Jump to content
Naimisiin.info

Finniongelma; millä kasvot kuntoon kesäksi?


Recommended Posts

Eli minulla tuntuu olevan ikuinen murrosikä. Finnejä tulee naamaan vähän väliä, varsinkin otsaan ja leukaan. Häitämme vietetään heinäkuun lopulla ja miten ihmeessä saan kasvoni siihen mennessä "finnittömäksi"? Ei ole kivaa jos joka hääkuvassa punainen näppy loistaa. Antakaahan sisaret vinkkejä, kiitos etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos ongelma on paha niin mene ihmeessä lääkäriin joka voi määrätä tehokkaat lääkkeet.

Olettaisin että olet kaikki kotikonstit jo kokeillut, hyvä ihonpuhdistus ja rasvaisten ruokien välttäminen, oletko käynyt kosmetologilla?

Link to comment
Share on other sites

Sinuna menisin ja pyytäisin lääkäriltä Roaccutan-kuurin! Ei kannata turhaan pilata omaa ainutkertaista hääpäiväänsä sillä, että kuvissa kukkii muukin kun morsiuskimppu! Olen kokeillut kaikenmoiset konstit nuorempana kun hormonit pisti nassun kauheaan kuntoon ja tuo lääke oli ainoa mikä auttoi. Meikkikään ei kaunista röpelöistä näppylänaamaa ja se näyttää sitäpaitsi kamalalta auringonvalossa... :P Morsiammena olet keski-pisteenä etkä voi välttyä valitettavasti siltä, että ihmiset tulevat katsomaan nassuasi tarkasti!

Link to comment
Share on other sites

_Kerttu: En ole koskaan käynyt kosmetologilla. Ehkä nyt olisi korkea aika mennä sinne ensimmäisen kerran! Varaan ajan lähiaikoina ja sitten nähdään mitä tälle naamalle oikein voitaisiin tehdä  ;)

Link to comment
Share on other sites

On kyllä melkein laidastaan niin, että saa olla akne pahimmillaan, ennen kuin lääkärit rupeavat esim. Roaccutan-kuuria määräämään. Syötkö e-pillereitä? Niistäkin kun monet auttavat ihoon. Mielestäni kuulostaa hyvältä aloittaa tosiaan tuolta kosmetologilta. Solarium/aurinko auttaa monesti finneihin myös. Ja tosiaan, jos on mahdollista vähän samalla tarkkailla ruokavaliota, niin paljon vettä tekee hyvää paitsi sisäisesti, myös ulkoisesti. Onnea matkaan! :)

Link to comment
Share on other sites

Roacuttan on kylla se ihan viimeinen keino enka sita suosittelisi. Silla on niin paljon sivuvaikutuksia (ei saa tulla raskaaksi, masennus jne) joten kannattaa kokeilla muut keinot ensin.

Itse olen karsinyt koko ikani huonosta ihosta, valilla on ollut ihan hyva ja valilla on pukannut niin naamaan, selkaan kuin rintaan. Parhaiten auttoi e-pilleri kuuri kuten Itu tuossa mainitsi. Sain reseptini Englannista mutta samaa merkkia myydaa Suomessa, muistaakseni Diane Nova nimella. Se auttoi ja ihosta tuli todella hyva. Kannattaa hankkia resepti nyt silla siina menee noin kolme kuukautta ennenkuin tulokset alkavat nakya.

Ennen e-pillereita kokeilin myos ihotautilaakarin antamaan antibioottikuuria. Se auttoi mutta vain suht lyhyeksi ajaksi silla finnit tulivat kuukauden parin paasta takaisin. Jos paadyt siihen, niin se kannattaa hakea noin kuukautta ennen haita.

Link to comment
Share on other sites

Roacuttan on kylla se ihan viimeinen keino enka sita suosittelisi. Silla on niin paljon sivuvaikutuksia (ei saa tulla raskaaksi, masennus jne) joten kannattaa kokeilla muut keinot ensin.
Siinä on vielä se että ei saisi tulla raskaaksi muistaakseni vuosi kuurin loppumisen jälkeenkään!

E-pillerit (Diane Nova/Yasemine) voivat olla hyvä vaihtoehto mutta jos häiden jälkeen on suunnitelmissa perheenlisäystä acne voi pillereiden lopettamisen jälkeen tulla takaisin kahta kauheampana. Suosittelisin että kääntyisit nyt ihotautilääkärin puoleen joka osaa sunnitella oikeanlaisen hoitosuunnitelman!

Link to comment
Share on other sites

Itu: En syö e-pillereitä, vaan minulla on ollut noin puolisen vuotta jo kuparikierukka käytössä. Se ei ole lisännyt finnejä vaan samassa ne on pysyneet. Joskus on käytössä ollut monenkin merkkisiä e-pillereitä ennen kierukkaa ja kaikkien aikana nämä finnit ovat olleet (ei lisääntynyt, ei vähentynyt).

Link to comment
Share on other sites

Minä suosittelen ihotautilääkärille menoa. Kosmetologille sitten kun iho on jo kohtuu hyvässä kunnossa!

Roaccutan kuuri on ehdottomasti paras! Mutta on sillä lääkärillä tarjota myös hieman "laimeampiakin" lääkkeitä. Roaccutan on meinaan tehokkain. Ja ne sivuvaikutukset... vaikka niitä onkin, niin ei se sitä tarkoita että ne tulisi heti kaikki itselle!

Vaikka Roaccutan kuuri on pitkä niin ei se tarkoita sitä että iho ei paranisi jo huomattavasti parissa kuukaudessa. Olen sitä mieltä, että heinäkuuhun mennessä iho on varmasti parempi! Nimittäin kokemusta on lähipiiristä, ja hyviä tuloksia ovat saaneet aikaiseksi muutamassa kuukaudessa! Roaccutan toki kuivattaa ihoa, mutta lääkäri määrää myös hyvät kosteusvoiteet kuurin ajaksi. Ja kyllä yhden kuurin jälkeen iho on huomattavasti paremmassa kunnossa, vaikka eihän se tietenkään takaa sitä etteikö finnejä enää KOSKAAN tulisi.

Ja lisäksi "Itu": ei kyllä ole niin, että aknen täytyy olla pahimmillaan kun saa Roaccutan kuurin. Kokemusta löytyy siitäkin. :)

Eli mä suosittelen ihotautilääkärille menoa. Hän varmasti osaa auttaa parhaiten. Ja kannattaa toki mainita häistä, niin osaa ehkä vielä paremmin valita hyvän kuurin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Roaccutanissa on kyllä yksi kuukausi rajana kuurin loppumisen jälkeen jolloin ei saa tulla raskaaksi, ei yksi vuosi! :o Minulla on kaksi tervettä lasta joista toinen pantiin alulle kuukausi Roaccutan kuurin jälkeen! Silloin kun raskautta harkitsin kysyin monesta paikasta riittääkö kuukauden varuaika ja joka paikasta sanottiin että kyllä riittää, sitä lääkettä on tutkittu vuosikaudet ja tuohon tietoon voi luottaa! Älkää levitelkö vääriä tietoja täällä!

Link to comment
Share on other sites

Kannattaisi aivan ensimmäiseksi mennä sinne kosmetologille ja kokeilla vaikka Hjeronymus -hoitoa. Puhdistaa erittäin hyvin eikä kuitenkaan sisällä minkäänlaista puristelua tai rutistelua. Solarium kuivattaa ihoa ja yleensä auttaa finneihin.

Huomaamattomammaksi saat kun laitat itseruskettavaa tai käyt ruiskurusketuksessa. Ja hääpäivänä Blascon pohja joka pysyy ja peittää. Sitä ei tarvitse laittaa koko kasvoille vaan vain niille alueille jotka kaipaavat enemmän peittämistä. Muualle kasvoihin voit käyttää kevyempää meikkivoidetta jos tuntuu liian paksulta. Kun vain laittaa jonkinlaisen meikin koko kasvoille. Meikitön iho imee valon kun meikki taas heijastaa. Valokuvissa näyttää iho epätasaiselta jos ei ole laittanut meikkiä kaikkialle. Tämä selittää myös ilmiön jossa meikki näyttää kauniilta reaaliajassa mutta valokuvassa kasvot ovatkin kaulaan verrattuna aivan valkoiset. Puuteria ainakin kevyesti kaulalle ja dekolteelle rakkaat morsiamet!

Blascolla on myös vihreäpohjainen punaisuuden neutralisoija mutta sitä käytetään aina meikkivoiteen alla ja siitä tulee helposti liian paksun näköinen.

Roaccutanista olen lukenut että voi pahentaa tilannetta jos on jo valmiiksi masennusta. Aika tiukkaa kamaa käsittääkseni.

Niin ja olen meikkaaja-maskeeraaja ammatiltani, en ihan hatusta vetele neuvoja. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Tatjana80!

Tuli tässä vastauksia lukiessani mieleen, että onko sinun ihossasi kysymys todella acne-ihosta, vai ehkä vain herkästi reagoivasta ja kukkivasta rasvoittuvasta ihosta? Onko iho paikoitellen huono, vai onko just otsa se hankala paikka? Olen samaa vuosikertaa kuin sinä ;) eli ymmärrän hyvin turhautumisen, niitä finnejä ei pitäis enää tässä vaiheessa tulla, kun teinivuodet jo niiiin hyvin takana! Kosmetologi varmaankin pystyy sinua hyvin auttamaan, mutta myös kotikonstein voi löytyä apua ongelmaan.

Eli minkälaisia tuotteita käytät ihon hoitoon ja puhdistukseen? Voisin kuvitella, että sun ongelmassa vois olla kysymys myös ihon reagoinnista johonkin.. Monesti sitä saattaa hieman väärän tyyppisillä voiteilla ja puhdistuksilla saada aikaan iholle stressitilan, joka voi just ilmetä tollaisena kukkimisena ja finneinä. Onko sun finnit kunnon märkäpäitä ja sellaisia puristettavissa olevia, vai niitä inhoja paukamia, mitä ei millään saa ulos jotka saa senttimetrin kokoisen alueen näppylän ympärilläkin ihan helkkarin araksi?

Omasta kokemuksesta voin kertoa seuraavaa; ostin pari kuukautta sitten pitkästä aikaa meikkipuuterin, sillä halusin näin talvisaikaan rehottavat couperosaläntit poskilta kunnolla piiloon ja suojaan. Puuteri ihan laadukasta merkkiä, mutta ihoni rupes muutaman päivän käytön jälkeen kummasti reagoimaan. Ajattelin sen ensin johtuvan ehkä jostain muusta, kuten suklaasta ;) mutta sellasia kummia näppyjä ja mustapäitä syntyi yhtäkkiä kun sieniä sateella, eikä mulla oo ollut varsinaisia finnejä kohta seitsemään kahdeksaan vuoteen, suklaan syönnistä huolimatta ;D, ja iho ollut useimmiten hyvässä kunnossa.

Joka tapauksessa... Mistä näpyt johtuivat? Olen käyttänyt puhdistukseen myös toisen sarjan laadukkaita puhdistusaineita, joista aina jäänyt tunne että iho ei kunnolla puhdistu,.. mutta silti sarjaa uskollisena käyttänyt, luottaen laatuun ja ajatukseen, että pakkohan tän on toimia. Menin nyt kuitenkin puhdistusaineiden juuri loppuessa käymään näppyineni meikkiosastolla kysymässä apua ongelmaani ja sain kuulla paljon hyviä vinkkejä ja samalla sain testereitä erilaisista puhdistusaineista ja voiteista. Myyjänä ollut kosmetologi pohti ongelmaani ja kertoi, että iho saattaa tottua vanhaan ja hyvään puhdistusaineeseen, jolloin se ei enää takaa samoja tuloksia kuin aiemmin. Myös esim. erilaiset aineet saattavat iholla saada aikaan reaktioita, jotka ilmenevät näppyinä. Kuulin mm, että kynsilakka saattaa iholla aiheuttaa näppyyntymistä, hammastahna toinen aine, hiuslakat jotka sormista kulkeentuvat kasvoille... esimerkkejä oli liuta. Hän kertoi mm. että couperosa ihoisen ei kannattaisi käyttää ihovoiteita, jotka sisältävät c-vitamiinia yms heleyttäviä aineita, sillä ne vain lisäävät punoitusta, sen sijaan ihoa rauhoittavat voiteet saattavat niitä länttejä jopa vaalentaa... myönnän olleeni epäuskoinen tuon asian suhteen :), sillä ajatuksella, että myyjä kaupassa vain haluaa myydä kalliita tuotteitaan... mutta totuus paljastui pian kun kokeilin hänen testeriään rauhoittavasta voiteesta... ja pitemmän aikaisen käytön jälkeen iho todella ollut kuulaampi ja vaaleampi. Näpyt suun ympärillä saattavat kertoa hormonaalisista muutoksista kehossa, t-alueella olevat varmaan lähinnä ihossa tapahtuvista reaktioista talinerityksen suhteen.

Oman ihoni pelastajaksi näppyongelman kanssa koitui jokatapauksessa Kanebon kaksivaiheinen puhdistuslinja, jonka avulla finnit ja näpyt katosivat muutamassa päivässä! Eli suosittelen todella kokeilemaan. Suosittelen lämpimästi! Kosmetologi epäili, että puuteri jota olin alkanut käyttämään ei kunnolla puhdistunut kasvoiltani, tukkien näin ollen ihohuokoset ja sai aikaiseksi näpyt. Vaikuttaisi siltä että hän oli oikeassa! :D

Eli suosittelen käyntiä kosmetiikkaosastolla neuvottelemassa ammattitaitoisen myyjän kanssa ongelmista ihon kanssa, apua voi siis löytyä sieltäkin. Ellei voiteitten muuttamisesta mitään hyötyä ongelmaan ole, sitten ehkä kävisin minäkin kosmetologilla ja miksei sitten ihotautilääkärilläkin. Oli miten oli, onnea ihonhoitoon ja toivotaan että apu pian löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Hei Tatjana80!

Suosittelen sinulle ihotautilääkärin luokse menemistä.

Kosmetologilla käyntikään ei ole huono ajatus, mutta ensin menisin lääkärille.

Lääkäri määrittelee onko kyse tavallisesta aknesta, herkästä ihosta vai mistä, ja määrä hoidon ihollesi sen mukaan.

Kosmetologilta saat suosituksia tuotteista sekä hoidoista, mutta joskus lääkekuuri/reseptivoide saattavat olla tarpeen ja ne voit saada vain lääkärin kautta.

Itse olen käynyt läpi kaksi ihotautilääkäriä ja yhden kosmetologin, ennen kuin sain minua "auttavaa" apua.

Ensimmäinen lääkäri totesi kyseessä olevan tavallisen aikuisiän aknen ja määräsi minulle pitkän lääkekuurin ja voidetta.

Näistä ei kuitenkaan ollut apua. Seuraavaksi menin käymään kosmetologin luona Dermalogica Ultra -puhdistuksessa, mutta senkin jälkeen ihoni tuntui vain menevän huonommaksi. Varasin ajan toiselle ihotautilääkärille ja hän teki heti oman määrittelynsä, mistä ihoni ongelmat johtuivat. Kyseistä iho-ongelmaa ei hoideta tavallisen aknen lääkkeillä eikä salisyylihappoa ja kortisonia  tulisi käyttää ihoni hoidossa ollenkaan. Sain tältä lääkäriltä reseptin lääkekuuriin sekä voiteeseen, joiden myötä ihoni on voinut huomattavasti paremmin. Sain myös muita hyödyllisiä ohjeita siitä, mitä välttää ja mitä käyttää. Taisi vasta tämä lääkäri numero 2 osua oikeaan ihoni suhteeni!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En suosittele Roaccutania ensimmäisenä vaihtoehtona. Parempi vaihtoehto olisi paikallisesti käytettävät Basiron AC Wash yhdistettynä Differin-geeliin (reseptilääke). Koska häät ovat niin lähellä antibioottikuuri voisi olla paikallaan. Varaa aikaa ihotautilääkärille, hän osaa parhaiten neuvoa. Kosmetologillekin voi mennä lisähoitona, mutta lääkkeillä on paras vaikutus.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on myös ollut ongelmia ihon kanssa. Olen käynyt ihotautilääkärillä, mutta itselleni hänen määräämät tuotteet olivat liian voimakkaita. Itse olen käyttänyt yli vuoden dermalogican -sarjan tuotteita, ja ne sopivat minun iholleni. Suosittelen käyntiä kosmetologilla ja mahdollisimman vähäistä stressiä ihon hoidon kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen menossa naimisiin ensi syksynä ja akneihon kanssa taistellut ikäni. Tietty häittenkin takia olis kiva, että iho olis kunnossa mutta tavoittena, että iho ok myös muun elämän. Ehkä miun iholla ei siihen koskana päästä mutta aina pitää yrittää.

Aiemmin olen syönyt DianeNova pillereitä ihan hyvällä vasteella. Ei vienyt finnejä kokonaan pois mutta iho oli hallittavissa. Nyt imettämisen jälkeen (iho oli raskauden ja imettämisen ajan aivan järkyttävä..) aloitin jälleen DianeNovat eikä vaikutus ollut enää ihan sama. Iho oli vähän parempmi mutta myös mamma kiukkuisempi=) Ennen ko. pillerit eivät ole tehneet moista eli en tiedä missä nyt mätti. Joten lopetin pillerit.

Kampaajani suosituksesta päätin kokeilla jo aiemmin ketjussa mainittua Hjeronymus-hoitoa. Kaksi hoitokertaa läpikäytynä ja ainakin yksi vielä jäljellä tätä "aloitussatsia". Vaikutuksia en osaa vielä kovin paljoa sanoa. Hoito on raju, ainakin allekirjoittaneen finninmuodostuksella (talimäärällä). Hoito puskee kaikki finnit (jotka normaalisti tulisi muutama kerrallaan) läpi kertalaakista ja naama on aika kaunis=) Rupinen voisi olla oikea sana kuvaamaan. Noin viikon jälkeen iho alkaa olla kohtuullinen (pystyy käyttämään esim. meikkivoidetta) ja sitten kohta onkin esissä seuraava hoitokerta. Eli varsinaisia tuloksia en oo vielä ehtiny kunnolla nähdä. Ainakin miun iholla hoito piti alottaa tälläsella tiheellä tahdilla, että päästäs vähän niskan päälle.

Sen verran voin sanoa, että punoitus on vähentyny ja tietty finnejä on juuri nyt vähemmän, kun ne kaikki oli kerralla naamassa viikko sitten! Mielenkiintoisinta on sitten nähdä auttaako hoito pitämään finnejä pois pidemmällä ajalla vai tuleeko kaikki samanlaisena takaisin, kun uutta talia vain ehtii muodostua. Joka tapauksessa hoitoja pitäisi tehdä säännöllisesti mutta alun jälkeen ei näin tiheään. Perinteisenä suomalaisena uskon, että mikä ei tunnu pahalla, se ei auta eli siinä mielessä tämän kyllä pitäsi autta erittäin hyvin=) En voi suositella hoitoa jos kaipaa hemmottelua mutta varmaan noin kuukauden päästä voin ainakin omalta osaltani sanoa onko siitä ollut hyötyä oikeesti. Toiveikkaana olen, koska en ole suuri antibioottien yms. ystävä (ihan vain oma päähänpinntymä) mutta jos tämä ei auta, niin sitten siirrytään niihin.

Kotikonstina miula on jostain kuulemani "viisaus"; iholle vettä vain sisäisesti. Eli juotu vesi tekee hyvää iholle (kropan nestetasapaino vaikuttaa ihon kosteuteen) mutta ulkoisesti vain kuivattaa. Miula on pintakuiva iho eli epäpuhtaudet ei pääse normaalisti läpi vaan tulee finneinä ja mustapäinä pintaan, joten kosteus olis kaikki kaikessa. Joten naamani ei saa nauttia veden iloista vaan puhdistus tapahtuu puhdistusmaidolla ja kasvovedellä ilman kraanavettä. Ja paljon geelimäistä naamarasvaa kosteuttamaan (rasvaa-rasvaa naama ei siedä yhtään). Auttaa ainakin jonkun verran.

Link to comment
Share on other sites

Söin tuota Roaccutania reilu vuosi sitten ja silloin varoaika oli vähintään 3kk.

Lisäksi tuo muuten kyllä hyvin toimiva lääke laukaisi minulle koko loppuelämän kestävän vakavan sairauden. Olkaa varovaisia tuon lääkkeen kanssa, se ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu!!!

Ja lapsia ei todellakaan kannata alkaa yrittämään tyylillä "toivottavasti tulee terve". Ikinä et itsellesi sitä pysty anteeksi antamaan jos jotakin kuitenkin tulisi. Sitä en tietenkään kenellekään toivo.

Roaccutan on todella hyvin toimiva lääke, jos se käyttäjälleen sopii. Kukaan ei voinut tietää ettei se mulle sopinut ja nyt syön loppuelämäni solunsalpaajia ja kortisonia. Varoitan, koska en kenellekään halua tätä kohtaloa! Nyt nuo saamarin lääkkeet on laukaisseet mulle taas aknen.

Koita Exuviance-hoitolasarjaa tai Vichyn Normaderm-sarjaa.

Sori tällainen paasaus, mutta ymmärtänette.

Link to comment
Share on other sites

Itse Roaccutanin syöneenä tiedän, että se ei todellakaan ole läpihuutojuttu, itseni kohdalla ei vain ollut lääkärin yhteistyössä päätettynä mitään muuta vaihtoehtoa.

Minun piti lopettaa kuuri puolitoista kuukautta ennen varsinaista kuurin loppua, alkoi maksa-arvot nousemaan niin rajusti ja alkoi käymään jo psyyken päälle. Välillä itkin hysteerisenä kun joku sanoi hyvää päivää ja taas välillä olin maailman onnellisin ihminen. Muutama kuukausi kuurin jälkeen kaikki paranivat täysin. Ihoni on huomattavasti parempi, mutta se oli TODELLA rankka kuuri. Siksi ihotautilääkärit eivät anna sitä helpolla.

Varoaika on n. 1-3kk, vähän riippuu lääkärin ohjeesta. Roaccutan eli isotretioniini on A-vitamiinin johdannainen, ja A-vitamiini on rasvaliukoinen joka varastoituu ihon rasvakudokseen ja erityisesti maksaan! Vaikka lääkkeen syömisen on lopettanut, niin varoaika on ihan sen takia että ihon rasvasolut ja erityisesti maksa ovat puhdistuneet. Vaikka on esim. pari viikkoa mennyt kuurista ja teoriassa ajatellaan että ei voi enää mitään olla, mutta ainetta on edelleen varastoituneena kyseisiin alueisiin, siksi siis on katsottu turvallinen aika jolloin isotretioniini suht varmasti on poistunut elimistöstä eikä aiheuta enää ongelmia...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Roaccutan on aknen hoidossa yleensä se viimeinen konsti, joka otetaan käyttöön kun mikään muu ei enää auta. Itse söin monta vuotta antibiootteja, käytin erilaisia lääkevoiteita ja -liuoksia, kävin valohoidossa, ja kosmetologilla ihonpuhdistuksessa, mutta mikään ei auttanut. Vasta kun olin käynyt samalla ihotautien erikoislääkärillä monta vuotta, hän mainitsi mahdollisuudesta Roaccutan kuuriin. Hän kertoi asiallisesti lääkkeen käyttöön liittyvistä sivuvaikutuksista ja riskeistä. Kuurin aikana kävin säännöllisin väliajoin verikokeessa tarkistuttamassa lähinnä maksa-arvot. Ensimmäisen kuurin aikana ihoni parani ja pysyi noin puoli vuotta todella hyvänä. Tämän jälkeen akne uusi pahempana kuin koskaan aiemmin ja söin uuden, hieman pidemmän lääkekuurin. Tämän jälkeen alkoi ihon paraneminen, ja nyt noin kolme vuotta kuurin jälkeen kukaan ei uskoisi, että mulla on ollut paha akne!

Roaccutan on kieltämättä rankka lääke, mutta toisaalta hyvin tehokas. Ainakin aiemmin vain ihotautien erikoislääkäri sai määrätä lääkkeen, eli tarkoitus on, että sitä käytetään vain niissä tapauksissa, joissa se on todella tarpeellinen. Toki jokainen itse päättää, haluaako hän ottaa lääkkeeseen sisältyvän riskin. Toisaalta on hyvä muistaa, että kaikkiin lääkkeisiin sisältyy riskejä. Huono ihoni vaikutti niin haitallisesti itsetuntooni, että olin valmis ottamaan lääkkeeseen liittyvät riskit. Minulla ei onneksi esiintynyt muita haittavaikutuksia kuin ne yleisimmät, eli ihon ja silmien kuivuminen. Niistä selvisin hyvin apteekin perusvoiteilla ja silmätipoilla, ja heti lääkekuurin loputtua nämä vaivat hävisivät.

Mikäli aikuisiällä esiintyy runsaasti finnejä, niin minunkin mielestä kannattaa kääntyä ensimmäiseksi ihotautilääkärin puoleen, joka osaa määrätä sinulle sopivat lääkkeet, jos niitä tarvitset. Toiseksi kannattaa sitten hakeutua kosmetologille, joka osaa valita sinulle sopivat ihonhoitotuotteet ja hoidot. Hyviä akneiholle tarkoitettuja tuotteita on esim. Bionilla. Myös ravintoon kannattaa kiinnittää huomiota, varsinkin siihen, että saat tarpeeksi vitamiineja, hivenaineita ja hyviä rasvahappoja.

Tsemppiä ja toivottavasti saat ihosi kuntoon! :)

Link to comment
Share on other sites

Tässä oma kokemukseni: Olen kärsinyt tasaisen huonosta ihosta teini-iästä lähtien. Naamasta löytyy vaihtelevasti vaikka mitä erilaista talimuodostelmaa, ah viehättävää. :)

Ihotatautilääkärin puoleen olen kääntynyt kahdessa eri vaiheessa. Teini-iässä, kun poskiin ilmestyi ihan oikeaa aknea, sain voidemaisista lääkkeistä apua ja varsinainen akne lähti lopullisesti pois. Sen jälkeen kuitenkin nämä erilaiset mustapäät, nypyt ja satunnaiset finnit ovat olleet jatkuvaa seuraa. Joitain vuosia sitten, kun iho oli tavallistakin pahemmassa kunnossa, kävin taas ihotautilääkärillä ja sain uudestaan voidemaisia lääkkeitä. Lopputulos oli aivan katastrofi. Ihoni meni aivan sekaisin lääkkeistä, kuivui ja hilseili ja kukki ja kiristi ja rasvoittui ja mitä vain. Voi sitä epätoivon määrää! Jatkoin silti todella pitkään sinnikkäästi lääkkeiden käyttöä, niin kuin ohjeessa luki, mutta lopulta tulin järkiini ja tajusin lopettaa. Koskaan enää en ala käyttämään varsinaisia lääkkeitä, ellei iholla ole todellakin "aitoa" aknea! Suosittelen kaikille tervettä varovaisuutta "kovien" lääkkeiden suhteen - ja ihotautilääkäreissäkin on todella eroja!

Nyt ihoni on parempi kuin koskaan. Olen täällä toisessakin keskustelussa mainostanut näitä tuotteita, mutta ovat kyllä sen väärtit: Dermalogican "Daily Microfoliant" -mikrokuorinta-aine (maksaa yli 70 euroa :o mutta kestää todella kauan - kosmetologit myyvät) sekä Dr. Hauschka-sarjan voiteet ja tehotipat. Näistä en enää luovu!

Kannattaa muuten olla tarkka myös sen suhteen, mille kosmetologille menee. Osa on aivan loistavia ja tuntee ihon toiminnan, rakenteen ja tarpeen kuin lääkärit konsanaan ja osaa hoitaa ihoa juuri sen ihon tarpeista lähtien - osa taas on sellaista perinteistä "naama-kuin-naama-niin-höyrytän-ja-puristelen"-porukkaa. Rahojaan ei kannata hassata ihan kehen vain.

Ja lisäksi vielä vinkki: ainakin minulle yksi pahan alku ja juuri ovat puuteri-meikkivoide -yhdistelmät. Ne tukkivat armotta ihoni, vaikka mitenkä hyvin puhdistaisi! Lisäksi monet sellaiset tuotteet, joissa on käytetty kovasti erilaisia mineraaleja, saavat ihoni täysin tukkoon. Vaikka olen muuten superallerginen, minulle on sopinut yllättäen loistavasti kaikki ns. luonnonkosmetiikka (Dr. Hauschka, Weleda yms.) Ja vielä vinkki: puhdistuksen yhteydessä kova sana on puhdistussieni, jolla puhdistusaineelle saa hellävaraisesti ekstratehoa!

Tulipas tässä tekstiä - selvästi läheinen aihe! :D

Link to comment
Share on other sites

Minä en ole roaccutania koskaan syönyt, mutta oman alani osalta olen pistänyt merkille nuo vahvat korrelaatiot lisääntyneen itsemurhariskin kanssa. Mutta korrelaatio ei tietenkään anna oikeutta vetää mitään kausaalisia johtopäätöksiä sinänsä. Eivätkä suuriin ihmisryhmiin liittyvät tutkimustulokset tarkoita, että juuri kyseinen yksilö niistä tulisi kärsimään.

Mutta nuo teratogeeniset vaikutukset on sen verran hurjia, että extra tehokas ehkäisy on parempi olla käytössä koko ajan.

Monen kirjoittajan kanssa olen kuitenkin samaa mieltä siitä, ettei tämän tulisi missään nimessä olla se eka juttu mitä kokeillaan, vaan ihan siellä loppupäässä kun mikään muu ei ole tepsinyt.

Häiden yhteydessä roaccutanin käyttöön liittyen muuten sellainen huomio, että ihokarvojen vahalla poistaminen on nou-nou 6kk kuurin jälkeen kasvaneen arpeutumisriskin ja epidermiksen repeämisvaaran vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa todellakin mennä suoraan ihotautilääkärille, kosmetologeja on niin moneen junaan. Esim. jos naama on tulehtunut, älä ikinä suostu kasvohierontaan. Se levittää tulehdusta ja räjäyttää koko naaman.

Ihotautilääkäreillä on hyviä liuoksia ja emulsioita iholle, jos ei viitsi/uskalla/voi käyttää lääkekuureja.

Terveyskeskuksen omalääkäritkin voivat kirjoittaa reseptin tavallisimmille valmisteille. Ihotautilääkärille saa uppoamaan sievoisen summan...

Riippuu ihan ihotyypistä mikä puhdistus sopii. Itse tällaisena ihanan moniongelmaisena herkkä/akne-ihoisena en voi käyttää ollenkaan kuorivia puhdistusaineita. Kasvosieni on kyllä hyvä keksintö.

Minulla on ehdoton ihonhoidon juttu laadukas kosteuttava naamio kerran viikossa.

Kehun edelleen Exuviance-hoitolasarjaa (kallis) ja apteekin Vichyä (halpa).

Valitettavasti kokeilemalla vasta löytyy itselle sopiva sarja. Ja mun ainakin täytyy välillä vaihtaa merkkiä, iho kai tottuu vanhaan?

Toivotaan kuitenkin, etteivät mahdolliset nyppyset pilaa juhlapäiviämme, voihan niitä onneksi peittää jos jonkinlaisilla konsteilla.

Näillä näkymin mut meikkaa häihin maskeeraaja. Vinkkinä vaan, jos mikään ei tunnu auttavan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Söin joskus teininä Roa kuurin, vaikka ei minulla nyt mikään vaikea akne ollut. Ei sitä oikeastaan akneksi voinut kutsuakaan, finni siellä täällä. Menin kuitenkin ihotautilääkärille, joka sitten määräsi Roa kuurin.

Käyttötarkoituksesta mainitaan seuraavaa:

"Valmistetta käytetään vaikean aknen eli finnitaudin hoitoon, kun muut tavanomaiset hoidot eivät ole tehonneet. Lääkettä voi saada vain aknen vaikeiden muotojen hoitoon perehtyneen lääkärin määräämänä. Isotretinoiinia ei ole tarkoitettu murrosiän esivaiheessa esiintyvän aknen hoitoon"

Eli tämän perusteella minulle ei todellakaan olisi pitänyt määrätä Roaa. No minä en silloin tiennyt tällaisesta, joten söin lääkettä aivan huoletta.

Ehkä suurimpana haittavaikutuksena minulla oli huulien ja limakalvojen kuivuminen sekä ihon herkkyys auringolle. Vaikka huulia rasvasi jatkuvasti, ne olivat aivan kuivat ja kesällä piti laittaa voimakaskertoimista aurinkorasvaa. Nykyisten tietojeni ja kokemuksieni perusteella en ehkä söisi Roa kuuria. Finnit pysyivät joitakin vuosia poissa, mutta tulivat sitten ihan samallalailla takaisin. Joten minulla lääke ei auttanut kuin hetken. Panostaisin laadukkaisiin ihonhoitotuotteisiin ja säännölliseen ihonhoitoon. Tarkentaisin vielä, että minulla ei siis todellakaan ollut akne vaan ehkäpä normaali murrosiän "finniaika". ;D

Link to comment
Share on other sites

Kuten jo kerroin tuolla aiemmin, niin olen syönyt pari Roaccutan-kuuria todella hyvin tuloksin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että suosittelisin lääkettä kaikille aknesta kärsiville. Kuten jo aiemmin on täälläkin käynyt ilmi, tulisi ko. lääkettä käyttää vain vakavimmissa tapauksissa, ja silloinkin vasta, kun muut keinot on jo kokeiltu. Mielestäni on kyllä menty aivan metsään, kun lääkäri on määrännyt Roaccutania ensimmäisenä hoitokeinona todella lievään akneen! Mutta väittäisin silti, etteivät useimmat lääkärit määrää Roaccutania noin heppoisin perustein. Eli Roaccutania ei niin vaan pyydetä lääkäriltä.

Lääkkeellä on todella ikäviä sivuvaikutuksia, ja täytyy vain toivoa, että mahdollisimman moni välttyy niiltä. Minun tapauksessani lääkärini esitti todella asiallisesti lääkkeeseen liittyvät riskit. Hän myös painotti ehkäisyn tärkeyttä ja alkoholin välttämistä. Ymmärsin siis jo lääkekuuria aloittaessa, että kyseessä on rankka lääke. Toki lääkkeeseen liittyvät riskit pelottivat, mutta huono ihoni oli aiheuttanut minulle niin paljon murhetta, että päätin riskeistä huolimatta kokeilla. Tietenkin on helppo sanoa, ettei ikinä söisi tuollaista lääkettä, mutta siinä vaiheessa kun se on ainoa keino, niin saattaa mieli muuttua...

Link to comment
Share on other sites

Myös minä olen alle parikymppisenä syönyt Roaccutan-kuurin, olikohan 10 vuotta sitten. Omalla kohdallani oli todella hyvä lääke; söinkin tosin kuurin aika lievänä. Annostus taisi olla 1 tabl joka toisena iltana ja 2 tabl joka toisena.

Pohjalla olivat kaksi tetrasykliinikuuria ja erilaisia pinnallisia voiteita/liuoksia. Myös minun oireeni olivat todella lievät näin jälkikäteen ajateltuna, mutta häiritsivät itseäni todella.

Tuossa iässä raskauden mahdollisuutta ei ollut olemassa, mutta söin kuitenkin pillereitä runsaiden kuukautisten hoitoon. Sivuvaikutuksiä lääkkeistä en oikeastaan saanut lievän annostuksen vuoksi, tosin suupielet kuivuivat hieman. Itselleni jäi lääkkeestä erittäin hyvä kuva. Sivuvaikutukset ovat varmasti yhteydessä annostukseen, toisaalta ei varmaan mikään muukaan lääke sovi aivan jokaiselle, esim. ASA-allergikkoja on paljon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...