timantti77

E-pillerien lopetus ja iho

84 viestiä aiheessa

Mulla kierto nyt jotain 38-48 päivän välillä :huh: . Lopetin joskus elo-syyskuussa (en muista tarkkaan) ja vasta joskus vuodenvaihteen tienoilla kaiketi alkoi heittää. En muista kyllä ihan tarkkaa. Syksyinen elämäntilanne oli niin hektinen etten juuri ehtinyt kirjaa kuukautisista pitää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suvitar ja Sparkly (ainakin)

Kuukautisia voi siirtää muutenkin kuin e-pillereillä, en tosin muista kyseisen hormonivalmisteen nimeä enää. Käykää lääkärin/ gynekologin puheilla jos asia on vielä ajankohtainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos joku suunnittelee pillereiden lopetusta juri ennen häitä, niin neuvon miettimään vielä hetken. Tässä muutama asia minun pillereitteni lopettamisesta:

-Tuli jonkin näköinen valeraskaus. Rinnoista on nyt tullut maitoa jo joulusta asti. Lihoin parissa kuukaudessa n.5kg ja kasvoi "vauvamaha". Ja siis raskaana en ole. Muuten näihin auttoi gyneltä saamani hormooni hoito, mutta maitoa vaan tulee. Siihen ei kukaan osaa antaa selitystä.

-Finnejä tuli naama täyteen. Hiukan sain apua sellaisesta "sisäisen hyvinvoinnin ravinne ohjelmasta" (En oikein tiedä miten ton sanoisin) Ja nyt syön kortisonia muuhun vaivaan, niin näyttäisi auttavan myös naamaan.

-Hiukset alkoivat rasvoittua. Iltapäivällä oli hiukset ihan likaiset, vaikka olisin aamulla pessyt.

Tässä siis muutama esimerkki. Näitä "vaivoja" hoitaessani minulle on erikoislääkäri sanonut, että hormoonitasapaino voi mennä hyvinkin sekaisin. Eli ei vain normalisoidu pillereiden/renkaan käytön jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä ei nyt liity pillereiden lopettamiseen, mutta koska tässä keskustelussa on tullut esille toiveita auringon positiivisista vaikutuksista, ajattelin tuoda keskusteluun ainakin minulle yllätyksenä tulleen asian.

Luin jonkun aknelääkärin kirjoituksen/haastattelun (en enää millään muista, mistä), että itseasiassa aurinko vaikuttaa negatiivisesti finneihin ja akneen. Kyse oli jotenkin siitä, että koska talirauhasten "kypsyminen" vie useita kuukausia, jopa puoli vuotta, kesäinen auringonotto itseasiassa usein lisää finnejä talvella, kun auringonvalo on kesällä aktivoinut talinerintystä.

Ihmisille on muodostunut harhaluulo, että aurinko kesällä parantaisi finnejä, vaikka todellisuudessa kyse on siitä, että kesällä alulle lähteneet finnit puhkeavat loppusyksystä / talvella, ja niiden rauhoittuminen tapahtuu kesää kohden -> luullaan, että auringon valo auttaa akneen, vaikka itseasiassa edellisen kesän aurionko on usein syynä talvella esiintyvään akneen/finneihin. Eli jos kesällä suojaa ihonsa hyvin auringolta, pitäisi myös talvella olla vähemmän finnejä luvassa.

Jos joku muistaa, mistä kyseinen artikkeli löytyy, niin voisi lisätä tietoa asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Suvitar ja Sparkly (ainakin)

Kuukautisia voi siirtää muutenkin kuin e-pillereillä, en tosin muista kyseisen hormonivalmisteen nimeä enää. Käykää lääkärin/ gynekologin puheilla jos asia on vielä ajankohtainen.

Joskus teinivuosina oon jotain tollasta kokeillutkin. Ongelma vaan on siinä, että kierto on nyt niin epäsäännöllinen, ettei tiedä edes kuukauden tarkkuudella millon kuukautiset alkaa.

Mulla on mennyt iho nyt huonoon kuntoon, kun e-pillereiden lopettamisesta on jo useampi kuukausi. Ensin tosiaan luulin, että pääsisin helpolla. Ehkä helpointa on vaan alottaa ne pillerit uudestaan häiden ajaks.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tämän tännekin :)

Eli itselläni on pillereiden lopetuksen myötä tullut ongelmaksi näppylät kasvoihin.Huom! Olen lopettanut pillerit jo vuosia sitten ja ajattelin ensimmäisten näppyjen kohdalla että josko tämä tasaantuisi, mutta ei. Ihoni ei ole sieltä pahimmasta päästä, mutta todella häiritsevä kuitenkin. Kävin tänään ihotautien erikoislääkärillä, koska ne todella ärsyttävät minua ja haluan että ihoni on kaunis hääpäivänä sekä tietenkin myös tulevaisuudessa. Olisi myös joskus kiva olla ilman meikkiä, ettei tarvisi finnejä aina peitellä. En kuitenkaan käytä kovinkaan paljon meikkiä. 'Noh, sain lääkäriltä antibiootin kuuriluonteisena (jos finnit lähtee ja kasvojen iho paranee voi lopettaa, mutta suositteli kuitenkin etten ennen häitä lopettaisi vaan söisin nyt kolmisen kuukautta tätä kuuria.) Antibiootti on Oricyclin, jonka vaikuttava aine on tetrasykliini. Lisäksi sain iltaisin kasvoille levitettävää geeliä, Differin. Tänään siis aloitan tuon geelin käytön ja huomenissa sitten tuon antibiootin. Toivon, että näistä on apua! Vinkkinä siis teille ketkä kärsitte finni ongelmista, käykää näyttäytymässä ihotauti lääkärillä, jos hän voisi auttaa.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillerit muutama viikko sitten ja ainakaan vielä ei ole mitään iho-ongelmia ilmaantunut. Tiedän, että otin "riskin", mutta yritetään naama saada hääpäiväks kuntoon muilla keinoin, jos tarve vaatii :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mä en oo huomannu mitään eroa ilman pillereitä ja pillereitten aikaiseen ihoon, vaikka pidin taukoa pillereistä jotain neljä vuotta. Mutta iho on muutenkin hyväkuntoinen, eli varmaan vaikuttaa paljon millainen se on ilman pillereitä. Joku on saattanut tän jo sanoakin, en vain jaksanut ihan koko ketjua lukea ;)

Tämä piti paikkaansa ennen... lopetin pillerit toukokuussa, häissä kesäkussa iho oli hyvässä kunnossa. Nyt 2,5 kk lopettamisen jälkeen naama ja selkä on rasvainen ja muutamia, sellaisia sitkeitä, finnejä on. Nyt puhdistan kasvovedellä ihon kolme kertaa päivässä, niin vähän helpottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos on vähänkään taipumusta akneen (siis tautiin, ei muutamaan näppylään satunnaisesti), lopettaminen ennen tärkeää tapahtumaa syystä tai toisesta on huono ajatus. Tautina akne on järkyttävän sitkeä ja kestää monilla kehon hormonitoiminnan viime metreille. Itse odotan kauhulla sitä elämänvaihetta, jossa lapsen hankkimisen yrittäminen tulee eteen. Olin kerran tovin ilman pillereitä ja siihen tilaan en aio palata, ellei syy ole TODELLA hyvä. Roaccutan auttoi aina pariksi vuodeksi kerrallaan, mutta akne palasi kerta kerralta entistä pahempana. Diane Nova oli ainoa, joka auttoi ja auttaa edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen käyttänyt roacuttania kahteen otteeseen ja vaikutukset ovat kestäneet aina noin pari vuotta. Olen päättänyt. että seuraavan kerran, kun akne puhkeaa, käyn ensin kokeilemassa laser-hoitoa, jolla on ilmeisesti saatu loistavia tuloksia. Hoidon nimeä en nyt muista. Roacuttanilla on kuitenkin tosi voimakkaat sivuvaikutukset, joten ei huvittais sitä alkaa noin vain syömään. Itsekkin pelkään sitä aikaa, kun lapsen yrittäminen alkaa tulla ajankohtaiseksi. Roacuttan sulkee pois täysin raskauden enkä olisi ikuisuutta valmis odottamaan. Pillereitä en pysty käyttämään, eivätkä ne ole koskaan auttaneet akneen minulla. Roacuttanistä vielä sen verran, että itselläni tulokset eivät näy välittömästi, joten siitä ei tosiaan saa nopeaa apua. Toivon nyt vain sydämeni pohjasta, että alkaisi jo akne olemaan takana päin. Niin monta kertaa olen saanut pettyä, etten enää jaksa olla kovin toiveikas. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Laitanpa tämän tännekin :)

Eli itselläni on pillereiden lopetuksen myötä tullut ongelmaksi näppylät kasvoihin.Huom! Olen lopettanut pillerit jo vuosia sitten ja ajattelin ensimmäisten näppyjen kohdalla että josko tämä tasaantuisi, mutta ei. Ihoni ei ole sieltä pahimmasta päästä, mutta todella häiritsevä kuitenkin. Kävin tänään ihotautien erikoislääkärillä, koska ne todella ärsyttävät minua ja haluan että ihoni on kaunis hääpäivänä sekä tietenkin myös tulevaisuudessa. Olisi myös joskus kiva olla ilman meikkiä, ettei tarvisi finnejä aina peitellä. En kuitenkaan käytä kovinkaan paljon meikkiä. 'Noh, sain lääkäriltä antibiootin kuuriluonteisena (jos finnit lähtee ja kasvojen iho paranee voi lopettaa, mutta suositteli kuitenkin etten ennen häitä lopettaisi vaan söisin nyt kolmisen kuukautta tätä kuuria.) Antibiootti on Oricyclin, jonka vaikuttava aine on tetrasykliini. Lisäksi sain iltaisin kasvoille levitettävää geeliä, Differin. Tänään siis aloitan tuon geelin käytön ja huomenissa sitten tuon antibiootin. Toivon, että näistä on apua! Vinkkinä siis teille ketkä kärsitte finni ongelmista, käykää näyttäytymässä ihotauti lääkärillä, jos hän voisi auttaa.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille!

Mutta tämä ei ole apuna heille, jotka yrittävät tulla raskaaksi. Kuurin aikana on ehdottomasti huolehdittava ehkäisystä, koska lääke aiheuttaa sikiössä vakavia kehityshäiriöitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin myös tuon Oricyclin lääkekuurin ja lisäksi laitan voidetta epiduo. Haluaisin vain tietää joko edellisellä kirjoittelijalla on tuloksia nähtävänä? Olen itse syöny kaksi viikkoa ja mielestäni iho on jo parempaan päin. Onneksi menin ihotautilääkärille ajoissa vaikka akne ei ollut myöskään ihan järkyttävä mutta itseä häiritsevä. Niin ja pillereitä söin 12 vuotta ja lopetin kesäkuussa ja iho huononi n. 2kk lopettamisen jälkeen eli aika pian!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla puhkesi akne ensimmäistä kertaa elämässäni reilut kaksi vuotta sitten (samalla löytyi kysta munasarjoista, endometrioosikysta). Sitä ennen minulla ei ole ollut kuin muutama pikku näppylä kuukautisten aikaan. No, pari vuotta sitten puhkesi raju akne isoine patteineen, en edes pystynyt nukkumaan ilman kipulääkkeitä, koska ne niin painoivat kasvohermoja. Ja todellakin, akne oli paha, ainoastaan nenä oli puhdas..

Söin Roaccutane-kuurin, joka kesti 5kk. Ensimmäiset 3 kk akne vain paheni pahenemistaan ja tuon jälkeen se lähti pikku hiljaa helpottamaan. Roaccutane on paljon vahvempi lääke kuin tetrasykliini, ja Roa hyvin monille aiheuttaakin melkoisen aknen pahenemisvaiheen kuurin alussa (kestää ehkä 1 viikosta 3-4 kuukauteen). Tetrasykliiniä käytettäneen lievempään akneen, eikä välttämättä aiheuta niin rankkaa pahenemista. (?)

Minulla iho on pysynyt kohtuu hyvänä nämä 1,5 vuotta kuurin jälkeen ja toivon tilanteen jatkuvan ainakin häihin asti, jotka on ensi kesäkuussa. Syön tällä hetkellä Yasmine-pillereitä 3 pakettia putkeen (endometrioosin takia) ja pelkään minäkin, että iho pahenee kovasti, kun pillerit lopetan. Aion syödä häihimme asti pillereitä, jonka jälkeen haaveena olisi se lapsi..

Mutta olen minäkin miettinyt, kun sopivasti loppuisi yksi 3 kk:n putki kaksi viikkoa ennen häitä, että pitäisikö silloin jättää pillerit pois.. Voiko 2:ssa viikossa iho mennä kovin pahaksi... Voisipa sen tietää..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan uskomattoman paljon vaikutti ihoon pillereiden lopettaminen! En todellakaan olis uskonu. Mulla muutokset alko näkymään jo noin viikko lopettamisen jälkeen ja tässäpä sitä sitten ollaan. Iho rasvottuu (ihan järkyttävää) ja pukkaa koko ajan finnejä naamaan. En oo vielä kuitenkaan epätoivoon vaipunu vaan yritän vaihtaa pikkuhiljaa kaikki ihotuotteet mitä käytän niin jospa se tästä tasaantuis ku löytyis sopivat tuotteet.. Hope so! Hiukset rasvottuu kans niin, että joka päivä saa kyllä hiukset pestä tai muuten ei voi olla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää aikoo lopettaa pillerit häiden jälkeen. Tai sitten häämatkan jälkeen, en tiedä vielä.

Se mikä jänskättää on herpes (no, siihen pakko laittaa estolääkitys päälle ennen häitä, tai se varmasti möllöttää huulessa silloin) ja sitten multa on pariin otteeseen hoidettu antibiootilla joku hormonaalisperäinen aknensukulaistauti jossa tulee pieniä inhoja punaisia näppyjä nenän ympärille ja joskus suunkin (perioraalidermatiitti), se kun ei iskisi niin ois aika hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heip! Minä lopetin pillerit vasta häiden jälkeen ja onneksi niin tein. Minulla tuo pillereiden lopetus aiheutti melkoisen hormonimyrskyn, jonka seurauksena (tai lähinnä keltarauhashormonin vaikutuksesta) vatsani alkoi pömpöttämään! Etenkin loppukierrosta ja illalla turvotus on järkyttävää. :huh:

Muita oireita tuo pillereiden jättäminen esim. ihoon ei ole aiheuttanut. Mieliala on kyllä huomattavasti parempi! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle kävin niin, että kun lopetin e-pillerit niin iho rupesi kukkimaan jonkinverran leuan alueelta eli ns. hormonialueelta ja pahimmassa vaiheessa myös kokokasvoilla talineritys vilkastui paljon. Iho voi nyt n3kk pillereiden syönnin lopetuksen jälkeen paljon paremmin ja säännöllinen ihon hoitaminen auttaa saamaan ihon takaisin tasapainoon. Puhdistus aamuin illoin, säännöllinen kuorinta 1 kerran viikossa tehokkaalla kuorinnalla ja 1 viikossa talia-imevä naamio niin ihoni pysyy "aisoissa" vaikka kuukatisten aikaan pari näppyä ilmestyykin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nämä iho-ongelmathan ovat hormonaalisperäisiä, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan luonnonkosmetiikkaa oireiden helpottamiseen. Itselläni mustapäät ja finnit on lähes kokonaan hävinneet, kun olen hoitanut päivittäisen ihonpuhdistuksen matalan ph:n sisältävällä puhdistustuotteella (esim. edullisena markettituotteena toimii Erisan). Ihon kosteuttamiseen käytän esim. Weledan, Laveran tai Korresin tuotteita. Synteettisen meikkivoiteen olen myös vaihtanut mineraalimeikkituotteeseen (Bare Mineralsilta löytyy hyvä meikkipohja).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse lopetin pillerit jo viime syksynä 09, mutta häät on siis vasta -11. Naamaan ja selkään tulee tosiaan herkemmin finnejä, mutta en viitti enää uudestaan aloittaa pillereitä. Mulla on onneksi hyvä finnirasva joka yleensä pelastaa tilanteen. Mutta siis jos nyt päättäisin en jättäis pillereitä ennen häitä pois. Olisi varmempi olo oman ihon kanssa. Tosin luotan siihen että näin pitkällä ajalla ihon tilanteen pitäisi jo tasaantua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komppaan ylläolevaa ;) Nimittäin siinä saattaa häästressatessa mennä helpommin raskaus keskenkin. :/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Komppaan ylläolevaa ;) Nimittäin siinä saattaa häästressatessa mennä helpommin raskaus keskenkin. :/

Mulle ainakin syntyis kolme silmäinen lapsi :girl_haha:

Suvussa on vähän sellaista, kun stressi on pitempi aikaista ei pysy ruuat sisällä. En kyllä pelkää häiden puolesta :) Se on vaan mukavaa kun on häät!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinka pian pillereiden lopettamisen jälkeen teille on ilmaantunut iho-oireita?

Onko puhe päivistä vai viikoista? :/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässäpä minun "sairaskertomus", jonka perusteella ei kannata lopettaa pillereitä häiden alla.

Lopetin aikoinaan DianeNovat ja parin viikon päästä alkoi nassu ja päänahka rasvoittua hurjaa tahtia. Hiukset teki mieli pestä joka aamu ja monta kertaa päivässä pyyhkiä kasvoja puuterilapuilla. Tämä sitten johti pikkuhiljaa ihon huononemiseen ja kasvoihin ilmestyi runsaasti sellaista pikkunäppyä. Koitin hoitaa tilannetta kotikonstein, syömällä ja puhdistamalla hyvin ym, mutta se vain paheni varsinkin naaman osalta. Iho ei ole ollut koskaan, edes teininä, läheskään niin huono kuin silloin, ja pidemmän päälle tilanne kävi aika ahdistavaksi. Kokeilin myös kosmetologia useamman käynnin verran, mutta tuloksen näkyivät ainoastaan lompakossa, eivät naamassa.

Lopulta, monia kuukausia kärsittyäni varasin ihotautilääkärin, joka määräsi n.3kk antibioottikuurin. Sen aikana tuntui että huonompaan suuntaan mennään, mutta en lopettanut silti kuuria ja mikä ihanuus, jossain vaiheessa tuli käänne parempaan. Kuurin loppumisen jälkeen olin varmaan pari vuotta varpaillani siitä, mitä voin laittaa suuhuni (vaikka lääkärin mukaan tällä ei olekaan vaikutusta) ja vieläkin vahtaan ihoani tästä kokemuksesta traumatisoituneena. Nyt pillereiden lopettamisesta on yli neljä vuotta, ja nassu on ollut jo pitkään ok kunnossa, joten suurin stressi alkaa helpottaa :girl_smile:

En halua lietsoa paniikkia kenellekään, mutta tässä siis pieni varoitus DianeNovan lopettajille. Vaikka eihän kaikille tietenkään näin käy. Melianet lopettaessani esim. ei tullut mitään negatiivisia oireita, lopettamisen jälkeen vaan alkoivat hiukset kasvaa (takaisin) ja olin mieleltäni iloisempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle alkoi ilmaantua näppylöitä hormonialueelle, eli leukaan ja leukaperiin, ehkä kuukauden päästä pillereiden lopettamisesta. Kävin muutama päivä sitten kosmetologilla ihonpuhdistuksessa, ja voi luoja mitä tuskaa se oli. Epäpuhtauksia oli paljon enemmän kuin ikinä aiemmin, vaikka ihoni on aina ollut jonkinasteinen ongelmatapaus. Näppylät ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvin pieniä ja piiloutuvat leukaperiin hiusten alle, joten en pidä tilannetta aivan katastrofaalisena.

Toivon, että näppyläiho ajan myötä rauhoittuu, ja kosmetologin ohjeiden mukaan yritän muistaa kosteuttaa sitä riittävästi. En aio aloittaa pillereiden syömistä uudelleen häitä ajatellen, vaan yritän hoitaa ihoani hyvin ja toivon, että ammattimeikkaaja saa hääpäivänä kasvoistani parhaat puolet esiin ja huonommat piiloon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään