Jump to content
Naimisiin.info

Iltapalaa? (yhdistetty ketjuja)


pikkupeikko22

Recommended Posts

^ Nyt tulikin mieleen, että me ollaan puhuttu vähän karjalanpiirakoista ja munavoista. Piirakat maistuu jäähtyneinäkin ja munavoi säilyy, kun tarjoiluastian alle laittaa pakastimessa olleen "mikä-se-nyt-on":n (=sellaisen levyn, joita käytetään huoltoasemilla kerman ja maidon alla). Karjalanpiirakoita aina parjataan ja moititaan niiden tarjoajia mielikuvituksettomiksi, mutta itse en ole (kenties juuri siitä syystä?) nähnyt niitä vuosiin missään häissä. Koska ne on hyviä, niin niitä vois tarjota meidän häissä. :P:D

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^ Nyt tulikin mieleen, että me ollaan puhuttu vähän karjalanpiirakoista ja munavoista. Piirakat maistuu jäähtyneinäkin ja munavoi säilyy, kun tarjoiluastian alle laittaa pakastimessa olleen "mikä-se-nyt-on":n (=sellaisen levyn, joita käytetään huoltoasemilla kerman ja maidon alla). Karjalanpiirakoita aina parjataan ja moititaan niiden tarjoajia mielikuvituksettomiksi, mutta itse en ole (kenties juuri siitä syystä?) nähnyt niitä vuosiin missään häissä. Koska ne on hyviä, niin niitä vois tarjota meidän häissä. :P:D

Niitä meilläkin on tarkoitus myöhemmän illan suolapalana tarjota :) minustakin piirakoita (ja munavoita) väheksytään ihan suotta! Noiden lisäksi varmaan jotain suolaista kinkkupiirakkaa tms. ja salaattia. Ehkä myös juustoja?! Ja niitä jo aiemmin puhuttuja sipsejä kyllä kans :)

Link to comment
Share on other sites

^ Huh! -sanoisin minä.

Minusta taas hyvä ruokailu on niin suuri osa hääjuhlaa, että olisi äärimmäisen noloa, jos vieraat joutuisivat poistumaan häistä snägärin kautta! Jos illan mittaa on tarjolla vielä alkoholiapitoisia juomia niin yllättävän hyvin sellainen pieni suolainen iltapala tekee kauppansa, varsinkin jos bileitä jatketaan vähänkään yli puolen yön...

Nimenomaan, ruokailu on niin tärkeä osa hääjuhlaa että meillä syötetään hääväki kylläiseksi jo varsinaisessa ruokailussa. Illalla boolia nauttineelle väelle tietty alkaa suolainen maittaan ja sempä takia varataankin kaikkea suolasta pikkunaposteltavaa myöhäisiltaan mutta ei varsinaista "iltapalaa" kun emme usko että kukaan pitopöydän herkkujen jälkeen oikeasti on nälkäinen. Tuleeko mieleen mitään muuta helposti esillepantavaa kuin sipsit, nachot ja väinämöisen palttoonapit? Karkitkin vois tehdä kauppansa, tiedä häntä..

Anteeksi KaniPuppeli! Ilmaisinpas ajatukseni kovin tylysti..! :unsure:

Tarkoitukseni ei ollut kritisoida niin kovasti juuri sinun ratkaisuasi vaan ihan yleisellä tasolla pohtia tätä asiaa...

Käytännönssä ajatellen totta varmasti se, ettei ainakaan nälän vuoksi vieraille tarvitse mitään "kunnon" iltapalaa tarjota. Tuskin itsellenikään mitkään kiusaukset tms. maistuisi enää pitopöytien jälkeen, mutta jokin pienempi suolainen (kuten juuri esim. piirakat, pasteijat, leivät) saattaisivat hyvinkin upota boolin kyljessä. -Vaikkei edes nälkä varsinaisesti olisikaan! :girl_wink:

KaniPuppelille pari ideaa helposti esillepantavista: suolatikut ja "suolakalat" (vai mitä ne nyt onkaan??) ja erilaiset pähkinät. Pähkinöitähän on vaikka minkä makuisia ja maustamattomia. Joku mix voisi esim. olla kiva ja sekaan voi heittää rusinoita. Ehkä myös vähän paremmin hääjuhlaan sopivaa kuin iänikuiset sipsit..?

Link to comment
Share on other sites

^ hmm...ja taas taisin ilmaista ajatukseni epäselvästi!? :girl_haha:

En tarkoittanut, että sipsejä olisi "aina ja kaikissa" häissä tarjolla ja olisivat siten tylsä vaihtoehto. Lähinnä ajattelin, että sipsejä on yleensä aina tarjolla kaiken maailman lastenkutsuilla, bileiltamissa ja vastaavissa pikku kemuissa ja monessa taloudessa niitä napostellaan kai ihan muuten vainkin... Joten siitä syystä MINÄ en oikein osaa mieltää sipsejä osaksi häitä. Hääjuhlan luonne kun yleensä on kuitenkin vähän erilainen.

Se ei tietenkään estä ketään tarjoilemasta sipsejä omissa häissään. Itse olen nähnyt häissä tarjottavan sipsejä eikä se minua millään tavalla haitannut tai tunnelmaa pilannut. Tarkoitukseni oli lähinnä tuoda esille ehdotuksia muistakin suolaisista naposteltavista, koska niitä tässä palstalla kyseltiin.

Ja jottei menisi aivan OT:ksi tämäkin niin jos jotain vähän erikoisempaa naposteltavaa haluaa tarjota niin esimerkiksi maustetut kuivat kikherneet sekä kuivatut hedelmät ja marjat voisivat olla hyviä. Tosin taitaa nuo kuivatut hedelmät ja marjat olla aika kalliita isolle porukalle ostaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meille tulee ehdottomasti iltapala, juhlapaikka on varattu 17-05, ja päivämäärän takia sielä kekkuloi varmaa aika pitkään ainaki kavereita... :girl_haha: Ja meil on buffa n. klo 18.

Link to comment
Share on other sites

Tarvitaan, väellä alkaa santsikierroksen tarve viimeistään klo 21 ja jos juhla kestää aamun puolelle, suosittelisin vahvasti (myös siksi, ettei sammuneita tarvitsisi poistaa lumikolalla).

Yleensä iltapalalla näkee perusgrillimakkaran (kesä) ohella niitä aiemmin jääneitä salaatteja ja muuta napsittavaa. Meillä oli mm. karjalanpiirakoita ja munavoita.

Muokattu: , käyttäjä: Jenny-Maria
Link to comment
Share on other sites

Juu, iltapala on ihan ehdoton. Ei sitä jaksa kovin myöhään asti bailata, jos syömisestä on kulunut jo muutamia tunteja.

Link to comment
Share on other sites

Meillä alkoi häät kello 13. Ruokailu oli kello 16 ja se olikin todella runsas. Lisäksi kahvipöytä notkui tarjottavia. Illan aikaan juomien kanssa oli tarjolla sipsejä, karkkia, pähkinöitä. Iltapala oli kello 23 (jonka laittoi kaverit+ morsian itse :girl_haha: ) Ja kenelläkään ei kyllä ollut oikein nälkä. Mut olihan se hyvä et sapuskaa oli kumminkin tarjolla. Eli mun mielestä se riippuu paljon ruuastakin. Monissa häissä on kyllä ollut jo nälkä pikkutunneilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Miulla on seuraavanlainen tilanne:

Meille tulee noin 50 vierasta vihkimiseen ja (buffet) päivälliselle ja toiset noin 50 liittyvät seuraan myöhemmin. Vihkiminen alkaa klo: 17.00 ja ruokailu on varmaan noin 19.00-20.00. Iltavieraat saapuu varmaan klo. 21.00 maissa ja niille on sit tarjolla grilliruokaa. Se vaan mietityttää, että pitäskö noihin illan tarjoiluihin laskea mukaan myös kaikki alusta asti mukana olleet? Miehen mielestä ei mut mie en oo niinkään varma. En tosiaankaan halua, että vieraat joutuu nälkänsä takia lähtemään kesken juhlan tai jotkut jää täysin ilman ruokaa (häät kestää keskiyöhön).

Muokattu: , käyttäjä: SisterRay
Link to comment
Share on other sites

^ Mun näkemys asiasta:

Eli tuo grilliruoka olisi ilmeisesti tarjolla heti siinä klo 21 aikoihin, jolloin iltavieraat saapuvat paikalle? Hmmm...todennäköisestihän buffet-päivällisestä hetkeä aiemmin nauttineilla ei siinä vaiheessa vielä ole nälkä. Toisaalta taas jos aikomuksenanne on juhlia koko porukan kanssa iltamyöhään/yöhön saakka niin saattaisi ensimmäisen joukon vieraillekin grilliruoka maistua myöhemmin... Ajattelitteko pitää tuota grilliruokaa tarjolla kuinka pitkään? Onko illalla sitten vielä jotain muuta syötävää tarjolla? Henkilökohtaisesti tekisin ehkä niin, että varaisin tuota grilliruokaa ihan runsaasti eli yli iltavieraiden tarpeen, mutta en kuitenkaan laskisi siten, että kaikki paivällisvieraatkin söisivät sitä yhtä paljon kuin iltavieraat. Olisi se kai vähän noloa, jos jollekin päivällisvieraalle joutuisi toteamaan, ettei grilliruokaa olekaan tarkoitettu heille ollenkaan..? :girl_to_take_umbrage2:

Link to comment
Share on other sites

^ Grilliherkut olisivat kai tarjolla joskus 22.00 maissa, luulisin. Mie olin kanssa vähän noilla linjoilla, että jos iltavieraita on tulossa ne 50 niin vois tilata iltasyömistä esim. 70 hengelle tms. Pitänee neuvotella miehen kanssa...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänään just pohdittiin tätä kysymystä.

Meillä on vihkiminen klo 16, ja ruoka todennäköisesti noin 17-17.30 alkaen..

Iltapalaksi ajateltiin ruisnappeja ja tuorejuustoja ja sit karjalanpiirakoita.

Minusta ne on herkullisia :-X

Link to comment
Share on other sites

Tarvitaanko iltapalaa jos vihkiminen 14.30-15, siirtyminen juhlapaikalle ja alkumaljat (eri paikassa kuin hääjuhla) 15-16, buffet 16.30-> ja kakkukahvit joskus 18-19 aikoihin? Juhlat jatkuvat 0.30 saakka. Tarjolla myös karkkibuffet, josta voi käydä karkinnälkää tyydyttämässä.

Itse en iltapalaa tuollaisessa tapauksessa tarvitsisi, mutta on siellä muidenkin napoja ajateltavana kuin omani. :unsure: Voisiko olettaa että itsensä kylläiseksi syöneet aikuiset selviävät juhlissa ilman ruokaa 5h ajan, kun juomaa kuitenkin on? Myönnetään, suurimmaksi osaksi tämä on kuitenkin taloudellinen kysymys, sillä iltapala tulisi maksamaan reilut 700 euroa lisää. :girl_impossible: Aika paljon siis meidän budjettiin mitoitettuna.

Link to comment
Share on other sites

^ No kyllähän sitä voisi olettaa, että vieraat selviävät tuon 5h juhlissa ilman iltapalaakin.

Mutta todennäköisesti moni poistuu juhlista sitten "snägärin kautta"... Teidän vihkiminen on kuitenkin jo niin aikaisin, että moni saattaa saapua juhlimaan pelkän aamupalan voimin ja jos sen lisäksi ei päivän aikana syö muuta kuin päivällisen niin todennäköisesti illalla on vielä nälkä... Se on sitten teidän valintanne, että haluatteko te tarjota sen iltapalan ihmisille vai hankkivatko he sen sitten juhlan jälkeen itse kukin omalla tahollaan. Tuskin tuossa 5 tunnissa kukaan vielä nälkään kuolee ;) 700 euroa iltapalasta on kieltämättä aika paljon, joten ymmärrän pohdintasi. Onko teillä ravintolahäät vai miksi tuollainen summa? Eikö iltapalaksi/-naposteltavaksi ole mahdollista saada mitään edullisempaa?

Link to comment
Share on other sites

^^Jos ei ole ravintolahäät niin voisiko yksi mahdollisuus tehdä itse jotain kevyttä iltapalaa jota tarjoilla paikalla? Siis olettaen että tahdotte kuitenkin jotain tarjota. Luulisi kyllä että vieraat selviäisivät 5h ilman iltapalaa.

Meillä on pitopalvelu, muttemme aijo heiltä varsinaista iltapalaa tilata. Teemme muutaman kiusauksen itse illalla tarjottavaksi, lisäksi appiukko tekee perunapiirakoita ja syödään loput päivälliseltä jäänneet salaatit ja kalat. Näin pääsemme hiukan halvemmalla ja nuo voi laittaa melkein kuka tahansa esille, varsinkin kun kertakäyttö astioilta on tarkoitus syödä ne tarjottavat.

Link to comment
Share on other sites

Meillä todellakin on ravintolahäät, joten siksi tuo summa. Ja tuo 700e on laskettu sen pienimmän summan mukaan, iltapala kun tulisi maksamaan 8-16e/pää. En haluaisi vieraita jättää nälkäisiksi, mutta oikeasti lähes 1000e pelkästä iltapalasta on minusta ihan liikaa. :girl_impossible: Jos ruoat voisi itse tehdä, tai jos ne maksaisivat vain muutaman euron, niin ihan varmasti tarjoilisimme iltapalaa ja muuta naposteltavaa.

Tuleehan pöytiin myös juhlaohjelmat, joista juhlan kulku selviää, joten tiedossa on jo ennen ruokailua että iltapalaa ei ole, niin tietävät vieraat syödä mahansa täyteen varsinaisella ruoalla. :)

Pitää kyllä vielä käydä neuvotteluja tuon paikan kanssa, että olisiko mahdollista saada sinne mitään vähän edullisempaa vaihtoehtoa, kun eihän tuon iltapalan enää tarvitse mitään älyttömän hienoa ja erikoista olla.

Link to comment
Share on other sites

Meidän pitopalvelun täti sanoi, että hygieniasäännöt kieltää niitä tarjoilemasta uudelleen (esim. yöruokana) kertaalleen esillä ollutta ruokaa, kuten just salaatteja. Eli varmaan tilataan uudet salaatit sitte illaksi :)

Nyt on pitopalveluntäti ymmärtänyt jotain väärin. :girl_haha: Hygieniasyistä ruokaa ei saa lämmittää kuin kaksi kertaa ja sen tulee jäähtyä tietyssä ajassa (neljässä tunnissa), mutta salaatteja ja muita kylmiä ruokia se ei koske. Ihan puppua, jos sanotaan, ettei salaatteja voi tarjoilla uudelleen. Lämpimässä ruuassa on toki riskinsä ja mikäli ruoka on aikaisemmin tehty ja lämmitetty uudestaan tarjoiltavaksi. Niin silloin sitä ei voi käyttää. (Olen itsekin lukenut ton hygieniapassiin kuuluvan kurssin)

Ei pitopalvelun täti ole puppua puhunut. Mikäli kylmät ruuat ovat esillä jo kerran ei niitä saa tarjota uudestaan. Varsinkaan jos kyseessä on majoneesi tai kala/äyriäispohjaisia ruokia. Mutta jos pitopalvelulla on tehtynä salaatteja, kalaa yms., jotka odottavat kylmässä tarjolle pääsyä eivätkä mene pääruualla voidaan ne tarjoilla ilta/yöpalalla. Tämä kuuluu ihan perushygieniaan. Kun kylmäketju katkeaa alkaa bakteerit pörräämään. Ihan ammatillisen kokemuksen pohjalta neuvon. Kukaan ei varmaan halua, että vieraat joutuvat kokemaan hääjuhlan jälkeen vatsatautia yms...

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli vihkiminen klo. 17 ja erittäin runsas buffet-illallinen klo. 18.30 joka päättyi kahviin n. 20.00. Meillä iltapala tarjottiin klo. 23-24 (en tarkkaa aikaa muista) ja sitä meni tosi vähän. Juhlat kesti klo.02.00 saakka ja sen jälkeen osa vieraista jatkoivat vielä muualla. Ei olisi ehkä iltapalaa tarvinnut, mutta eipä lähtenyt nälkäisiä vieraitakaan. Itse tehtiin iltapala, joten kustannukset oli pienet.

Link to comment
Share on other sites

^^Jos ei ole ravintolahäät niin voisiko yksi mahdollisuus tehdä itse jotain kevyttä iltapalaa jota tarjoilla paikalla? Siis olettaen että tahdotte kuitenkin jotain tarjota. Luulisi kyllä että vieraat selviäisivät 5h ilman iltapalaa.

Meillä on pitopalvelu, muttemme aijo heiltä varsinaista iltapalaa tilata. Teemme muutaman kiusauksen itse illalla tarjottavaksi, lisäksi appiukko tekee perunapiirakoita ja syödään loput päivälliseltä jäänneet salaatit ja kalat. Näin pääsemme hiukan halvemmalla ja nuo voi laittaa melkein kuka tahansa esille, varsinkin kun kertakäyttö astioilta on tarkoitus syödä ne tarjottavat.

Hah, näin ne suunitelmat muuttuvat. Äitini huomasi että häät ovat ravustus aikaan joten illalla iltapalalla onkin itse ravustettuja rapuja ja päivältä jäänneitä salaatteja, karjalan- ja perunapiirakoita.

Joten kiusaus jääkin pois kokonaan :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Olen nähnyt häissä tarjottavan pientä suolaista (sipsit ja naposteltavat), isompaa suolasta salaateilla, juhlista jääneitä ruokia, piirakoita jne ja ihan grillimakkaroitakin. Käytäntö on hyvin kirjava. Mielestäni iltapala kyllä tarjotaan, ja tosiasiassa aika monilla on ihan oikea nälkä jo illan tullen. Oma mieheni olisi tuskissaan jos mitään ei myöhemmälle enää olisi, ei riittäisi nakkikioskin kautta kotimatkalla vaan jouduttaisiin varmaan lähtemään ihan kesken illan nakkikioskille....

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa huomioida näitä iltapalajuttuja suunnitellessa, että usein ihmisille, jotka ovat nauttineet alkoholia, tulee sellainen "napostelunälkä", eli jotain suolaista on kiva saada jossain vaiheessa yötä, vaikka ei olisikaan nälkä.

Suosittelen siis lämpimästi iltapalaa, ei sen mitään erikoista tai kallista tarvitse olla, kunhan jotain on.

Link to comment
Share on other sites

^Aamen. Itsehän lukeudun näihin "juonpa lasin viiniä, mitäs sitä sitten söis" -ihmisiin. Ja kun verensokeri heittelee tai laskee niin voi olla että ainakin tämä morsian voi muuttua bridezillaksi siinä vaiheessa viimeistään. :D Eli jos ruokailusta on enemmän kuin se neljä tuntia (tai kahvista muutama) ja ohjelmassa on vaikkapa sitä tanssia niin itse vieraana arvostan sitä erittäin paljon, jos tarjolla on jotain pientä suolaista syötävää vaikka niitä sipsejä/palttoonnappeja/salaattia/mitä vaan.

Link to comment
Share on other sites

Me taidetaan ottaa iltapala jos vaikka ilta venähtää 06.00 puolelle , on tietysti noloa jos ei ole ruokaa tarjolla.

Olen kyllä samoilla linjoilla kuin Arby

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...