Miss_Jones

Pilaako alkoholin puuttuminen juhlista tunnelman?

296 viestiä aiheessa

Näin niinkuin uudelleen aihetta lähestyen: Meidän häämme alkoholittomuus pilaisi todellisesti - sellainen vain ei ole ystävä- eikä muussa lähipiirissämme tapana. Muiden kohdalla olen sitä mieltä, että kukin tyylillään - alkoholittomissa häissä kuitenkin toivoisin, että holittomiin juomiin sitten panostettaisiin enemmän, vähintään suhteessa ruokatarjoilun juhlavuuteen. Juhlavan ruoan kanssa juhlava juoma, esimerkiksi kuohuva kuusenkerkkämalja, laadukkaat tuoremehut, Laitilan paremmat limonadit tms. Eli ei sillä alkoholipitoisuudella niin väliä, mutta mulle tulis todella halpa olo, jos tarjoilisin esim. laadukkaan paistin kanssa vain maitoa vettä kotikaljaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varmaan riippuu vieraista, että millainen vaikutus on. Jos on pienet juhlat ydinporukalla, josta kukaan ei muutenkaan juo, niin alkoholitarjoilu on mielestäni ihan turha. Jos taas on tulossa isommat juhlat ja paljon nuorta väkeä, niin alkoholittomuus voisi kyllä latistaa tunnelmaa. Meillä on siis tämä jälkimmäinen tilanne, tosin muutamat vieraat ovat jo kyselleet, että tuleeko meille holittomat häät (itse käytän marginaalisesti, puolisko ei ollenkaan). Vastaus on ei, haluamme mieluummin järjestää juhlat, joissa jokainen voi itse valita juoko vai ei. Eihän se, että pöydällä on pulloja, tarkoita, että olisi pakko juoda. :D Sen verran ollaan kyllä määriä mietitty, ettei ole tarkoitus juottaa porukkaa pöydän alle, vaan saada lähinnä enemmän juhlatuulelle.

Se onkin sitten toinen juttu, että mitä tehdään, jos juomia jää yli (määriä on aika vaikea arvioida)... Pakko varmaan järjestää muitakin juhlia sitten, koska meillä ei kyllä kulu mitään kotona. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä taas on semmoinen ongelma että sulhasen puolen suku (perhe) ei käytä ollenkaan alkoholia uskonnollisten syiden takia. Sitten oma sukuni juo alkoholia ja varmaan he odottavatkin tarjoiluja. Siis miten nyt toimia tässä tilanteessa? Joo meidän hääthän ne on jne.. mutta mutta en nyt haluaisi että kukaan on siellä humalassa tms. Itse haluaisin että tarjoiluihin sisältyisi ainakin alkumalja ja ehkä muutama lasi viiniä. Onko kellään muulla samaa tilannetta ja miten olette ratkaisseet sen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä taas on semmoinen ongelma että sulhasen puolen suku (perhe) ei käytä ollenkaan alkoholia uskonnollisten syiden takia. Sitten oma sukuni juo alkoholia ja varmaan he odottavatkin tarjoiluja. Siis miten nyt toimia tässä tilanteessa? Joo meidän hääthän ne on jne.. mutta mutta en nyt haluaisi että kukaan on siellä humalassa tms. Itse haluaisin että tarjoiluihin sisältyisi ainakin alkumalja ja ehkä muutama lasi viiniä. Onko kellään muulla samaa tilannetta ja miten olette ratkaisseet sen?

Meillä minun sukuni on uskovaisia eivätkä juo yhtään alkoholia. Sulhasen puoli ja kaverit taas odottavat sitä olevan. Ratkaisimme asian niin että päivällä ei ole tarjolla mitään alkoholia. Illemmalla(18-19) sitten ilmoitetaan että "virallinen" osuus on päättynyt ja alkaa iltajuhlat mihin kaikki halukkaat saavat jäädä. Siellä sitten on tarjolla boolit ja muut juomat. Uskovaiset lähtevät kotiin silloin ja meille jää kuitenkin aikaa vielä istua iltaa vaikka aamuun asti :girl_smile: Siskoni häissä oli samalla tavalla ja hyvin toimi, kaikki olivat tyytyväisiä :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juuri viime viikolla ja aiemmin kesällä häissä olleena; en tiedä pilaako jollei oo, mutta kyllä se juhlajuhlavaihe vasta oikeesti alkoi kun viini alkoi virrata. Ei se nyt tietysti kivaa ole, jos joku vetää hirvittävät peppukännit ennen seiskaa eikä se todellakaan ole tarkoitus, kyllä aikuisten ihmisten pitäisi jo sen verran osata..ja jollei osaa ni ei se ole morsiusparin asia siitä huolia. Mutta mun kokemus on, että kun uudet ihmiset (ja häissä usein on paljon ihmisiä joita ei tunne) on joka puolella, niin paljon se viini helpottaa juttua, niin se vain on. Ja häissä joissa olen ollut elämässäni on ollut usein myös ulkomailta tulleita, ei se tosiaan ole kulttuurista kiinni, kaikkien juttelua se helpottaa.

Meidän häissä tullaan tarjoamaan skumppaa, viiniä ja avec ja baarista saavat sitten myöhemmin ostaa mitä tahtovat. Varaudutaan myös siihen, että jos jollekin maistuu liikaa, mutta ei stressata sillä, sovitaan vaan bm ja kaasojen kanssa että asia hoituu niin, ettei morsiusparia vaivata asialla ja hoituu myös vieraiden osalta kivasti..onneksi Hgin keskustassa on hotelleja lähellä, joten ei mee kenenkään saattajankaan ilta pilalle jos jonkun vie hotellille. Mutta tosiaan, pääosin luotetaan siihen, ettei tälläistä satu ja vieraat ovat kaikki sen verran elämässään tintanneet että tietävät missä raja kulkee. Ei se oo kenenkään muun tehtävä estää ryyppäämistä, aa on sitä varten.

Ja ps. jos pari ei itse juo tai se on perheessä tapa ni se on tietysti jokaisen täysin oma asia päättää mitä tekee. Tämä siis vain imo.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minskupinsku kiitos ideasta :) täytyy pohtia sitä

Olen todella stressannut kun kuitenkin haluaisi itsekin muutaman lasin ottaa ei nyt tosiaan mitään kännejä,

mutta sukulaiset varmaan vetäis hernettä nenuun tai en tiedä kun eivät sulhon sukulaiset ole koskaan olleet

häissä jossa olisi alkoholia..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juhlat voivat tietysti myös olla mukavat vaikka alkoholia tarjoiltaisiinkin. Kaikki eivät tietenkään örvellä, mutta täytyy rehellisesti myöntää, että morsiamena minun tunnelmani pilaisi jo se yksikin idiootti joka juo päänsä niin täyteen, että a) haastaa riitaa, b ) oksentaa vessan lavuaariin/lattialle, c) on puoli tiedoton tai d) sammuu. Eli jos tietäisin tämän olevan todennäköinen tilanne, niin meidän juhlat olisi kyllä holittomat. (pelkillä ruokaviineillä tätä tosin tuskin tapahtuisi ;) )

Jos meidän häissä EI tapahtuisi jotain noista a-d kohdista olisin suorastaan pettynyt ja miettisin mikä boolissa oli vikana.. :grin: (vitsi vitsi)

Kyllä täällä Etelä-Pohjanmaan pikkukylissä tuo viinaksien tarjoilu (enkä nyt tässä tapauksessa puhu viineistä) kuuluu kaikkiin juhliin ylioppilasjuhlista "eteenpäin". Ja jos ei tarjoilla, niin juhlien järjestäjät leimataan köyhiksi/piheiksi/uskovaisiksi...

Enkä ole kyllä itsekään koskaan ollut häissä, jossa alkoholia ei olisi tarjoiltu, joten en osaa vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Enkä kyllä meidänkään häissä aio kokeilla, että pilaiskohan tunnelman vain ei.. B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä siinä ei ole mitään pihiä, jos ei halua kustantaa yli sadan ihmisen ryyppäämistä. Varsinkin jos itse ei ole kova käyttämään alkoholia.. Ja koska tiedossa tosiaan on se, että jos suomalaisille alat ilmasta viinaa tarjoamaan, siihen ei mitkään "laskukaavat" päde, että paljonko sitä kuuluisi varata. Tai varmaan on kyllä poikkeuksiakin, mutta meidän suvussa ainakin näin.

Meidän häissä tullaan tarjoamaan alkoholilliset alkumaljat, sekä avecit kahvin kanssa. Ja ehkä sitten illalla kun jäljellä vaan "nuoriso", niin tarjotaan sitten sidua ja olutta tms.

Tästä vähästä viinatarjoilusta me varmaankin ilmoitetaan etukäteen, niin voivat sitten ne ketkä eivät ilman pysty olemaan, ottaa taskumatit mukaan.

Mutta tosiaan tämän puheen jälkeen, ja alkottomissa häissä olleena, ei pilaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielesät on ihan eri asia puuttuuko alkoholi juhlasta vai eikä se ole hääparin kustantamaa. Itse siis toivoisin ehkä jonkinlaista osallistumista hääparilta, esim. alkumalja ja pari kaatoa viiniä, mutta jos tämä ei ole mahdollista, sitten pitää paikalla olla baari, josta voi niin halutessaan viininsä ja drinksunsa hakea omakustanteisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä useimpien kanssa. Alkumaljat ja ruuan kanssa pari kaatoa...muutoin ei tarvi tarjota alkomaholia jos ei halua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omasta mielestäni olisi fiksua ilmoittaa juhlien alkoholittomuudesta jossain vaiheessa juhlia että asia olisi sen jälkeen selvä, eikä pitää vieraita sen suhteen epätietoisuudessa. Mikäli juhlissa ei alkoholia tarjota, pitää huolehtia muusta nesteytyksestä, jotain juomaa pitää silti olla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häistä ei ainakaan ikinä vois tulla alkoholittomat! Meillä on semmonen kaveriporukka + molempien suvut, et jos ei olis normi viinejä/boolia/bissee/siiderii, jne. ni kaikki ois varmaan ihan järkyttyneitä :) Varsinkin mut ja sulhon tuntien kun me ollaan aikamoisia menijöitä ;)

En ole koskaan ollu alkoholittomissa häissä, mutta en kyllä tunne sellasia ihmisiäkään, jotka sellaset pitäis. Mut riippuu tosiaan pariskunnasta - jos pariskunta ite on absolutisteja ja kaikki tietää sen, niin luulen että sillon vieraat osaa odottaa semmosia häitä.. Mut tässäkin tapauksessa ois mun mielestä ihan jees, että vieraat vois sitten itse ostaa baarista juomaa, niin ei tarttis ihan kuivin suin olla :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Tässä viestiketjussa absolutistit pönkittää ajatusta toisilleen, että alkoholittomat häät olisivat hyvä vaihtoehto. Oikeesti!

Jos suvulla ei ole tapoja tai on alkoholismia, niin on ymmärrettävää, että alkoholia ei ole ainakaan paljoa tarjolla. Tosin luulisi sukulaisten kunnioittavan sen verran hääparia, että suorasta pyynnöstä voisivat sen illan olla juomatta tai juoda vähemmän. Tämä ei varmasti aina vaan ole mahdollista. Kaikkia ei myös tarvitse kutsua, koska häät ovat teidän. Miksi kutsua sinne pikkuserkku, joka todennäköisesti sikailee juhlasi pilalle. Jätä kutsumatta, koska yhtä paljon sinua harmittaa jos hän jättää teidät ulos omista häistään.

Normaalisti alkoholi kuuluu hääjuhliin. Itse en voisi kuvitella kuivempaa iltaa, kun alkoholittomat häät. Jos ei ole fyrkkaa järjestää häitä, niin ei niitä ole pakko pitää. Jos pitää juhlat, niin olisi kyllä asiaankuuluvaa tarjota juomaakin. Pihisitellen järjestetyt juhlat ovat enemmän ahdistavat kuin iloset. Ei rahaa tarvi syytää ympäriinsä, mutta kutsuu sen verran ihmisiä, että kykenee tarjoamaan jotain.

Kun juhlii, niin kannattaa juhlia kunnolla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ Toivon mukaan jokainen alkoholittomia häitä järjestelevä ihminen tuntee kutsumansa ihmiset niin hyvin, että voi omista häistään karsia pois tuollaiset, ettei turhaan pilaa näiden ihmisten iltaa ja vielä maksa siitä... :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni häissä pitää alkoholia olla.. Monilla vasta alkoholin juonti saa ihmiset juhlatuulelle. Me ei ainakaa olisi uskallettu ottaa riskiä, vaan haluttiin että ihmiset viihtyvät juhlissa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kuulun juuri tähän "absolutistit pönkittää ajatusta toisilleen, että alkoholittomat häät olisivat hyvä vaihtoehto" -kategoriaan. En ole absolutisti (esimerkiksi juon viinin ehtoollisella toisin kuin juuri edesmenneet isovanhempani), mutten myöskään juo alkoholia yhtä kulausta enempää - kaverini kutsuvatkin minua raittiiksi. Moni katsoi outona jo sitä, kun sanoin, etten halua lakkiaisiini kuohuviiniä tai shampanjaa. Mutta jääräpäänä en sitä ottanut muiden mielipiteistä huolimatta ja kaikilla oli mukavaa! Ymmärrän kuitenkin tämän dilemman häiden kanssa, enkä siksi nyt vedäkään mitään yhtäsuuruusmerkkiä lakkiaisten ja häiden välille - onhan vieraskuntakin yleensä hieman aikuisempaa jo häiden aikaan.

En kuitenkaan ole raivoraitis, joten en minä sinänsä halua kieltää alkoholia häissäni. En vaan koe tarpeelliseksi kustantaa kaikkia vieraitani humalaan. Mielestäni sen kustantaminen vain lisäisi kamalasti menoja. Olemme tällä hetkellä päätyneet tavallaan kompromissiin - tarjoaisimme holillisen alkumaljan sekä halukkaille avecit kahvin kanssa (ja lapsille tietenkin jotain hieman spesiaalimpaa kanssa :) ). Seisovaan pöytään ei tule viiniä (eipä ole ruokakaan niin "viiniruokaa", sillä haluamme pikemminkin perinteistä "maalaisruokaa") eikä vapaammalle ajalle boolia, mutta olemme valinneet paikan niin, että alkoholia haluavat voivat sitä ostaa itselleen. Tästä syystä jopa luovuimme yhdestä juhlapaikkavaihtoehdosta, koska siellä ei olisi ollut edes minkäänlaista mahdollisuutta ostaa alkoholia. Joten siis emme kiellä alkoholia, mutta emme myöskään kustanna mitään "ryyppyjuhlia".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Emme ole mieheni kanssa absolutisteja tai raittiita vaan ihan tavallisia alkoholin kohtuukuluttajia.

Siitä huolimatta olimme häitä suunnitellessamme yksimielisiä siitä, että "ryyppyjuhlia" meidän häistä ei tule, ja piste. Tarjoamme hääjuhlan alkuun asiaankuuluvat onnittelumaljat sekä ruoan kanssa ruokajuomat, joten täysin alkoholittomat häät eivät kuitenkaan ole. Itse olen sitä mieltä, että hyvän ruoan kanssa kuuluu hyvä viini niin kuin talveen kuuluu lumi. :girl_wink:

Tarjottavista juomista ilmoitetaan hääväelle kutsun yhteydessä juhlaohjesäännössä, joten jos "ilmaisen viinan bileiden" puuttuminen on jollekin valtava ongelma niin osaa sitten vastata kutsuun kielteisesti. Mieluummin sitten niin ! Alkoholinjanoisia vieraita hääpaikalla palvelee ravintolan baari ja henkilökunta, joten olutta halutessaan saa.

Meillä alkoholin poisjättäminen tarjoiluista ei ollut edes pelkästään kustannuskysymys, vaikka tietysti hieman sitäkin. Osasyinä oli myös

1) örvellyskännivieraiden minimoiminen

2) että morsian, sulhanen ja häävieraat muistaisivat häiden kulun ja tapahtumat

3) vieraat, jotka tulevat juhliin ilmaisen viinan perässä eivätkä varsinaisen juhlanaiheen

4) koska häävieraiden joukossa pakostikin on sukulaisten ja ystävien pieniäkin lapsia, ei heidän tarvitse katsella kohellusta ja (toisinaan, ei tietenkään aina) muutamia liian humalaisia vieraita.

Äitini on työnsä puolesta nimittäin joutunut useammatkin tällaiset häät todistamaan, joissa pienet lapset tuntuvat olevan pienessä sievässä olevan juhlakansan tiellä.

Niille jotka nyt älähtävät mielessään, että "miksi sitten kutsuitte lapsia?!" sanottakoon, että kun laitettiin vastakkain häävieraiden koko perhe ja vapaa alkoholitarjoilu, oli meille luonnollinen valinta kutsua vieraat paikalle perheineen. Sulhanen ei ollut valmis edes keskustelemaan lapsien kutsumatta jättämisestä.

"Tässä viestiketjussa absolutistit pönkittää ajatusta toisilleen, että alkoholittomat häät olisivat hyvä vaihtoehto. Oikeesti!"

Juurikin tällaisia kommentteja en ymmärrä enkä sulata. Luulisi aikuisten (?) ihmisten ymmärtävän, että hääpari järjestää muuten JUST sellaiset häät kuin itse haluaa eikä sellaiset kuin joku satunnainen vieras toivoo. Joillekin ihmisille ilmeisesti vain sellaiset häät, jotka itse järjestää, ovat hyvät ja niissä väki viihtyy.

"Kun juhlii, niin kannattaa juhlia kunnolla!"

Tämä kommentti edustaa perisuomalaista ajattelutapaa, jonka mukaan ilman yletöntä määrää viinaa ei voi juhlia. Juhlikoon jos mieli tekee, mutta ilmaisen viinan puuttuminen takuulla hillitsee jonkun potentiaalisen känniääliön juomahaluja. Juu, häihin toki voi jättää kutsumatta listalta henkilön jos tällaiseen käytökseen on taipumusta, mutta henkilökohtaisesti mieluummin kuitenkin pyydän paikalle kaikki haluamani ystävät ja lähimmät sukulaiset.

"Jos ei ole fyrkkaa järjestää häitä, niin ei niitä ole pakko pitää."

Ei olekaan. Mutta toiset haluavat juhlia yhdessäoloaan ja avioliittoaan sukunsa ja perheensä kesken. Voisin myös todeta tähän, että ainakaan meidän häidemme kutsuttujen listalla ei juurikaan myöskään ole näitä persaukisia, joten halutessaan varmasti heillä on varaa ihan itse alkoholitarjoilunsa kustantaa. Periaatekysymys, ei raha.

Edelleen korostan, että en todellakaan ole raivoraitis vaan ihan tavallinen alkoholin kohtuukäyttäjä (itseasiassa juon viiniä juuri nytkin :grin: ). Minä tai mieheni emme vain ymmärrä, miksi hääjuhliin pitäisi automaattisesti kuulua ilmainen viina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisätään nyt sen verran vielä, että en missään nimessä tuomitse heitä jotka haluavat juhlissaan alkoholia tarjota vierailleen enemmänkin. Ei vaan ole meidän juttu, kukin tablaa tyylillään, eikö ? :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta ördääminen latistaa tunnelman. En ole absolutisti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on kaikki omaa mielipidettäni miten itse haluan tehtävän, älköön kukaan ottako hernettä nenään.

Olen ollut noin parissakymmenessä hääjuhlassa, vain muistaakseni kolmessa niistä on ollut alkoholitarjoilu. Itse olen kokenut oloni niissä vähän vieraaksi, alkoholitarjoilun ja viinin ruoan kanssa tarjoilun olen kokenut vähän "hienosteluksi" häissä. Itselleni vihkiminen ja ohjelma on olleet ne pääasiat häissä, ei se juomapuoli. Näin myös omissa häissämmekin tulee olemaan. Itse käytämme jonkin verran viiniä ruoan kanssa ja muutenkaan emme ole absolutisteja, mutta emme halua alkoholitarjoilua häihimme emmekä halua sitä kenenkään ostavan, vaikka mahdollisuus siihen olisi (baaria ei siis avata). Jos ryyppäämään haluaa, lähellä on siihen muita mahdollisuuksia kuin meidän hääpaikkamme. Emme koe että alkoholilla pitäisi nostattaa jotenkin häätunnelmaa, uskomme että iloinen tunnelma tulee muutenkin. Olemme kutsuneet sellaisia ihmisiä häihin, jotka ovat iloisia ilman viinaakin, itsekin olemme.

Ja niille, jotka odottavat alkoholitarjoilua häissä, kerromme jo kutsujen mukana lähetettävässä infossa, että häämme ovat alkoholittomat, joten ei kenenkään tarvitse paikan päällä pettyä että ei olekaan alkoholia tarjolla. En muutenkaan ymmärrä miksi alkoholitarjoilu on niin kynnyskysymys. Itsellä ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi tarjoilla, ennenkuin omia häitä järjestäessä aloimme keskustella pitopalvelun kanssa että pitäisikö baari avata. Päädyimme siihen, että emme avaa ja pitopalvelulle se kävi oikein hyvin. Sinänsä minua ei haittaa, vaikka joku vieraista auton takakontista joisikin, omapahan on asiansa. Me emme sitä halua tarjoilla, ja tämä liittyy ennenkaikkea kristillisiin arvoihimme: emme halua ketään saattaa kiusaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut noin parissakymmenessä hääjuhlassa, vain muistaakseni kolmessa niistä on ollut alkoholitarjoilu. Itse olen kokenut oloni niissä vähän vieraaksi, alkoholitarjoilun ja viinin ruoan kanssa tarjoilun olen kokenut vähän "hienosteluksi" häissä. Itselleni vihkiminen ja ohjelma on olleet ne pääasiat häissä, ei se juomapuoli. Näin myös omissa häissämmekin tulee olemaan.

Suomi on maa, jossa ainakin omasta mielestäni, suuret juhlat melkein aina liittyvät elämän siirtymäriitteihin. Häät kuitenkin hienoimmat juhlat ( jos vertaa rippijuhlat, lakkiaiset. Jos kerran ollaan fiinisti, niin ei alkoholitarjoilu ole mitään turhaa hienostelua.

Monissa häissä töissä olleena (tarjoilu ja valokuvaus) niin voin sanoa, että paras fiilis on ollut niissä missä on ollut alkoholitarjoilu. Riippuu tietenkin hääparista (jos on vanhempi pariskunta, ja kaikki vieraat perheellisiä ja lapset mukana). Omasta mielestäni oli ainakin aika ankeeta, jos häävieraat olisivat niin "fiiliksissä" että lähtisivät kahvin jälkeen kotiin. Vaikka ei itse nauttisikaan viiniä, ja olisi itse tottunut juhlimaan selvänä niin kaikilla näin ei ole. Jos ajattelen vaikka itseäni, en piittaa humaltumisesta, niin tunnen vieraat sen verran hyvin, ettei tulisi mieleenkään jättää vieraita ilman alkoholitarjoilua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voin nyt jälkeenpäin kertoa että saimme paljon kehuja häistämme alkoholittomuuteen liittyen. Eräskin vieras kommentoi, että yllättyi kuinka kivat häät voi olla ilman alkoholia. Aina kun on totuttu siihen että häissä on alkoholitarjoilu niin voi olla kiva piriste vähän erilaiset häät.

Ja meistä voin sanoa että me ei olla vanhempi pariskunta eikä kaikki vieraat perheellisiä, vaan suurin osa oli meidän ikäisiä kavereita. :girl_wink: Ja just heistä osa juhli meidän kanssa ihan loppuun asti. Vanhemmat ja perheelliset lähti aiemmin mutta nuoriso jatkoi jutellen siihen asti että me lähettiin hääyön viettoon

... tunnen vieraat sen verran hyvin, ettei tulisi mieleenkään jättää vieraita ilman alkoholitarjoilua.

Me taas tunnettiin vieraat niin hyvin ettei tullut mieleenkään järjestää alkoholitarjoilua. :P

Joka tapauksessa, kukin taaplaa tyylillään ja meidän vieraat on meidän häitä kehuneet. Meillä oli hauskaa ja tunnelmaa, pöytäseurueet oli hyvin valittu ja vieraat viihty, se oli kaikista tärkeintä. Oli alkoholia tai ei, se on tärkeää että on oman tyyliset ja omia arvoja noudattavat häät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa maltillinen tarjoulu + riuskaotteinen kaasomme on luvannut heittää taksiin yhden vieraista sitten kun herra on kumonnut yhden liikaa. Tämä ystävän miehen kohdalla on nimittäin ihan turha toivoa mitään muuta. Ja kutsumatta ei voi jättää, sillä miehen puoliso on minulle läheinen ja nostaisi maailmanlopun metelin, jos hänet kutsuisi yksin :girl_mad: .

Ja mekin oikeasti harkittiin alkoholittomia häitä ihan vain muutaman vieraan takia, joiden juomiseen ei voi luottaa. Suurin osa vieraista on kuitekin kohtuukäyttäjiä, ja puolisosta alkoholittomuus tuntuisi kummalta meidän häissä. Itse en juurikaan juo, joten varmaa on, että alkoholiton puoli on myös tarkkaan mietitty. Itse en ole koskaan ollut alkoholittomissa häissä, mutta illalliskutsuilla kyllä, eikä kukaan ole koskaan valittanut.

Ja täytyy kertoa eteenpäin vinkki juomisen ja kulujen karsimiseen ei-ihan-alkoholittomissa häissä: Ystäväni - raavas mies - kertoi, viime vuosina sisarustensa häitä juhlineena, että heidän suvussaan on tapana terästää alkoholillinen booli vain alkuillasta. Pari lasillista juotuaan kukaan vieraista ei kuulemma ole koskaan huomannut, että booli on vaihtunut illan mittaa alkoholittomaksi. Ja tämä uskottiin minulle vaivihkaa olutpullo kädessä. :girl_haha: Näin tullaan ainakin meillä tekemään.

Muokattu: , käyttäjä: Viljaana

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Outs. Alkoholittomat häät olisi meille toivoton ajatus. Ei kyllä ole tullut mieleemmekään, että olisi hyvät juhlat ilman viinaa, tai siis meille sen nyt vaan tuntuu luonnolliselta tarjota sitä, kerrankos sitä naimisiin mennään. Meidän vieraista about 80% on 25-30-vuotiaita, jotenka alkoholia saa varata paljon, vain yksi pariskunta sylkee kuppiin, mutta he todennäköisesti poistuvat paikalta ennen kuin kunnon bileet alkavat.

Me tosin rajoitamme sadan aikuisen juopottelua siten, että alkoholitarjoilu alkaa vasta kakkukahvien jälkeen, koska paikalla on paljon lapsia. Maljat toki tarjoamme, mutta ruuan kanssa ei ole viinejä eikä muutakaan, koska emme itse käytä ruokajuomana alkoholia. Tästä järjestelystä ilmoitamme kutsussa vieraille, että jos on kykenemätön olemaan selvinpäin ruuan ja kahvin ajan, niin oma taskumatti on tarpeen, muttei suinkaan välttämätön.

Emme ole ajatelleen alkoholin olevan mikään ongelma, jos joku alkaa siellä rähinöitsemään, niin poistetaan todennäköisimmin riehakas juhlija yhteisvoimin kotiinsa mölisemään.

Yksissä häissä olen ollut, joissa ei ole ollut alkoholia, ja kyllä oli vaivaantunut ilmapiiri alusta loppuun. Kutsuun oli kyllä merkitty juhlien alkamis- ja loppumisajankohta, joten kello kun löi 20.00 niin lähestulkoon puolet vieraista suuntasi läheiseen kuppilaan, minä mukaanlukien. Eli hauskat olivat jatkotoimenpiteet, muttei kyllä ollut yhtään sellainen olo, että häissä olisin ollut. Minä taasen haluan, että alkoholi hilpeyttäisi tunnelmaa siten, että vieraat viihtyisivät häissämme aamuyön pikkutunneille saakka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään