Sylvi

Mikä on liian vaatimatonta ruokaa häissä?

9 viestiä aiheessa

Tässä olen viime päivinä pyöritellyt ajatuksia meidän häistä ja niiden tyylistä ja yksi asia, mikä mietityttää enempi on se, että millainen ruoka on liian vaatimatonta häihin?

Oletetaan, että kyse on tavan häistä, jossa on vihkiminen, juhlapaikka, pitopalvelu, mekot ja kravatit, molempien suvut ja kaverit paikalla. Mitä ruokaa olettaisit vieraana saavasi? Millaiseen ruokaan olisi pettynyt? Onko ruuan "hienoudella" väliä jos saat vastasi täyteen? Ajatteletko, että häissä pitää tarjota useita ruokalajeja? Mikä on useita? Mitä ne sisältää?

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut pettynyt ruokaan silloin kun sitä on ollut todella niukasti. 

Olettaisin, että ruoka on joko lounas- tai päivällistyyppistä, eikä siis esimerkiksi pelkkiä perinteisiä aamiaisruokia (pekonit, kananmunat, paahtoleivät, pavut, pannukakut, jogurtit, murot, puurot :D ) tai välipaloja (voileivät, pilkotut vihannekset, hedelmät). Ruoan ei välttämättä tarvitse olla lämmintä (teeman mukaan sushi tai gazpacho voi toimia), eikä ruokalajeja välttämättä tarvitse olla kovinkaan monta. Lähestyisin tätä ihan ravitsemuksellisesta näkökulmasta: ovatko vieraat jo ehtineet syödä lounaan, mihin kellonaikoihin juhlitaan, kuinka kauan juhlat kestävät? Mitä ihmiset yleensä syövät näihin aikoihin? Ruoan ei tarvitse olla erityisen hienoa, mutta juhlava fiilis tulisi siitä että se olisi hieman runsaampaa tai kalliimmista raaka-aineista tehtyä kuin tavallinen arkiruoka. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kai mikään ruoka ole liian vaatimatonta häissäkään :) Esillepanolla ja yleensä tarjoilulla saa "vaatimattomammankin" ruuan näyttämään tilaisuuteen sopivalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No riippuu täysin myös häiden luonteesta. Ehkä jos on varattu jokin tosi hulppea juhlatila, ja hääparilla on monen tonnin puvut ja sormukset, tuntuisi vähän hassulta syödä vaikka hernekeittoa ja ruisleipää. :D Mutta miksei hernekeittokin voisi tuntua juhlavalta, jos se jollain tavalla liittyisi hääparin elämään tai sopisi häiden teemaan. Itse asiassa hernerokkahan taitaa olla perinteinen hääruoka ainakin Itä-Suomessa. ^_^

Minä en ainakaan pettyisi mistään tarjoilusta, paitsi jos erityisruokavalioita ei ole yhtään yritettykään huomioida, eli on vaikka vain jotain riisikakkuja ja vihersalaattia. Nautin kyllä runsaasta pitopöydästä kun sellainen on, mutta jos tarjoilu on yksinkertainen niin huomio kiinnittyy sitten luultavasti muihin asioihin kuin ruokaan. Esillepano on ehkä minusta tärkeämpää. Kerran olin häissä, jossa ruuat oli vain husaistu pöytään arkisen näköisissä tarjoiluastioissa ilman mitään koristelua. Ja pöytä oli ihan liian suuri ruokien määrään nähden, eli näytti ihan siltä kuin ruokia olisi ollut tosi vähän. Kuitenkin muun juhlatilan koristeluun ja kattaukseen oli panostettu, siksi tuo tarjoilupöytä varmaan pisti silmään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei tosi hyviä pointteja kaikilla! Saa vähän perspektiiviä kun sokeutuu niin herkästi omille jutuilleen ja tulee ehkä jollain tapaa vertailtua muihin ja tässä tapauksessa siis muiden menuihin. Itse olen huomannut, että hyvä, runsas, upea ruokabuffa ei pelasta juhlia jos ne lähtökohtaisesti on huonot (huonosti järjestelty, ei olla ajateltu vieraita jne.), mutta toisaalta taas huono ruoka (liian vähän, ei sovi omaan ruokavalioon, jää nälkä) pilaa tunnelmaa kyllä. Eli kultaisella keskitiellä jos pysyisi kaikessa? Missäs sellainen sitten olisikaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä näkisin asian niin, että myös todella perinteinen ruoka riittää kunhan sitä on tarpeeksi. Mä itse myös arvostan sitä, kun on paljon valinnanvaraa, vaihtoehtoja ja ruokaa riittää hyvin kaikille eli ei joudu arkailla ja ottaa vaan pientä lusikallista. 

Mutta vaikka perinteisestä ruuasta puhuinkin, tuntuis sekin vähän hullulta jos häät olis sellaiset glamour-henkiset ja siellä olis sitten just jotain hernekeittoa tai vaikka jauhelihakastiketta tai jauhelihakeittoa.. :D Että kyllä sekin vaan silti vaikuttaa mitä se ruoka on. Jauhelihakastikettakin parempaa olis heti joku palapaistikastike, karjalanpaisti tmv.

Toisaalta taas mikä tahansa ruoka kelpaa jos se sopii muuhun häiden teemaan. Eli rennompiin ja "arkisempiin" häihin menis hyvinkin joku arkisempi ruoka. Tai vaikkapa nyt aamiais- ja brunssityyliset tarjoilut jos teema muuten tukee ja seuraa sitä linjaa. 

 

Olipas sekavaa selitystä, mutta ehkä tästä sai käsityksen ja toisaalta on hyvin samaa linjaa, kun mitä muutkin on sanoneet. :)

muoks. Summa summarum: mikään ei oo liian vaatimatonta jos se vaan sopii muuhun häiden teemaan. 

Muokattu: , käyttäjä: annima

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nimenomaan tuo on tärkeää että mietitään kellonaikaa, häiden kestoa ja sitä, millaista ruokaa ihmiset todennäköisesti juhlien aikana kaipaavat. Jos kyseessä on päivätilaisuus eikä ole tarkoitus jatkaa juhlia myöhään yöhön, käy tarjoiluksi ihan hyvin vaikka hyvin tehty lohikeitto joka yksinkertaisuudestaan huolimatta kuitenkin mielletään myös juhlaruoaksi, ja tuore ruisleipä oikean voin kera sekä tietysti kakkukahvit. Olen myös ollut häissä, joissa hääpari harrasti etnisiä ruokia ja tarjoiluina oli juurikin jotain gazpachon tyylistä kylmää keittoa ja pieniä piirasia. Jos on tarkoitus tanssia ja jatkaa iltaa pitkälle, pitäisi kyllä tarjota ihan kunnon päivällisruoka (jos pöytiintarjoillun päivällisen hinta hirvittää niin perinteinen pitopöytä silliperunoineen, karjalanpaisteineen, lanttulootineen ja piirakoineen on ihan hyvä vaihtoehto ja sen kustannukset ovat yleensä kohtuulliset) ja mahdollisesti yöpalaakin (esim. kiusausta, nakkeja&perunasalaattia tai ihan vain päivällisen tähteet jos niitä on tarpeeksi). Mikään ei ole niin tylsää kuin se, että häissä tulee nälkä ja ihmiset lähtevät juhlista aikaisin etsimään hampurilaiskioskia. 

Vaniella likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla kuin edelliset. Tärkeintä mielestäni on, että ruokaa on riittävästi, sen täyttävyys on mitoitettu juhlien kestoa ajatellen ja että erikoisruokavaliot on huomioitu niin, että kaikki saavat mahansa täyteen. Mielestäni esim. jokin erikoisempi lasagne tai karjalanpaistikin sopisi hyvin häihin, jos juhlatila ei ole arvokas, vanha kartano, vaan enemmän seurojentalotyyppinen. Tuoreet raaka-aineet (ei esim. pakastevihanneksia :girl_blum:) hyvin valmistettuna on tärkeämpi tekijä kuin se, että tarjolla olisi jotain hummeria ja mätiä.

Olen itse kokenut häissä sen kevyen keittolounaan. Pakko myöntää, että keittolounas oli liian kevyt juhlien kestoon nähden (jatkuivat yli puolen yön) ja pelkkä suurtalouskeittiön kattila tarjoilupöydällä leivän lisäksi näytti aika yksinäiseltä. Suolaiset piiraat tms. täyttävämpi tarjoilu kahvipöydässä olisi kyllä melkein ollut tarpeen kompensaatioksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tavalliset arkiruuat eli jauhelihakeitto, makaronilaatikko jne. ovat liian arkisia. Toisaalta taas hirvenlihakeitto, kermainen lohikeitto tms. ovat tarpeeksi juhlavia, jos on vain muutaman tunnin kestävät päivähäät ja kakun lisäksi on suolaista piirakkaa, karjalanpiirakkaa ym.

Perinteinen pitopöytä, jossa on vihreä salaatti, tomaatti-mozzarellasalaatti, sienisalaatti, graavi, lämminsavulohi, karjalanpaisti, perunat ja lihapullat ynnä kasvisgratiini on niin nähty. Tai on se nyt tuttu ja turvallinen ja varmasti kaikille käypä. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään