Jump to content
Naimisiin.info

Baarimikko häissä


Guest Ghostrider

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest striesti McCarroll

Kirjoitin tämän viestin tuonne toiseenkin thrediin: Baarimikko kannatta ehdottomasti hommata! Menee muuten vähän OTksi, mutta joko jotain alan opiskelijoita, tai sitten noita showammattilaisia - ammattilaisilla saattaa jopa olla välineetkin mukana?

Itseäni ihmetyttää suuresti tätä ketjua lukiessani häiden tarjoiluissa lähes kokonaan puuttuvat drinkkibaarit. Häissä, joissa juomat voi ostaa itse ja alkoholia tarjotaan muutenkin, en näe mitään syytä olla harkitsemasta tätä vaihtoehtoa. Olut, siideri ja lonkero ovat todella väsyneitä juhlajuomia, joita itse vältän ravintolassakin aina tappiin saakka - miehenä normilager on vain mauton, hajuton, pöhöttävä ja vessahätää aiheuttava juoma, jota en juo itse muuta kuin jaloviinasnapsilla höystettynä. Kuiva (ei mikääns suomalainen makeutettu, vaan kuiva britti) siideri menee kuumana päivänä terassilla janojuomana, lonkero taas yhtenä tai kahtena kappeleena kesäjuhlien tai mökkibileiden kohmeloaamuna, jolla jumissakin oleva koneisto saadaan känytiin. Sen sijaan kuohuviini, kohtuullisen laatuisena ja kuivana, on erinomainen juhlajuoma juhlatunnelmaan! Tätä saattaa illan kuluessa mennä helposti pullo per ihminen, nainenkin.

Olen itse järjestänyt useat, menestyksekkäät syntymäpäiväjuhlat open coctailbar - konseptilla. Virosta haettuna ainekset eivät maksa isoihinkaan juhliin ihan hirveästi, logistiikka on helppoa (sekoitejuomia kuluu kyllä litrakaupalla) ja jos vielä on mahdollisuus, niin pyytäisin tai palkkaisin häiden koosta riippuen pari opiskelijaa sekoittamaan drinkkejä. Tosin usein joku seuramieskin ottaa aina joksikin aikaa mielellään tämän roolin.

Monissa häissähän tarjotaan boolia - yleensä liian makeaa, ja maultaan mitäänsanomatonta. Niin kauan kuin kulhossa ei ole GT-boolia, en astu sitä lähellekään. Metsämansikkaspritesekoitukset on jo aika kauan sitten nähtyjä...

Muutama menestysresepti tähän:

1) Tee drinkkilista valmiiksi, noin viiden - kymmenen drinkin mittaiseksi: 1)GT 2)Vodkabattery 3)Mojito 4)Cuba Libre 5) Long island ice tea 6) Karpalovodka 7) Vodkaruschian,

Lista siis yhtenä esimerkkinä, nämä ovat taanneet monet todella hyvät juhlat - vieraiden mielestä erityisesti. Väsyneiden juomien sijaista coctailien ja skumpan kanssa juominen tekee aivan eri juhlafiiliksen. Toki fisusnapsit saavat juhliin vielä vauhtia, mutta näiden kanssa kannattaa olla aina tarkkoina. LIIT juomana sisältää jo niin montaa eri viinaa, että muuta sen ulkopuolelta ei juuri tarvitsekaan ostaa.

2) Osta jäitä. Unohda jääpussit jos juhlapaikalla ei ole jääkonetta, vaan nouda hesestä - 2eurolla saa niin ison kassin kun jaksaa kantaa. Älä unohda.

3)Käyttäkää tarpeen pieniä laseja, viinamittoja. Ei kulu lantrinkeja liikaa Toki jos jäitä on tarpeeksi, voi baarin isoja drinkkilaseja käyttää hyvin kun ne täyttää jäillä kunnolla!

Ja muistakaa pitää hauskaa!

Link to comment
Share on other sites

^ Mistä Hesestä sait jäitä?

Tosta kassulta, Helsingin keskustasta. Olemme kyllä viime vuosina hakeneet useista mäkeistä ja heseistä näitä. Hesburger on muuten perustanut tätä varten ihan oman tuotekoodinkin, hintaa ruhtinaaliset 1,85€.

Link to comment
Share on other sites

Hei kiitti tosi paljon! Ollaan pähkäilty, että mistä saadaan jäitä jo tosi pitkään kun niitä tarvii aikas paljon. Soitin paikalliseen Heseen (asutaan Helsingissä, mutta häitä ei pidetä täällä) ja tosiaan ei mitään ongelmaa, varaavat jäitä valmiiksi. Sanoivat vain, että jos tarvii paljon jäitä, on hyvä ilmoittaa etukäteen, ettei heiltä lopu jäät kesken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Meillä on kans baarimikko juhlissa ens viikolla. Tänään varmistui. Tuttu kaveri lukioajoilta ottaa vapaavuoron klubiltansa ja tulee tekemään juomia. Tehdään jonkinlainen drinkkilista, josta saa sitten valita. Ei oikein tykätä booleista. Niinkuin joku tuossa sanoikin, se on vähän sellainen kotibilevaihtoehto. Kun kerran on tällainen mahdollisuus, niin käytetään se hyväksi!

Meillä on kyllä myös viiniä, olutta, siideriä ja lonkeroa ruuan kanssa, ja sen jälkeenkin jos jollekulle maistuu.

Juhlapaikalla on huonot pakastusmahdollisuudet. Jäitä otetaan martinilasien mukana astiavuokraamosta, ehkä myös sieltä Hesestä - kiitos vain kun kerroitte moisestakin vaihtoehdosta!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oon kanssa alkanut miettimään tuota baarimikkoasiaa. Meillä on talon puolesta ruoat, mutta omat juomat on tuotava. Mulle on ihan painajainen aatella niitä kaikenmaailman tyhjiä tölkkejä ja pulloja seuraavana aamuna... On aika tunnelmanpilaus, jos niitä sitten keräillään jätesäkkeihin ja käydään palauttamassa kauppaan. Siinä vasta romantiikkaa. Ei kiitos!

Kiinnostaisi tietää, mistä Häme-Pirkanmaa seutuvilta saisi baarimestarin, onko kellään kokemusta? En kaipaa showta, ei taida budjetti edes riittää. Tietääkö joku jotain pitopalvelua tai henkilöstövälitystä, josta voisi kysellä? Tai tuttua tai opiskelijaa? Yritin googlettaa, mutta tosi huonosti löytyy tai en sitten vissiin osaa hakea tietoa :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 11 months later...

Mekin halutaan baarimikko häihin nyt kun paikaksi vaihtui juhlapaikka ilman a-oikeuksia :) nyt kun olen suunnitellut tätä niin olen oikeastaan todella iloinen, että saadaan viedä omat juomat :) Toisaalta hinnoissa se ei loppujen lopuksi juurikaan näy (ravintolahäissä oltiin tarjoamassa skumpat, ruokaviinit, avecit ja pari drinkkilippua tms), kun nyt tarjotaankin sitten kaikki juomat.. Itse pidän boolia myös vähän väsyneenä, emmekä mieheni kanssa siitä kumpikaan pidä oikein. Meillä usein bileissä boolia on juotu loppujen lopuksi tosi vähän ja loput kaadettu viemäriin..

 

Baarimikko näillä näkymin tulossa tutun kautta ja "bilettäviä aikuisia" n.60. Ollaan ajateltu tarjota viittä eri drinkkiä ja mietoja (olut,siideri,lonkero) mutta niin että miedotkin kaataisi baarimikko.. Näin vältyttäisiin "tölkkiroskalta" (itse en halua niitä puoliksi juotuina pitkin juhlapaikkaa, kuviin ym, ja tämä vain minun mielipiteeni) ja baarimikkokin voisi vähän tarkkailla vieraiden juhlakuntoa ja sekoittaa vähän miedompia drinksuja niille joiden silmät harittaa jo liikaa ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me valittiin Bar4:n barcatering :)

"BarCatering perustuu jo ruokapuolella käytössä olevaan catering- eli pitopalveluun.

BarCateringissä räätälöimme tilaisuudessa tarjoiltavat juomatuotteet asiakkaan toiveiden mukaisesti ja toimitamme asiakkaan tiloihin tarvittaessa kaiken baaritiskistä baarimikkoon ja laseista hedelmiin" Itse ei tarvitse kun hankkia alkoholit paikalle :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meille tulee tuttu baarimikko töihin häihin. Itse hankitaan juomat ja suurin osa tykötarpeista, baarimikolle maksetaan 200e koko illasta (ei ole mitään tarkkaa aikaa, on paikalla sen aikaa kun porukkaa riittää..) Kolmea drinkkiä meinattiin laittaa: gin tonic, kelkka ja lisäksi yksi mikä pohjautuu tuoreisiin mansikoihin, näistä myös alkoholittomia vaihtoehtoja. Lisäksi häneltä saa olutta. Boolia ei haluttu mekään niin tämä oli minusta hyvä ajatus. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kannattaa muuten hankkia drinkkikirja tai pari ja lähteä sieltä testailemaan erilaisia drinkkejä. Jos vaivautuu hankkimaan baarimikon, niin ajattelen, että kannattaa panostaa myös niihin drinkkeihin. Suomessa baarien drinkkitarjoilussa ongelmana on tuo 4cl rajoitus, mikä estää monen kansainvälisesti tunnetun drinkin tarjoilemisen. Kun lisätään vielä alkoholin kallis hinta, niin lopputuloksena tarjoillaan todella tylsiä "4cl yhtä viinaa ja loppu mikseriä"-drinkkejä jotka eivät ole nähneetkään mitään tuoreita ainesosia saati ole visuaalisesti miellyttävän näköisiä.

 

Kuulostan ehkä joltain tiukkapipohifistiltä nyt, mutta drinkkikirjoista löytyy todella hyviä ja kauniita drinkkejä erilaisiin makuihin. Kannattaa pistää ammattitaitoisen baarimikon taidot hyötykäyttöön jos sellaisesta maksaa!

 

Sanoisin, että 4-5 erilaista drinkkivaihtoehtoa voi olla hyvinkin riittävä, kun valitsee erilaisia. Raikasta, hedelmäistä, makeaa, kermaista, marjaista, hapanta, lyhyempää, pidempää etc. Allergioidenkin puolesta muuten kannattaa miettiä hetki, todella moniin drinkkeihin tulee sitruksia, jos on sitrusallergikkoja, niin joku muukin vaihtoehto. Ja samoin maitoisissa/kermaisissa. Mutta painavasti suosittelen, napatkaa pari drinkkikirjaa kainaloon ja lähtekää kokeilemaan! Niistä löytyy vaikka mitä ihanuuksia.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli baarimikko häissämme ja voin ilolla suositella muillekkin :)

"Mikko" oli mieheni ystävä joka on opiskellut alaa ja nyt sai näyttää taitonsa :) eli ei tarvitse ammattilainen olla vaan alasta kiinnostunut.

Itse hommasimme ainekset jotka hän valitsi/ tarvitsi ja drinkkien lisäksi meillä oli tölkkijuomia tarjolla... Aivan loppuillasta mikkomme teki tarjolle boolin ja vaihtoi itsekkin vapaalle.

Pikku vinkkinä muillekkin että baareista saa jäitä, mekin vain kävimme kylmälaukkujen kanssa hakemassa, ei tarvitse itse jäädytellä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 months later...

Meillä oli juhlapaikalla baaritiski kaikkine tarvikkeinensa niin päätettiin, että ei tehdä boolia vaan drinkkilista ja pari baarimikkoa hoitamaan niitten tekemiset :) Tämä oli aivan loistava ja vieraat tykkäsivät^^ meillä oli 5 eri drinkkiä, mietoja ja viinejä niin kaikille oli jotain :) Baarimikot saatiin anopin kautta, jonkun hänen ystävänsä ravintolakoulun käyneet tyttäret :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moikka!

Meillä ajatuksena on, että yksi ystävä tulisi hoitamaan baarimikon virkaa. Ensin ajattelin laittaa vain baariin drinkki-ohjeet ja sitten vieraat saisivat itse sekoitella, mutta siten ajattelin että mahtaakohan mennä ihan sotkuksi? 

Meille tulee noin 5 drinkkiä, alkoholeina vaalea rommi, arrack,vodka ja gin. Näitä sitten jatketaan mm. colalla ja spritella. Lisämakua tuovat appelsiini-, lime- ja sitruunalohkot ja mahdollisesti minttu ja sitruunamelissa tuoreena (jos löydän niitä). Nyt keksin tuossa, että ois hauska tarjota kuumaa kaakaota mintulla/triplesecillä, ksoka meidän häät on helmikuussa. Luulisi onnistuvan kun laittaa vaan termarin täyteen kuumaa kaakaota? 

 

Eli drinkit yksinkertaisia, jolloin myös kouluttamaton ystäväkin pärjää. Lisäksi sitten tarjoillaan puna- ja valkoviiniä, siideriä ja kaljaa. 

 

Sitten ajattelin hommata sinne drinkkikoristeita ja  jäät tulevat tutun ravintolasta. Nyt ongelmana on vain se, että miltä kuulostaa, jos baarin lasit olisivat muovisia? ja mistähän semmoisia mahtaisi löytää? Jotenkin prisman ja sittarin vaihtoehdot tuntuvat vähän mauttomilta. 

Muuten tarjoiluastiat tulevat pitopalvelun kautta ja hehän vievät ne sitten mukanaan illalla. Ajattelin kertakäyttöisten lasien kanssa pääseväni helpommalla tiskien kanssa  :jere:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...