Jump to content
Naimisiin.info

Booliin 80% viinaa vai 40%??


Adette

Recommended Posts

Ollaan hommattu tuolta rajan toiselta puolelta viru valge 80% viinaa ja pohdinnan alla on nyt, että kannattaako viinaa "lantrata" 40%:ksi eli sekoittaa se kiehuvaan veteen puolet ja puolet? Onko kokemuksia kumpi parempi vai onko sillä loppupeleissä mitään merkitystä??  :-?

Siskon miehen veli sanoi, ettei 80% viinasta tule 40% vaikka sen sekoittaisi kiehuvan veden kanssa (esim. ½l vettä ja ½l viinaa). Hän opiskelee kemiaa... liekö totta en tiedä, mutta miten tuo viina sitten lantrataan?

On taas niin vaikeaa  ;D

Link to comment
Share on other sites

Moi, me lantrataan 80-prossainen 40 prossaiseksi, niin on helpompi sekoittaa boolia (ohjeessa käsketään laittamaan 40-prossaista). Ja mulla on ainakin vähän sellainen pelko, että 80-prossaisesta voi tulla juhlien tiimellyksessä tehtyä liian vahvaa boolia.

Kyllä 80-prosenttisesta tulee puolet miedompaa, jos sekoittaa siihen saman verran vettä. Mitä muuta siitä muka tulisi...?  :-? En ajatellut edes keittää vettä, vaan ihan kraanasta vaan ja sekoitetaan kunnolla useampaan kertaan!

Link to comment
Share on other sites

Älkää nyt missään nimessä laittako viinaa kiehuvan veden sekaan, kai jokainen tietää mitä alkoholille käy jo alle 80 asteessa....

Yrittikö tuo kemisti huijata teitä tahallaan, kertomalla että 80% ei tule 40%, jos sen lantraa kiehuvaan veteen... tässä hän tosiaan on oikeassa, alkoholia varmasti höyrystyy tässä tempauksessa.

Mutta jos käytät ihan kylmää vettä (saa sen toki keittää ja jäähdyttää, mutta en tiedä mikä on tämän funktio, koska vesijohtovesi on varmasti tarpeeksi puhdasta, jos puhtaampaa haluaa niin pitäisi kai käyttää tislattua vettä) niin puolet vettä ja puolet 80% viinaa ja hyvä tulee. Ehdottomasti kannattaa käyttää 40% viinaa booleissa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Minä olen kuullut tetä jos 80% laimentaa, sen pitää antaa "liueta" mielellään pari päivää. Koska 80% on niin vahvaa, että muuten se jää vain veden pinnalle kellumaan (tms) ja jos sitä siitä juo, se polttaa jo sisuskalut pahaksi :/

Link to comment
Share on other sites

siis...

jos alkoholia laimentaa esim limsalla tai tuoremehulla, niin eihän sen täydy liueta kaksi päivää ennen kuin sen drinkin juo. miksi siis veteen liukeneminen kestäisi kauemmin. eli ei pidä paikkaansa.

lisäksi tislattu vesi on ihmiselle vaarallista, se on aivan liian puhdasta. tislattua vettä voidaan kutsua myös akkunesteeksi, eli sitä on akuissa, auton akuissa, ja ihan missä akuissa vaan. älkää juoko siis sitä.

pirtu on sellaista alkoholia, mikä täytyy lantrata ajan kanssa, ja mielellään 90 asteiseen veteen. näin kuulin, mutta sitäkään ei siis missään nimessä saa kiehuttaa.

että näin :)

Link to comment
Share on other sites

Komppaan Esteriaa,

mulla on myös sellainen tieto, että vahvaa 80% alkoholia kannattaa pitää pari päivää veden kanssa pullossa. Ja kyllä se kylmä tavallinen vesijohtovesi riittää, suhde on puolet ja puolet. Niin kuin muut ovat jo todenneetkin niin tuli se vahva alkoholi sitten booliin tai drinksuun, se kannattaa ehdottomasti lantata.

Link to comment
Share on other sites

siis...

jos alkoholia laimentaa esim limsalla tai tuoremehulla, niin eihän sen täydy liueta kaksi päivää ennen kuin sen drinkin juo. miksi siis veteen liukeneminen kestäisi kauemmin. eli ei pidä paikkaansa.

lisäksi tislattu vesi on ihmiselle vaarallista, se on aivan liian puhdasta. tislattua vettä voidaan kutsua myös akkunesteeksi, eli sitä on akuissa, auton akuissa, ja ihan missä akuissa vaan. älkää juoko siis sitä.

Harvoin drinkkejä tehdään 80% alkoholiin!

Mutta tislattu vesi ei todellakaan ole ihmiselle vaarallista!!  ;D Naurettava väite! Tislatusta vedestä vaan puuttuu elimistölle välttämättömät suolat, joten jos muutaman sata litraa sitä juot, niin elimistön elektrolyyttitasapaino menee sekaisin! Eli soluista kiertää aineet väärinpäin.

Link to comment
Share on other sites

Harvoin drinkkejä tehdään 80% alkoholiin!

Mutta tislattu vesi ei todellakaan ole ihmiselle vaarallista!!  ;D Naurettava väite! Tislatusta vedestä vaan puuttuu elimistölle välttämättömät suolat, joten jos muutaman sata litraa sitä juot, niin elimistön elektrolyyttitasapaino menee sekaisin! Eli soluista kiertää aineet väärinpäin.

totta, harvoin tehdään, mutta voi tehdä kumminkin, niinkuin mun sulho tekeekin, kun on tallinnasta tuonut. ei se sitä ensin lantraa veteen, että saisi siitä laimeempaa, kun siitä voi heti kumminkin tehdä drinkin, yhtä laimean kuin olisi voinut tehdä siitä 40sestäkin. onhan se vaikeempaa ja lopuksi saattaa lorahtaa liikaa... mutta ei sen siis tarvii mitenkään seistä, kyllä se sekottuu.

ja olen edelleen sitä mieltä että se tislattu vesi on vaarallista. :) anteeks jos mulla on väärää tietoa. :) jokatapauksessa se on samaa tavaraa kuin akkuneste... eikä sitä ainakaan kannata juoda. :P

Link to comment
Share on other sites

lainaus:

*Tislattu vesi

Tislattu vesi on myrkky kaikille eläville organismeille, koska se on lähes puhdasta eli ei sisällä lähes ollenkaan ioneja (Kw~10^-14 (mol/l)^2) tai muitakaan aineita.

Tämä tarkoittaa sitä, että tislatun veden konsentraatio on erittäin pieni.

Kun tislattua vettä joutuu elimistöön, se joutuu kosketuksiin solujen kanssa ja jokainen biologiaa lukenut tietää mitä siitä seuraa:

   Koska solun sisäisen konsetraation tulisi olla aina sama kuin sitä ympäröivän liuoksen konsentraatio. Jos ympäröivä konsentraatio muuttuu, solukalvo

   päästää osmoottisesti lävitseen vettä muuttaakseen konsentraatiot vastaaviksi.

   Siis tislatun veden konsentraation ollessa erittäin pieni solukalvon läpi siirtyy vettä soluun, jotta konsetraatiot tasaantuisivat. Solu imee itseensä enemmän

   ja yhä enemmän vettä ja sen solukalvo kiristyy kiristymistään kunnes se lopulta repeää vapauttaen solun sisällön ympäristöön. (Ilman solukalvon suojaa

   solu kuolee.)

Eli tislattu vesi siis "räjäyttelee" soluja joutuessaan elimistöön ja jatkaa "räjäyttelemistä" kunnes sen konsetraatio on tarpeeksi suuri. Mieti kuinka suuri solutuho syntyisi

ruuansulatus elimistössä?

Huom! Meriveden juomakelvottomuus johtuu samasta syystä, mutta tapahtuma on vastakkaissuuntainen, tällöin solu siis kuivuu. *

että näin. toki tämäkin voi olla väärää tietoa. :P tähän olis nyt ihan kiva saada oikeesti täysin oikee vastaus. :)

Link to comment
Share on other sites

^ toi akkuneste -kortti nyt on ihan älytön! Kyllä, tosiaan tislattua vettä käytetään mm. akussa nesteenä. Mutta käytetään esim. alkoholiteollisuudessa laimentamaan myyntiin tulevia juomia. (eli ihan kaikkea netistä copypastettua ei kannata uskoa ja akkunestettä ei kannata sotkea akkuhappoon, sitä paitsi akuissa taidetaan käyttää ionivaihdettua vettä, joka on myrkyllistä)

Tuo on aivan totta, miten solut reagoivat, mutta sitä vettä tulisi juoda kymmeniä ellei satoja litroja! Eli tuo räjäyttely -teoria on täysin huuhaata. Kukaan ihminen ei liene elä viikkoa pelkällä tislatulla vedellä, jolloin tuo solujen osmoosi -vaara tulisi esille. Ehkä sitä tulee vähän haukattua suolapalaa, jolloin taas elimistön suolatasapaino on balanssissa.

Elimistön kannalta solujen osmoottisen "räjähtelyn" saa aikaseksi kyllä juomalla ihan normaalia raanavettä kymmeniä/satoja litrjoa, mutta tuskin sitä kukaan tekee. Paitsi takavuosina joku mallihan joutui sairaalaan juotua liikaa vettä.

Niin ja olen kyllä juonut tislattua vettä useita kertoja, miksiköhän en kuollut!  ;D :D

Edit: ja myös merivettä on tullut nieltyä, että älkää nyt uskoko ihan kaikkea mitä google kertoo...

Link to comment
Share on other sites

niin enhän mä silleen väittänytkään että jos juo vähän niin siitä heti kuolee (niinkuin merivedestäkään, kyllä mäkin sitä olen niellyt) mutta se ei siis ole se terveellisin vaihtoehto. ja en sekoita akkunestettä akkuhappoon. ja kuten sanoin toi voi olla väärää tietoa. tislattu vesi ei joka tapauksessa ole tarkoitettu täysin juomavedeksi, varsinkaan SUURISSA MÄÄRIN. :P

niin ja voihan just ns. ihan normaalin vedenki juonnista, tai siis ylijuonnista sairastua. :P (niinkuni kaikkien ruotsalaistutkimuksien mukaan kaikesta muustakin... saa esim. syöpää)

eli ehkäpä sitä tislattua vettä sitten voi käyttää siinä boolissa. itse kumminkin käytän mieluummin hanavettä, varmaan on halvempaakin. ja kun se ei (ainakaan siis mun tietojen mukaan) kestä liueta mitenkään kauemmin.

yälläsiä aioita knnattais varmaan kysellä alkosta, tai muusta paikasta missä tiedetään noista alkoholin liukenemisesta, että tarviiko lantrata aikasemmin. mahtaako täällä kukaan kumminkaan olla ihan asiantuntija tälläsissä asioissa... eli aisiantuntijoihin vaan siis yhteyttä tossa prosenttiasioissa (ja tislatussa vedessä. ;) )

tää ketju ei kyl oo ees oikeestaan tätä keskustelua varten... ;) pitäskö meijän unohtaa tää. ;D

Link to comment
Share on other sites

meillä on myös tehty hankintamatkoja itäisiin naapureihin ja 80% on kannettu kotia. Itse sekoitan siitä 40 niin, että keitän vettä ja sinne ihan vähän suolaa ja sokeria (poistaa "raanan" maun) sitten jäähdytän veden ja sekaisin. Sokeri/suola kyllä täysin tarpeetonta, jos juomaa ei juoda snapsina. Olisin samaa mieltä, että kyllä se aika nopeasti veteen sekoaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä booliin sekoitettiin kyllä ihan suoraan tuosta 80 pullosta. Kellekään juhlijalle ei käynyt katalasti, eikä boolin sekoittajakaan valitellut vaikeuksista.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja mä taas oo kuullu että se pitäis lantrata sokerivedellä puoliksi (80%->40%) että se alkoholi sekottuu muitten booliaineitten kanssa. Jospa joku (vaikka allekirjottanut) ottais selvää miten on asian laita sillä meilläkin on tarkotus käyttää pulloja rajan takaa...  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

No kyllä se niin on, että 80 % viina täytyy lantrata (ihan tavallisella vesijohtovedellä, eikä tosiaankaan millään keitetyllä... ::)) 40% ennen käyttöä, ja mielellään paria päivää aiemmin, jotta ehtii sekoittua.

...hulluja juttuja täällä... ::):P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

80 suositellaan ehdottomasti keittämään, koska esim limpparin kanssa se erottuu ja näin ollen jonkun lasissa voi olla tujua ainetta kun taas toisen pelkkää limpparia.. ja kun väriaineenhan se viina kyllä imee´.. mie en halua omissa häissäni kellekkää alkoholimyrkytystä..

Link to comment
Share on other sites

80 suositellaan ehdottomasti keittämään, koska esim limpparin kanssa se erottuu ja näin ollen jonkun lasissa voi olla tujua ainetta kun taas toisen pelkkää limpparia.. ja kun väriaineenhan se viina kyllä imee´.. mie en halua omissa häissäni kellekkää alkoholimyrkytystä..

Eli sä siis ostat 80% viinaa ja keität sen? Huh huh :lol: No ainakin vältät alkoholimyrkytyksen (ja humaltumisen).

Link to comment
Share on other sites

Alkoholimyrkytyksen välttää tosiaan, jos keittää alkoholin ensin. Heh!

Meillä oli osa viinasta 80-prosenttista, ei tullut ongelmia. Lantrattiin se hyvissä ajoin n. 40-prosenttiseksi ihan tavallisen vesijohtoveden kanssa, ja sekoitettiin huolella. Ei siihen sen kummallisempia taikatemppuja tarvita!! Aikamoisia kemistejä olette... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Onks se 80% viina sit niin paljon halvempaa kuin 40%, että kannattaa nähdä kaikki keittelyn vaiva? :mellow:

On se jonkun verran halvempaa. Meillä vaikutti 80 valitsemiseen se, että sitä ei tarvinnut tuoda niin montaa pulloa eli säästi ainakin kantamisessa.

Meillä tuo lantrataan 40 juuri tuon sekoittumisasian takia. Testattiin uutena vuotena suoraan 80 tehtyä boolia, eikä se viina oikein sekoittunut. Parilla tyypillä tuli vatsa kipeäksi (myös allekirjoittaneella). Lisäksi minulla tuntui kurkussa pari päivää oudolta eli se alkoholi poltti liikaa. Suosittelen siis ensin lantraamista veteen noin viikkoa ennen juhlia.

Link to comment
Share on other sites

niin no, olenhan minä vain alkoholituotteisiin erikoistunut ravintoloitsija.. että minä tuskin sitten tiedän miten kys. ainekset on sekoitettava..

Vaikka olet kuinka ravintoloitsija (tuskin silti käytät ravintolassasi itse lantrattua 80% viinaa) niin, et sä silti voi väittää, että 80% viina pitää keittää ensin käyttöä!

(joku oikesti voi olla täällä vaikkapa alkoholiteollisuudessa työskentelevä asiantuntija/kemisti)

Link to comment
Share on other sites

ei sitä alkoholia keitetä vaan vesi, joka sekoitetaan raakaan viinaan lämpimänä, sitten se seisautetaan, jonka jälkeen se tulisi tislata aktiivihiilellä,. jokaisen vaiheen jälkeen promillemittarilla seurataan alkoholin määrää seoksessa

Link to comment
Share on other sites

Ei me mitään keitetty, kun kasarit lantrattiin. Kyllä se viina desinfioi aika hyvin ihan itse. Ja on kyllä selkeä makuero viikkoa ennen käyttöä lantratulla kuin minuuttia ennen boolintekoa lantratulla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...