Jump to content
Naimisiin.info

Suupielet rikki: mitä tehdä?


ainojohanna

Recommended Posts

Ruoka-aineista sen verran että yleensäkin allergisoivat ruoka-aineet saattavat aiheuttaa suupielten aukeamista. Tomaatti, mausteet ja sitrushedelmät on varmasti yleisimpiä allergian aiheuttajia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tulin tänne raportoimaan, että tuo Daktarin tehosi ainakin jossain määrin. Suupielet oli jo melkein terveet, mutta nyt on flunssa ja luulen, että ne ärtyivät uudelleen flunssasta johtuen.

Syön kyllä edelleen helokkikapseleita, jos niistä vaikka olis jotain apua myös esim. silmänympärysihon kuntoon.

Edit. Pitää tuota sagan raportoimaa lääkettä pyytää lääkäriltä jos muuten ei tehoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sama vika, suupielet halkeilee ja sattuu niin penteleesti. Lisäksi näyttää tosi hurjalta. Mulle on auttanut Berocca ja sienivoide. Mulla todettiin, että suupielet ei repeile kuivuuttaan vaan siksi, että mulla on suussa jotakin sienibakteereita, jotka sitten tiettyjen ruokien syömisen yhteydessä menevät myös suupieliin ja jos iho menee rikki niin se ei ota parantuakseen ollenkaan. Toiminut tosi hyvin!

Link to comment
Share on other sites

Mulla ja miehellä kanssa ajoittain suupielet halkeilee. Tähän auttaa jo muutamien päivien b.vitamiini kuuri ja tarvittaessa vielä bepanten. Yleensä kyllä lähtee ihan pelkällä b-vitamiinilla... [smiley=cheesy.gif]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moikka! Mäkin kerron omat kokemukseni suupielien halkeilusta. Mulla on kanssa tosi kuiva iho- varsinkin talvella ja hiukan atopiaankin viittaavaa. Mä kokeilin kans kaikkee, b-vitamiinia ja bepanthenia olen käytellyt muutenkin. Kun vaiva ei lähtenyt, niin apteekissa sanottiin, että tuohon vaivaan bepanthen ei auta, se vain pahentaa sitä. Sit täti suositteli sie apteekissa Ceridal rasvaa. Ostin kaikista pienimmän putkilon, 10 ml, makso pari euroo. Kallis litrahinta tuotteella, mut kestää kauan. Rasva tekee sellasen kalvon ja suojaa tosi hyvin. Tuolla minun vaivat katosivat. Laitan sitä esim. otsaan, silloin kun se on ärtynyt ja superkuiva. Ainoastaan se auttaa mulla pahoihin kuivumisiin! Kandee kokeilla!  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

minulla oli sama ongelma eikä mikään auttanut. kävin ihotautilääkärillä ja hän käski lopettaa valkaisevien hammastahnojen käytön. ovat kuulemma liian desinfioivia ja tehokkaita. suupielet olleet kunnossa sen jälkeen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Usein halkeilevat suupielet johtuvat hiivainfektiosta. Aika harvalla nykyään on todellista B-vitamiinin puutosta. Toki syitä voi olla paljon muitakin (kuten allergiat).

Kannattaa muuten muistaa Daktarinia käyttäessä, että hoitoa on hyvä jatkaa yhdestä kahteen viikkoon sen jälkeen, kun oireet ovat hävinneet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

itsellä ei ole kyseistä onkelmaa, mutta miehellä on suupieli auki.. syö multivitaa eikä mitään ole tapahtunut, joten taidan käväistä huomenna hakemassa apteekista vähän voiteita.. :) kiitos vinkeistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Itse kärsin aikoinaan todella usein kipeistä, rohtuneista ja vereslihalla olevista suupielistä. Kaikkea kokeilin apteekin perusvoiteista bepantheniin ja b-vitamiinikuureihin. Mikään ei erityisesti auttanut. Ainoa tuote, mikä tehosi ja tehoaa edelleen (3.vuosi menossa ilman rikkimenneitä suupieliä) on Elizabeth Ardenin 8 Hour Cream. Hieman tyyristä juu, mutta itselleni ainakin korvaamatonta - rasvaputkilo löytyy nykyään niin kylppärin kaapista kuin jokaisen laukkuni sivutaskusta.

Link to comment
Share on other sites

Mulle lääkäri määräsi Terra-Cortril voidetta. Saa apteekista ilman reseptiä. Se toimii parissa päivässä. Tosin sitä ei saa käyttää muuta kuin väliaikaisesti. Mulla on atooppinen iho ja olen myös allerginen esim. joillekin hammastahnoille ja sitrushedelmille. Mulla erityisesti väärästä hammastahnasta menee suupielet rikki. Eli en voi käyttää mitään muita kuin ihan "perus"tahnoja, esim. Pepsodentin vihreä on hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä mies on saanut apua Oriflamen TenderCare-voiteesta. Tepsii myös aukeilevaan käden ihoon tuolla sulholla (välillä tosi pahasti vereslihalla).

Siis tämä tuote.

Käsittääkseni just tuo mehiläisvaha on se tärkeä tekijä. Sitä kutsutaan kuulemma luonnon omaksi antibiootiksi..

Link to comment
Share on other sites

Lukiessani tästä suupieli ongelmasta ja erityisesti valkaisevien hammastahnojen mahdollisesta vaikutuksesta asiaan, tuli mieleeni... Nyt EI siis ole tarkoitus pelotella, tuomita tms vaan tämä on vain minun ajatustenjuoksuani ja uteliaisuuttani. Ok? :girl_smile:

Te, joilla suupielet menevät rikki, sisältääkö teidän hammastahnanne tai suuvetenne triklosaania?

Triklosaani on synteettinen antibakteerinen ja -mikrobinen yhdiste joka kemiallisesti muistuttaa dioksiinia (ympäristömyrkky). Triklosaani tuhoaa valikoimatta mikrobeja eli myös ihmiselle hyödyllisiä, suojaavia ja tärkeitä, normaaliflooraan kuuluvia bakteereita.

Jos, tai kun ^_^ vielä jatkan, niin aine, jota nykyään lisätään myös mm. joihinkin deodorantteihin, saippuoihin, suihkugeeleihin, pesuaineisiin jne. on bioakkumuloituvaa (ei siis biohajoavaa vaan se kerääntyy ympäristöön, eläimiin ja ihmisiin) ja voi jätevesissä, auringon vaikutuksesta jopa muuttua dioksiiniksi, väitetään. Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä, triklosaani voi lisätä bakteeriresistenssiä eli bakteereille kehittyy parempi vastustukyky ja näin ollen niitä on vaikeampi tappaa esim antibiooteilla.

Tähän on ehkä turha enää lisätä, että itse yritän välttää triklosaania sisältäviä tuotteita - vaikka ainahan ei voi varmasti tietää missä sitä on.

Muokattu: , käyttäjä: Gemfe
Link to comment
Share on other sites

En tiedä, mitä ne hammastahnat ovat sisältäneet, mistä mulle tulee oireita. Ne ovat olleet juuri valkaisevia tai niissä on ollut jotain "puhdistusrakeita" tms. Aivan sama siinä mielessä, että yrityksen ja erehdyksen kautta olen oppinut, mikä minulle sopii :girl_mad: Kaipa tämänkin voisi allergiatestillä todeta, jos vain viitsisi mennä.

Link to comment
Share on other sites

Mä kärsin tästä ongelmasta erityisen paljon opiskeluaikana. Bepanthen auttoi rasvoista parhaiten, mutta ei sekään mikään ihmelääke ollut. Vuoden jälkeen tajusin, että mulla oli aina suupielet rikki ennen tenttejä! Stressistä siis johtui!?! Vieläkin menee joskus rikki suupielet, kun jo jotain stressaavaa tiedossa... Toivottavasti ei kuitenkaan häihin.

Link to comment
Share on other sites

Moikka! Mäkin kerron omat kokemukseni suupielien halkeilusta. Mulla on kanssa tosi kuiva iho- varsinkin talvella ja hiukan atopiaankin viittaavaa. Mä kokeilin kans kaikkee, b-vitamiinia ja bepanthenia olen käytellyt muutenkin. Kun vaiva ei lähtenyt, niin apteekissa sanottiin, että tuohon vaivaan bepanthen ei auta, se vain pahentaa sitä. Sit täti suositteli sie apteekissa Ceridal rasvaa. Ostin kaikista pienimmän putkilon, 10 ml, makso pari euroo. Kallis litrahinta tuotteella, mut kestää kauan. Rasva tekee sellasen kalvon ja suojaa tosi hyvin. Tuolla minun vaivat katosivat. Laitan sitä esim. otsaan, silloin kun se on ärtynyt ja superkuiva. Ainoastaan se auttaa mulla pahoihin kuivumisiin! Kandee kokeilla!  :)

Ceridal-tuotteiden kohdalla on hyvä muistaa, että useimmat niistä sisältävät mineraaliöljyä, joka monilla itseasiassa vain lisätä ihon kuivumista ja ärtymistä ja voi aiheuttaa ihon tukkeutumista. Itselläni ainakin lisää kutinaa ja kuivumista.

Yksi kokeilemisen arvoinen on apteekeista löytyvä Physiogel-voide. Se ei sisällä emulgaattoreita, väriaineita tai hajusteita eikä parabeenejä. Physiogeliä ei pidä käyttää samaan aikaan emulgointiaineita sisältävien rasvojen kanssa, mutta voi käyttää niin, että laittaa toista aamulla ja toista illalla. Sarjan tuotteet ovat mielestäni aika kalliita, mutta oma ihoni on tykännyt sen verran, että ostin myös sarjan suihkugeelin. Tuote sisältää soijalesitiiniä, eli soija-allergisille ei välttämättä sovi.

Lisätietoja:

http://www.physiogel.fi/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mulla kanssa samaa ongelmaa, erityisesti syksy aikaan. Yleensä auttaa pieni vitamiini kuuri ja bepanthen, mutta tänä syksynä ärstyi niin pahaksi ettei meinannut häipyä ongelma millään. Sitten kokeilinkin kortisoni rasvaa jota miehelläni on atooppiseen ihottumaan ja heti alkoi paraneminen..:) että lääkerasvoja kannattaa hankkia jos vaiva ei tunnu katoavan..:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Minä olen saanut sellaisen toimivan ohjeen, että revennyt suupieli pestään saippualla puhtaaksi ja päälle hydrokortisonia (0,5%). Tämä keino auttaa vaivaan todella nopeasti! Bepanthen tai muut rasvat vain pitkittävät paranemista, ainakin omalla kohdallani.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...