Tallahassee

Luomien poisto

40 viestiä aiheessa

Jos mä joskus poistatan omiani, meen ehdottomasti laserleikkaukseen. Multa on poistettu isoja känsiä sillä eikä yhdestäkään ole jäänyt arpia. Hintavahan se oli. Pään alueelta poistettaviin luomiin suositeltiin plastiikkakirurgiaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kosmetologit eivät missään tapauksessa poista luomia. Tää on siis 100% varma tieto, usko pois.

Homma kuuluu lääkäreille, kirurgeille ja plastikkakirurgeille.

No eipä ollut tämäkään täysin oikea tieto.

Kosmetologit saavat poistaa diatermialla esimerkiksi sellaisia riippuluomia jotka ovat ohuella säikeellä kiinni ihossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En voi olla kommentoimatta tuota. Luomenpoisto on nimittäin yleisimpiä terveysasemalla suoritettavia toimenpiteitä, lähes päivittäin niitä kyllä tehdään (riippuu tosin tietenkin terveysaseman väestöpohjan koosta.. ;)) Varmasti jokainen lääkäriksi valmistunut sen osaa. Sen sijaan esim. kasvojen alueen luomia tk-lääkärit eivät ilman erityistä alan osaamista noin vain lähde poistamaan (arpikudoksen JA kasvojen hermojen takia), vaan potilas ohjataan erikoissairaanhoidon piiriin.

Toimenpiteistä kyseessä kyllä toki on yleisin, mutta väitän ettei niitä silti päivittäin tule vastaan... tai jos tiedät paikan jossa tulee, niin ilmoitteles tänne päin niin laitan työhakemuksen välittömästi tuohon terkkaan menemään (itse kun kyseisestä toimenpiteestä kovasti pidän). ;D Ikävä kyllä Suomen väestörakenne on sellainen, että tk-lääkärin päivät täyttyvät diabetes-, verenpaine- ja sydänkontrolleista, päivystysajat puolestaan flunssapotilaista. Se satunnainen luomenpoisto on kerrassaan ihana syy päästä tekemään jotain muutakin kuin paperihommia. Ja kyllä kasvojen alueeltakin tk:ssa luomia poistetaan, on vain tietyt alueet joihin ei kosketa... ;)

Joku tuossa aikaisemmin ihmetteli miksei sulavia ompeleita rutiinisti käytetä tk:ssa. Kyllähän niitä tosiaan kaapista löytyy, mutta periaatteessa kyseisten ompeleiden käyttöä ei opeteta rutiinikoulutuksessa.... itse olen leikkaussalissa niiden käyttöä opetellut plastiikkakirurgin seurassa ja periaatteessa sellaiset osaisin laittaa.... aikaa vain kuluisi ainakin 2 kertaa enemmän kuin perustikeissä ja tk:ssa aika on aika rajattua... :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Toimenpiteistä kyseessä kyllä toki on yleisin, mutta väitän ettei niitä silti päivittäin tule vastaan... tai jos tiedät paikan jossa tulee, niin ilmoitteles tänne päin niin laitan työhakemuksen välittömästi tuohon terkkaan menemään (itse kun kyseisestä toimenpiteestä kovasti pidän). ;D

En tiedä, missäpäin Suomea vaikutat, mutta eräällä pääkaupunkiseudun ison kaupungin terveysasemalla oli valehtelematta toimenpidelistassa lähes joka päivälle ainakin yksi tai useampikin luomen tms poisto! Lääkäreitäkin tosin oli enemmän, mutta kyllä se "onni potkaisi" aika usein jokaista. ;D Olikohan ko. ta:n alueen asukkaat jotenkin harvinaisen moniluomisia? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on alahuulen reunassa (!) sellainen pieni varsiluomi ja dekolteella toinen, mutta isompi (ja ei, en ole vielä iäkäs rouvashenkilö  ;D). Haluaisin leikata ne pois ennen kesähäitäni ihan vain esteettisistä syistä. Minne/kenelle minun pitäisi mennä nuo leikkauttamaan? Terveyskeskuslääkärit taitavat leikata vain, jos luomi on tosiaankin hankautuvassa tms. paikassa. Yksityisestä minulla ei ole kokemuksia (mitä muuten maksaa?), ja plastiikkakirurgi kuulostaa jo sananakin ihan liian hintavalta (vai mitä siellä maksaa?). Ja sitten vielä ne arpiriskit, vaikka ei kai noista pienistä juuri jälkiä jää? Voi voi...  :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kosmetologit saavat poistaa diatermialla esimerkiksi sellaisia riippuluomia jotka ovat ohuella säikeellä kiinni ihossa.

Mitä tarkoittaa diatermialla ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minulla on alahuulen reunassa (!) sellainen pieni varsiluomi ja dekolteella toinen, mutta isompi (ja ei, en ole vielä iäkäs rouvashenkilö ;D). Haluaisin leikata ne pois ennen kesähäitäni ihan vain esteettisistä syistä. Minne/kenelle minun pitäisi mennä nuo leikkauttamaan? Terveyskeskuslääkärit taitavat leikata vain, jos luomi on tosiaankin hankautuvassa tms. paikassa. Yksityisestä minulla ei ole kokemuksia (mitä muuten maksaa?), ja plastiikkakirurgi kuulostaa jo sananakin ihan liian hintavalta (vai mitä siellä maksaa?). Ja sitten vielä ne arpiriskit, vaikka ei kai noista pienistä juuri jälkiä jää? Voi voi... :-/

Tuossa aikaisemmin jo kirjoitinkin, että kävin poistattamassa leuastani luomen (ei ollut hankautuvassa paikassa, mutta häiritsi minua), ja kävin yksityisellä ihotautilääkärillä, en nyt muista mitä toimenpide maksoi, mutta ei ihan hirveästi ja tosiaan aikaa kului vastaanotolla noin 15 min eli nopea juttu ja tuli tosi siisti arpi, vaikka ei sulavia tikkejä käytettykään! Ja lääkäri vielä sanoi, että luomi ei näytä yhtään ärsyytyneeltä tms eli ei välttämättä tarvitse poistaa, mutta sanoin, että haluan niin sitten poistettiin (puudutuspiikki leukaan ja veitsellä leikkasi luomen) ja otettiin koepala luomesta ja viikon päästä sain tuloksen, oli ok ja tikit poistettiin muistaakseni 10 päivän päästä poistosta.

Suosittelen ihotautilääkäriä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kosmetologit saavat poistaa diatermialla esimerkiksi sellaisia riippuluomia jotka ovat ohuella säikeellä kiinni ihossa.

Kyseessähän ei siis tällöin ole varsinainen luomi, vaan varsiluomi jonka juuret eivät ulotu kovin syvälle ja tollasia varsiluomia on poisteltu iät ja ajat itsekin koska suurta riskiä ei sisälly. Tosin en itse ottais itseltäni irti mitään ihokasvannaista, vaan alan ammattilaisiin luottaisin.

Ei kyllä kosmetologit saa poistaa luomia, tämä tieto se minullakin ja hulluhan olisi jos haluis kosmetologin poistavan luomen.

Niin ja kosmetologit eivät saa kaikista paikoista poistaa edes miliumeja, joten ei ne kajoa OIKEISIIN luomiinkaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko kirjoittaa tänne oma kokemukseni, vaikka keskustelu onkin hiipunut jo aikaa sitten. Itseltäni on poistettu kaksi luomea, ylä- ja alaselästä. Kummastakin jäi suurempi arpi kuin itse luomi oli. Kaiken huipuksi ne muistuttavat hieman "kirkkovenettä". Onneksi luomet eivät sijainneet kasvoilla... :-/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuossahan juuri jo yksi lääkärishenkilö vastasikin.. mutta mieheni sisko (joka on siis terveyskeskuslääkärinä nyt töissä, ja sattuu juurikin pitämään tuollaisista näpertelyhommista) poisti minulta luomen kyljestä rinnan alta, ja samalla sitten kyselin vähän tuosta toimenpiteestä..

Sulavia tikkejä kyllä käytetään, minunkin haavaani sulavia tikkejä tuli ihon alle. Päällimmäiseksi niitä ei kuitenkaan laiteta, koska ne eivät sula, jos eivät ole ihon alla. Kälyni toivoi kovasti, että tuohon jäisi mahdollismman pieni ja siisti arpi, ja todennäköisesti teki kaikkensa että haava olisi siisti ja minimaalinen.

Tästä nyt ei vielä saa selvää mitä siitä tulee, nythän tuo näkyy selvästi, mutta myöhemmin luultavasti häipyy melkein olemattomiin. Ainakin se on siistimpi, kuin se suuuuri luomi tuossa roikkumassa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulta poistettiin 2 viikkoa sitten kaksi tummaa luomea, toinen kaulasta ja toinen selästä. Luomet poistettiin terveyskeskuksessa leikkaamalla ja haavoihin laitettiin ihan tavalliset tikit (4 tikkiä/haava). Selän haavasta valui verta ensimmäisen päivän ajan, mutta tikit pysyivät kuitenkin kiinni ja haava parani nopeasti. Kaulan tikeistä 3 repesi viikon jälkeen ja haava repsotti todella rumasti, mutta parani kuitenkin yllättävän nopeasti.

Selkään en näe, mutta haava tuntuu parantuneen ihan hyvin. Arpi on vähän kova, mutta ei haittaa, koska se ei näy mihinkään. Kaulan arpi on todella ruma. Itse leikkausviilto on ihan "sievä", mutta tikkien paikat ovat rumat ja koko arvesta tulee mieleen joku halloween-maskeeraus.

Jälkiviisaana sanoisin, että kannattaa harkita näkyvällä paikalla olevien suurten luomien poistamista leikkaamalla, koska arpi voi olla todella ruma.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minulta poistettiin lapsena suuri luomi niskasta, siihen kun aina tuli tökkäistyä kammalla hiuksia kammatessa ja kampaajatkin aina saivat saksenkärjet luomeen osumaan, kun hiuksia leikattiin. poistetun luomen tilalle kasvoi yhtä suuri "arpikudospallukka", mutta tuo ei ole niin herkkä jäämään kamman tai saksien tielle, kun on vähän eri mallinen.

nyt jänskättääkin, millainen arpi jää vatsaan, kun siitä poistetaan muutaman viikon kuluttua muotoaan muuttanut luomi.. lääkäri arvioi luomen olevan hyvänlaatuinen, koska se on yleisväriltään niin vaalea, mutta minä pyysin kuitenkin poistoa koska luomi on kasvanut reippaasti lyhyessä ajassa ja on nykyään kaksivärinen. toivottavasti osaa työterveyslekuri poistaa sen sitten juuriaan myöten, ettei ala tilalle kasvamäan uusia luomia.. hän kyllä totesi, että "poistaa oikein mielellään" tuon luomen, eli tuskin ihan hälläväliä asenteella on sitä leikkaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ihon paraneminen on tosi yksilöllistä. multa poistettiin 2 vuotta sitten kaksi luomea, ja kummatkin tikit ilmeisesti repesivät. kummassakin kohdassa on sitten sellainen vaalea läntti, eipä paljon nätimpi kuin se alkuperäinen luomi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Multa leikattiin 2 luomea viitisen vuotta sitten terveyskeskuksessa. Lääkäri ei ollut kyllä mikään plastiikkakirurgi. Mahaan jäi vaalea läntti (ei kyllä haittaa koska on niin lähellä rintaa ettei sitä pahemmin näy). Kainalon alta poistettiin toinen ja nyt siinä on muistona vaalea patti ja tikkien jäljet näkyvät edelleen! Onneksi se on tosiaan kainalon alla ettei nyt sinänsä haittaa. Gynekologit kun ovat rintoja tutkineet niin ovat kyllä pattia ihmetelleet.

Nyt olen taas muutamaa luomea tutkinut, että pitäis mennä poistattamaan. Aion kyllä suunnistaa yksityiselle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla poistettiin viime torstaina luomi tosta hartiasta. Mun piti jo viime kesänä mennä se poistattaa, mutta viimiseen asti vitkutan tollasia, kun inhoon yli kaiken lääkärissä käyntiä. Omani poistettiin terveysasemalla, eikä siinä kauaa nokka tuhissut.

Jälki näyttää vielä ihan siistiltä, mutta katsotaan sitten ensi viikolla kun tikit otetaan pois... Ei mua kyllä haittaa jos siihen pieni arpi jää, mutta en kyllä mitää kirkkovenettä toivo, niinkuin jollain ketjuunvastanneella oli jääny...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään