Maddi

Juustopöytä?

31 viestiä aiheessa

::) yritin etsi-toiminnalla löytää juustopöydän valikoimasta ja juustojen määrästä infoa ja ei löytynyt, joten aloitanpa uuden aiheen.

Eli tilanne on se, että alustavasti olemme kaavaillet juustopöytää ja nyt mietityttää, että miten paljon ja mitä laatuja olisi hyvä varata vajaalle sadalle vieraalle? Toki muutakin ruokaa on, joten määrien arvioiminen tuottaa päänvaivaa.  

Olemme ajatelleet, että osa tarjoilusta tilataan pitopalvelusta ja osa sitten tehdään itse, ja ehkä juustopöydän kokoaminen olisi helpoimmasta päästä itsetehdyistä vaihtoehdoista? Onko kellään kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valion juustokirjasta löytyy ainakin vinkkejä juustopöydän kokoamiseen sekä määrien laskemiseen.

Tässä muutamia "reseptejä" sivuilta:

Juustotarjotin

6 - 8 annosta

1 pak (300 g)  Valio Turunmaa Ritaria

1 pak (350 g)  Valio Mustaleimaa

1 pak (n. 170 g)  AURA Goldia

1 pak   Charme brietä  

Tarjoiluun:viinirypäleitä, viikunoita, taateleita, pähkinöitä, patonkia, piparkakkuja

Juustotarjotin 2

Charme brie

AURA TAI AURA Gold

Valio Mustaleima

Valio Turunmaa  

Gruyère Reserve

Hovi valkosipuli

Lisäksi

vihreää salaattia ja

balsamietikka-oliiviöljykastiketta

oliiveja

aurinkokuivattuja tomaatteja

patonkia ja/tai muuta leipää

maissilastuja

rahkatahna

Varaa juustoja yhteensä noin 150 g henkeä kohti. Ota juustot jääkaapista 1 - 2 tuntia ennen tarjoilua, että ne ehtivät lämmetä herkullisen makuisiksi. Poista juustoista kääreet ja asettele juustot tarjottimelle tai muulle sopivalle alustalle. Peitä juustotarjotin kevyesti kelmulla tarjoiluun asti. Voit halutessasi paloitella Valio Mustaleiman tangoiksi tai kolmioiksi ja Valio Turunmaan tai Gruyère Réserven kuutioiksi. Tarjoile paloitellut juustot halutessasi kulhoista, samoin kuin lisäkkeet. Tarjoa leipä korista Hovi-tuorejuuston kera.

Vinkki

Leikkaa kypsiä tomaatteja viipaleiksi. Asettele tomaattiviipaleet tarjoiluvadille ja sivele niille valmista basilika- tai pähkinäpestoa. Leikkaa 1 pakkaus Valio kotijuustoa viipaleiksi ja aseta viipaleet tomaattiviipaleiden päälle. Tipottele päälle kylmäpuristettua öljyä sekä mausta suolalla ja rouhitulla mustapippurilla. Koristele basilikanlehdillä.

Näistä pääsee varmasti ainakin alkuun  :)

Meille on myös tulossa 100 hengen häihin juustopöytä sitten pikkutunneille, kun ensin ollaan nautittu buffetin antimista sekä kahvista ja kakusta. Todennäköisesti kuitenkaan koko satapäinen vieraslauma ei ole paikalla enää siihen aikaan, joten arvioimme pääluvun vähän vieraslistan mukaan.

Juustot ja muut tilperhöörit käydään ostamassa itse (haaveena on aina ollut päästä ostamaan kokonainen tahko juustoa *nam), ainakin meidän catering-firmalle kyseinen järjestely sopi.

Juustot yms. toimitetaan paikan päälle päivää ennen, kun muutenkin menemme laittamaan tilaa kuntoon ja tarjoilijat sitten hoitavat juustojen esillepanon. Tarjoiluastiaongelman (juustot vaativat juustolaudat) ratkaisimme ostamalla Bauhausista yhden ison tummaksi petsatun "lankun" (hinta n. 20€), joka toimii siis yhtenä isona juustolautana. Juustoveitsiä löytyy pari verran omasta takaa, pari lainataan ja tarvittaessa ostetaan vielä muutama lisää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nam...Juustopöytä kuullostaa tosi hyvälle idealle, pitääpä laittaa korvan taakse  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaupan juustotiskiltä neuvottiin, että kannattaa varata juustotajottimelle ainakin yhden sortin homejuustoa, eli brietä, mutta kyllä se sinihomejuustokin käy kuulemma hyvin kaupaksi... Mutta jos haluaa vaan yhtä homejuustoa, niin ehdottomasti valkohomejuustoa! Ja sitten sen lisäksi pitää olla joku vahvempi kypsä juusto - tähän ehdotettiin punaleimaista emmentaalia: sinileima kuulemma on liian mieto ja mustaleima taas niin vahva ettei kaikki siitä tykkää! Sitten vielä joku yrttijuusto tai vuohenmaitojuusto. Näin asiantuntija neuvoi...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Njam, mikä idea! pitääpä sulholle ehdotella...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kääks, Mulle tuli NÄLKÄ! :P

Loistoidis!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin häiden jälkeen... juustopöytä toimi hyvin (meillä siis yöpalana) ja sai kiitosta. Hemmottelimme itseämme ja vieraitamme (120 henkeä) seuraavasti:

Kokonainen tahko (n. 3kg) Aura Gold- sinihomejuustoa

Puolikas kiekko (n. 2 kg) President Brie- valkohomejuustoa

Kokonainen kiekko (n. 2,5 kg) Famous Five- juustoa

2 kg Appenzeller Extraa

Lisäksi vihreitä rypäleitä, omenalohkoja, päärynälohkoja, kiivihedelmänviipaleita ja tuoreita taateleita sekä hapankorppuja, Tuc-suolakeksejä, LU vesikeksejä, Digestive-keksejä sekä Anna's piparkakkuja. Hela hoito hankittiin Stockalta (taatelit afrikkalaismyymälästä kauppahallista) ja maksoi hieman alle 300 €... ei siis mikään superkallis vieraidemme lukumäärä huomioiden (2,5 €/nuppi). Juustoja ja tykötarpeita jäi vielä hieman kotiinviemisiksikin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

nami! juustoja pikkutunneilla - laittaa mainion idean muistiin  :-*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aaaah meillekkin tulee juustotarjoilu! Minulla vain ei ole hajuakaan mitä juustoja meille tulee kun anoppi hoitaa sen puolen. Saamme juustot Ranskasta ja luulen sen olevan runsas! Ranskikset kun rakastavat juustoja...JA SILTI NE ON NIIN SAIRAAN LAIHOJA!  >:( (kateellinen sulholle jolla on ihme geenit...läskiä ei tuu vaikka söis vain voita)

Pitääkin muuten kysellä mitä juustoja tulee...nousi vesi kielelle kun luki tämän ketjun  :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:D Aah, nam juustoa! Täytynee tästä lähteä jääkaapille... Nyt kyllä haluan minäkin omiin juhliin juustopöydän! Tosiaan kannattaa hankkia muutamia ihan erityyppisiä, niin saa vaihtelua ja jokaiselle löytyy jotain! Mansikatkin maistuvat erityisen ihanalta sinihomejuuston tai tuorejuuston kera, jos ei aina halua niitä rypäleitä..

Ja omenaa kannattaa tietenkin kokeilla valkohomejuuston kanssa. Kyllä esimerkiksi stokkalta saa hyvää tietoa! Ja nykyään on aika monentyyppisiä ruokalehtiäkin kauppojen hyllyillä, joista varmasti löytyy juustovinkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt pitää mennä ostamaan juustoja kun tuli nälkä. Juustohiiri.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siirsin tuolta Keittokirja-puolelta oman kirjoitukseni tähän ja toivottavasti tästä saa jotain vinkkejä tarjoiluun:

"Eräs suosittelemisen arvoinen herkku on ihana ranskalainen BOURSIN-tuorejuusto (valkosipuli-yrtti). Todella hyvää, pehmeää ja suussa sulavaa. Itse asiassa parasta tuorejuustoa, mitä olen ikinä syönyt. Sitä myydään ainakin Stockmannilla. Myyjä sanoi, että se on tuorejuustojen aatelia ja tämä piti paikkansa. Suosittelen lämpimästi!!!

Muita suosikkejani ovat:

- suomalainen Aura Gold tai italialainen Gorgonzola tai ranskalainen Roquefort (sinihomejuustoja)

- ranskalainen Brie-juusto (valkohomejuustoa)

- Gouda-juustoa (kova juusto Alankomaista)

- Musta Pekka (suomalainen Milkan pippurinen tuorejuusto) sellaisenaan tai kastikkeessa

- Pikkusisko (suomalainen Milkan valkosipulinen tuorejuusto)

- Mozzarella-palloja (esim. italialaista) hammastikussa kirsikkatomaatin kera tai Mozzarella raasteena

- kreikkalaisia Feta-juustopaloja (mausteöljyssä olevia) hammastikussa oliivin kera, piirakassa tai salaatissa

- kyproslaista Halloumi-juustoa paistettuna hammastikussa kurkkukuutioiden kera

- suomalaista juustoleipää lakkojen kera

- Cheddar-juusto (kastikkeena parasta)

Tässä vinkkejä juustotarjottimen kokoamiseen:

Juustotarjotinta koottaessa olisi minun mielestäni hyvä löytää erilaisia makuja (mietoja, voimakkaita, pehmeitä ja kovia) sekä eri näköisiä juustoja.  

Juustojen kanssa voi tarjota viinirypäleitä (vihreitä ja tummia), omenaviipaleita, päärynää, mansikoita, oliiveja, kirsikkatomaatteja, kurkkua, suolakeksejä, voileipäkeksejä, tuoretta maalaisleipää, piparkakkuja, sinihomejuustoa hunajan kera ja ilman muuta viintä...  

Olen siinä uskossa, että eri juustolaatuja on hyvä olla lautasella noin 3-5. Tarjoiluhetkellä niiden tulisi olla huoneenlämpöisiä ja jokaiselle syöjälle oma juustoveitsi. Henkilöä kohden juustoja tulisi varata n. 150-200g. Alkon sivuilta löytyy varmasti viinisuosituksia.

P.S. Jouluna voi leipoa piparkakkutaikinasta ja Aura-juuston murusista "keksejä". Eli kauli piparkakkutaikina ohueksi ja ripottele levyn päälle Aura-juuston murusia.

Kääri taikina rullalle ja leikkaa taikinarullasta noin 0,5-1 cm:n paksuisia kiekkoja. Paista kiekot uunissa."  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee juustokierros pääruoan ja kahvien välissä. Pitopalvelu veloittaa tästä 4 euroa/ nuppi. Kolmea juustoa, suolakeksejä ja viinirypäleitä ehdottivat, mutta itse aiomme kysellä jotain vaihtiksia iänikuisten tuc -keksien ja rypäleiden tilalle. Joku hyvä laadukas leipä, korppu tmv. ja kenties joku hilloke. Ja jotain 'erikoisempia' juustoja kuten jotain espanjalaista kauan kypsytettyä vuohenjuustoa, tosi waffaa brietä...

Monissa häissä jossa olen ollut on juustot tarjoiltu jo pääruoan yhteydessä. Itse en tästä diggaa; juustot lilluvat kastikkeessa ja pahimmassa tapauksessa alkuruoatkin silleineen on samassa sopassa. Nauti siinä nyt juuston aromeista....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös juustotarjotin ja kieltämättä tuli vesi kielelle ketjua lukiessa...

Koska vieraiden joukossa on todellisia juustojen ystäviä, mutta myös niitä, jotka käyttävät juustoa vain voileivän päällä  ;) Ajateltiin kasata tarjotin niin, että siitä löytyisi jokaiselle jotain. Todella hyviä vinkkejä muuten edellä kirjoittaneilta, kiitos niistä  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee juustopöytä samaan aikaan kahvin ja kakun kanssa, niin on "jälkkäriä" niillekin, jotka eivät makeasta välitä. Suunnitteilla on:

- tosi kypsää ja valuvaa brietä

- voimakasta emmentalia tai emmental-tyyppistä juustoa (kovaa)

- joku kunnon gouda

- joku pehmoinen kermajuusto

- maustettu pehmeä juusto/sulatejuusto

Seuraksi keksejä ja hedelmiä. Juuston määristä en tiedä, ravintola hoitaa.

Tulispa häät jo, mulla valuu kuola joka kerta kun ajattelen menuamme!!!! ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

miten paljon teillä on mennyt niitä lisukkeita? itse juustojen määrä ei ole ongelma, mutta mites keksit, hillot, hedelmät? ei viitsisi montaa pakettia voileipäkeksejä kotiin raahata, kun niitä ei saa sit ikinä syötyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

asun ranskassa, täkäläisittäin tekisin juustopöydän näin:

-noin 100g/hlö, kun lasket kaikkien juustojen painot yhteen

-täällä ei juuston kanssa tarjoilla yleensä muuta kuin vihreä salaatti jossa saksanpähkinöitä (siis ei hedelmiä), ja hyvä vaalea leipä (siis ei keksejä)

-juustojen valinta: erilaisia juustoja joista jokainen löytää omansa, esim

yksi sinihomejuusto

yksi vuohenjuusto

yksi mieto valkohome (esim brie)

yksi vahvempi "haisuhomejuusto" (esim camembert, st félicien...)

yksi tai kaksi kovaa juustoa (comté, emmental, joku vuoristo "tomme"...)

ja tämä siis tarjoillaan pääruokien jälkeen, ennen jälkiruokaa

kannattaa ottaa mietoja ja vahvoja, kaikki ei tykkää samanlaisista. pk-seudulla ainakin voinee ottaa yhteyttä suoraan sinne mistä juustot ostetaan (stocka, kauppahalli...?) ja sopia myyjän kanssa tietyn hintaisesta valikoimasta jonka he asiantuntijoina osannevat koota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juustopöytä oli todella hyvä idea - ei ollut itselle tullut edes mieleen :P Täältä saikin runsaasti vinkkejä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai että onpa hyvä ajatus tämä juustopöytä! Voisikin pistää harkintaan, että ostaisi läjän juustoja ja niille kaveriksi suolaista alustaa (patonkia, keksejä jne.) niin voisi sitten "yöpalalla" tarjoilla näitäkin! Ei ois jostain syystä tullu itellä ees mieleen, vaikka juustojen ystävä olenkin, on tää sivusto kyllä kätevä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ranskalainen mies, joten häihin tulee ehdottomasti juustoja. Kiitos Ceriselle infosta, olenkin pohtinut kuinka laskea näitä juustoja per vieras!

Meillä juustot tarjoillaan kullekin, eli itse saa valita tarjoilijan tarjottimelta. Kierroksen lopuksi astiat ja juustot sijoitellaan pöytiin satunnaisesti, josta niitä voi ottaa lisää. Näin olen siis suunnitellut.

Meillekään ei juustojen kanssa tule muuta kuin leipää, mutta ongelmana on hyvän vaalean leivän tai patongin löytäminen pääkaupunkiseudulta.. Miehen perheessä vihreä salaatti syödään yleensä erillisenä, heti pääruoan jälkeen, ja ennen juustoja (jos sitä yleensä on) enkä ollut ajatellut koko salaattia hääillalliselle. Mutta pitääpä kysyä kävisikö tuollainen vaihtoehto, että salaattia saksanpähkinöillä tulisi pöytään juustojen yhteydessä.. Juustojen jälkeen on sitten jälkiruoka.

Koskaan en ole ollut ranskalaisissa häissä eikä mieskään ole koskaan ollut häävieraana, joten vähän sokkona yritämme nyt selvittää miten asiat yleensä ranskalaishäissä hoituu.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli juustolajitelma osana jälkiruoka pöytää ja se oli succee !!!

90 hengelle oli varaus, kaikkea ruokaa oli paljon ja jäi vielä ylikin mutta juustot miltei loppui.

Lemppariani - sinihomejuustoa- en kerinnyt edes itse näkemään tahi maistamaan ( toki myös siitä syystä että koko syöminen jäi minun ja sulhon osalta vähäiseksi koska koko aika meni seurustelessa vieraiden kanssa yms.)

Sopii tosi hyvin koska kaikki eivät ole makean ystäviä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luin Delicardin vihkosesta, että ruokailijaa kohti 200-300g juustoa (ainoana ruokalajina). Ja juustotarjottimelle 3-5 eri juustoa. Ja lisäksi voi olla erilaisia marmeladeja ja hillokkeja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mulla on ranskalainen mies, joten häihin tulee ehdottomasti juustoja. Kiitos Ceriselle infosta, olenkin pohtinut kuinka laskea näitä juustoja per vieras!

Miehen perheessä vihreä salaatti syödään yleensä erillisenä, heti pääruoan jälkeen, ja ennen juustoja (jos sitä yleensä on) enkä ollut ajatellut koko salaattia hääillalliselle. Mutta pitääpä kysyä kävisikö tuollainen vaihtoehto, että salaattia saksanpähkinöillä tulisi pöytään juustojen yhteydessä.. Juustojen jälkeen on sitten jälkiruoka.

... ...

Meillekään ei juustojen kanssa tule muuta kuin leipää, mutta ongelmana on hyvän vaalean leivän tai patongin löytäminen pääkaupunkiseudulta..

Hahaa, samassa "liemessä" näköjään ollaan ranskismiehinemme! Mäkin oon huomannut ton salaatin kanssa että välillä se on juustojen kanssa ja välillä ennen, kumpikin tapa on varmaan ihan yhtä "oikea"..

Mun kokemus ranskalaishäistä on, että ruokaa on aivan järjettömästi. Ensin apéro+näppipaloja, sitten usein jopa 5 lajin illallinen. Ja kaikki ovat ihan ähkynä. Juustot kun tulevat niin loppuvaiheessa, että ihan rohkeasti keventäisin määriä. Sen jälkeenhän pitäisi vielä olla ruokahalua kakulle.

Meillä kevennetään ruokailua myös siten, että ruokalajien väliin laitetaan puheet ym. esitykset ja myös häävalssi tanssitaan ruokailun aikana ennen jälkiruokaa. Siten kaikki pääsevät vähän jaloittelemaan, tupakalle jos siltä tuntuu, vaihtamaan pöytää jos seura puuduttaa...

Helsingissä ainoa löytämäni kunnollista rapsakkaa ranskalaisleipää tekevä leipomo on Reze. Niillä on "oikeat" patongit ja maalaisleivät. Mutta hinnat valitettavasti on ihan taivaissa... Mun mielestä kuitenkin kunnon leipä on juustotarjoilussa a ja o.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään