Jump to content
Naimisiin.info

Kokonainen sika?


MakkeJ

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei häissä kokemusta, mutta parissakin opiskelijabileissä on sikaa tarjottu. Hienolta kuulostava idea, mutta toteutus on käytännössä jotain muuta. Leikkaamiseen kuluu yllättävän paljon aikaa ja koska ideahan on tuoda sika kokonaisena näytille, ei paljon valmisteluja sen suhteen voi etukäteen tehdä. Lisäksi siassahan on aika paljon rasvaa = läskiä. Voit vain kuvitella, minkä näköisiä palasia siitä sitten saadaan leikatuksi, kun ensin poistetaan ne nahassa kiinni olevat ihrat. Ei mitään kovin nättiä touhua..

Hinnat ei käsittääkseni päätä huimaa. Saatan muistaa väärinkin, mutta olisiko ollut 600 euroa valmiiksi paistettuna? Itse en ole ollut ostamassa, joten kannattaa kysyä lisää muualta.

Btw, jos possun pääkin koristaa tarjoilupöytää, saattaa kasvissyöjiäkin yllättäen löytyä juhlaväen joukosta ilmoitettua enemmän.

Link to comment
Share on other sites

joo eli kustannusta siasta tulee 200-600e riippuu sian koosta... leikkaajaa ei tuu kaupan päälle ellei erikseen maksa.. kypsä sika hankala leikata jos ei ole ammattilainen= se hajoaa käsiin ;D kokemusta on!!  lämmin vai kylmä?? siitä saa ihan itse jokainen päättää palvaamosta se yleensä tulee kuumana ja kun siinä kerta on nahka vielä paikoillaan se ei jäähdy ilmän jäähdytystä helposti eli kannattaa sopia palvaamon kanssa.. kandee kysyy kaikkee muutakin palvaamon kautta ne tietää aikas hyvin.. toivottavasti vastasin edes johonkin kysymyksiisi...!!!

Link to comment
Share on other sites

Mä oon kans ollut häissä joissa oli kokonainen sika. Sitä paistettiin pihalla, kun tulimme hääpaikalle. Ruokailun alkaessa sika kannettiin sille varatulle pöydälle, josta jokainen vieras kävi hakemassa palan, jonka sianpaistaja oli leikannut. Näissä häissä oli siis seisova pöytä. Aikaa ei tuhraantunut sian leikkaamiseen enempää kuin mitä ihmisiltä kului ruuan hakemiseen. SIka oli hyvää ja liian kireät kravatit löysättiin viimeistään tässä vaiheessa

Mutta. Istuin ihan sian vieressä kun sitä leikattiin, ja erityisesti vaihe jossa leikkaaja repäisi leuat erilleen, halkaisi kallon ja kaivoi aivot esiin.... No mä kanssa vakavasti harkitsin kasvissyöjäksi ryhtymistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Itseasiassa tuo 700 e kuulostaa mun mielestä aika kalliillta. Meitsillä oli omissa ylioppilasjuhlissa jo sellainen, samoin on ollut isän 40-kymppisillä ja nyt on tarkoitus ottaa vielä häihinkin. Me saadaan kyllä tuollainen vajaalle parille sadalle ihmiselle riittävä sika 400 eurolla. Kannattaa huomioida, että jos tarjolla on paljon muutakin, ei sikaa kuitenkaan kulu kovin paljon.  Tämä siis ihan kokemuksesta.

Toisaalta me on ostettu joka kerta sika tutusta palvaamosta, niin ehkä on saatu vähän alennusta. Samassa paikassa on näet pistetty jauhelihaksi isän peurasaaliit.

Kannattaa siis tarkkaan selvittää, mistä saa sian parhaalla hinta-laatu-suhteella.

Edit. Tarkistin vielä mun tutuilta, jotka ovat monet sikabileet pitäneet, että tosiaan 400 e:n sika riittää 200 hengelle passelisti. Nyt siis kyse ei ole pääkaupunkiseudusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei vaan!

Meillä on tarkoitus pitää sadonkorjuujuhla-henkiset häät marraskuussa ja sika on ihan ehdoton juttu. Hienoa, että täältä löytyy kokemuksia, en tuota läskiä kauheasti ole muuten ajatellut. Tuleva anoppini saa varmaan slaagin.

Osaisitteko kertoa palvaamojen nimiä, mistä hyvää possua on saanut? Mielellään etelä-suomen alueelta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joo, halvalla pääsee jos kokonaisen sian hommaa. Mutta tosissaan hanki sitten ammattilainen sitä paistamaan ja leikkaamaan!!!

olen ollut tarjoilijana sikabileissä joissa kokonainen sika kannettiin pöytään ja sitten juhlavieraat itse leikkasivat siitä itselleen palasia (tämä oli joku perinnejuttu...) Illan päätteeksi siivo oli aivan järkyttävä! Olimme suojanneet lattian sikapöydän alla, ja se oli todellakin tarpeeseen. Parketti olisi ollut täysin pilalla siitä kaikesta rasvasta mikä pöydältä oli valunut! Ja haju oli sen mukainen... Nämä bileet olivat kuitenkin todelliset sikailubileet joissa vierainakin oli pelkkiä miehiä....

Mulla on kyllä muutenkin vähän huonot fibat noista kokonaisista sioista. Vaikka olen muuten todellinen lihansyöjä, en henkilökohtaisesti pidä kokonaisena paistetun sian mausta enkä myöskään ulkomuodosta... Mutta tämä on vain yhden ihmisen mielipide

Link to comment
Share on other sites

Ei ole kokemuksia Suomesta tai Suomen hinnoista, mutta Etelä-Amerikassa asuessani oli karnevaalien aikaan tavallista että koko suku ja kaikki tuttavat kerääntyivät suuriin pihajuhliin joissa tarjolla oli kokonaisia sikoja. Herkullista ja hauskaa!

Niin, ja mainittakoon että sian nahasta sai rapeaa pikkupurtavaa hitsauslaitteella paahtamalla.  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Meidän kylän possujuhliin tuli kokonainen lämminsavustettu sika Kari Katajalta Pälkäneeltä. Juhlat olivat perjantaina ja sika meni uuniin jo keskiviikkona. Tuotiin paikalle valmiina juuri uunista otettuna pkettiautolla. Hintaa en tiedä. Lisukkeena oli kermaperunoita, tuoresalaattia, hieman cole-slaw:n tyyppistä salaattia ja patonkia. Ei ollut ihraista, mutta sen verran maahan valuu, jotta ei saa mennä parketille. Hyvää ja täyttävää. n.250 syöjää söi relussa tunnissa. Sen verran tuedän, että kun lipun hinta oli 15 egee, niin oli siinä katettakin jonkin verran, muttei tolkuttomasti.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oltiin vieraina häissä joissa oli tarjolla kokonainen lämminsavusika ja hyvää oli. Eipä kukaan tuntunut nyrpistelevän, ja epäkohteliasta se mielestäni olisi toisten juhlissa ::) Kasvissyöjille oli kasvispihvejä. Sian kamuna tarjoiltiin kerma-sekä valkosipuliperunat ja höyrytettyjä vihanneksia. Nam :D Hintaa en tiedä mutta sian mukana tuli äijä sitä pilkkomaan vieraille.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Munkin mielestä joku aika sitten tuli säädös, jonka mukaan kokonaista sikaa ei saa tarjota ainakaan yleisissä pippaloissa.  Menneenä kesänä perinteisissä possujuhlissa tarjoiltiin paloja. Liittyy lisääntyneisiin eläinsairauksiin. En ole kuitenkaan alaan perehtynyt, älkää luottako minuun. Ajatuksena oli, että kannattaa varmistaa toi, ennen kuin päättää lopullisesti pistää Nasun vartaaseen. Snif. ???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...