Vieraat maksaa omat viinansa?


Lisbetti08

Recommended Posts

Guest Vieras_Aune_*

Hih, no meilläkin varmaan hirmu huonot häät tulossa joidenkin mielestä, kun tarjoamme alkumaljat ja loppuillasta boolia noin 2 annosta/naama. Samalla aukeaa baari, josta voi omaan piikkiin ostaa juomaa. Tai takakonttibaarimeininkiä, jos joku haluaa. Meillä äidin puolen suku on lestadiolaista, joten en ole tottunut juomajuhliin. Toki se olisi mukavaa, mutta ajattelimme kunnioittaa tätä suurta ja rakasta sukuani jättämällä alkoholitarjoilun iltaan, kun he poistuvat. Ja rahan puolesta emme voi tarjota kännejä, mutta jotain alkuun pääsyn rohkaisevaa kuitenkin ;) Juhlissa muutenkin paljon lapsia, että emme haluaisikaan mitään ryyppyjuhlia.

En usko, että se ketään vieraistamme haittaa. Ja jos jotakin haittaa, niin olkoon niin. Kaikkia ei tosiaan voi miellyttää. Pääasia, että yrittää parhaansa. Juurikin olin serkkuni häissä kesällä, jossa ei tarjottu mitään juomia. Illalla aukesi baari, ja siitä kukin osti juomansa. Ja ihan hyvin toimi. Todella ihanat juhlat oli. Ja hauskaa ja rentoa oli ilman humalaakin. Kovasti häitä kehuttiin. Eikä suu ollut kuiva alkoholittomuudesta huolimatta ;)

Mukavia juhlia kaikille!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meillä tarjoillaan vain alkumalja (kuoharia) ja alkoholittomat ruokajuomat, ravintola on auki janoisille koko ajan. Mielestämme kun ryyppääminen ei ole se tärkein asia häissä vaan hyvä seura ja ruokailu ja kiva ohjelma. Ja joka haluaa enempi viunaa niin ostakoot omillaan. Meilläkin aika paljon lapsivieraita, niin ei niin suotavaakaan enempi läträys.

Link to comment
Share on other sites

olin kesällä ravintolahäissä, joissa tarjottiin vain alkumaljat. En kuullut kenenkään valittavan tästä: ravintolassa oli baari auki janoisille. Itse taisin juoda lasillisen viiniä (lasten kanssa liikenteessä). Monet ottivat enemmänkin mutta mitään övereitä ei näkynyt. Näitä voi joillekin tulla jos viinat ilmaisia... Eli jotain hyvääkin tässä järjestelyssä. Minusta toimi oikein hyvin.

Parempi näin, kuin siten, että häät järjestetään kaukana kaikesta ja viinat loppuu kesken/viina tarjolla hyvin rajoitetusti... Tai että ei tarjoilla ollenkaan. Mutta nämä on mielipideasioita. Omasta mielestäni suomalaiset tarvii vähän ilolientä rentoutuakseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä on häät paikassa, jonne ei saa viedä omia juomia. Tarkoitus olisi tarjota vieraille alkumaljat ja lasillinen viiniä, mutta viinipullojen hinta (40 e/pullo) hieman arveluttaa. Paikasta on mahdollista ostaa lisää alkoholia omaan piikkiin, jatkopaikalle aiomme varata sinne tuleville juomaa ihan reippaasti. Eli meidän juhlissamme alkuilta kuluisi suht alkoholittomasti, mutta loppuillasta me tarjoamme muille juomat. Kuulostaako ihan tökeröltä ajatukselta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Meillä on häät paikassa, jonne ei saa viedä omia juomia. Tarkoitus olisi tarjota vieraille alkumaljat ja lasillinen viiniä, mutta viinipullojen hinta (40 e/pullo) hieman arveluttaa. Paikasta on mahdollista ostaa lisää alkoholia omaan piikkiin, jatkopaikalle aiomme varata sinne tuleville juomaa ihan reippaasti. Eli meidän juhlissamme alkuilta kuluisi suht alkoholittomasti, mutta loppuillasta me tarjoamme muille juomat. Kuulostaako ihan tökeröltä ajatukselta?

No ei ollenkaan! Mikä se on tämä ajatus ihmisillä yleisesti, että täytyy humaltua, että on hauskaa?! En ymmärrä. Tykkään itsekin ottaa sillon tällöin ja kaikenlaiseen humalaan asti, mutta häät on häät. Miksi niiden pitäisi olla viinajuhlat?

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa ei ole mitään järjestelyänne vastaan mutta olisi varmasti vieraitakin ajatellen mukava jos he voivat itse ostaa halutessaan ruoan kanssa toisen lasillisen viiniä?

Ja pitäkää huolta että edes alkoholittomia juomia on tarjolla! Olen ollut aika monissa häissä missä saa pyytää vuorotellen vettä ja viiniä kun tuppaavat loppumaan ennen kun henkilökunta reagoi asiaan.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on häät idyllisessä leirikeskuksessa. Siellä ei pitopalvelulla ole mitään juomaoikeuksia. Alkoholia tulee alkukuohareiden lisäksi iltajuomiin (boolia, olutta, siideriä, lonkkua). Ruualla tarjotaan alkoholittomia juomia, koska ruokana on eteläkarjalainen pitopöytä. Mietittiin, että koska juomia on paljon ja eri sorttia, jokainen saisi maksaa omantuntonsa mukaan (esim. 1€/juoma tms.) Miltä tämä teistä kuulostaa? Onko tökeröä?

Link to comment
Share on other sites

Meillä tarjoillaan häissä alkumaljat ja ruuan kanssa viinit, oluet ja siiderit. Baarista jokainen saa ostaa sitten illan mittaan lisää juotavaa. Häät ovat paikassa, jossa on a-oikeudet, eli siitä syystä tällainen järjestely. Ja muutenkin on toivottavissa että mitään änkyräkännihäitä ei olisi tiedossa vieraiden osalta... :)

Link to comment
Share on other sites

^^Tuohon edelliseen voisin kommentoida, että omista juomista maksun pyytäminen on käsittääkseni laitonta Suomessa. Itse ostamaansa alkoholia saa tarjoilla, mutta sen myymiseen tarvitsee anniskeluluvan. Mielestäni omista juomista maksun pyytäminen on vähän kyseenalaista myöskin. Ravintolahäissä omista juomista maksaminen on eri asia, koska vieraat tietävät, että juhlien järjestäjät joutuisivat maksamaan juomista ravintolahinnat.

Link to comment
Share on other sites

^Mä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Mielestäni itse ostetuista juomista rahan pyytäminen on sekä laitonta että tökeröä. Jos rahaa tarvitaan välttämättä kuluja kattamaan, niin mieluummin keräisin sitä jonkin leikin varjolla (morsiamen ryöstö tms). Tai sitten ihan vaan kippo hiluja varten jonnekin pöydän kulmaan - ei missään nimessä mitään hinnastoja juomapöytään :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Jeps, tiedän sen olevan laitonta, jos suoraan pyydetään alkoholista maksu. Se olisikin naamioitu jollain tapaa omatuntomaksuks, drinkkilipuks tai vastaavaks. Mut pitänee vielä miettiä. Kallista tulee jos kaikki ostaa ite ja hyvät bileet pitää saada... meillä se tarkottaa myös hyvää alkoholitarjontaa;D Onneks ens kesään on aikaa!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä tehdään niin, että vieraille tarjotaan ruokajuomat (saavat itse makunsa mukaan tilata viiniä, olutta tai vaikka sitten kivennäisvettä), mutta loppuillan juomat saavat sitten kustantaa itse. Olemme kyllä budjettia laskeskellessa miettineet että montakohan juomaa per vieras on sellainen todennäköinen määrä.. Luultavasti varaudumme siihen, että jokainen vieras tilaa 2 annosta ruoan kanssa, kai sen pitäisi riittää??

Link to comment
Share on other sites

^Meillä aivan vastaava järjestely: ravintolahäät ja aterian kanssa viiniä sekä illalla sitten baarista olutta ja siideriä (meidän piikkiimme B) ). Jos joku haluaa väkeviä, hän voi ne omalla kustannuksellaan tilata baarimikolta (harvapa ei-ravintolahäissäkään mitään kalliita konjakkeja tai viskejä tarjoilee :rolleyes: ). Asia on myös mainittu hääinfossa, eli ei tule kenellekään yllätyksenä.

Tämä toimi todella hyvin, ja kaikki olivat valtavan tyytyväisiä järjestelyyn. Kaikki joivat niin paljon kuin halusivat/jaksoivat, ja silti jäätiin piikin katon alapuolelle reilusti. Eikä tullut ollenkaan järjettömän kalliiksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Auttakaapas minua. Toivottavasti on muuten oikea ketju, siirtäkää jos ei ole..

Meillä siis häät ravintolassa ensi tammikuussa. Paikka on aivan äärimmäisen mahtava, on niin meidän näköinen ja oloinen ja varsinkin talvihäihin sopiva. Paikasta löytyy majoitus kaikille vieraille ym., mikä oli vaatimuksena. NOH, alkoholijutut tuottaakin sitten ongelman. Vieraita tulossa 120-140, riippuu tuleeko kaikki. Tarjoamme heille alkumaljat (jotain lämmintä) ja ruokajuomana kaksi kaatoa viiniä per lärvi. Tästä tulee hintaa jo melkein kaksi tonnia, mutta näistä en tingi.

Itse olisin halunnut myös jotain boolia tarjolle, mutta A-oikeuksien takia se ei ole mahdollista muuten, kuin tarjoamalla se jossain meille vuokratussa mökissä (kuka haluaa booliastian omaan mökkiinsä, ja vieraat sinne?) ja siinä vaihtoehdossa vierastan sitä, että porukka jakaantuisi niihin jotka tissuttelevat booliastian luona ja niihin jotka jäävät juhlatilaan kuuntelemaan/tanssimaan, kun bändi soittaa. Enkä missään nimessä oikein toivoisi tällaista ratkaisua, varsinkin kun iltapalaa tarjotaan juhlatilassa ja bändi on oikeasti tosi hyvä.

Myös talvi asettaa joitakin rajoitteita, kuka haluaa juhlavaatteissa kikkailla jonnekin mökkiin 50-100 m päähän lumen keskellä korkkareissa?

Bestman ehdotti mahdollisuutta tarjota jotain kuumaa boolia ravintolan ulkopuolella jostain "kenttäkeittiön" tyyppisestä ratkaisusta. En tiedä miten tähän ravintoloitsija suhtautuisi ja myös pitäisi miettiä kuka sitä boolia siellä (pahimmassa tapauksessa) pakkasessa vahtisi joitakin tunteja.

Oma sukuni on sellaista, joka taatusti viihtyy ilman booliakin, eikä varmasti tule siitä ongelmaa. Miehen suku odottaa taatusti jotain alkoholitarjoilua ja samoin kaverit. ONKO siis ihan kamalaa, jos boolia ei olisi ollenkaan, vaan ihmiset joutuisivat ostamaan juomansa baarista (ja siitä olisi siis maininta kutsun yhteydessä, että vieraat voisivat siihen varautua)?!? Vai stressaanko minä nyt ihan turhasta tässä kohtaa? Itselleni on tosi tärkeetä, että vierailla on mukava olla ja hyvä mieli, siksi tätä mietin. Häissä kaikki muu on oikeastaan ihan hyvin kunnossa, mutta tämä asia minua mietityttää. Onneksi on vielä joitakin kuukausia aikaa miettiä asia kuntoon, mutta hermo meinaa mennä.

Ja tilanne on siis se, että juhlapaikka on ihan vieraalla paikkakunnalla, johon kaikki (myös me itse) tulemme muualta ja olemme siellä koko viikonlopun. Eli tarvittaessa juhlat jatkuvat jokaisen mökillä ja mökit ovat tosi laadukkaita saunoineen ym. eli on myös mahdollista jatkaa siellä juhlia, kun bändi lopettaa 00.00 maissa..mutta onko siihen mennessä jo juhlat vieraiden mielestä "pilalla", jos alkomahoolia ei ole tarjolla ilmaiseksi?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Minä kyllä jättäisin koko boolihässäkän pois! Ja jos itse olisin vieraana, niin en tosiaankaan niin kovasti sitä boolia himoitsisi että lähtisin eri rakennukseen tai talvella pihalle sitä lipittämään. :D Kuivin suinhan ei ketään pakoteta olemaan, baaristahan sitä juomaa saa ja on käsittääkseni nykyisin melko yleistäkin että ne kustannetaan itse. Jos teille tulee muutenkin joku hääinfo tms kutsun yhteyteen, niin siinähän tuosta voi sitten mainita.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Itse olen ollut kaksi kertaa sellaisissa häissä vieraana, joissa on joutunut maksamaan juomista. Molemmissa on hääpari tarjonnut alkumaljan, kaksi lasia viiniä ja kahvin kanssa avecin. Se on vähintä mitä jatkossakin odotan, elleivät häät ole kokonaan alkoholittomat. Ja mielestäni on kohteliasta infota kutsun yhteydessä, että vieraan pitää varautua maksamaan juomistaan, jos tilanne on näin. Toisissa näistä mainitsemistani häistä ei asiasta etukäteen infottu eikä juhlapaikan nimi viitannut edes ravintolaan, joten emme osanneet asiaan varautua. Hankalinta oli se, että maksu kävi vain käteisellä juhlatilassa ja jos halusi käyttää korttia, niin joutui hakemaan juomansa eri kerroksessa sijaitsevasta yökerhosta. Jäi yllättäen monelta juomat hakematta, kun jonot yökerhon baaritiskillä oli todella pitkät. Onneksi alkoholitonta juomaa oli tarjolla maksutta, joten kuivin suin ei tarvinnut myöhään yöhön tanssia.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni on ihan Ok, jos häät järjestetään ravintolassa, että vieraat kustantavat omat alkoholijuomansa, koska se tosiaan voi tulla kalliiksi hääparille lähteä tarjoamaan kaikille viinejä sun muuta. Näissä tapauksissa yleensä kyseessä on isot häät eli yli 100 vierasta. Asiasta kannattaa tosiaan infota jo kutsun yhteydessä, että vieraat osaavat varautua asiaan ja kyllä ainakin alkumaljat on kohteliasta tarjota vieraille vaikka he ruokajuomansa joutuisivatkin itse maksamaan.

Itse olen ollut häissä, joissa ei ole tarvinnut itse kustantaa mitään ja myös sellaisissa joissa saimme alkumaljan ja 2 lasia viiniä ruuan kanssa ja loput juomat saimme kustantaa itse. Molemmat vaihtoehdot toimivat.

Meidän häissä eivät vieraat joudu maksamaan juomistaan mitään. Eli tulee alkumalja, viiniä, olutta, lonkeroa, siideriä ja kahvin kanssa avec. Boolista emme vielä tiedä jaksaako sitä vielä tehdä erikseen. Todennäköisesti teemme pienen boolin tarjolle.

Jos haluaa päästä halvemmalla juomien suhteen ei häitä kannata järjestää anniskeluoikeuksin varustellussa paikassa. Eli jos paikalla ei ole anniskeluoikeuksia voi sinne tuoda omat juomat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Teet niin tai näin, aina menee väärinpäin :girl_sigh: Meidän piti pitää täysin holittomat häät. Osaksi koska emme juurikaan itse käytä alkoholia ja osakseen hääpaikan holittomuuden tähden. Tästä tuli reipaasti kommentteja puolesta ja vastaan. Jouduimme vaihtamaan juhlapaikkaa päällekkais buukkauksen takia ja uudessa paikassa on a oikeudet. Päätimme pitää holittoman linjan alkumaljoissa ja tarjota ruoan kanssa lasin viiniä/pullon olutta ja jos lisää tekee mieli voi sitä ostaa baarista. Molempien suvussa on näitä ihmisiä joiden mielestä viinaa pitää juoda sammumisseen saakko jos vain se on ilmaista, joten sen tähden vain 1 annos/hlö. No ei suvun valitus kompromissiin sitten loppunut, osa haluaa holittoman linjan pitävän ja osa valittaa ettei "pullo kaljaa" tunnu missään :hysteric:

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä teette juurikin niinkuin itse haluatte :girl_smile: ikinä ei voi kaikkia miellyttää, mutta jos itse harmittelette tehneenne jonkin ratkaisun toisten toiveesta ettekä omasta halustanne, niin se ei ole hyvä ja se jää painamaan mieltä pitkäksi aikaa. Eli jos haluatte pitää alkoholittoman linjan, niin ottakoot vieraat tarvittaessa vaikka taskumateistansa sitten jemmassansa... Niinhän entisaikaankin tehtiin.

Muokattu: , käyttäjä: Orion
Link to comment
Share on other sites

niin ottakoot vieraat tarvittaessa vaikka taskumateistansa sitten jemmassansa... Niinhän entisaikaankin tehtiin.

Ravintolanväki ei välttämättä kovin hyvällä moista katsele...

Mun mielestä on ihan asiallista tarjota yksi juoma-annos ruoan kanssa ja loput omakustanteena heille, jotka sitä viinaa haluavat kitata. En ymmärrä ihmisiä/vieraita, joiden mielestä hääparin velvollisuus on kaataa kaikille ilmaista viinaa kurkusta alas niin paljon kun sitä menee. Sillä kyllähän sitä menee, jos ilmaiseksi kerta saa.

Mekään emme ole ryyppyihmisiä itse ja häät pidetään ravintolassa, joten tarjoamme sivistyneesti vain kaksi kaatoa (alku- ja pääruoan kanssa) sekä avecin kahvin kanssa. Muut juomat saa sitten käydä itse baaritiskiltä ostamassa.

Link to comment
Share on other sites

Kivaa kun edes jostakin saa tukea :-X Häiden järjestämisestä menee kyllä maku kun kokoajan joku ruinaa jotain "tämä on ehdottomasti oleava" tyylistä.Eillen yksi sukulais täti ilmoitti hyvin kovaan ääneen kaupassa että "me emme tule jos juomatkin pitää itse maksaa. Jos häät pitää järjestää, on kohteliasta tarjota vieraille juomia laskematta niitä." Kulema ruoka voi olla jotain halvempaa jos vain viintä on riittävästi. :girl_sigh: Tämä valinta kun ei ole rahasta kiinni, vaan tarkoitus on järjestää meidän näköiset juhlat :gihlat:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pitäkää ihmeessä itsenne näköiset juhlat!

Minusta tuo on hyvä idea, että baarista voi sitten ostaa juomaa ne jotka haluavat, mutta pakko ei ole. Selittäkää ihmeessä ihmettelijöille juuri tuo että haluatte juhlien olevan teidän näköisenne. Todellä törkeää että täti oli sanonut noin! Niinkuin häiden tarkoitus olisi päästä känniin ja vielä ilmaiseksi. Uskomatonta että joku voi ajatella noin! Omasta mielestäni se olisi todella hienoa jos pari valitsisi näin, heidän juhlansahan ne ovat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodwoman

Mulla on tässä itselläni siinä mielessä ristiriitainen suhtautuminen, että mielestäni tosiaan on todella tylsää + kitsastelua tarjota vain se yksi juoma tai kaksi, ja odottaa sitten, että vieraat viettävät omalla kustannuksellaan todella kalliin baari-illan. Mä ainakin haluan kestitä vieraani ns. kunnolla ja kiittää siitä, että he ovat saapuneet juhlistamaan meitä - halpaa se häihin tulo ei ole yleensä ilman sitä baarilaskuakaan. Tämän takia valitsimme myös sellaisen paikan, jossa omien juomien tarjoilu sallitaan.

MUTTA: Kenen tahansa absolutisti/muuten erittäin vähän alkoholia käyttävän ystäväni häihin menisin ilman muuta sillä odotuksella, ettei siellä alkoholia tarjoilla paria annosta enempää, jos sitäkään. Silloin se on musta aivan luonnollista, koska siten juhlat ovat pariskunnan näköiset. Pitäisin kuitenkin omituisena, jos edes alkoholittomia juomia ei olisi sitten vapaasti tarjolla (näinkin on välillä ollut).

Tekee sitä miten tahansa, joku on kyllä aina tyytymätön, ja näitä detaljeja tulee omissakin juhlissamme riittämään ruuasta ja vihkikaavasta lähtien. Kannattaakin keskittyä miettimään sitä, mikä on itselle tärkeää juhlassa. Mulle se on se meidän näköisyys + vieraiden viihtyminen (muttei tämän meidännäköisyyden kustannuksella).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Eli miten ilmoitamme että häätilaisuudessa, joka järjestetään ravintolassa, on ennalta maksettu tietty määrä juomaa. Jaetaanko ennen tilaisuutta esim menu-lehtiset joissa lukisi kohteliaasti paljon on ruoan ohella alkoholia mahdollista saada? En ole vielä asiasta keskustellut ravintolahenkilökunnan kanssa. SIellä on kuitenkin baarin puoli, josta voi itselleen lisää juomaa ostaa jos tahtoo. Auttakaa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...