Vaniljatee

Onko pakko kutsua kaikki, joiden häissä itse on ollut?

8 viestiä aiheessa

Luin häälehdestä, että omiin häihin pitää kutsua kaikki, joiden häissä itse on ollut vieraana. Meillä molemmilla on paljon serkkuja ja vaihtoehtona on käytännössä joko kutsua kaikki (yhteensä yli 80 vierasta) tai pelkästään isovanhemmat ja kummit (<30 vierasta). Olemme olleet vuosia sitten vieraana muutaman serkun, tädin ja sedän häissä ja jos kutsumme ko. sukulaiset perheineen mukaan, vierasmäärä nousee väkisinkin yli 50 hlö ja silloin loput serkut luultavasti pahoittaisivat mielensä kun eivät pääse mukaan. Itse haluaisimme mahdollisimman pienet häät.

 

Miten te olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Mennäkö etiketin mukaan ja kutsua kaikki joiden häissä olemme olleet (mutta joihin emme juuri pidä yhteyttä) vai mennä sen mukaan mikä itsestä tuntuu parhaalta. Tarkoitus ei tietenkään ole pahoittaa kenenkään mieltä, mutta realiteetit kuitenkin pitää huomioida.

 

Näiden serkkujen häissä yhdistävänä tekijänä on myös se, että vanhemmat on maksanu kustannuksista huomattavan suuren osan, mutta me maksamme juhlamme itse. Laskeskelin että hintaa haluamillemme juhlile tulee n. 65€ /hlö, joten on aika iso ero maksavatko juhlat 2000€, 3250€ vai 5200€.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omissa häissä ei ole pakko tehdä mitään! Se on teidän päivä, ja te teette siitä näköisenne. Kutsutte ne vieraat jotka haluatte ja joiden uskotte tekevän päivästä vieläkin ihanamman. Meillä oli vieraina 30 sukulaista ja 70 kaveria, eikä kukaan ole nurkunut jälkikäteen että olisi pitänyt olla enemmän sukulaisia. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole omakohtaisesti kokemusta vastaavanlaisesta (koska en ole ehtinyt olla häävieraana nyt aikuisena), mutta mun mielestä omiin häihin kutsutaan vain he, jotka itse kokee tärkeäksi jakamaan kyseisen päivän. Osa hääetiketeistä ja -perinteistä ovat muutenkin kummallisia istumajärjestyksistä siihen, kuka on kutsujana. Tehkää häistänne teidän näköiset ja sellaiset, joita voitte muistella lämmöllä jälkikäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei ainakaan olla kutsumassa ihmisiä sen mukaan että keiden häissä ollaan oltu, tämän hetkisellä vieraslistalla on ihmisiä joiden häihin meitä ei ole kutsuttu ja sellaisia joiden häihin on kutsuttu että ihan sen mukaan mennään näiden vieraiden suhteen että ketä me halutaan paikalle. Ollaan muutenkin pyritty välttämään näitä pakotteita etiketin puolesta että kenet pitäisi kutsua sen mukaan, muttakun meille ei niin kamalan isot häät ole muutenkaan tulossa niin jo muutama sellainen ''etiketin pakottamana'' kutsuttu nostaa vierasmäärää huomattavasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekään ei kutsuttu kaikkia, keiden häissä ollaan oltu. Ainakin itse jätin kutsumatta erään ystävän, jonka häissä olin ihan kaason roolissa. Mitään draamaa ei tässä välissä ollut, ei vaan pidetty enää yhteyttä. En kuitenkaan nähnyt järkeväksi ottaa muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen yhteyttä esittämällä hääkutsua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 23.2.2018 at 08.44, nipsumiau said:

Ollaan muutenkin pyritty välttämään näitä pakotteita etiketin puolesta että kenet pitäisi kutsua sen mukaan, muttakun meille ei niin kamalan isot häät ole muutenkaan tulossa niin jo muutama sellainen ''etiketin pakottamana'' kutsuttu nostaa vierasmäärää huomattavasti.

Meillä vähän samanlainen tilanne. Jos esimerkiksi kutsuttaisiin yksi serkku, jonka häissä oltiin aika vasta, pitäisi sitten ehkä kutsua ko. perheen muutkin lapset. Siitä taas nousisi kysymys, miksei muita serkkuja. Puolisot vielä laskuihin mukaan ja vierasmäärä olisikin äkkiä tuplat... Pakko vain vetää raja johonkin. Tällä serkulla oli isot noin 100 hengen juhlat, meillä listalla alle 50 vierasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häitä ja tilanteita on niin erilaisia, että tuo sääntö on aika hankala. Jokainen hääpari voi viettää mieleisensä häät ja kutsua haluamansa vieraat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään