Sinninmanna

Alkoholistit häävieraina

102 viestiä aiheessa

Meillä on tilanne se että äitini on alkoholisti.Ollut koko nuoruuteni ainakin.

Kutsun hän häihin saa koska on on minulle todella tärkeä ja ilman häntä en olisi se mitä nyt ole.

Toki huolestuttaa että mitä jos juo liikaa,mutta en pysty aikuista ihmistä kontroloimaan.

Alkumaljat meillä tulee olemaan sekä ruokajuomaksi viiniä. Toden näköisesti tulee myös booli,mutta meinasin tehdä myös holittoman boolin ihan senkin takia että kaasoni odottaa silloin enkä itse pahemmin juo.

Toivon todella että äitini osaa olla juomatta sen päivän tai jos juo niin joisi kohtuudeella,tiedän että hän siihen kyllä pystyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävi mielessä, että voisiko asiasta puhua ko. henkilön kanssa etukäteen? Meillä ei ketään varsinaista alkoholistia ole kutsuvieraiden joukossa, mutta eräs rajatapaus. Hän on sulhon kaveri, ja aiomme jutella tilenteesta hänen kanssaan asiallisesti etukäteen. Tietysti jos kyseessä on alkoholisti, niin auttavatko siinä sitten mitkään puheet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei nyt varsinaisesti ole ketään sellaista joka olisi alkoholisti. Muutama kyllä joille juominen varsinkin juhlissa maistuu ehkä liikaakin. Aijon kertoa ainakin kaasolle, bestmanille ja seremoniamestarille että jos näkevät jonkun vieraista todella huonossa kunnossa, on taksi tilattava ja vieras siihen istutteva hotellille vietäväksi. Boolit ja muut oluet/siiderit tulevat tarjolle illemmalla niin ettei lapsien pitäisi paikalla enään olla.

Ainut jonka käyttäytymisestä olen huolissani häissä, on appiukko. Ei ole riitaa haastava, taikka muutenkaan päälle tuleva, mutta hiukan pelkään että hän alkaa sielä avautumaan erinäisistä asioista. Joten toivon että mies ja bm pistävät myös isänsä tarpeen tullessa taksiin ja kotimatkalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minulla myöskin on lähisuvussa alkoholisteja. mm. äitini ja isäni, mutta onneksi osaavat nykyään ottaa vähemmän. kaiken varalta, olemme mieheni kanssa sopineet, että hänen muutamat ystävänsä tulevat tarvittaessa vippaamaan ulkotiloihin heidät, jos käytös muuttuu pahaan suuntaan. samoin hiukan mietityttää tätini käytös, hän myöskin juo välillä hiukan liikaa ja on nykyään oikea vaihdevuosihirviö, että rupeaako hän humalassa avautumaan. monesti olen miettinyt pitäisikö edes kutsua kun ei kovasti edes yhteyksissä olla, mutta hänen lapsensa on kutsuttu, joten pakko kai hänetkin.

sekä minä ja mieheni olemme aina joka juhlissa juuri niitä, jotka heittävät ulos rähinöitsijät, joten kai täytyy edes omissa häissä antaa se muiden tehtäväksi :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enoni ottaa vähän turhan runsaalla kädellä alkoholia. Eikä siinä mitään. Mutta pienestä pitäen olen kuunnellut hänen kännisiä jorinoitaan siitä "kuinka hänestä piti tulla huippujalkapalloilija" ja "kuinka söpö tyttö sinä olet" ja "kuinka Pepe Willberg on hänen kaverinsa". Aivan sama, minkä kohtauksen hän järjestäisi, mutta en jaksa ihan normaalinakaan päivänä saati sitten juhlapäivänä kuunnella näitä jaaritteluja.

Sukuaan ei voi valita mutta minä voin valita, kenen kanssa haluan juhlissa keskustella. Tässä tapauksessa häät eivät eroa muista (esim. yo) juhlista. 7-vuotiaana en osannut sanoa ei vaan kuuntelin jutut mukisematta keskellä yötä. Kun kerroin äidille (siis enoni sisko) tästä, enpä ollut enää asiaa yökylään.

Tosi harmillista, koska enoni on mukava tyyppi mutta kun itse maksan niin itse valitsen myös seurani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla myös suvussa alkoholiongelmaisia. Tätini mies on jo vuosia juonut liikaa, mutta onneksi tätini on osannut asettaa rajat miehelleen suvun juhlien suhteen. Ehtona on ollut, että joko hän tulee tädin seurana juhlaan selvänä tai vaihtoehtoisesti voi jäädä kotiin halaamaan pulloa jos tahtoo.

Tämän vuoksi kyseinen mies onkin jäänyt omasta tahdostaan monista juhlista pois, joissa suku kokoontuu yhteen.

Koska tiedän järjestelystä, uskallan hyvillä mielin lähettää kutsun heille kahdelle.

Toinen alkoholin väärinkäyttäjä on isäni, mutta luotan siihen että hän osaa käyttäytyä ja ottaa kohtuudella. Ajattelin kuitenkin ottaa asian puheeksi hänen kanssaan lähempänä häitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun molemmat vanhempani ovat alkoholisteja, eikä veljenikään alkoholinkäytössä ole kehumista. Hän on aggressiivinen ja hieman arvaamaton humalassa. Meidän häihin ei alkoholia tule, vanhempani ottivat asian hyvin vastaan ja ymmärsivät mistä moinen päätös. Sanoivat itsekin etteivät halua alkoholia juhliin. Mutta veljeni ja siskoni eivät ole ottaneet asiaa yhtä hyvin vastaan, ovat puhuneet piilopulloista ja kiukutelleet kuin lapset kun alkoholia ei tule. Jopa isämme on sanonut sisaruksilleni että päätöstä kunnioitetaan. Häihin reilu kuukausi ja hieman arveluttaa mitä sisarukseni vielä keksivät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä isovanhemmat minun puolelta ovat täysin alkoholisoituneita, isäni ole alkoholisti ja isäpuoli on raitistunut alkoholisti. Värikkäästä perhetaustasta johtuen ei käytetä miehen kanssa kumpikaan enää alkoholia ollenkaan, joten meillä on ihan itsestään selvää, että raittiin häät tulee. Ja uskon, että kaikki vieraat, isovanhemmat mukaan lukien toivottavasti kunnioittavat meidän päätöstä. Ja jos näin ei kuitenkaan ole, niin sitten ihan itse pyydän heitä tilaisuudesta poistumaan. Oon saanut kattoa sitä juomista joka helvetin päivä 18-vuotta, mihin asti kotona asuin (asuttiin näes naapureina)joten uskon, että sitä juomista on tullut nähtyä ihan riittävästi. Ei tartte sentääs hääpäivänä kattoa eikä kuunnella mitään örveltämistä.

Ihmetyttää vähän itseäni, kun koko ketjun alusta asti luin, et miten täällä ihmiset suhtautuu juoviin sukulaisiinsa. Ei yritetä mitenkään tilanteesta tehdä alkoholistille helpompaa, että esim. jätettäis se viinatarjoilu kokonaan pois.(Kenenkään häät tuskin pilalle menee, jos niitä selvinpäin juhlitaan, mut kännäyksellä taas pilalla hyvinkin helposti.) Ja sekin kuulostaa mielestäni oudolta, että kaikki, ketkä on ihan lähipiirinsä juomista seuranneet, silti itse käyttävät alkoholia. Riski on kuitenkin aika iso, että alkoholisoituu itsekin, jos sitä perhepiirissä esiintyy.. Mutta, jokainen juhlikoon tyylillään, ja toivotaan ettei se juominen kenenkään häitä pilaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tuleva_morsian: Mun mielestä on väärin muita kohtaan, että alkoholisteja pitäisi hyysätä sillä, että jättää alkoholitarjoilut pois vain hänen takiaan. Tietenkin jos on päättänyt, ettei muutenkaan tulisi alkoholia niin mikäs siinä. Mutta ei yhden ihmisen (joka ei ole morsian tai sulhanen) pitäisi vaikuttaa häihin niin paljon. Aikuisten ihmisten pitäisi itse osata kontroilloida juomistaan ja osata käyttäytyä vieraana toisten juhlissa, ettei juominen mene örveltämiseksi.

Ja voin omalta kannalta sanoa, että vaikka suvussa on useita alkoholisteja (myös isä), joskus juon alkoholia. En örvellä joka viikonloppu enkä isoja määriä, mutta en halua, että elämääni vaikuttaa sellaset ihmiset, joilla ei muuten ole väliä.

Mutta nyt varsinaiseen aiheeseen. Tosiaan alkoholisti-isä on kutsuttu hääjuhlaan, jossa tarjoillaan alkoholia. Pyydän jonkun seurailemaan tilannetta ja pokkana iskä tungetaan taksiin, jos ei osaa käyttäytyä ja yrittää pilata juhlat örveltämisellään. Mua ehkä enemmän huolestuttaa, kun mun vanhemmat on eronneet ja etenkään iskä ei osaa olla kommentoimatta jotain ilkeää äitille, etenkin maistissa.. Olen jo kerran puhunut isän kanssa, että jos tulee maistraattiin todistamaan vihkimistä eikä hääjuhlaan niin olen tyytyväinen. Ja että jos ei osaa käyttäytyä juoman tai äitin suhteen, eikä osaa olla edes YHTÄ ILTAA ajattelematta ainoastaan itseään, voi jättää tulematta juhlaan. Toisaalta, eipä tarviis ainakaan huolehtia koko ajan siitä, oon sellasta tyyppiä, etten osaa olla vaivaamatta omaa päätäni sillä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kans tiedossa todnäk ongelmia joidenkin häävieraiden alkoholinkäytön takia. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen, että alkoholia tarjoillaan, tosin kohtuudella. Näiden liikakäyttäjien pitää sitten itse tietää omat rajansa, tai puolison katsoa perään siltä varalta, että alkaa juoma maistumaan turhan paljon ja nopeesti. En ollut tullut ajatelleeksikaan tuota portsari-järjestelyä, siinä voisikin olla ratkaisu. Mutta pokeja tai ei, tuntuu silti ahdistavalta stressata omien vanhempien alkoholinkäyttöä.

Toinen, ei ongelma mutta hassu tilanne, on mun ja sulhasen alkoholinkäyttö. Toisin sanoen, me ei juoda lainkaan. Hiukan jutusteltiin, että josko lasillinen skumppaa tulis juotua ja viiniä ruoan kanssa, saas nähdä, eihän se nyt yks päivä maailmoja kaada, kun vapaaehtoisesti omasta tahdosta ollaan jätetty viina pois aikanaan.

Mutta mutta. Tapana usein on, että juhliin tuodaan lahjaksi viinaa. Nyt onkin mietinnän alla, miten esittää kutsuissa nätisti, että me ei alkoholia juoda eikä lahjapulloja tarvita ja et viinaa kyl tarjoillaan, mut toivomuksena ettei häistä tehdä ryyppyjuhlia. Tiedän, että jäyhinä suomalaisina suurin osa suvuista tarvii hiukan sitä brenkkua enneku kielenkannat aukee ja tanssijalka alkaa vipattaa, mut sit on nää muutama liikakäyttäjä, joille se yks lasillinen saattaa tarkottaa uutta kautta pullon pohjalla. Varsinkin omien vanhempiensa haluaa paikalla olevan ja ainoon lapsen häät näkevän, mut ketä toimisi häissä vahtina, kun itse haluis edes sen päivän olla ajattelematta asiaa...

Toivottavasti saadaan puhuttua näiden liikajuojien kans sivistyneesti ennen juhlia. *huoh*

Ei voi kun ihmetellä, et mikä tätä pohjoista kansaa ajaa sinne kossupulloon!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta mutta. Tapana usein on, että juhliin tuodaan lahjaksi viinaa. Nyt onkin mietinnän alla, miten esittää kutsuissa nätisti, että me ei alkoholia juoda eikä lahjapulloja tarvita ja et viinaa kyl tarjoillaan, mut toivomuksena ettei häistä tehdä ryyppyjuhlia. Tiedän, että jäyhinä suomalaisina suurin osa suvuista tarvii hiukan sitä brenkkua enneku kielenkannat aukee ja tanssijalka alkaa vipattaa, mut sit on nää muutama liikakäyttäjä, joille se yks lasillinen saattaa tarkottaa uutta kautta pullon pohjalla. Varsinkin omien vanhempiensa haluaa paikalla olevan ja ainoon lapsen häät näkevän, mut ketä toimisi häissä vahtina, kun itse haluis edes sen päivän olla ajattelematta asiaa...

Ei kai kukaan häälahjaksi alkoholia tuo?! Joten siltä osin olisin murehtimatta. Eihän teillä tarvitse olla varsinaisia portsareita, riittänee kun sanotte muutamalle luottoihmiselle (mielellään isokokoisia miehiä ;) ), että katsovat tiettyjen ihmisten perään. Suurimpien ongelmatapausten kanssa kannattaa jutella etukäteen ja tehdä pelisäännöt selviksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta mutta. Tapana usein on, että juhliin tuodaan lahjaksi viinaa. Nyt onkin mietinnän alla, miten esittää kutsuissa nätisti, että me ei alkoholia juoda eikä lahjapulloja tarvita ja et viinaa kyl tarjoillaan, mut toivomuksena ettei häistä tehdä ryyppyjuhlia. Tiedän, että jäyhinä suomalaisina suurin osa suvuista tarvii hiukan sitä brenkkua enneku kielenkannat aukee ja tanssijalka alkaa vipattaa, mut sit on nää muutama liikakäyttäjä, joille se yks lasillinen saattaa tarkottaa uutta kautta pullon pohjalla. Varsinkin omien vanhempiensa haluaa paikalla olevan ja ainoon lapsen häät näkevän, mut ketä toimisi häissä vahtina, kun itse haluis edes sen päivän olla ajattelematta asiaa...

Ei kai kukaan häälahjaksi alkoholia tuo?! Joten siltä osin olisin murehtimatta. Eihän teillä tarvitse olla varsinaisia portsareita, riittänee kun sanotte muutamalle luottoihmiselle (mielellään isokokoisia miehiä ;) ), että katsovat tiettyjen ihmisten perään. Suurimpien ongelmatapausten kanssa kannattaa jutella etukäteen ja tehdä pelisäännöt selviksi.

Valitettavasti tuo :D Skumppaa, konjakkia, viskiä... Täytyy varmaan vaan vihjailla vielä vuosi ettei me edelleenkään sitten juoda, korostaa oikein kaikille :grin:

Mä luulen kans, että sulhon kavereista ja parista mun kaverista pyydetään sellasia rotevia mutta rauhallisen luonteen omaavia poikia, jotka voi sitten saatella humalaisimmat tarpeen vaatiessa unille. Huhhuh, kaikkee sitä joutuukin pähkäilemään häiden suhteen, mä kun olin varautunut murehtiin koltusta ja koristuksista ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Seratone: Mun mielestä ei olis yhtään tylyä laittaa hääinfoon, että ettette toivo lahjaksi alkoholia, kun sitä ei tule kulutettuakaan :) Senhän voi laittaa jotenkin läpällä, esim. "Alkoholilahjoja emme toivo, koska emme kaipaa kaapillista etikkaa vuosien päästä"

Ja meillä on kyllä hyvä tuuri, kun vieraissa on sekä järkkäreitä että vartjoita niin varmasti osaavat pistää kuosiin rähisevät vieraat!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule alkumaljaa lukuunottamatta alkoholitarjoilua häihin. Minun tilanteessani juttu on siis niin, että niitä alkoholisteja todella löytyy ja heidän juomisensa koskettaa myös heidän läheisiään.

Meille itsellemme asia olisi ollut lähes sama, tarjoillaanko vai ei, mutta koska suvuissamme on alkoholisteja jotka todella voivat pilata paitsi juhlamme, myös seuraavat päivät, päädyimme jättämään tarjoilut pois. En pysty ajattelemaan, että on jokaisen aikuisen oma häpeä, jos ei pysty hillitsemään itseään tai juomistaan, kun on läheltä nähnyt, kuinka juominen ja rähinä vaikeuttaa myös muiden elämää. Kenties joku sukulaisistamme tai perheenjäsenistämme joisi itsensä ulos juhlista, mutta emme voi olla välittämättä siitä, mitä juhliemme jälkeen tapahtuu. Esimerkiksi putki jää päälle ja riehuminen alkaa kotona tai kylillä, ja mitä kärsimystä se aiheuttaa muille rakkaimmillemme, jotka joutuvat elämään tämän alkoholistin kanssa juhlia seuraavat päivät. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Emme siis välitä, juoko joku itsensä koomaan, vaan siitä, mitä siitä seuraa. Jokaisen on otettava huomioon vieraansa ja näiden "taipumukset". Emme tietysti voi ottaa kantaa siihen, miksi esimerkiksi kyseisten juoppojen perheet heitä vielä katsovat, mutta voimme vaikuttaa siihen kuinka hyvin he juhlissa viihtyvät ja kuinka mielellään he tulevat paikalle.

Ajattelimme asiaa myös budjetin näkulmasta, sillä ratkaisu myös antaa meille mahdollisuuden panostaa hyviin valokuviin, häämatkaan tai vaikkapa ruokailuun. Pohdimme asiaa niin, että onko vierailla, jotka haluaisivat tarjoilua, vähemmän mielekkäät häät kuin mitä niillä vierailla olisi, jotka eivät juo, jos juhlissa olisi tarjoilua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miehen puolelta alkoholisteja on enemmänkin, ja tätä pidetään yleisesti hyväksyttynä ilmiönä... Ja mua ärsyttää, koska mulla on aina tosi vaikea olla ko. ihmisten kanssa, koska oon kasvanut niin erilaisessa ympäristössä, ja suhteeni alkoholiin on täysin toisenlainen.. Mutta juu, turha kai tuota on murehtia, mutta jos kukaan niistä haluaa pitää maistissa puheita (aina samat jutut, uudestaan ja uudestaan, sitten martyroidaan, kun tajutaan että ollaan kännissä, eikä muut ymmärrä), niin en vastaa seurauksista... Ja mulla ei ole mitään iloista hutikkaa vastaan, päin vastoin. Melankolinen kännimurjotus ja elämän epäreiluuden purkaminen, oman kohtalon surkuttelu yms. saavat taas veren kieuhumaan.

Tästä mä kehitän varmaankin mun ainoan häästressin raskauskilojen pudottamisen lisäksi... :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varsinaisesti lähipiirissä ei alkoholisteja ole, mutta setäni vaimolle viina tuntuu maistuvan kyllä muidenkin edestä. Meillä on yhteinen mökki suvun kesken ja tämä täti on jokainen kerta aivan kamalassa humalassa ja jännintä tässä on se, että muiden nähden hän ei juo kun muutaman saunakaljan, joten sitä viinaa taidetaan vetää salaa muilta piilopullosta omassa pirtissä. No, eihän siinä vielä mitään, mutta kun tällä tädillä on tapana ruveta avautumaan varsin ikävääkin sävyyn kaiken maailman asioista humalassa. Ja kyllähän tuo myös tuntuu mielellään solvaaman miehensä sukua, eli siis minun sukulaisiani. Eli saas nähdä mitä häissäni tapahtuu, kun täti pääsee viinan makuun.

Ja siis kutsuttavahan nämä oli, kun sukuni on muutenkin niin naurettavan pieni, ja kun toinen sukulaisperhe jää mahdollisesti pois, kun uskonnollisina kokevat kai "pakanalliset" maistraattihäämme loukkaaviksi. Mitä pahaa minäkin olen tehnyt, että olen ansainnut tälläisen pienen, mutta sitäkin sekopäisemmän suvun? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun tätini mies on täysin juoppo, joten jätämme hänet kutsumatta. Kehtaan erittäin hyvin tehdä näin, koska serkkuni jätti myös isäpuolensa kutsumatta häihinsä (siis tuo samainen juoppo). Muutenkin kyllä hän saisi jäädä kotiin... Nyt tosin on alkanut arvelluttaa myös tuo tätini. Hänelle maistuu myös reippaasti alkoholi, jos sitä on ilmaiseksi tarjolla ja hän ei aina osaa käyttäytyä humalassa. Soppaa vielä parantee se, että kun äitini on humalassa hän suuttuu suht helposti joten jostätiti päättää äitiäni ärsyttää on kiva riita käynnissä.

Sitten yksi serkkuni on hiukan epäilyttävä humalassa. Periaatteessa juo hiljaa paikallaan ja kuljeskelee ympäriinsä, mutta saattaa yht äkkiä alkaa riehumaan. En haluaisi häntä jättää kutsumatta, koska muut serkut saa kutsun. Tämä serkku kun saattaa olla myös ihan harmiton.

MUTTA pahin kaikista on ehkä siskoni. Hän ei juo alkoholia, mutta hänellä ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Hän saattaa alkaa huutamaan ja haukkumaan ihmisiä pienistäkin asioista. Jos esim. häntä ei kuunnella kun hän puhuu tai jos joku muu saa enemmän huomiota kuin hän (minun hääpäivä, daa) ovet paukkuu ja haista paskat kuuluu. Eli tuo minua eniten näistä kaikista askarruttaa.

Eli siis tätini joka tykkää ärsyttää ihmisiä humalassa, helposti humalassa suuttuva äitini sekä ylikuohuva siskoni. Ah siinä vasta kolmikko! Nuo kolme saa aina todella kova äänisen sopan aikaiseksi. Sisko suuttuu jostain ja alkaa huutamaan, äiti menee rauhoittelemaan ja siinä on sitten sota pystyssä ja sitten vielä tätini tunkee paikalle haukkumaan siskoani, kun hän ei osaa käyttäytyä. AAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa!!!

Olen kyllä toiveikas, että minun hääpäivänäni edes äitini ja siskoni osaavat käyttäytyä ja jos ei osaa en aio puhua heille seuraavaan vuoteen. Teen kyllä selväksi ennen häitä, että minun hääpäivänäni molempien suut on pysyttävä supussa tai heidän juhlat loppuu lyhyeen. Äitiä en kuitenkaan jätä kutsumatta vaikka mikä olis. Vaikka hän on "vähän" heikkohermo niin minulle todella tärkeä. <3

Onneksi me sulhaseni kanssa lähdetään paikalta pois ennen vieraita niin loppukähinät jää sopivasti näkemättä ja meille jää hieno fiilis päivästä. :)

Muokattu: , käyttäjä: Lilla My

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse mietin tätä aihetta jokin aika sitten hyvinkin paljon. Oma äitini on ollut alkoholisti jo vuosia ja mietin, mitä häistäni tulee, kun hän paikalle saapuu. Mietimme asiaa tulevan mieheni kanssa yhdessä ja erikseen, kuinka tässä käy. Äidilläni on ollut hieman huono taipumus järjestää show missä sitten ikinä onkaan. Enkä tätä missään nimessä toivonut omiin häihini.

Kuitenkin kohtalo puuttui peliin arvaamattomalla tavalla. Oma äitini kuoli kolme päivää viime joulun jälkeen (siis vajaa kaksi kuukautta sitten). Alkoholisti tai ei, antaisin nyt mitä tahansa siitä, että äitini näkisi onneni kun minut vihitään. Mietin viime syksynä moneen otteeseen, että jättäisin hänet kutsumatta, jotta saisin rauhassa viettää hääni. Nyt kadun että ajatus edes juolahti mieleeni. Uskon, että hän olisi varmasti käyttäytynyt häissä, edes yrittänyt. Ja jos olisi mokannut, uskon, että hän olisi kuitenkin halunnut olla todistamassa tyttärensä avioliittoon vihkimistä.

Ymmärrän toki, ettei monet kutsu läheisiään tai vanhempiaan häihin alkoholismin takia. Jokaisen oma asia. Mutta kannatan silti esimerkiksi aiemmin esitettyjä menetelmiä, joissa joku pitää huolen, että alkoholisoitunut istutetaan taksiin kun tilanne siltä näyttää. On helppo sanoa, ettei kutsu kun on vaihtoehtoja kutsua tai olla kutsumatta. Mutta entä sitten kun niitä ei enää ole?

^Tosi ikävää että asia "ratkesi" noin...

Meillä tulee olemaan alkoholitarjoilu. Yritän säännöstellä juomista niin, että booli tulee esille vasta "pakollisten" ohjelmanumeroiden jälkeen eli todennäköisesti häävalssin jälkeen. Ruokajuomiksi tulee kyllä viiniä ja olutta, olutta myös alkoholittomana versiona buffet- pöydän yhteyteen. Ainakin yritetään laittaa niitä esille kohtuudella kerrallaan, ruokailun ajaksi siis.

Seurustelujuomakaljat ja siiderit sekä viinit laitetaan todennäköisesti jääkaappiin ulkokatokseen mutta sitä ei aluksi ainakaan mainosteta. Tämä siksi, että en keksi ketään joka ehtisi juhlan tiimellyksessä käydä täyttämässä kaapin kunnes alkoholitarjoilu alkaa. Tosin vieraat todennäköisesti hoksaavat jääkaapin alkuvaiheessa ja eihän heitä voi kieltääkään koskemasta siihen ennenkuin annetaan lupa...

Minun isälläni naisystävineen on vakavanpuoleinen alkoholiongelma mutta kumpikaan sitä ei myönnä. Äidillenikin tuo viini näyttäis maistuvan vähän liian hyvin ja mietinkin miten heille ilmaisisin nätisti että toivoisin heidän ottavan kohtuudella jotteivät olisi ihan kännissä heti alkuvaiheesssa juhlaa.

Nyt näyttää todella pahasti siltä, että isäni osalta ei "tarvitse" enää häiden aikaan miettiä juomista. Hän on nyt niin huonossa kunnossa, makaa sairaalassa letkuissa eikä omaisille paljoa toivoa anneta selviämisen suhteen. Sisäelin toisensa jälkeen alkaa reistailla/tulehtua. Kuten lorenda mainitsikin, itsekin antaisin mitä vain, että rakas isäni olisi minua alttarille saattamassa...kun itse voisinkin asialle jotain...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse mietin tätä aihetta jokin aika sitten hyvinkin paljon. Oma äitini on ollut alkoholisti jo vuosia ja mietin, mitä häistäni tulee, kun hän paikalle saapuu. Mietimme asiaa tulevan mieheni kanssa yhdessä ja erikseen, kuinka tässä käy. Äidilläni on ollut hieman huono taipumus järjestää show missä sitten ikinä onkaan. Enkä tätä missään nimessä toivonut omiin häihini.

Kuitenkin kohtalo puuttui peliin arvaamattomalla tavalla. Oma äitini kuoli kolme päivää viime joulun jälkeen (siis vajaa kaksi kuukautta sitten). Alkoholisti tai ei, antaisin nyt mitä tahansa siitä, että äitini näkisi onneni kun minut vihitään. Mietin viime syksynä moneen otteeseen, että jättäisin hänet kutsumatta, jotta saisin rauhassa viettää hääni. Nyt kadun että ajatus edes juolahti mieleeni. Uskon, että hän olisi varmasti käyttäytynyt häissä, edes yrittänyt. Ja jos olisi mokannut, uskon, että hän olisi kuitenkin halunnut olla todistamassa tyttärensä avioliittoon vihkimistä.

Ymmärrän toki, ettei monet kutsu läheisiään tai vanhempiaan häihin alkoholismin takia. Jokaisen oma asia. Mutta kannatan silti esimerkiksi aiemmin esitettyjä menetelmiä, joissa joku pitää huolen, että alkoholisoitunut istutetaan taksiin kun tilanne siltä näyttää. On helppo sanoa, ettei kutsu kun on vaihtoehtoja kutsua tai olla kutsumatta. Mutta entä sitten kun niitä ei enää ole?

^Tosi ikävää että asia "ratkesi" noin...

Meillä tulee olemaan alkoholitarjoilu. Yritän säännöstellä juomista niin, että booli tulee esille vasta "pakollisten" ohjelmanumeroiden jälkeen eli todennäköisesti häävalssin jälkeen. Ruokajuomiksi tulee kyllä viiniä ja olutta, olutta myös alkoholittomana versiona buffet- pöydän yhteyteen. Ainakin yritetään laittaa niitä esille kohtuudella kerrallaan, ruokailun ajaksi siis.

Seurustelujuomakaljat ja siiderit sekä viinit laitetaan todennäköisesti jääkaappiin ulkokatokseen mutta sitä ei aluksi ainakaan mainosteta. Tämä siksi, että en keksi ketään joka ehtisi juhlan tiimellyksessä käydä täyttämässä kaapin kunnes alkoholitarjoilu alkaa. Tosin vieraat todennäköisesti hoksaavat jääkaapin alkuvaiheessa ja eihän heitä voi kieltääkään koskemasta siihen ennenkuin annetaan lupa...

Minun isälläni naisystävineen on vakavanpuoleinen alkoholiongelma mutta kumpikaan sitä ei myönnä. Äidillenikin tuo viini näyttäis maistuvan vähän liian hyvin ja mietinkin miten heille ilmaisisin nätisti että toivoisin heidän ottavan kohtuudella jotteivät olisi ihan kännissä heti alkuvaiheesssa juhlaa.

Nyt näyttää todella pahasti siltä, että isäni osalta ei "tarvitse" enää häiden aikaan miettiä juomista. Hän on nyt niin huonossa kunnossa, makaa sairaalassa letkuissa eikä omaisille paljoa toivoa anneta selviämisen suhteen. Sisäelin toisensa jälkeen alkaa reistailla/tulehtua. Kuten lorenda mainitsikin, itsekin antaisin mitä vain, että rakas isäni olisi minua alttarille saattamassa...kun itse voisinkin asialle jotain...

Toissa yönä se sitten kävi :´(. Nyt kun ajattelee, vaikka isä olisi kuinka kännissä ollut häissäni, se ei olisi haitannut koska hän olisi ollut siellä kuitenkin...ja kaduttaa että stressasin noin typerää asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toissa yönä se sitten kävi :´(. Nyt kun ajattelee, vaikka isä olisi kuinka kännissä ollut häissäni, se ei olisi haitannut koska hän olisi ollut siellä kuitenkin...ja kaduttaa että stressasin noin typerää asiaa.

Osanottoni :( ja jaksamista sinulle. Pistää miettimään, kumpi on todellakin tärkeämpää, se ettei häissä rällätä vai se että kaikki rakkaat ovat mukana...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osanottoni :(

Olen vuosia sitten päättänyt (tai en oikeastaan päättänyt, ajatellut vain), että jos menen joskus naimisiin, ei häissäni tarjoilla ollenkaan alkoholia. Minusta on ikävää, että suomalaisissa juhlissa lähes poikkeuksetta on alkoholia tarjolla :/ En pidä ollenkaan siitä ajatuksesta, että häissäni yhtään kukaan olisi humalassa.

Muokattu: , käyttäjä: Maria Sofia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

LeisKuulle paljon jaksamista...

Oman "alkkis"isän kuoleman jälkeen 2004 olin jotenkin pölmistynyt, että hei kukas mut nyt saattaa sitten alttarille.. Hankalia asioita omien vanhempien kuolemat, vaikka ei suuremmin tulisi toimeen yhdessä, niin ikävä on silti suunnaton kuoleman jälkeen.

ja alkkiksiin häävieraina:

Tiedossa on jo, etten ainakaan yhtä siskoani kutsu, välit meni hänen kanssaan 2vuotta sitten. Ilmestyi niin humalassa äitini 70vuotisjuhliin, että päätti sitten haukkua kaikki ja melkein kävi käsiksi minuun kun käskin häntä poistumaan.. Nuorten kavereiden kanssa ei varmaankaan ole ongelmia, vaikka joku nyt humalassa tai kunnon kännissä olisi. Kukaan kaveripiiristä ei ole riidan hakuista, ja mitä muiden häissä olen ollut, niin kai meidän piireissä joku on aina kunnolla humalassa...

Jos ongelmia tulee kenenkään vieraan kanssa, niin uskoisin kaasojen ja BM:ien hoitavan asian hiljaisesti ilman suurta härdelliä, eli taksilla kotiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Menemme ensikesänä (2011) naimisiin ja ongelmana on äitini joka on alkoholisti. Hän ei sitä itse myönnä, mutta lääkärit ja kaiken maailman sosiaalialan ihmiset on sen todenneet vuosia sitten. En luota äitiini lainkaan, koska hän sairastaa myös sairautta joka vaikuttaa hänen psyykkeensä/mielialaansa ja mielentilaansa. Monet korostavat jatkuvasti minulle sitä, että "Onhan se sun äiti kuitenkin." No onhan se, niimpä. Se tässä se ongelma onkin. Niitä hyviäkin päiviä on pari kertaa viikossa. Mutta en missään tapauksessa voi luottaa siihen että omat hääni osuisivat niille hyville päiville. Olen vuosia saanut hävetä hänen käyttäytymistään, enkä aio riskeerata omaa hääpäivääni. Tällä hetkellä tuntuu että äiti jää ilman kutsua, vaikka tohkeilee ja on todella innostunut meidän häistä. Kurja tilanne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään