ainojohanna

Suupielet rikki: mitä tehdä?

45 viestiä aiheessa

Onko kellään mitään ihmejekkua siihen, että miten nuo aika ajoin todella rasittavat suupielen "halkeamat" saisi pois (siis suupielet rikki, ei mitään herpestä tai vastaavaa)? Tuntuu, että vitaamiineista ei oo apua ja monenlaisia erilaisia rasvoja/voiteita olen testannut.

Kärsin talvisin jossain määrin kuivasta ihosta muutenkin. Kesällä onneksi asiat ovat paremmin ja ainakin tänä kesänä suupielet voivat hyvin. Kauhukuva on se, että ensi kesänä onnistun kuitenkin kuivattamaan suupieleni just ennen häitä. Sit ei oo mukava hymyillä.... Ja olis se mukava, että talvellakin näyttäis vähän nätemmältä.

Vinkkejä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla tepsii B-vitamiinikuuri. Ja lisäksi vielä C:tä. Mutta jos olet jo kokeillut tätä niin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

CLA jättihelokkikapselit toimii! Tosin vaikutus ei näy heti huomenna, mutta kuukauden päästä ihon kunto on jo paljon parempi. Näin atoopikon syvällä rintaäänellä sanottuna.

Syötkö purkkaa? Mulla hajoaa suupielet jos purkan xylitol-pitoisuus nousee yli 45%. En enää yritäkään syödä muuta kuin Jenkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsio 06: Olen joo testannut vitamiineja ja musta tuntuu, että vaikka sitä mitä popsis ni ne ei auta.

Ninnuska: Nuo on ilmeisesti jotain helokkiöljykapseleita? Testasin niitä vissiin viime vuonna (en tosin ehkä tuota merkkiä) ja taisin siinä vajaan kuukauden päästä luovuttaa, kun ei mitään tapahtunut. Pitää siis varmaan koittaa vähän kärsivällisemmällä asenteella niitä uudelleen :). Noita saa varmaan luontaistuotekaupoista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla repes kans muutama vuosi sitten vähän väliä nuo suupielet, kunnes selvis, että se johtui vain ja ainoastaan ruoka-allergiasta eikä mistään kuivasta ja/tai herkästä ihosta. Olin allerginen tomaatille... Kannattaa tuokin varmistaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, helokkikapseleita saa luontaistuotekaupasta, mutta niitä löytyy myös vaikka Prisman luontaistuotehyllystä. Saattaa olla halvempiakin kuin luontaistuotekaupassa. Niitä tosiaan pitää syödä aika kauan ennen kuin tulokset näkyy. Puhutaan ihan kuukaudesta - kolmesta kuukaudesta.

Gnistan pointti on hyvä. Mulla aukeaa iho jos syön liian innokkaasti tomaattia ja sitrushedelmiä. Samoin esim. chili ja curry.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on aika ajoin talvella samanlaista ongelmaa. Bepanthen on tepsinyt jo yhdessä päivässä. Eli mars apteekkiin ja ahkerasti rasvailemaan!  :) Mulle on kosmetologi joskus sanonut, että kyse voi olla jostain kosteuden aiheuttamasta pöpöstä, joka pesiytyy suupielen poimuun. Huulien lipomista tulisi siis välttää ja sen sijaan rasvata hyvällä voiteella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tavallisissa monivitamiinivalmisteissa B-vitamiinia on niin vähän, että tuskin tuohon auttaa. Kokeile vahvaa B-vitamiinivalmistetta kuten Berex tai Beko Strong kuurina. Myös paikallisesti kannattaa laittaa Bepanthenin rasvaisempaa vaihtoehtoa samanaikaisesti. Jos vaiva ei tunnu siltikään paranevan, kyseessä voi olla sieni-infektio, koska kosteaan haavaiseen suupieleen se helposti majoittuu. ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bepanthen edesauttaa paranemista!! :)

Sitten just jotain monivitamiinia nassuun, niin korjaat mahdolliset puutokset nopeaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

... jep. Kuten yllä on jo mainittu, niin Bepanthen on mitä mainioin ensiapu rikkinäisille suupielille. Korjaa tilannetta paljon jo yhdessä yössä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bepanthen auttaa, jos kyseessä on allergiset kuivuneet suupielet. Jos kyseessä on sieni, kuten apteekkarin mukaan usein on, Bepanthen hautoo suupieliä, eikä edesauta paranemista.

Minulla suupielet aukee kuuriluontoisesti, enkä ole huomannut ruoka-aineilla olevan vaikutusta. Teini-iässä lääkärin mukaan sain liikaa C-vitamiinia, joka aukaisi huulet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

heippa!

mulla on ihan sama ongelma, ja mulla on auttanu kova B-vitamiinin syöminen sekä lisäksi Bepanthen-niminen salva, jota saa apteekista. Bepanthenissa on kai tietääkseni myös b-vitamiinia joka juuri auttaa haavojen ja limakalvovaurioiden paranemisessa.

B-vitamiinin lisäksi kannattaa käyttää myös monivitamiini- ja hivenainetabletteja (esim.Multivita).

Toivottavasti tepsii!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

B2-vitamiinia käytetään suupielien halkeamien hoitoon vaikka B-vitamiinin puutos on varsin harvinaista normaalisti syövällä ihmisellä. Ehkä useammin syynä on huulien nuoleminen, jolloin kyseessä voi olla esim. hiivanaiheuttama lievä infektio. Siihen voi kokeilla Daktarin- tai Canesten-voidetta tai vastaavaa. Jos taas on kyse vain kuivuudesta, Bepanthen käy rasvaisena voiteena. Bepanthenissa on B5-vitamiinin esiastetta, joka edesauttaa pienten ihovaurioiden paranemista.

Itse olen joskus syönyt halkeaman ilmaannuttua pitkävaikutteista B-vitamiinia kuurina ja vaiva on parantunut, mutta en tiedä, oliko vitamiineista apua vai olisiko se mennyt ihan samaan tahtiin ohi muutenkin....

Joka tapauksessa huulten nuolemista kannattaa yrittää välttää, vaikka se onkin juuri tuolloin usein vaikeaa.

:P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Edellisiin lisätäkseni joku on joskus sanonut että sitrushedelmien runsas syöminen aukaisee suupielet..vaikka C-vitamiini tietty terveellistä onkin. Mulla ainakin auttoi kun rajoitin appelsiinien syöntiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ihotautilääkäri määrännyt suupielien halkeiluun ja rohtumiin tuota Daktarin-voidetta (ihana laittaa jalkasieni rasvaa suupieliin  :P ) mutta se on kyllä tepsiny välittömästi. Bepanthenia käytän muuten ihan päivittäin, se on minusta paras mahdollinen voide huulille

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos lukuisista vastauksista!

Mä vaan olen testannut jo nuo kaikki (paitsi helokkikapseleiden suhteen luovutin liian aikaisin, pitää testata uudelleen).

- Bepanthen ei tehoa

- vahvoja B-vitamiineja on syöty kuurimaisesti, ei tehoa

- Daktarin-voidekin on testattu viime talvena, eikä ainakaan vajaan viikon kuuri tehonnut.

- oon ite kans huomannut, että tomaatti saattaa avata suupielet (riippuu vähän tomaatista ja sen kypsyysasteesta) enkä kauheasti sitä syö.

Taidan testata tuota helokkikapselia ja ehkä testata uudelleen tuon Daktarinin. B-vitamiinikuurinkin vois aloittaa (eihän siitä kai haittaakaan ole). Raportoin tuloksista. Ehkä tällä kertaa joku noista auttais...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti löydät apua joistain noista vinkeistä...Mulla avas suupielet, ja jopa ikenet liian tehokas hammastahna...  :P Tiedä häntä....kai se on vaan liikaa tommoset 24-H-vuorokaudessa-extra-raikas-mikrogranule-hammastahnat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä löysin Terveysportista tällaista

Suupielten haavaumat

Lääkärin käsikirja

20.2.2005

Tuula Salo ja Maria Siponen

Vanhuksen angulaarikeiliitti

Liittyy usein hampaattomuuteen, proteeseihin ja madaltuneeseen purentaan, jonka seurauksena suupielen poimu syvenee (kuva 1) ja siihen jatkuvasti retentoituva sylki muodostaa sieni- ja bakteeritulehdukselle otolliset olosuhteet.

20 %:ssa aiheuttaja yksin Candida albicans, 60 %:ssa C. albicans ja Staphylococcus aureus -sekainfektio, 20 %:ssa vain S. aureus.

Raudan tai B-vitamiinin puute voi altistaa suupielen haavaumille.

Hoito

Altistavien tekijöiden hoito (purennan korjaus, raudan tai B-vitamiinin puutoksen hoito)

Hydrokortisoni-natamysiini-neomysiinisulfaattivoide (Pimafucort®), hydrokortisoni-klooriheksidiiniyhdistelmä (Sibicort®), klooriheksidiinigeeli, perusvoide

Lapsen angulaarikeiliitti

Johtuu yleensä atooppisesta ihottumasta, ei juuri koskaan hiivasta (kuva 2).

Keiliittiä ylläpitää mm. koivuallergisella toistuva kontakti kosketusurtikariaa aiheuttaviin vihanneksiin, juureksiin, hedelmiin. Kokeile myös karkkitaukoa pariksi viikoksi.

Muut keiliitit

Solaarikeiliitti (Cheilitis actinica) on alahuulen syöpävaaraa lisäävä muutos, jonka hoidossa käytetään usein nestetyppijäädytystä tai laserointia.

Crohnin tautiin ja HIV-infektioon liittyy myös keiliittejä.

Ks. myös suunympärysihottuma 1 (kuvat 3, 4).

--------------------------------------------------------------------------------

Artikkelin tunnus: ykt00194 (007.011)

© 2005 Kustannus Oy Duodecim

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asiasta viidenteen tuli äsken mieleen.  8)

Tyrniöljy pitäisi olla oikein hyvää limakalvoille ja iholle. Näitä saa luontaistuotekaupasta.

10883-694268.jpeg

"Tyrniöljy suojaa ja vahvistaa ihoa ja palauttaa ihon kimmoisuutta. Ihon päivittäisestä rasittumisesta ja ikääntymisestä johtuvat muutokset hidastuvat, iho pysyy terveenä ja voi hyvin.

Omega7 Tyrniöljykapselit suojaavat, vahvistavat ja uudistavat limakalvojen soluja. Limakalvoilla on ihoakin tärkeämpi rooli yleiseen hyvinvointiimme, limakalvothan peittävät koko ruuansulatuselimistömme, suurimman osan hengityisteistä sekä sukupuolielimistä.

Tyrniöljyn välttämättömät rasvahapot auttavat ylläpitämään kehon rasvatasapainoa. Tyrniöljyssä on myös kasvisteroleja, jotka vaikuttavat suotuisasti kolesteroliaineenvaihduntaan"

Toinen kokeilemisen arvoinen on sinkki. Kun mulla on oikein hankalaa ihoni ja limakalvojen kanssa (myös suupielten), mä syön helokkiöljykapseleita, sinkkiä ja tyrniöljykapseleita. Niitä vissiin pitäisi syödä jatkuvasti, mutta laiskuus estää...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle on ollut apua Bacibact-voiteesta. On tepsinyt minulla Bepanthenia paremmin.

Lainaus pakkausselosteesta:

"Bacibactin käyttöaiheet:

Paikallishoitona ihon pieniin naarmuihin ja haavoihin sekä märkiviin ihotulehduksiin. Lääkäri voi määrätä Bacibact-voidetta tai -puuteria myös muun sairauden hoitoon."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minullakin suupielet halkeilevat usein, atoopikko kun olen  :-[ Yritän siksi hoitaa atopiaa enkä pelkkiä suupieliä; kortisonit sun muut kun eivät pidemmän päälle tee hyvää. Minulla ainakin stressi pahentaa kaikenlaisia kutinoita ja ihottumia, joten yritän välttää sitä. Ihoni pidän kunnossa paitsi rasvaamalla, myös syömällä ruokalusikallisen hamppuöljyä päivässä (tod.näk. halvempaa kuin nuo edellä suositellut kapselit). Ja sitten tietysti tilanteen mukaan yritän välttää kirpakan happamia tai kovin mausteisia ruokia, jos huulet ovat valmiiksi rohtuneet tai kuivan tuntuiset. Tuoretta tomaattia en talvisin syö ollenkaan, koska se aukaisee suupielet välittömästi.

Toivottavasti löydät jostain avun ongelmaasi   :) Ja kannattaa muistaa, että useimmilla iän karttuessa atopiankin oireet helpottavat...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans tosi kuivat huulet, suupielet ja ihokin nyt, mutta mä käytän sellaista Blistex merkkistä hoitavaa huulivoidetta. Olen myös kuullut ja kuten täällä on kehuttu tuosta bepanthenia, että se hyvä. Tuota blistexiä voi laittaa myös nenänpieliin, jos ne kuivat...niin luin, mutta sitä en ole kokeillut.

Toi mainitsemani huulivoide on jotain 3 euroa ja sitä on saanut joistakin hyvin varustelluista tavarataloista ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla aivan yht'äkkiä on pariin otteeseen halkeilleet molemmat suupiele, vaikka a) syön monivitamiineja ja b-vitamiineja säännöllisesti ja B) eikä minulla normaalisti ole mitään iho-ongelmia. Bepanthen ei auttanut, vaikka se ihmetökötti melkein kaiken parantaakin  :)

MUTTA nyt luettuani teidän viestejä ja muistellessani taaksepäin oli minulla krooninen hiiva n.puolen vuoden ajan juuri tuolloin! Olisikohan se ollut syynä, kun ei muut keinot tehonneet....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään