Jump to content
Naimisiin.info

Maidoton, munaton ja gluteeniton


teiju-keiju

Recommended Posts

Häihimme on tulossa muutama, jolla on ruoka-allergioita ja mietinkin, että olisiko jollain hyviä reseptejä, joissa olisi nuo kaikki kolme allergiaa huomioitu. Kiitos jo etukäteen.:)

Link to comment
Share on other sites

Häihimme on tulossa muutama, jolla on ruoka-allergioita ja mietinkin, että olisiko jollain hyviä reseptejä, joissa olisi nuo kaikki kolme allergiaa huomioitu. Kiitos jo etukäteen.:)

Moi! Kehoittaisin katsomaan keliakialiiton sekä allergialiiton sivuilta.

www.keliakia.org

www.allergia.com

Googlettamalla löydät myös hyviä ohjeita!

Pieni vinkki: jos joku on vain maitoallerginen niin tehkää hänelle omat maidottomat sapuskat. Toki helpommalla pääsee jos kaikki on yhdistetty esim. yhteen kakkuun MUTTA itse olen muna-vilja-allerginen enkä laittaisi laadullisista syistä muita syömään munatonta ja viljatonta  ;) Trust me!  ;)

Jos annat vähän vinkkiä millaisia reseptejä etsit niin voin jokusen laittaa vaikkapa privana.

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä ilmoittautuneista yhdellä on laktoosi-intoleranssi, kahdella keliakia, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja keliakia, ja yksi ei saa syödä maitotuotteita eikä kananmunia... Eli mites noista yhdistelis... :)

Tuntuu työläältä tehdä kaikille omat ruoat... Laiskuuttaa ehkä...:)

Jos ei hyviä reseptejä tuu, niin varmaan sitte tehdään niin, että tehdään yks laktoositon ja gluteeniton kakku ja sitte yks leivos tai vastaava, missä ei oo käytetty maitoa eikä kananmunia.

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä ilmoittautuneista yhdellä on laktoosi-intoleranssi, kahdella keliakia, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja keliakia, ja yksi ei saa syödä maitotuotteita eikä kananmunia... Eli mites noista yhdistelis... :)

Tuntuu työläältä tehdä kaikille omat ruoat... Laiskuuttaa ehkä...:)

Jos ei hyviä reseptejä tuu, niin varmaan sitte tehdään niin, että tehdään yks laktoositon ja gluteeniton kakku ja sitte yks leivos tai vastaava, missä ei oo käytetty maitoa eikä kananmunia.

Joo työlästä se on  :-/ Mutta tehän voitte tehdä kakun hylatuotteilla tai laktoosittomilla (kermavaahto ei niin kuohkea mutta toimii kyllä )? Jos laktoosi-int. kärsivä sietää sitä?  :)Sekä käytätte kaikissa ruuissa hyla tai laktoosittomia tuotteita.

Keliaakikoille löytyy kaupasta pakastealtaasta Moilasen valmiita kakkuja joissa on munaa mutta ei maitoa (sopisi siis laktoosi-intillekin) Löytyy vaaleakakku sekä suklainen. Ne on helppo halkaista ja täyttää kuten haluaa. Ovat myös hyviä ilman täytettä. Mm. mokkapalapinnalla suklaakakusta tulee herkkua. Ja kun täytteenkin tekee laktoosittomaksi niin sopii kaikille keliaakikoille (myös sille laktoosi-intille!).

Munaton ja maidoton leivonnainen kannattaisi varmaan ottaa konditoriasta niin pääsee helpommalla? Maitotuotteitten korvaaminen soija/kauratuotteilla onnistuu kyllä mutta vaatii vähän paneutumista. Itse tarjoan ystävälleni jolla on keliakia, munat ja maitoallergia itse tehtyä juustokakkua jossa olen käyttänyt pehmeää tofua täytteenä  :D

Yksi vaihtoehto on, että teet munattoman, maidottoman ja gluteenittoman vaalean kakun (minulla on toimiva ohje) jonka väliin sivelet kaikille sopivaa hilloa ja pinnalle marjoja ja kiillesokeria. Tulee ihan kaunis vähällä vaivalla.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Yksi vaihtoehto on, että teet munattoman, maidottoman ja gluteenittoman vaalean kakun (minulla on toimiva ohje) jonka väliin sivelet kaikille sopivaa hilloa ja pinnalle marjoja ja kiillesokeria. Tulee ihan kaunis vähällä vaivalla.  ;D

Voisinko saada tuon ohjeen?:) Luultavasti tehdään niin, että jos ei hyvää yhdistelmäkakkua löydy, niin se munaton ja maidoton tilataan konditoriasta ja gluteeniton&laktoositon/vähä laktoosinen tehdään itte.

Link to comment
Share on other sites

Tässäpä tämä  :)  Kannattaa tehdä koekakku ennen häitä. Kakku on vähän "leipämäinen" - kuuluu asiaan ;) Tämän saa halkaistua kerran (26 cm vuoka).

Munaton, maidoton ja luontaisesti gluteeniton kakku

4 dl maidotonta luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta (esim. Semper)

1,5 dl sokeria

2 tl leivinjauhetta

2 dl ananasmehua (tai muuta sallittua mehua)

1 dl maidotonta margariinia tai juoksevaa maidotonta marg (esim sunnuntain laktoositon)

-Kuivat aineet keskenään - mehu ja rasva - sekoita tasaiseksi

-kaada maidottomalla margariinilla voideltuun kakkuvuokaan (halk 22-26 cm)

-kypsennä 180 ast n. 25 min (26 cm) riippuen vuoan halkaisijasta. 5 min pitempään kun halkaisija 24cm, 40-50 min kun halkaisija 22cm.

-anna jäähtyä kunnolla ennen täyttämistä

Kostutus laimennetulla ananasmehulla (tai muu sallittu mehu), kostuta myös päällimmäinen kerros

Väliin:

2 prk bonaa tai muuta sallittua hilloa

2-3 banaania

3 dl kookosmaitoa tai soijamaitoa (itse käytän vispautuvaa soijakermaa)

3 liivatelehteä

-liivatteet sulatettuina kookosmaitoon

-kakun puolikkaalle hillo/bona ja banaaniviipaleet sekä päälle kookosmaito (jos useampi kerros niin jaa täytteen kerrosmäärällä)

-päällikerros paikalleen ja jääkaappiin hytymään ja mehevöitymään muutamaksi tunniksi

Pinnalle:

soijavaniljakastiketta 1-2 prk

(2-4 liivatetta)

vadelmia, ananasta, persikkaa, mansikoita...sopivuuden mukaan

-Vatkaa vaniljakastike vaahdoksi, jos löysää, lisää sulatetut liivatteet, levitä kakun päälle ja reunoille

-koristele sopivilla hedelmillä, marjoilla

Voit myös lisätä maidotonta kaakaojauhetta pohjan ohjeeseen (tällöin hieman vähemmän jauhoja) niin saat suklaisen kakun.

Onnea yritykselle ;) Ja kysele vaan jos tarvitset tarkennusta!  :) Muista, että tämä ei käyttäydy missään vaiheessa kuin normaali kakku  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä ilmoittautuneista yhdellä on laktoosi-intoleranssi, kahdella keliakia, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja keliakia, ja yksi ei saa syödä maitotuotteita eikä kananmunia... .

A) laktoosi-intolerantikko ei ole maitoallergikko, normaalisti juhliin tehdään kaikki ruoat vähälaktoosista tuotteista (Hyla ja Into), sillä laktoosi-intolerantikkoja on aika monia -> ei ongelmaa

B) keliakikolle ja keliakikko + laktoosivamma tyypeille käy esim. perunajauhoista tehty kakku, jossa käytetään tietenkin vähälaktoosisia tuotteita, niin kuin muissakin ruoissa. Ruoissa täytyy yleensä huomioda leivät ja pastaruoat. Kastikkeet tehdään tavallisesti maizenasta.

C) ei-maitotuotteita+ei munaa vaatii tietenkin omansa, joten tälle tyypille joku oma leivos, jossa suklaakuorrute /marsipaani /soijakerma päällä.

:)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kijomalle ohjeesta.:) Ihanaa, kun löytyi joku vaihtoehto, millä voisi selvitä kaikista noista allergioista kerralla... Ja tuntuisi sellaiselta, että voisin siinä onnistua...  ;D Täytyy kokeilla tehdä ja maistaa tuota joku päivä. Kakun väliin voi varmaan laittaa muutakin kuin mitä tuossa ohjeessa sanotaan... Vai onko tuo täyte parhaaksi havaittu?:)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kijomalle ohjeesta.:) Ihanaa, kun löytyi joku vaihtoehto, millä voisi selvitä kaikista noista allergioista kerralla... Ja tuntuisi sellaiselta, että voisin siinä onnistua...  ;D Täytyy kokeilla tehdä ja maistaa tuota joku päivä. Kakun väliin voi varmaan laittaa muutakin kuin mitä tuossa ohjeessa sanotaan... Vai onko tuo täyte parhaaksi havaittu?:)

Vain mielikuvitus ja vieraitten allergiat rajana ;) Itse tykkään käyttää banaania ja mansikkaa. Usein laitan päälle mansikoita ja viimeisen silauksen vielä ripottelemalla tomusokeria ;) Myös esim persikkasiivuilla saa kauniin pinnan kun vähän "mallailee"  ;)

Kysele ihmeessä lisäohjeistusta jos tarvitset. Kokeile juu ihmeessä ainakin kerran ennen h-hetkeä (joka taitaa muutes olla meidän kanssa samana päivänä   :D ) Eli ei muuta kuin onnea vaan!!!

Muutes, kerran tein kakun sisälmyksen vaahdotetusta soijakastikkeesta ja siihen sekoitin pakastemarjapyrettä, reilusti liivatetta ja tätä sellainen sentin - kahden sentin kerros kakun väliin ja kunnon hyydytys kaapissa kakkuvuoassa. Oli kauniin näköinen leikattaessa.  :D

Link to comment
Share on other sites

Vain mielikuvitus ja vieraitten allergiat rajana ;) Itse tykkään käyttää banaania ja mansikkaa. Usein laitan päälle mansikoita ja viimeisen silauksen vielä ripottelemalla tomusokeria ;) Myös esim persikkasiivuilla saa kauniin pinnan kun vähän "mallailee"  ;)

Tää kuulosti hyvältä. Normikakkukin tulee olemaan mansikkakakku, niin taidan tuota mansikkaa sitten käyttää tässäkin.

H-hetki on todellakin samana päivänä kuin teillä. :) Hyvin kerkiää onneksi vielä kokeilemaan.:)

Link to comment
Share on other sites

Täytevinkkinä oma herkkuni: Alpro soya:n vaniljavanukas, nam!

Toimii aivan varmasti minkä vaan hillon kanssa.

Nam, nam, nam...

Muoks.

esim. pohja gluteeniton, maidoton

täytteeksi vanukasta ja hilloa + marjoja tms.

päälle hedelmiä/marjoja ja vatkattavaa GoGreen kauravaniljavaahtoa

Eikä varmasti kalpene minkään kakun rinnalla ja käy kaikille.

Link to comment
Share on other sites

päälle hedelmiä/marjoja ja vatkattavaa GoGreen kauravaniljavaahtoa

Eikä varmasti kalpene minkään kakun rinnalla ja käy kaikille.

Soijavanukkaat sopivat tosiaan hyvin täytteeksi. Kaura ei kuitenkaan käy kaikille keliaakikoille, joten kauran soveltuvuus pitää aina etukäteen varmistaa keliaakikkovieraalta.

Sen sijaan esim. vaniljakreemillä voi kuorruttaa täyttää kakkua, tällaisen reseptin olen joskus jostain ottanut talteen:

Valmista sakea kiisseli:

4,5 dl soijamaitoa tai vaaleaa mehua (tarkista soijamaidon gluteenittomuus)

3-4 rkl Maizenaa (soijamaidolle) tai perunajauhoja (mehulle)

6 rkl sokeria

Laita ainekset kattilaan ja levylle. Maizenalla: Keitä sekoittaen noin 3 min. Perunajauhoilla: Sekoita kunnes pulpahtaa ja ota pois levyltä. Nosta viileään jäähtymään.

Kun kiisseli on jäähtynyt, lisää joukkoon:

3 tl vaniljasokeria

Vaahdota:

300g sinistä Keijua (maidoton)

Lisää vaahdotettuun Keijuun kylmä kiisseli ja sekoita tasaiseksi. Levitä kakun päälle.

Jos muuten kaavailee maidottomat-munattomat-leivonnaisia myös kasvissyöjävieraille sopiviksi, niin liivatteet täytyy tietysti jättää pois!

Link to comment
Share on other sites

Olipas siinä hyvän kuuloisia täytevaihtoehtoja... Tässähän tulee ihan ongelma, että mitä käyttää.:) Tuo kaura ei ainakaan yhdelle vieraista käy, mutta vaniljakreemin ohje vaikutti hyvältä. Kiitos.:)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Meille on tulossa seuraavaa "vammaa"...

-diabetes

-keliakia

-maitoallergia (kyllä, se oikea maitoallergia)

-laktoosi-int.

-suklaa, kiivi, mansikat

-ei kananmunaa

Bonuskierros: vege

Yritämme näistä taistella jotain mielekästä "kylmä/lämmin/jälkkäri"-menua...Onko tällä ruokavalioyhdistelmällä odotettavissa kallis menu, onko kellään arviota?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en jaksa noita ohjeita yksitellen kirjoitella... Semperiltä saa hyviä opasvihkosia missä on paljon ohjeita erikoisruokavalioon.

tässä yksi joka löytyy Gluteenittomia leivonnaisia vihkosesta jossa on ohjeita Maito, muna ja vilja- allergisille

Syntymäpäiväkakku:

2dl vettä

1/2dl maissiryynejä

3/4dl riisihiutaleita tai 2 palaa Semper karkeaa luontaisesti gluteenitonta näkkileipää murskattuna

150g maidotonta margariinia

1dl sokeria

1tl leivinjauhetta

2dl Semper hienoa jauhoseosta

Vuoan leivittämiseen maissiryynejä

Kakun täytteeksi Semper hedelmä-, ja marjasosetta

-Voitele kakkuvuoka (halk.n. 20cm) maidottomalla margariinilla, jauhota maissiryyneillä

-Kiehauta vesi

-vatkaa joukkoon maissiryynit, kypsennä n. 3min

-Lisää riisihiutaleet tai hienoksi murskatut näkkileivät, sekoita hetki

-Ota kattila liedeltä ja anna seoksen jäähtyä kunnolla huoneenlämpöiseksi

-Lisää jäähtyneeseen sakeaan maissipuuroon margariini ja sokeri

-Vatkaa sähkövatkaimella vaaleaksi vaahdoksi

-Yhdistä jauhoseos- leivinjauhe

-Sekoita jauho- leivinjauoseos taikinaan

-Levitä taikina kakkuvuokaan

-Kypsennä 175´C n.35 min

-Kumoa kakku jäähtyneenä

Kakun täyttäminen

Kakun täytteeksi sopiimiedosti sokeroitu hedelmä-, tai marjasose.

Halkaise ja täytä kakku mielellään leipomista seuraavana päivänä jotta se ei murene halkaistaessa

Kakun koristelu

1. Sokerivesikuorrutus ja luumusose

Täyte: semperin makeuttamaton luumusose (tai muu värikäs sose) tai kuivatuista luumuista keitetty sose

Kuorrute: Sekoita 2dl tomusokeria ja 1-1 1/2 rkl vettä (kuorrutteen tulee olla sakeaa) Levitä veitsellä' kakun pinnalle.

Koristelu: Levitä lusikalla luumusosetta ohuiksi nauhoiksi kuorrutteen päälle "vauhdikasta" näköä raitoihin saat vetäisemällä veitsellä nauhaa pitkin. tai käytä koristeluun liotettuja luumuja

2. Marjakiisseliä ja kokonaisia marjoja

3. hedelmä- tai marjasosetta ja kakkukreemiä

Levitä kakun täytteeksi ja pinnalle Semper hedelmä tai marjasosetta purkista tai soseuta sitä varten sopivaa säilykehedelmää. Koristele pinta säilykehedelmälohkoilla ja viipaleilla tai pakastemarjoilla

Levitä tai pursota kakun reunoille kakkukreemiä

Kakkukreemi

1 1/2dl vettä tai säilykehedelmän lientä

1rkl perunajauhoja

2rkl sokeria

(1tl vaniljasokeria)

100g maidotonta margariinia

- Mitaa neste, perunajauho ja sokeri kattilaan

- Kuumenna koko ajan sekoittaen, Anna kiehahtaa

- Ota kattila liedeltä ja jäähdytä kiisseli

(mausta vaniljasokerilla)

-Vaahdota margariini

- Lisää jäähtynyt kiisseli vaahtoon pieninä erinä koko ajan seosta sekoittaen

- Levitä tai pursota kakun reunoille

Link to comment
Share on other sites

Meille on tulossa seuraavaa "vammaa"...

-diabetes

Diabeetikot voivat kyllä syödä ihan normaalia ruokaa, jos sitä ei nyt ihan voilla kuorruta. Kakkua tms. osaavat varmasti ottaa sen verran kuin voivat syödä ja annostelevat sitten insuliininsa sen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Joo työlästä se on :-/ Mutta tehän voitte tehdä kakun hylatuotteilla tai laktoosittomilla (kermavaahto ei niin kuohkea mutta toimii kyllä )? Jos laktoosi-int. kärsivä sietää sitä? :)Sekä käytätte kaikissa ruuissa hyla tai laktoosittomia tuotteita.

Keliaakikoille löytyy kaupasta pakastealtaasta Moilasen valmiita kakkuja joissa on munaa mutta ei maitoa (sopisi siis laktoosi-intillekin) Löytyy vaaleakakku sekä suklainen. Ne on helppo halkaista ja täyttää kuten haluaa. Ovat myös hyviä ilman täytettä. Mm. mokkapalapinnalla suklaakakusta tulee herkkua. Ja kun täytteenkin tekee laktoosittomaksi niin sopii kaikille keliaakikoille (myös sille laktoosi-intille!).

Munaton ja maidoton leivonnainen kannattaisi varmaan ottaa konditoriasta niin pääsee helpommalla? Maitotuotteitten korvaaminen soija/kauratuotteilla onnistuu kyllä mutta vaatii vähän paneutumista. Itse tarjoan ystävälleni jolla on keliakia, munat ja maitoallergia itse tehtyä juustokakkua jossa olen käyttänyt pehmeää tofua täytteenä :D

Yksi vaihtoehto on, että teet munattoman, maidottoman ja gluteenittoman vaalean kakun (minulla on toimiva ohje) jonka väliin sivelet kaikille sopivaa hilloa ja pinnalle marjoja ja kiillesokeria. Tulee ihan kaunis vähällä vaivalla. ;D

Mutta kannattaa nähdä vähän vaivaa, että vieraat viihtyvät eikä kenellekään tule paha mieli. Olen itse tällä hetkellä imetysdiettini vuoksi maidoton-munaton -ruokavaliolla. Olin viime lauantaina häissä, ja ruokavaliotani ei ollut huomioitu millään lailla, vaikka sen selvästi ilmoitin! Voitte arvata, että juhlatunnelma oli lattea ja kanssavieraat pöydässä pyörittelivät silmiään kun istuin yhden keksin ja kahvikupin kanssa kun muut veteli herkkuja...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mistä konditorioista löytäisin munattomia ja maidottomia kakkuja?

Meidän varsinainen hääkakku tulee Kakkugalleriasta, siellä ei ainakaan allergiakakkuja ole saatavilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä on sama tilanne kuin häähaaveilijalla eli pääkakku tulee kakkugalleriasta ja sen lisäksi päitäisi löytää laktoositon ja gluteeniton kakku ilman pähkinöitä. Onko kellään hyviä vinkkejä? Ajattelin tarkistaa Fasun ja Kakkukeisarin valikoimat piakkoin.

Link to comment
Share on other sites

meillä eräällä vieraalla on maidoton ja glutteniton ruokavalio. Pitopalvelun tuotteet ovat hyla-tuotteita, joten nyt kaiapaisin hyviä reseptejä tälle kyseiselle henkilölle. Ajattelin itse valmistaa ns erikoisruoat mutta ei niistä ole kokemusta kauheasti...reseptejä otetaan vastaan tänne tai mielellään osoitteeseen [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Olen kartoittanut eri konditorioiden erikoiskakkuvaihtoehtoja. Päädyin tilaamaan Stockmannilta Lahdelman leipomon erikoiskakun. Siinä saa valita minkälaisen kakun vaan eli he pystyvät valmistamaan maidottoman, munattoman, gluteenittoman, vähälaktoosisen, sokerittoman, pähkinättömän, ilman hedelmiä yms. tai näiden yhdistelmän. Fazerilla vastaavan kakun hinta oli kaksi kertaa kalliimpi eli 60 euroa, mikä on minusta liikaa 8-10 hengen kakusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Työlästähän tuo noiden allergioiden kanssa on, mutta vaivaa kyllä kannattaa nähdä! Itse olen moniallergikko ja kyllä hyvin kiitollinen jos minun eteeni on nähty vaivaa ja edes jotain suuhun pantavaa saan. Harva allerginen on lisäksi nirso, eli kaikki kelpaa mitä voi vaan syödä ilman että löytää itseään sairaalasta :)

Ikävä kyllä tänäkään päivänä moni ei allegisia ota huomioon, vaikka allergiat ovatkin kovasti lisääntyneet. Toinen ongelma mihin olen törmännyt on, että niitä ei oteta vakavasti. Vinkkinä sanoisin, että ruokia käsitellessänne ottakaa huomioon kontaminaatio riski. Osa allergisista on hyvin herkkiä ja riittää pelkkä samalla kauhalla sekoittaminen reaktioon. (Kuulostaa ehkä hyvin maalaisjärkeen käyvältä asialta, mutta ravintolassakin olen tästä joutunut muistuttamaan, kun meinaavat paistaa mausteallergisen pihvin mausteisten pihvien pannulla!)

Allergia- ja astmaliiton sivuilta löytää hyviä vinkkejä, samoin kun uudesta erimenu.fi -palvelusta, josta löytyy ruoka ohjeita allergiselle ja tuotteiden tietoja, jotka on suunniteltu allergisille. :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nyt on taas niin monet kekkerit kesän jälkeen takana, että voisin jakaa tänne ehdottomasti parhaimmat allergia-ystävälliset ruuat joita on tullut maisteltua (itse en pysty syömään, munaa, kalaa, pähkinöitä enkä kiiviä):

-Kylmä, roseenpunaiseksi jätetty paahtopaisti (aika basic, mutta hyvin maustettuna ja valmistettuna jumalaista).

-Kylmä perunasalaatti uusista perunoista (tai vaihtoehtoisesti vaan tosi pieniä perunoita) dijon-sinappi-kastikkeessa.

-Dominopohjainen valkosuklaatorttu. (Tämä on kyllä vain ja ainoastaan munaton juttu.)

Lisäksi muita (ainakin omasta mielestäni) hyviä:

-Risotto lisäkkeenä. En nyt tarkoita mitään riisiä + hernemaissipaprika -settiä vaan esimerkiksi vihreää uunirisottoa johon lisätään riisin kypsentämisen jälkeen tuoretta pinaattia, limeä ja herneitä, sekä voita (toimii myös kasvisrasva-margariinin kanssa)

-Naposteltavana (hyvät) oliivit, aurinkokuivatut tomaatit yms.

-Salaattipöytä (tällä ei ole tarkoituskaan täyttää kenenkään mahaa) jossa erilaisia salaattilaatuja, kirsikkatomaatteja, kurkkua (tai vaihtoehtoisesti vaan basic-salaattipohja) ja sitten erikseen em. oliiveja yms. ja krutonkeja, parmesanlastuja mahdollisesti pieneksi leikattua kanaa tms.

-Lisäksi itse olen monesti ollut otettu jo ihan siitä, että tämmöisissä kakkua & kahvia -tilaisuuksissa minua on muistettu esim. tuoreilla marjoilla ja soijakermalla/vaniljakastikkeella (en ennen pystynyt syömään myöskään maitoa), koska yhden tai kahden allergisen vieraan takia on mielestäni turhaa alkaa vääntämään omaa kakkua.

Itse olen ainakin huomannut että tämmöiset salaattijutut ja muut on paljon kivempi toteuttaa juuri tämmöisellä "kokoa itse" -periaatteella, jolloin allergisten ((ja mahdollisten nirsojen)) ruokailijoiden on helpompi valkkailla itselleen sopivat ainekset, koska "nouki pois tai jätä syömättä" -mentaliteetti voi pahimmassa tapauksessa johtaa allergiseen reaktioon. Itse olin tuossa taannoin eräillä viisikymppisillä, joissa salaattiin oli todella taidokkaasti piilotettu kiiviä, onneksi selvisin pelkällä suun kutinalla.

Lisäksi: Varokaa pähkinöitä, usein pähkinöille allerginen ihminen on niille tappavan allerginen ja jo pelkästään pähkinöitä kosketelleiden käsien kanssa täsmiminen voi aiheuttaa allergisen reaktion (siis tottakai sama juttu on varmaan kaikissa allergeeneissä, mutta allergiasairaalassa ohjeistivat että nuo pähkinät aiheuttavat yleisesti rajuja reaktioita).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...