Jump to content
Naimisiin.info

Paljonko itse tehty ruoka tullut maksamaan?


Nelleh

Recommended Posts

Tämmöisiä kysmyksiä olen pohtinut...

-montako vierasta

-mitä tarjoiltu

-paljonko maksoi?

Meidän häät uhkaa kaatua siihen ettei saada rahoitusta kuntoon.. olen nyt pohtinut että tehtäis itse ruoka. Kuinkahan halvalla mahtais päästä n.70 vieraan häistä.. tuo luku pitää sisällään n.50 aikuista..  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ystäväni miehensä kanssa järjesti häät tuollaisella itsetehdyllä menulla, tosin palkkasivat juhlapaikalle emännän ja muutaman "tarjoilijan". Palkkoineen ja ruoka-ainekuluineen hintaa tuli noin 150 hengen häistä noin 2000 euroa. En nyt kyllä muista millään, olikohan tähän summaan jo laskettu myös kuohuviinit, ruokaviinit ja boolit...

Link to comment
Share on other sites

Meillä tullaan tekemään kaikki itse... tarkkaa tietoa ei vielä hinnoista ole, mutta tässä vähän jotain alustavasti :) eli meille tulee ruoka niin, että on laskettu 60henkilön mukaan

lihapataa pääruokana  n.60-70e (siis possun ulkofilettä)

perunat, en tiä paljon maksaa

savustettu lohi  n. 90-100e

salaatit; makaroni ja vihreä,  ehkä n. 50-60e???

leipää, n.20e

leikkelettä leivän päälle, en vielä tiedä hintoja

tähän vielä päälle kakut, pullat, piparit, nekin tehään kaikki itse, ei tule maksamaan paljoa :) kakkuihin sisälle itse keräämiä mustikoita ja mansikoita.

sitten pientä iltapalaa lisäksi; max. 100e (tai enempää en ainakaa maksa ;D)

kaveri tulee oman kaverinsa kanssa "piioiksi", joten heillä liksat ei pahat, summaa en vielä tiedä.

Kaikenkaikkiaan luulisin, että noin 1000e tulee menemään ruokiin.

Link to comment
Share on other sites

Hinta riippuu niin paljon siitä mitä haluaa juhlassa tarjottavan. Edulliseksi tulevat monet kiusaukset yms. uuniruat, tavallisten makaroonisalaattien yms. raaka-aineet eivät myöskään hirveitä maksa. Jos haluaa tehdä itse kannattaa miettiä selkeä yksinkertainen meny jonka raaka-aineet on saatvilla edukkaasti ympäri vuoden, kannattaa miettiä myös missä tuon kaiken ruan säilyttää ja kuka sen tarjoilee, meillä oli 70 hengen häissä pitopalvelusta kolme tarjoilijaa.

Ruualle tulee nopsaan hintaa itsekkin tehden yllättävän paljon, hintää nostaa myös se jos joutuu palkkaamaan tarjoiluapua/emäntää, vuokraamaan astioita ja pöytäliinoja yms. Tämän vuoksi kannattaa kyllä kilpailuttaa pitopalveluita, ihan vaikka oman menuehdotuksen kanssa, ei niiden kaikkien hinnat siellä 30€ pinnassa kiiku vaan alle 20€ saa joistain paikoista jo ihan kaiken ruuista tarjoiluun, pöytäliinoihin ja astioihinja säästyy siltä kaikelta stressiltä minkä ruaokamäärien laskemiseen, hankkimiseen, valmistamiseen ja säilyttämiseen sisältyy :)

Link to comment
Share on other sites

peidän ruoka tulee maksamaan 50 ihmiselle n150 max.

ruokaa tuodaan virosta, ja osa ostetaan suomesta. Todella halpaa!  Meidän menu:

Perunasalaattia

 Rosolli salaatti( virolaiseen tyyliin )

Kinkkurullat

 kinkulla täytetyt kanamunat

 lihahyytelö (itse tehtynä, of course)

silliä,kanamunaa smetanan kanssa

 voileipäkakkua (kinkku)

sianlihaa marinaadissa ( voi kuullostaa oudolta, mutta tosi hyvää!)

uuni/ keitettyä perunaa

 wienerleike

sit tulee tällästä perinteistä vihreetä salaattia ja pastasalaatteja

Eli tooosi paljon ruokaa, kaikille jotain Virnistys

Nämä ovat siis viron omia juhla ruokia ja osa voi kuullostaa oudolta, mutta ovat todella hyviä. Hapankaali ei kylläkään maistu yleensä suomalaisille, mutta noh, meillä on vieraana suurinosa  

virolaisia

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Meille tulee n 50 vierasta ja olemme tekemässä osan ruuista itse ja osa valmiina. Kemut kotona. Siis meillä tulee olemaan:

- viher sallaatti + sipulia, fetaa erikseen kipoissa

- makaroni-kana salaatti

- pyttipannua ( valmiina kaupasta, parannellaan sipulilla ja makkaralla )

- pyttärin päälle paistettu muna

- suolakurkkuja

- iltapalaksi perunasalattia + grillaten makkaraa / kanaa

- kahvi / tee

- valkosuklaa kakku

- Pitopalvelusta otetaan salaatit yht 280 €

- Pyttäri paistetaan vieraiden läsnäollessa ulkona paella pannulla ( vuokra 60€)

- itse teen kakut

Luulisin että kaikkinensa menee rahaa n 600 € , lisäksi emännälle palkka.

Link to comment
Share on other sites

skorppari-75: Kuulostaapa kivalta toi teidän ruokalista! Hauska idea, että pyttäri tehdään paella-pannulla :) Meidänkin mies varmaan suurena pyttipannun ystävänä tykkäisi tuosta ideasta :lol:

pipa: Miun mielestäni ruokalistanne kuulostaa kivalta, mahtavaa, että huomioitte virolaiset perinneruoat (varmaan vieraanne arvostavat sellaista). Jos ei joku vieras tykkää, eli ruokalista ei ole hänen makuunsa tarpeeksi "monipuolinen", ei se todellakaan miun mielestä ole teidän ongelmanne :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Meillä olisi vähän suunnitelmana tehdä itse suurimmaksi osaksi tarjoilut. Osa olisi tarkoitus ottaa pitopalvelulta tai mikäli keksin, kuinka lämpimän ruoan saa pysymään lämpimänä, niin tehdään kaikki itse.

Vielä en ole kysellyt pitopalveluilta tarjouksia, mutta todennäköisesti itsetehtynä tulee maksamaan vähemmän ;) (ylläri!) Menu olisi tarkoitus tehdä n.80 hlölle. Olen vähän laskeskellut hinta-arvioita tuosta suunnittelemastani menusta ja suunnilleen 900 euroa menisi ruokiin itsetehtynä (+ juomat ja tarjoilijat), eli n.11e/pää. Tosin huomion arvoista on, että hinnat ovat arvioita ja voi olla että tukusta saa tavaraa edullisemmin, menu on laktoositon (mozzarellaa lukuunottamatta, tosin voi olla että sitäkin saa jo kesällä laktoosittomana), suuri osa tehdään kokonaan itse ja oikeasti minulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon ruokaa tarvitaan 80 ihmisen ruokkimiseen. :girl_haha: Mutta kunhan kukaan ei nälkäiseksi jää!

Aloin kyllä vähän miettimään, että olenko turhan optimistinen tuon suunnittelemani menun ja kustannusten suhteen, kun vertailen teidän muiden hinta-arvioita. :girl_to_take_umbrage2: Varsinkin, kun mielestäni laskin hintoja vähän yläkanttiin...

Tässä olisi menusuunnitelman pohja, joka varmasti tulee muuttumaan kun häihin on pitkä aika vielä. Muutosvinkkejä ja ehdotuksia otetaan vastaan kiitollisena! :curtsey: Mielestäni tuo suunnitelma on kyllä aika tasapainoinen, on liha-, kala- ja kasvisruokaa ja erilaisia salaatteja. Luotan siihen että yksinkertainen ruoka, tehtynä laadukkaista raaka-aineista, on parasta. ^_^ Mutta tärkein, nuo ovat kaikki minun ja suhlon lempiruokia!

MENU SUUNNITELMA

ALKURUOAT: n.80e - 1e/hlö

Tapastyylisiä pikkueväitä:

-marinoituja herkkusieniä 10e

-marinoituja oliiveja 10e

-kuivattua kinkkua 20e

-pieniä keksejä/patonginpalasia 5e

-mausteista makkaraa 15e

-juustopaloja 10e

-marinoitua paahtopaprikaa ja -valkosipuleita. 10e

PÄÄRUOAT:

SALAATIT: 150e - n.2e/hlö

-Jokirapu-cesarsalaatti: Jäävuorisalaattia/romainesalaattia, jokirapuja, parmesanjuustolastuja, krutonkeja ja salaattikastiketta. 40e

-Tomaatti-mozzarellasalaatti: Tomaattia, mozzarellaa, basilikaa, oliiviöljyä, suolaa, pippuria 40e

-Kreikkalainen salaatti: Jääsalaattia, punasipulia, oliiveja, fetaa, tomaatteja, kurkkua, oliiviöljypohjainen kastike. 40e

-Pastasalaatti: harkinnassa vielä, koska majoneesipohjainen salaatti kesällä ei ehkä ole kovin hyvä idea... n.30e

LÄMPIMÄT RUOAT: 345e - n.4e/hlö

-uusia perunoita omasta maasta 0e

-maustesilliä 10e

-Kasviscuscus: cuscusia (vai kuskus?), fetaa, munakoisoa, paprikaa, oliiveja, tomaatteja 35e

-Loimulohta ja savustettua lohta vihannesvadilla: ostetaan lohi ja lämmitetään se uunissa tai tarjotaan kylmänä. Pakastepapuja ja sitruunoita (tjsp) kalan “koristeeksi” 200e

-Liharuoka: ?? n.100e

KASTIKKEET: 30e - n.0,5e/hlö

-punaviinikastike 10e (paitsi jos liha on jo valmiina kastikkeessa)

-sitruunakastike 10e (kalalle)

-salsakastike 10e (cuscusille)

JÄLKIRUOKA: 70e - n.1e/hlö

-Tuoreita mansikoita, kermavaahtoa, minttua ja tummaa suklaata 40e

-Pienet suklaamuffinit, joissa päällä tomusokerikuorrute ja timanttikoriste 30e

KAKKU: 50e

ILTAPALA: 80e - n.1e/hlö

-Grillattua makkaraa ja vihanneksia

-Vaihtoehtoisesti uunissa paistettava piirakka valmispohjasta, munista, maidosta, punasipulista, fetasta ja paprikasta.

(-Karjalanpiirakoita ja munavoita)??

-Salaattien jämiä.

AAMUPALA & SEURAAVA PÄIVÄ: 50e

-leipää, voita, juustoa, hedelmiä, kahvia ja teetä. 20e

Seuraavan päivän ruokana taas makkaraa tai pyttipannua. 30e

JUOMAT (joiden hintoja en ole laskenut, eivät minusta kuulu ruokailun hintoihin)

-Alkudrinkki Fresita-kuoharia :girl_blum: /alkoholitonta mansikka siideriä.

-Alkupalojen kanssa sitruunan makuista kivennäisvettä ja sitruunaviipaleita kannussa

-Ruoan kanssa jotain puna- ja valkoviiniä (hanapakkaus + karahvi?) ja jäävettä, kivennäisvettä, mehua (kotikaljaa?).

-Jälkiruoan kanssa makeaa hedelmäviiniä/portviiniä/roseviiniä?

-Kakun kanssa teetä, kahvia, avec?

-Loppuillaksi tarjolle karpaloboolia ja muita tarjottavia (kaljaa & siideriä?).

Link to comment
Share on other sites

Tulipa tässä vielä mieleen, että meidän vieraat saa syödä kyllä itsensä ähkyyn tuolla suunnitelmalla! :girl_haha:

Vai kuinka todennäköistä on että jokainen vieras söisi mm. 500g lohta (jos kilohinta n.5e/kg) ja 500g salaattia ja päälle vielä liharuokaa, perunoita, alkupaloja, kasvisruokaa, kakkua, jälkkäreitä ym. :lol: Ehkä ei kuitenkaan niin nälkäisiä vieraita meille ole tulossa. Joten todellisuudessa hintaa tulee varmasti vähemmän, kuin 900e, jos ei ota valmiiksi tehtynä ruokia.

Link to comment
Share on other sites

Tulipa tässä vielä mieleen, että meidän vieraat saa syödä kyllä itsensä ähkyyn tuolla suunnitelmalla! :girl_haha:

Vai kuinka todennäköistä on että jokainen vieras söisi mm. 500g lohta (jos kilohinta n.5e/kg) ja 500g salaattia ja päälle vielä liharuokaa, perunoita, alkupaloja, kasvisruokaa, kakkua, jälkkäreitä ym. :lol: Ehkä ei kuitenkaan niin nälkäisiä vieraita meille ole tulossa. Joten todellisuudessa hintaa tulee varmasti vähemmän, kuin 900e, jos ei ota valmiiksi tehtynä ruokia.

Lohta muuten menee varsinkin savustettuna kuulemma todella paljon (meidän pitopalvelu varotteli, että se on tosi suosittua) ja jos ette itse savusta, niin savustettua lohta tuskin saa 5€/kg, ja loimulohihan se vasta onkin ihan sikakallista (20€/kg tms.)

Link to comment
Share on other sites

Guest häävieras

Tinakeijulle täytyy sanoa, että menusi sai kyllä täällä veden kielelle! :P Kuulostaa todella herkulliselta ja kattavalta, ja varmaan myös ihan mahdollista toteutaa itsekin kunhan vain homma on hyvin suunniteltu ja tiloja ja tekijöitä löytyy.

Menusunnitelmannehan sisältää ihan kivasti erilaisia tarjottavia, joten yksittäisten ruokien menekki on silloin pienempi kuin suppeammassa menussa. Erityisesti nuo tapastyyliset alkuruoat kuulostivat minusta herkullisilta: monipuolista ja persoonallista, mutta kuitenkin helppo toteuttaa itsekin! Ilmeisesti voit ostaa ruoka-aineet tukusta, kun hinta-arvioit ovat ainakin minusta varsin halpoja? Tarkoitukseni ei ole tällä kommentoinnillani lytätä herkullisen kuuloista menusuunnitelmaasi -tässä kuitenkin muutama asia, jotka herättivät minussa "pohdintaa" :blush: :

- Tuo aiemminkin mainittu kalan määrä/hinta. (jos itse loimuttaa/savustaa niin ehkä ihan mahdollinen...)

- Millaisen liharuoan saa 100e:lla n. 80henkilölle? Varmaan joku lihapataruoka voisi olla tai sitten joku muu lihakastike, mutta en oikein usko, että kokoliha tuolla summalla irtoaa. Toisaalta jos pääruoalla on tarjolla jo tuota kalaa niin mikää kokoliha tuskin on tarpeellistakaan.. Ehkä juuri joku lihapata voisi hyvä, edullinen ja kuitenkin juhlava tai sitten ihan vain itsetehdyt lihapullat. Tulisi samalla mahdolliset lapsivieraatkin huomioitua.

- Riittääkö tuo leipämäärä..? En tiedä. Salaattien kanssa ainakin saisi olla leipää (+ että leipä on edullista ja täyttäävää). Jos vain yhtä leipää tarjolla niin minusta mieluummin sitten tuo patonki kuin keksit. Saako 5e:lla leivät 80 hlö:lle? Ajattelitko leipoa leivät itse? Sitten ehkä onnistuu: esim. patongin raaka-aine kustannukset eivät taida olla kovinkaan suuret. Toisaalta leipää voisi olla myös iltapalalla salaattien kanssa. (+ jotain hyvää levitettä).

- Onkohan erillinen jälkiruoka tarpeellinen, jos tarjolla on myös kakkua ja kahvi aveceineen?

- Määrät kannattaa varmaan arvioida reilusti yläkanttiin, ettei sitten käy niin nolosti, että jokin loppuisi kesken. Ihmiset muuten syövät yllättävän paljon kun "ilmaiseksi saavat". (Lisäksi tuo teidän menu kuulostaa niin herkulliselta, että itse ainakin söisin todennäköisesti ihan ähkyn partaalle, kun kaikkea olisi pakko saada! :girl_wink: )

Vinkkinä vielä kaikille, että Amoriinin sivulta löytyy apuaja ruuan menekin arvioimiseen kohdasta Ruokatarjoilu > Hääruoka > (artikkelin lopussa) "Ruuan menekki yleisesti"

Link to comment
Share on other sites

Isällä on savustus- ja loimutusmahdollisuudet, joten lohet saa "jatkokäsiteltyä" ihan omasta takaa, joten tarkoituksena olisi ostaa vain lohifileitä (ei kokonaisia lohia, vaikka ne saisikin halvemmalla). :) Nuohan ovat kyllä valmiina savustettuna/loimutettuna todella paljon kalliimpia tai vastaavasti kalaa tulisi tosi vähän.

Itseasiassa laskeskelin kyllä nuo hinnat Prisman hintojen mukaan, ainut mikä voi heittää, on ruokien määrät. Ja sitä ruokaa pitää oikeasti kyllä tehdä niin paljon, että se ei lopu kesken.

Liharuoka tulisi olemaan juurikin tuollaista karjalanpaistilinjaa (paitsi tietenkin jos tuo sulho päättää haluta jotain muuta ;) ). Sitä kun meidän molempien suvuissa tarjoillaan joka ikisissä kissanristiäisissä, niin vahnuksille voi tulla shokkina jos sitä ei olekaan tarjolla. Minusta tuon liharuoan ei tarvitse olla niin hienoa, onhan "pääruokana" jo lohta. Lähipiiriin vaan kuuluu ihmisiä, jotka eivät tykkää kalasta, niin heillekin olisi jotain muuta kuin kasvisruokaa. Ja vastaavasti kaikki lähipiirin kasvissyöjät syövät kalaa. Tarkoituksena tässäkin siis päästä helpoimmalla ja halvimmalla. :P Lapsivieraita meille ei tule, vaan lapset voi jättää kotiin syömään kaurapuuroa. :lol:

Patonki tosiaan on aika helppo tehdä itse ja keksitkin ajattelin leipoa itse, kun nehän voi leipoa monta päivää etukäteen "rapsakoitumaan". Netistä varmasti löytyy joku hyvä suolaisten keksien resepti, jolloin näidenkin kustannukset putoavat kaupan kekseihin verrattuna huomattavasti. Ja onhan itse tehty aina itsetehty. :) Minusta muutenkin suunnilleen n.2 keksiä/hlö riittää alkupaloille, kun eihän siinä vaiheessa ole tarkoitus syödä itseään ähkyyn asti. Meillä on myös mahdollisuus ostaa leipää tehtaanmyymälästä, josta mm. ruisleipiä saa ostaa ison kauppakassillisen reilulla 5 eurolla. Ja leipä on myös tuoretta, sitä vain ei ole pakattu omiin myyntipakkauksiinsa. Edellispäivän leipiä myydään myös n. 50snt/pussi, yhtä tuoretta se on kuin kaupoissakin. Toki voihan olla, että jos käy kysäsemässä isomman tarjouksen, niin saisiko sen vieläkin halvemmalla..

Jälkiruokahuomautus on kyllä ihan aiheellinen. Voi olla että tuon ruoan jälkeen ei ehkä enää jaksa syödä sekä jälkiruokaa että kakkukahveja. Toisaalta tuokin on laskeskeltu vähän budjettimielessä, ;) ajattelin että ehkä pääruoan menekki voisi olla vähän pienempi, jos tulossa olisi vielä sekä jälkiruokaa, että kakkukahveja. :lol: Kieroa kerrakseen! :lol:

Kiitos kommenteista :girl_smile: En todellakaan ota niitä "lyttäyksenä", vaan hyvin kiitollisena otan vastaan ideoita ja huomioita kaikesta, mitä en ehkä itse tule ottaneeksi huomioon. Olen aivan varma, että niitä on piiiitkä lista.

Tämä on vähän ot. mutta testasin nuo paahdetut paprikat ja valkosipulit tässä yhtenä päivänä, kun tein lisäkettä sulholle ja minulle. 1,5 paprikaa pilkotaan ja vajaa valkosipuli kuoritaan, pyöritellään valkosipulilla maustetussa oliiviöljyssä ja paistetaan pellillä uunissa 200 asteessa tunti. Sekoitetaan pari kertaa tuossa välillä ja maustetaan lopuksi suolalla. :girl_blum: Tuo oli todella hyvää, sekä lämpimänä että etenkin kylmänä, kun maut olivat imeytyneet paprikoihin ja valkosipuleihin. (paprikoitahan saa nyt n.1,5e/kg ja valkosipuleita alle 5e/kg)

Link to comment
Share on other sites

Niin ja kannattaa ottaa huomioon että se lohi 4,99 kilolta on vain joskus tuohon hintaan tiettyinä päivinä että onko välttämättä juuri silloin koska muutenhan lohen hinta on joku 6,99-7,99 kilolta ja yleensä tuo tarjous on rajoitettu 2-4 (en nyt muista monta kun ei tällä hetekllä ole tarjouksessa) pakettiin lohta per henkilö. Sit tarjous on joko vain ma-ke tai to-la (su) ei kyllä nyt ole ollut kun kaupat ovat auki myös su, että silloin kun se tarjous on ja haluat saada tuohon hintaan ni sun pitää saada avustettuu muutama muukin ostamaan ja käydä ostamassa joka tarjouspäivä. Tarjous kyllä yleensä myös s-marketissa jolloin voi vaikka muutamassa s-marketissa käydä ja sit pistää pakkaseen oottelemaan.

Muokattu: , käyttäjä: michie
Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_anna_*
Niin ja kannattaa ottaa huomioon että se lohi 4,99 kilolta on vain joskus tuohon hintaan tiettyinä päivinä että onko välttämättä juuri silloin koska muutenhan lohen hinta on joku 6,99-7,99 kilolta ja yleensä tuo tarjous on rajoitettu 2-4 (en nyt muista monta kun ei tällä hetekllä ole tarjouksessa) pakettiin lohta per henkilö. Sit tarjous on joko vain ma-ke tai to-la (su) ei kyllä nyt ole ollut kun kaupat ovat auki myös su, että silloin kun se tarjous on ja haluat saada tuohon hintaan ni sun pitää saada avustettuu muutama muukin ostamaan ja käydä ostamassa joka tarjouspäivä. Tarjous kyllä yleensä myös s-marketissa jolloin voi vaikka muutamassa s-marketissa käydä ja sit pistää pakkaseen oottelemaan.

ME TILAAMME RAVINTOLA KOULU PERHON NOUTÖMYYNNISTÄ HINTA 130 HENGELLE 800E

ITSE SAA VALITA LISTASTA MITÄ HALUAA JA PALJONKO JA SEN MUKAAN TULEE LASKUA;) ;)

800 E OLLAAN LASKETTU HINNAKS;;):girl_sigh::flirt:

Link to comment
Share on other sites

ME TILAAMME RAVINTOLA KOULU PERHON NOUTÖMYYNNISTÄ HINTA 130 HENGELLE 800E

ITSE SAA VALITA LISTASTA MITÄ HALUAA JA PALJONKO JA SEN MUKAAN TULEE LASKUA;) ;)

800 E OLLAAN LASKETTU HINNAKS;;):girl_sigh::flirt:

Mitä teille on ruokia teille on tulossa? Kun katsoo Perhon hinnastoa, niin esim. vain lihapullat kermakastikkeessa, keitetyt perunat ja joku kakkuvaihtoehdoista 130:lle hengelle olisi jo yli 900€.

Link to comment
Share on other sites

Minuakin kiinnostaisi tietää, mitä vieras Anna on ajatellut tarjota vierailleen tuolla 800 euron ruokabudjetilla.

Minun laskujen mukaan sillä ei saa tuolle määrälle ihmisiä kuin kakut (288e), kiusauksen (390e) ja salaatin (117e) halvimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan. <_< Ja tähänhän ei ole otettu huomioon vieraiden mahdollisia allergioita tai laskettu ylimääräistä, joten ruoka saattaa loppua kesken.

Itse kyllä mielummin karsisin vieraslistasta tai säästäisin enemmän häitä varten, kuin tarjoaisin älyttömälle määrälle vieraita pelkkää makaronilaatikkoa kraanavedellä. Minulle ainakin tulisi vieraana tuollaisista häistä rahastuksen maku suuhun... Vaikka tosin kyllähän jotkut myöntävät suoraan, että yrittävät järjestää häät mahdollisimman halvalla ja kutsua paljon rikkaita sukulaisia ystävien kustannuksella, jotta saavat paljon lahjoja. :blink: No, kukin tavallaan.

Link to comment
Share on other sites

Tässäpä kaikki mitä meinaamme tehdä itse, perunat, kasvislisäkkeet, jälkiruoka ja iltapala otetaan pitopalvelulta koska 130 hengen lämpimiä ruokia ei voi valmistaa sillä yhdellä ainoalla uunilla joka juhlapaikalta löytyy. Enkä rupea tuolle määrälle tekemään suklaamoussea käsivatkaimella :rolleyes: . Kakku tulee paikalliselta ammattikoululta. Hinnat tulevat olemaan kaupan/pikatukun hintoja halvempia, koska minä, sulhanen ja bestman olemme kaikki kokkeja ja tavaraa saamme suhteilla edullisemmin ;) Hinnathan elävät koko ajan, mutta tältä näyttää tämän hetken laskelma.

Mangocheddarsalaatti 77,60e

Broiler-pastasalaatti 75,75e

Vihreä yrttisalaatti 27,40e

Marinoitua punasipulia, 6,90e

Fetaa, oliiveja, 23,90e

Marinoituja herkkusieniä, 9,60e

Marinoituja katkarapuja 25,60e

Sinappinen salaatinkastike, 6e

Paistettuja muikkuja, 58,50e

Graavilohi-tuorejuustorullaa 67e

Yrttilevite 12,70e

Paahtopaisti 317,25e

Aurajuustokastike 36,45e

Pippurikastike 36,45e

Punaviinikastike 29,70e

Lapsille lihapullia ja keitettyä perunaa 34,60e

Yht. 845,4e, eli 6,5e per pää. Lisäksi lämpimät ruuat, leivät, jälkkäri ja iltapala pitopalvelulta 11e/hlö, eli 17,5e per pää. Koko satsi pitopalvelulta otettuna ja "tuttavanmiinuksella" olisi tullut maksamaan 28,70 henkilöä kohti, plus iltapala 5e henkilö. Eli yli kympin säästö henkilöä kohden :)

Muokattu: , käyttäjä: Decline
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä tehtiin kaikki itse ja hintaa tuli noin 600e. Ilman juomia. Kakku ja voileipäkakut(iltapalalla) saatiin, eli ne eivät kuulu hintaan. Iltapalalla oli lisäks karjalanpiirakoita ja munavoita. Juomat haettiin rajan takaa ja tarjolla oliolutta, siideriä ja lonkeroa plus noi mitä oli ruoan kanssa, alkumaljana ja avecina. Niihin meni noin 300e. Tarjoilijoita oli kaksi ja he olivat kokkiopiskelijoita, heille tietysti maksettiin hyvät korvaukset työstä.

Keitinperunat

Savustettu lohi (kokonaisena sattui olemaan tarjouksessa 2,99e/kg)

Remouladekastike

Sillilajitelma (sinappi, sipuli ja tomaatti)

Graavilohi

Puutarhurin vihersalaatti

Kreikkalaiset oliivit & Fetajuusto yrttiöljyssä

Balsamicomarinoitu punasipuli

Kinkkupastasalaatti

Couscous- broilersalaatti

Kermaperunat

Paahtopaisti & Lämmin punaviinikastike (paahtopaisti oli 13,90e/kg)

Lihapullat

Saaristolaislimppu, Kestileipä

Voi

Punaviini, Valkoviini, Kotikalja, Mehu

Hääkakku

Pikkuleivät

Leipäjuusto & Lakkahillo

Kahvi, Tee

Appelsiinilikööri

Brandy

Vieraita oli 50 ja kaikkea muuta jäi ihan sairaasti yli, paitsi itse tehdyt lihapullat loppuivat.

Muokattu: , käyttäjä: piin
Link to comment
Share on other sites

Me tehdään ruuat itse, ja omasta takaa onneksi tulee lihat. Isältä löytyy myös tukkukortti, joten täytyy vertailla hintoja, jos sieltä ostaminen tulee halvemmaksi. Usein kyllä ne on kalliimpia kilo hinnaltaa, kun jos ostaisi ihan kaupasta. :girl_impossible:

Meille tulee ainakin

viher salaatti

fetat ja oliivit

leivät

leivän päälliset

uusiaperunoita

poronlihapullia

kastike

savustettua kalaa (tutulla on savustamo)

vielä ei ole ihmeemmin päätetty.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Meillä tehtiin itse ruoat 75:lle. Tai äidin tuttu teki. Meillä oli ruokana:

fetasalaattia

kanasalaattia

perunoita

lihapullia

savulohta

falafel pyöryköitä

karjalanpiirakoita(tehtiin ihan itse).

Hintaa tuli yhteensä alle 600 euroa. Tukusta ostetut tarvikkeet maksoivat 210e, perunat 10e, kalat 120e ja palkkaa maksettiin emännälle 200e ja tarjoilijalle 40e.

Ja oli riittävästi ja hyvää :)

Edit: plus enon tekemä mansikkakakku n. 40e, sekä sulhon äidin tekemät pikkuleivät 0e.

Muokattu: , käyttäjä: emmy-
Link to comment
Share on other sites

^ Vaikken vegaani olekaan ja jopa pidän kinkusta, tuollainen määrä sianliharuokia tappaa ruokahalun. Varmaankin tarjoilut tulevat edullisiksi, kun käytössä on rajallinen määrä eri raaka-aineita, mutta ehkä kannattaisi pohtia ruokalistan monipuolistamista.

Pakko tulla kommentoimaan melkein kolme vuotta myöhemmin. Meidän menu oli tosissaan perinteistä virontyylistä ruokaa ja etenkin suomalaiset jaksoivat ylistää ruokaamme. Ruokaa oli aivan todella taivaallisen hyvää ja ei tullut mieleenkään että monta erityylistä possuliha tappaisi ruokahalun, ei ainakaan minun :grin: Ylijääneet ruoat annettiin halukkaille mukaan ja osa tietysti itsellemme seuraavaksi aamuksi vieraille.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ihana lukea että muutkin ovat tehneet häämenun itse :) Kaikki tutut ovat hölmistelleet kun olen sanonut ettei pitopalvelua tilata vaan kaikki tehdään itse. Suvusta kyllä löytyykin emäntiä ja kakkujen vääntäjiä joka lähtöön joten ainakaan tekijöistä ei pitäisi tulla pula :)

Meidän häämenu 130hlö (joista 28 lapsia) JA TÄMÄ SIIS VIERASLISTAN HLÖ MÄÄRÄ! (Kutsuja ei lähetetty joten täysin varmaa vierasmäärää ei vielä ole mutta luulisin että se 100 tyssää :))

Alkuruoka:

Makaroni salaatti (vielä harkinnan alla muut raaka-aineet)

Vihersalaatti (Varmaan feta, jäävuorisalaatti, kirsikkatomaatti, kurkku)

Patonkia

(Maito,vesi, varmaan vielä sitruunavichy)

Pääruoka:

Hirvenlihakäristys (yht. 15-20kg)

perunat (tai muusi) (varasin n. 3 perunaa/aikuinen)

raaste

puolukkahillo

(maito,vesi,kotikalja)

+ tietenkin leipää ja leikkeleitä,juustoa.

Jälkiruoka:

3-os. hääkakku

kuivakakut

keksit yms.

Kahvit,teet,mehut

Tarkkaa arvoa en ole ruualle laskenut, mutta tutulta ajattelin tukkukorttia kysäista mikäli saa sieltä halvemmalla. Kakut tekee tuttu ja tuskin veloittaa muuta kuin raaka-aineet ostan itse. Hirvenlihat käymmä hakeen rantsilasta Kylmäsen tehtaanmyymälästä (2,5kg pakaste laatikoissa), Perunat,salaatit yms tulee Anopin kasvimaasta :) Kotikalja tehdään itse,kuin myös puolukkahillo. Kaikki ruoka valmistetaan itse suvun naisten kesken ;) En usko että yli 600€ mennään mutta todellisuushan voi olla tietenkin ihan eri :D

KYSYMYS: Kellään tietoa paljonko tollainen Hirvenlihakäristys (2,5kg) Kylmäsellä maksaa? -ei lukenut netissä :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...