Guest Susie

Pari vierekkäin vai vastakkain?

42 viestiä aiheessa

Meillä tulee vastakkain. Ruokailun ja kahvien jälkeen kuitenkin jengi sekoittuu, joten jos ei pysty puolisoa katsomaan silmiin tuota aikaa niin olkoot katsomatta :D

Tällöin myös toivottavasti tulee kommunikoitua muidenkin kanssa kuin vaan sen oman puoliskonsa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti vastaikkain, olisipa hemmetin tyhmää istua oman miehensä kanssa vierekkäis... tsiis...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä loppujen lopuksi osa pareista istui vastakkain ja toiset vierekkäin. Oli nimittän muutamia kolmen tai viiden hengen seurueita, jotka sekoittivat istumajärjestystä niin, ettei kaikkia pareja saatu vastakkain. Ja käyttämällä molempia tapoja saatiin istumajärjestys muuten fiksuksi, eikä kolmen/viiden hengen seurueet henkilömäärän takia määränneet, mihin ne sijoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen aina ollut häissä vastakkain kihlattuuni nähden, mutta omissa häissäni pyrin parit laittamaan vastakkain, taikka esim erään perheen kohdalla teemme niin että samalla puolen pöytää istuvat äiti-lapsi-isä, pelkästään jo äidin toivomuksesta, koska lapsi tarvitsee tällaista "turvaa". Näin ollen tämä pariskunta ei ole vierekkäin eikä vastakkain :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä päinvastoin, parempi on olla vierekkäin, silloinhan se puoliso on tukena ja turvana! Siinä ihan lähellä ja vieressä, eikä kaukana pöydän toisella puolella. Vastakkain olisi todella vaikea puhua mitään kahdestaan tai hiljaa. Ei sillä että tarvisi koko ajan kuiskia, mutta jos haluaa sanoa jotain mitä kaikkien ei tarvitse kuulla. Yksissä häissä viime kesänä minut ja ystäväni oli laitettu vierekkäin ja onneksi! Koska häissä oli niin kurja tunnelma, ei ohjelmaa, ei tekemistä, ei mitään yleisiä juttelunaiheita, ja vieressämme istui todella omintuisia henkilöitä (parin hieman epäilyttävät ystävät istuivat pöydän toisella puolella ja viereisiä emme tunteneet) joten ystävästäni oli todellakin turvaa kun hän oli vieressä, eikä tarvinnut kailottaa pöydän yli. Pystyimme juttelemaan kahdestaan hiljaa ja ihmettelemään ruokaa, sekä ohjelman, tekemisen ja tunnelman puutetta ym. ilman että ihan kaikki kuulivat. Ja en tosiaan tarkoita että pitäisi voida salaa mollata häitä, vaan se että kaverista vieressä on tukea ja turvaa jos ei tunne ketään muuta eikä tiedä mitä häissä tulee tapahtumaan ja tapahtuuko mitään. Ne häät olivat kaikin puolin hieman viileät tunnelmaltaan, eikä vieraille oltu keksitty mitään ohjelmaa tai keskustelun aihetta ja tosiaan meitä vastapuolella istui hääparin tuttuja hieman omituisista yhteyksistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taitaa olla aika isoja pöytiä, kun pöydän vastakkaisella puolella ovat kaukana... Minusta on ainakin helpompaa tuijotella oman miehen silmiin, kuin jonkun ventovieraan, varsinkin jos pöytä sattuu olemaan kapea (kuten on ollut kaikissa vierailemissani häissä). Vierustoveriin voi sitten kääntyä juuri sen verran kuin tuntuu hyvältä ja puhua juuri sen verran kuin kokee tilanteessa tarpeelliseksi. Jos nimittäin ei oikein jostain syystä juttu luista juuri sen vastapäätä istuvan kanssa, niin mihis sitä sitten katselee koko päivän. Itsestäni olisi myös sopimatonta kuiskutella vieressä istuvan mieheni kanssa, pöydän yli keskustelusta tulee avoimempaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on parempi, jos saa olla oman puolison vieressä :girl_smile: Istuuhan hääparikin yleensä toistensa vieressä, miksei muut pariskunnat sitten?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vieraat plaseerattu vastakkain.. Itse olen oppinut siihen, että istun plaseeratuissa pöydissä aina miestä vastapäätä, että tämä oli itselleni jo senkin vuoksi selvä ratkaisu. Suurimmaksi osaksi olemme vielä "vuorottaneet" vieraita siten, että pöydissä joka toinen on aina mies ja joka toinen nainen - lapsivieraita lukuunottamatta, sillä heille on katsottu paikat sen mukaan, että vieressä on aina tutut aikuiset :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän molempia kantoja, ja mielipiteeni on siksi jakomielinen :) Toisaalta olen etiketin kannalla, eli vastakkain: näin on tosiaan hieman avoimemmassa asemassa vierustoveriin, ja keskusteluun voi osallistua jopa 6 henkeä (keskellä vastakkain istuva pari aloittaa keskustelun). Vierekkäin istuessa tulee tosiaan tuota supattelua (vaikka silloin voikin maistaa toisen lautaselta :D) Printsessa on oikeassa siinä, että usein pöydät ovat aika kapeita, ja voi olla noloa katsella/potkia pöydän alla jotakuta ventovierasta. Mielummin vaihtaa hymyjä ja katseita oman kullan kanssa.

Ymmärrän myös vierasta, joka kirjoitti tylsistä häistä. Jos on tosiaan noin kurjaa ollut, ettei kukaan pöydästä ole vaivautunut edes small talkkaamaan (taitaa olla vähän tätä suomalaisuutta.. :( ), niin sitten tietty menee se aika paremmin kun on joku, jolle puhua. Itse olen sen verran sosiaalinen tapaus, etten tarvitse "tukea ja turvaa" juuri siitä viereiseltä penkiltä koko ajan, ja vaikka onhan se kivaa kuiskutella omia vitsejä yms. käsi kädessä, niin en kyllä tekisi niin seurueessa. Tanssiessa/ulkona/kotona voi sitten yllinkyllin puida asioita, joita ei muut saa kuulla. Kyllä sen verran pitää kohteliaisuutta olla, että edes yrittää jutella pöytäseurueensa kanssa.

Mutta jos pöytä on leveä (tai jotkut julmetut koristeet keskellä), että vastakkain istujilla menee pöydän yli huutamiseksi, niin sitten ehkä harkitsisin vierekkäin plaseerausta pöydissä, joissa vieraat eivät tunne toisiaan. Kaveripiirin, tai toisensa tuntevien sukulaisten, kanssa ehdottomasti vastakkain.

Itse kuitenkin plaseeraisin vieraat vain pöytiin, saisivat sitten itse valita istumapaikan, häissä (vrt. avecilliset juhlailliset) on paljon sinkkuja sekä perheitä (ei voi laittaa lapsia erilleen vanhemmista, ei ole minusta reilua laittaa myöskään vain toisen vanhemman viereen). Lisäksi joku esim. vanhempi henkilö/invilidi/pienen vauvan vanhempi voi tarvita apua tai enemmän tilaa, jolloin se tietysti "sekoittaa" järjestystä.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häissä 'oikeaoppisen' etiketin mukaan kukaan muu pariskunnista ei saa istua vierekkäin paitsi tietysti hääpari.

Kaikki muut pariskunnat 'istutetaan' vastakkain, niin että vierekkäin istuu mies-nainen-mies-nainen jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme ajatelleet plaseerata pariskunnat vastakkain. Ensin ajattelimme laittaa pariskunnat pöytiin siten, että järjestys olisi juurikin tuollainen tässäkin ketjussa useampaan otteeseen mainittu nainen-mies-nainen-mies jne., mutta sitten tulimme toisiin ajatuksiin. Totesimme, että pariskunnista hääparille läheisemmän ihmisen on mielekkäämpää istua niin päin, että hänellä on näköyhteys hääpariin. Juhlapaikassamme pöydät tulevat olemaan siten, että osa ihmisistä istuu väkisin selkä kohti hääparia. Eli esimerkiksi pöydässä, jossa tulee olemaan naispuoleisia ystäviäni miehineen, naiset tulevat istumaan vierekkäin. Tämä järjestely tuntuu meidän häissämme olevan paras vaihtoehto plaseerauksen suhteen ja siksi päädyimme siihen. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 4.4.2008 at 18.53, Malssi said:

Kyllähän se tosin "paikkakortittomissa" häissä tuppaa käymään niin, että parit menevät vierekkäin...eli se varmaan monista tuntuu "kivemmalle", etenkin, jos ei entuudestaan muita paljon tunne. Ei se ole ainakaan meitä silti estänyt tutustumasta muihin. :)

Hyvä huomio vuosien takaa :) Mekin istutaan vastakkain jos ollaan kahdestaan, mutta suuremmassa porukassa hakeudutaan aina vierekkäin.

Mä oon kans vähän sellanen että kiinnitän enemmän huomiota vieressäni oleviin kuin vastapäätä istuvaan. Varsinkin jos on yhtään meluisaa niin vieressä olevan kuulee paljon paremmin, enkä missään nimessä haluaisi jäädä ulkopuoliseksi puolisoni keskusteluista. Häissä haluan myös fyysistä läheisyyttä puolisolta, olisi hassua tulla romanttiseen juhlaan ja istua lähempänä muita ihmisiä kuin omaa rakasta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tehdään pöytäkohtaiset plaseeraukset, jolloin ihmiset saavat istua, miten haluavat, mutta kaikille on varmasti kuitenkin paikka omien tuttujen lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähdettiin tekemään istumajärjestystä ihan sillä periaatteella, että saadaan mahdollisimman hyvät porukat 8 ja 12 hengen pöytiin. Kun porukat oli mietitty, päätettiin istumapaikat, eikä vedetty yhtenäistä linjaa sen suhteen, istuvatko pariskunnat vierekkäin vai vastakkain, eli ihan täysin etiketistä piittaamatta - meille oli tärkeintä, että jokaisella on tuttuja ympärillään. Lopulta kävi niin, että pariskunnat istuivat lähes poikkeuksetta vierekkäin. Vastakkain istuivat ainoastaan parit, joilla oli lapsia mukana (niin että lapsi istui pöydän päädyssä ja vanhemmat molemmilla reunoilla, tai useamman lapsen tapauksessa lapset molemmin puolin vanhempiaan).

Olimme ainakin itse, ja vanhempamme olivat tyytyväisiä tähän järjestykseen, enkä kuullut vierailtakaan moitteita :D Omasta mielestäni on mukavampaa istua mieheni vieressä etenkin juhlissa, joissa en muuten tuntisi lainkaan vieruskavereitani. Minulla on nimittäin aika huono kuulo, ja usein vastapäätä keskusteleminen on sen vuoksi mahdotonta, minkä lisäksi olen aika onneton juttelemaan vieraille ihmisille. Eli jos istumme vastakkain, tarkoittaa se usein, että tyydyn istumaan hiljaa itsekseni.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me päädyttiin plaseeraamaan kaikki paikat kuitenkin, kun pöydistä tehtiinkin pitkiä. Ei menty mitenkään järkevästi, mutta käytännössä kuitenkin niin, että jokaisella istui puoliso/kaveri/lähisukulainen vieressä ja saman henkisiä ihmisiä vastapäätä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään