Jump to content
Naimisiin.info

kuka kohottaa tervetuliaismaljan?


suklaasydan

Recommended Posts

Toivon kovasti, että isäni - siis morsiamen isä.

Vanhempani ovat tiiviisti mukana hääjärjestelyissämme, joten mielestäni tämä "nakki" napsahtaa oikeutetusti isälleni.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kyllä se morsiamen isän tehätävä on, jos vain mahdollista. Minun isä on hyvin karismaattinen ja ihmiset tykkäävät kuunnella häntä, joten ehdottomasti nappivalinta.

Link to comment
Share on other sites

En ollut edes ajatellut koko häämalja-asiaa ennen kuin eksyin tähän keskusteluun. Isäni (morsiamen isä siis) ei varmasti ole se joka nostaa maljan tai pitää mitään puheita. Ei vain ole sen luontoinen eikä tulisi edes mieleeni pyytää. Äitini ja suhlon vanhemmat eivät myöskään tunnu hyviltä vaihtoehdoilta. Koska meillä on ystäväpainotteiset häät (= ei sukua vaan pelkkä perhe + ystävät) tuntuisi hyvältä, että toinen bestmaneista tai yksi seremoniamestarina toimiva kaasoni nostaisi maljan ja toivottaisi ihmiset tervettulleiksi. Täytyy kuitenkin vielä pohtia tätä. Ehtiihän tässä mieli muuttua vielä moneen kertaan, kun häitä vietetään kesäkuussa. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä trevetulleeksi toivottaa itse sulhanen.. Majan kohottamisen kehotuksesta ei ole vielä tietoa..

Isät pääsevät pitämään omat puheensa sitten myöhemmin juhlien edetessä..

Muokattu: , käyttäjä: Marska86
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

meillä ongelmana tervetulo/onnittelukättelyt. Morsimen äiti kuollut, isä uusissa naimisissa, ja sulhon äiti sekä isä kumpikin erikseen uusissa naimisissa. Tuntuu jotenkin luonnottomalta , että rivissä olisi 3 "ihan oikeaa vanhempaa" ja 3 "puolikasta".

Millaisiin ratkaisuihin teillä on päädytty? (: (:

Link to comment
Share on other sites

^Kättelijöistä on oma ketjunsa, sieltä kannatta käydä katomassa vinkkiä.

Mulla ei ole mitään käsitystä kuka meillä voisi kohottaa tervetuliasmaljan. Molempien vanhemmat osallistuvat hääjärjestelyihin, mutta koska häät ovat meidän, niin eikö sulhanen sen voisi pitää?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Minun isäni on ilmoittanut, että hän ei mitään puhetta sitten pidä.

Tästä syystä tervetuliaismaljan kohottaja on vielä vähän hakusessa. Molempien äidit ovat aika hyviä vaihtoehtoja, paitsi että omani varmaan vollottaa niin, ettei siihen kuitenkaan pysty. :)

Tarvittaessa sulho voi vieraat toivottaa tervetulleiksi itsekin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Meillä tervetulleeksi toivottaa äitini, lukemalla Häärauhan julistuksen ja siihen perään sitten kohotetaan malja hääparin kunniaksi.

Meillä on kutsukortissa kutsujiksi laitettu vanhempamme, eikä isäni tai sulhon vanhemmat tervetulosanoja halunneet sanottavakseen. Saas nähdä pitääkö kukaan muu puhettakaan kuin äitini.

Link to comment
Share on other sites

Minä jäin tässä vielä miettimään tervetuliais/maljapuheen sisältöä. Mielestäni olisi tyylikästä ja asiaan kuuluvaa, jos isäni (elikkäs siis morsiammen isä) toivottaisi vieraat tervetulleiksi, mutta siinä samassako hän sitten toivotun oman puheensa pitäisi vai sanoisi ensin vaan lyhyesti jotain ja sitten myöhemmin pidemmin? Vai onko ok pitää jo tässä vaiheessa isän puhe? Myös sulhasen isä tulee toivonmukaan pitämään puheen myöhemmin juhlissa, kuten kaaso ja bestmankin.

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestäni tervetulosanat voisivat olla hieman lyhyemmät eli ei vielä sitä varsinaista puhetta, sillä uskoisin vieraiden (varsinkin jos kauempaa tulevat) olevan tässä vaiheessa jo niin nälkäisiä, että ruokailun aloittaminen olisi varmasti mielekkäämpää kuin kuunnella puhetta..

Link to comment
Share on other sites

Meillä todennäköisesti sulhon isäpuoli joka on enemminkin isä, hän kun on juhlapaikan isäntäkin niin meidän mielestä hänen kuuluu toivottaa vieraat tervetulleeksi kun heidän kotona häitä aiotaan viettää. Hän muutenkin on puheiden pitäjä joten sopii hänelle mitä parhaiten.

Toivon taas äitini pitävän puheen ruoan jälkeen tai aikana, mutta en aio häntä pakottaa jos vaikuttaa liialta hänelle (en kyllä usko hänet tuntien, mutta ei sitä koskaan tiedä, kakkosvaihtoehto on sitten siskoni)

Link to comment
Share on other sites

Luultavasti sulhasen isä. Oma isäni on kuollut, eikä äiti välitä puheiden pitämisestä. Toivon mukaan tuleva appeni on juhlapäivänä hyvissä ruumiin ja sielun voimissa, hänellä todettiin juuri vakavia sairauksia. Olen myös esittänyt kaasolleni pyynnön puheen pitämisestä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minun isäni ei toivottavasti suutaan häissämme avaa. Isä on aina ollut minulle kaukainen (omasta tahdostaan). Tervetuliasmaljan kohotan minä. Muut pitää puheet myöhemmin, mutta ensiks syyään. Joten minä kohotan maljan ja kiitän kaikkia että ovat tulleet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kaaso piti pienen tervetuliaspuheen. Isäni ei tullut edes paikalle (vanhempani ovat eronneet, ja iskä ei suostu samaan tilaan äidin kanssa).

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kovasti miettinyt, missä kohtaa itse voin avata suuni ja kiittää, että ihmiset ovat päässeet paikalle. On monia vaihtoehtoja, mutta ehkä kuitenkin hieman pelkään "kunnon puhetta" ja tuntuisi hieman oudolta vaan kesken kaiken nousta ja sanoa, "kiva, kun tulitte ja kiitos". Tuo malja"puheen" pitäminen olisi lyhyempi ja siinä olisi selkeä lopetus, maljojen juonti. Oletteko olleet sellaisissa häissä, missä hääpari on pitänyt tervetuliaispuheen? Mitä he ovat sanoneet puheissaan? Useasti tervetulopuheessa on kuulutettu "Onnea hääparille", joten tuntuisiko se vieraista oudolta, jos sellaista "kuulutusta" ei tulisikaan. Voisihan tietysti aiemmin jo pyytää jota kuta syömisen jälkeen pitämään puheen, jossa oikein kunnolla onnitellaan meitä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kirjoitin aikaisemmin, että luultavasti sulhasen isä pitää maljapuheen. Näin ei varmaankaan käy. Emme vielä tiedä pääseekö sulhon isä edes paikalle. Mikäli pääsee, niin hän voi halutessaan pitää ihan puheen. Jonkinlaiset tervetulosanat lausumme itse, haluamme kiittää paikalle tulevia. Maljannostoon on vahvasti ehdolla tutustumisleikki, jonka kaaso vetäisi. Siis tämä "huiskutusleikki", jossa vieraat esitellään samalla, kun he nostavat vuorotellen maljansa. Yksi vaihtoehto on se, että kaaso pitää puheen, jonka lopuksi tulevat maljannostot. Eiköhän tilanne selkene lähempänä hääpäivää.

Muokattu: , käyttäjä: miinin
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mä olen aina tuntenut myötähäpeää kun malja/tervetuliaispuhe venyy ja venyy ja venyy... asiaa ei ole eikä tule vaan toistetaan samaa ja puhutaan ympäripyöreitä rakkauden satamasta ja tuoreen avioparin lapsuustöppäilyistä sekä aikuisiän kämmeistä... Se on noloa niin hääparille kuin puhujallekin - kukaan ei edes naura vaikka niin on olevinaan vitsikäs puhe.

Isäni hieman pettyi aikanaan kun siskoni vihittiin - sanoin ukolle että on viimeinen kerta kun saa taluttaa tyttärensä alttarille (ellei sisko mene uudelleen naimisiin...). Olen aina ollut iskän tyttö ja nyt riistän sen taluttamisen ilon häneltä menemällä maistraatissa vihille.

Siksipä pyysin isääni kunniatehtävään - vieraiden saavuttua juhlapaikalle ja meidän tullessa saliin on isäni esiintymisen vuoro. Isä laulaa meille (ja muillekin) Pepe Willbergin Aamu-nimisen kappaleen, jonka jälkeen hän nostaa meille maljan ja toivottaa kaikki tervetulleiksi. Sen jälkeen kaaso kaappaa puheenvuoron ja pyytää ihmisiä siirtymään ruokailemaan.

Hieman erilainen mutta meille varsin mieluisa aloitus. Isä ei ole mikään karaokekuppiloiden kuningas, vaan omaa ihan oikean mahtipontisen äänen, jota kyllä kelpaa vieraillekin availla ;)

Muokattu: , käyttäjä: Limepiipertäjä
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...