli heti tarjonnut metsästysseuran majaa juhlapaikaksi. Yöks, kuka haluaa niin kolkkaan paikkaan häänsä. Huoneen jonka seinillä roikkuu minkäkin eläimen päitä ja turkkeja. Korpeen, keskelle ei mitään.

Yöks vaan, meille kelpaisi :D. Erästä metsästysmajaa käytiin katsomassakin (joskaan siihen ei päädytty), upea kelorakennus, vähän jäi vain kaihertamaan kivenheiton päässä oleva rakennus jossa luki kissan kokoisin kirjaimin "LAHTIVAJA".
Vaikka teille ei kelpaisi, kelpaa varmasti monelle muulle, tyylejä on monia :). Meillä on juhlapaikan seinällä karhuntalja, joka on mielestäni upea yksityiskohta. Ollaan erähenkisiä muutenkin. Minusta on vain kiva juttu että järjestelyissä ja esimerkiksi paikan etsimisessä halutaan auttaa, meillä sen löytämiseen piti nähdä iso vaiva.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huippis, onko sinulla muita syitä vastustaa lauantaita kuin se, ettet halua olla samaa mieltä anopin kanssa?

hanna63 and Vaniella like this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään