Jump to content
Naimisiin.info

JUUSTOKAKKU???


marsipaani

Recommended Posts

Mun äidillä oli joskus ihan tajuttoman hyvä resepti, mutta se on hävinnyt. Kakku tehtiin uunissa ja siinä oli keksipohja. Se maistui ihan jäätelölle ja näytti päältä vähän kotijuustolta. Äiti muistaa vain, että kakkuun tuli sulatejuustoa. Tuli tässä mieleen et olisko äiti käsittänyt reseptissä olevan philadelphia juuston sulatejuustona eikä tuorejuustona. Mistään ei nimittäin löydy juustokakkua sulatejuustolla, täytyy ilmeisesti itse kokeilla tehdä sama virhe  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Edempänä mainittu Baileys-juustokakku on järkyttävän hyvää, vahvistan ;). Lapset ei välttämättä kyllä tykkää Baileysin mausta, vaikka vähä alkoholi siitä varmaan haihtuukin kuumennettaessa, eli heitä (ja kaikkein varovaisimpia vanhempiaan) varten varmaan joku kaakaojauheversio rinnalle.

Pohja kannattaa tehdä dominokekseistä, niin kakku on väriensä puolesta näyttävä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Onko liivatelehdettömiä juustokakkuversioita?

Onko sellainen edes mahdollista käytännössä?

terv.

anti-liivate

On.

http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/i...;hl=juustokakku

Siitä selaamaan, tota on 6 sivua :P

Mä oon tehny noista ananas-juustokakkua limeversiona ja marianne-juustokakkua (ja tähän sellanen kuolaava hymiö).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ei kellään sattuis olemaan ohjetta raikkaalle juustokakulle?

Meillä varsinainen hääkakku tulee olemaan melkoisen makeaa, ja ajateltiin laittaa tarjolle jotain raikkaampaa juustokakkua. Mieluiten liivatteella jääkaapissa hyydytetty versio.. Ja kiellettyjä aineita ovat mango ja vadelma :) Olisin ikionnellinen hyvästä reseptistä!

Link to comment
Share on other sites

Vink vink kaikille juustokakun ystäville. Meillä oli hääkakkuna aivan perinteinen sitruunalla maustettu juustokakku digestivepohjalla, mutta juttu oli siinä, että juustoseos värjättiin elintarvikevärillä teemavärin mukaisesti. Vieraat olivat ihan haltioissaan kun luulivat syövänsä jotakin todella erikoista. Mutta siis juustokakusta hääkakkuna jäi ainoastaan positiiviset fiilikset.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

tässä on herkullinen ohje, jonka erikoisuus on se että pohjaan tulee kaurahiutaleita. täytteessä on myöskin maitorahkaa ja sitruunamehua, joten se ei oo niin makea ja on raikasta :)

Juustokakku

Pohja:

2 dl kaurahiutaleita

150 g (eli n 8 kpl) Digestive-keksejä

150 g margariinia

1/2 dl sokeria

Täyte:

200 g maustamatonta tuorejuustoa

1 tlk (250 g) maitorahkaa

1 tlk (2 dl) vispikermaa

2 kananmunaa

1 dl sokeria

1 tl vanilliinisokeria

1 sitruunan mehu

5 liivatelehteä

Pinnalle:

400 g pakastemarjoja tai ihan mitä haluaa, kuten esim hilloa

(hyytelösokeria pakkauksen ohjeen mukaan)

Ohje:

Murskaa keksit jauheeksi.Sulata rasva kattilassa. Sekoita joukkoon sokeri, hienonnetut keksit ja kaurahiutaleet. leikkaa leivinpaperista irtopohjavuoan (halkaisija n. 24 cm) kokoinen pyöreä pala ja pane se vuoan pohjalle. Painele keksiseos vuoan pohjalle tasaisesti ja laita pohja jääkaappiin kovettumaan täytteen valmistamisen ajaksi.

Anna liivatteiden liota runsaassa, kylmässä vedessä noin 30 minuuttia. Erottele kananmunista keltuaiset ja valkuaiset. Sekoita tuorejuuston joukkoon keltuaiset, maitorahka, sokeri ja vanilliinisokeri. Vatkaa kerma vaahdoksi, samoin valkuaiset. Purista liivatelehdistä vesi ja sulata ne kuumennettuun sitruunamehuun. Sekoita sulaneet liivatelehdet hieman jäähtyneenä juustoseokseen. Lisää kerma- ja valkuaisvaahdot kevyesti nostellen juustomassan joukkoon. Kaada juustoseos keksipohjalle ja nosta jääkaappiin hyytymään noin neljäksi tunniksi tai yön yli.

Asettele kakun pinnalle marjoja/hedelmiä oman makusi mukaan ja valmista hyytelösokerista hyytelö purkissa olevan ohjeen mukaan. Kaada hieman jäähtynyt hyytelömassa hedelmien tai marjojen päälle ja laita kakku takaisin jääkaappiin hyytymään. Päälle voi myös laittaa esimerkiksi lakkahilloa tai muuta hilloa ja hyvää tulee! Kun hyytelö tms on valmis, irroita kakku vuoasta ja herkuttele :)

Link to comment
Share on other sites

Tässä ois tällainen paistettava versio, muistaakseni Santa Marian (?) kahvikirjasta: :P :P :P

Juustokakku

Pohja:

3 dl keksimurua (Digestivekeksejä, itse laitoin viimeks osan niitä kanelikierteitä ja piparit varmaan käy kans)

1 dl sokeria

100 g voisulaa

Täyte:

200 g Philadelphia-tuorejuustoa

300 g rahkaa tai ranskankermaa (tai smetanaa)

1 tl vaniljasokeria (laitan kyllä ruokalusikallisen)

1 sitruunan mehu ja raastettu kuori

2 munaa

1 dl sokeria

Vuoraa irtopohjavuoka leivinpaperilla ja painele vuokaan keskenään sekoitetut keksimurut, sokeri ja voisula. Sekoita täytteen aineet keskenään ja levitä jähmettyneen keksipohjan päälle. Kypsennä torttua 190-asteisessa uunissa noin 20 minuuttia tai kunnes täyte hyytyy. Anna jäähtyä.

Tarjoa juustokakku esimerkiksi marjojen ja vaniljakastikkeen tai kermavaahdon kanssa.

Voi apua, tää on niin hyvää. Selkeesti meidän hääkakku. Itse leivoin tätä kyllä vahingossa tiistaina ja perjantaina se loppuikin, kun mies ei ollut kotona. (Lue: Söin lopun neljäsosan yksin illalla ja oli aivan syntisen hyvää!!!) Ja kaikesta ainevalikoimastaan (rasvaisesta sellaisesta) huolimatta todella raikasta, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

tuon tänne nyt "oman" juustokakkureseptini, jonka mukaan olen kakkua tehnyt useampia kertoja. puolisoni mielestä parasta kakkua mitä hän on koskaan maistanut. :girl_wink:

barryn juustokakku (kirjasta joka kodin keittokirja, anna bergenström, otava 1997)

pohja:

10kpl digestive-keksejä

100g voita tai margariinia

ensimmäinen täyte:

2 pakettia (400g) philadelphia- tai hovijuustoa

3 keskikokoista kananmunaa

1½dl sokeria

toinen täyte (ylin kerros):

4dl ranskankermaa (ei kevytversiota)

1rkl vaniljasokeria

1dl siivilöityä tomusokeria

murenna keksit rikki ja sekoita murut voisulaan (voit tehdä sen monitoimikoneessa). painele seos irtopohjaiseen vuokaan ohueksi kakkupohjaksi. pane palanen foliota uoan alle (vuoka vuotaa helposti).

paista pohjaa 5-10 minuuttia 200 asteessa. pane sivuun.

notkista juustoa haarukalla tai - helpommin - montoimikoneessa. sekoita joukkoon munat ja sokeria ja anna koneen käydä hetki. levitä seos esipaistetulle kakkupohjalle. paista uunin keskitasossa 180 asteessa noin 35 minuuttia eli kunnes kakku irtoaa vuoan reunosta. anna jäähtyä.

sekoita ylintä kerrosta varten ranskankerma, vaniljasokeri ja siivilöity tomusokeri. levitä tortun päälle ja paista 180 asteessa 6-7 minuuttia niin, että pinta vähän jähmettyy. anna kakun jäähtyä.

itse olen käyttänyt ensimmäiseen täytteeseen aina philadelphia-juustoa ja viimeksi laitoin toiseen täytteeseen mausteeksi hieman raastettua sitruunan kuorta. ja hyvin tekee kaupaansa! :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Tässä yksi ihanimmista :girl_smile:

Nina Lincolnin suklaa-juustokakku

Pohja:

9 suurta grahamkeksiä (Digestive)

35 g voita

Täyte:

200 g taloussuklaata

200 g Philadelphia-juustoa

150 g sokeria (1 2/3 dl)

1 tl vanilliinisokeria

2 kananmunaa

2 1/2 dl kuohukermaa

Koristeeksi:

Suklaata ja/tai pekaanipähkinöitä, kermavaahtoa

Murenna keksit hienoksi tehosekoittimessa. Lisää sulatettu voi. Painele seos irtopohjaiseen kakkuvuokaan. Laita ensin pohjalle voipaperia niin kakku on helpompi irrottaa vuoasta myöhemmin.

Sulata suklaa. Sekoita juusto ja 100 g sokeria keskenään. Lisää vanilliinisokeri.

Erota kananmunista keltuaiset ja lisää ne juustoseokseen. Sekoita joukkoon suklaa.

Vatkaa valkuaiset erikseen puhtaassa kulhossa kovaksi vaahdoksi. Lisää loput sokerista ja lisää seos juusto-suklaamassaan. Vatkaa kerma toisessa astiassa vaahdoksi ja lisää seokseen.

Kaada seos vuokaan grahamkeksiseoksen päälle. Pidä yön yli pakastimessa.

Ota kakku noin 1/2 tuntia ennen tarjoamista pakastimesta ja irrota reunat. Koristele suklaaraasteella, pekaanipähkinöillä tai kermavaahdolla.

Link to comment
Share on other sites

Olen miettinyt sellaista kun itse olen tehnyt juustokaukkua, niin siitä tulee aina ihan lättänä. Mitenköhän kakkuun saisin korkeutta? Ja millainen on mielestänne hyvä vuoka? Mä olen kyllä sellanen poropeukalo, ei ikinä uskoisi että olen kylmäkkö-keittäjän tytär :D ei äitikään aina jaksa neuvoa ku kaiken saa rautalangasta vääntää :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: jennaal
Link to comment
Share on other sites

itse en ole koskaan juustokakkua pakastanut (on mennyt sen verran nopsasti parempiin suihin...), mutta ajattelin tässä kevään aikana kokeilla. olen itse tekemässä häihimme tuota kakkua ja mielelläni tekisin sen vähän aiemmin, jotta sen voisi pakastaa eikä tarvitsisi viimeisiä minuutteja käyttää kakun vääntämiseen... tietysti jos sulatuksen jälkeen maku kärsii, niin pakastaminen täytyy unohtaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ötökkä
Oletteko kokeilleet pakastaa noita juustokakkuja? Kärsiikö se siitä jotenkin vai säilyykö ihan hyvänä?

Kysyin töistä tuota ja sanoivat, että oikein hyvin voi pakastaa. Kokonaisena kuulemma parempi pakastaa kuin paloina. Ei siis kärsi ja säilyy hyvänä.

Luin jostain ohjeen, että juusto- yms. hyytelökakkuja voi pakastaa, mutta pakastin kannattaa laittaa jo etukäteen lisäpakastusteholle. Tällä tavalla se kakku jäätyy nopeasti, eikä hyytelöosaan muodostu paljoa kiteitä, jotka vaikuttaisivat sulattamisen jälkeen rakenteeseen negatiivisesti. Hidas pakastuminen puolestaan aiheuttaa paljon kiteytymistä. Eli kannattaa ensin jäähdyttää kakku jääkaapissa, ja sitten pistää pakkaseen, joka on pakastusteholla.

Link to comment
Share on other sites

laitoin tänne jo yhden juustokakun ohjeen, mutta tämä oli niin hyvä, että pakko laittaa nyt toinenkin.

kevyt limettijuustokakku

pohja:

150g kaura- tai digestivekeksejä

50g sulatettua rasvaa

täyte:

5 liivatelehteä

200g vaahtoutuvaa vaniljakastiketta

200g maustamatonta tuorejuustoa

200g rahkaa

2dl sokeria

3 kananmunan valkuaista

3 limetin mehu

sekoita murustetut keksit ja sulatettu voi keskenään. taputa pohja leivinpaperilla pingotetun irtopohjavuoan pohjalle. laita liivatelehdet kylmään veteen likoamaan noin 5min ajaksi. vaahdota vaniljakastike ja sekoita joukkoon tuorejuusto ja rahka, mausta sokerilla. vatkaa valkuaiset vaahdoksi. purista limeteistä mehu ja kiehauta se. liota kylmästä vedestä puristetut liivatelehdet mehuun ja kaada seos ohuena nauhana täytteeseen. lisää valkuaisvaahto varovasti nostellen täytteesen. nosta kakku jääkaappiin hyytymään muutaman tunnin ajaksi tai mielellään yön yli.

itse en vuorannut irtopohjavuokaa leivinpaperilla eikä ongelmia tullut. ennen reunan poisottoa irrottelin kakun reunoista veitsellä. kakku on aivan uskomattoman hyvä ja keveän oloinen! hääkakkumme meni kerralla uusiksi... ainiin, koska vaniljakastike, rahka ja tuorejuusto mitä ostin olivat kaikki 250g pakkauksissa, niin täytettä tuli ehkä hieman liikaa. suunnittelin, että seuraavan kerran jakaisin täytteen kahteen kakkuun ja laittaisin päälle ehkä vielä jonkin värikkään kerroksen mango- tms. hyytelöä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tässä häitä odotellessa tehty useita juustokakkuja. syöty, pakasteltu ja syöty taas. hyvin on säilyneet, kuhan tietenkin koristeet, kiilteet ym lisää tuoreena.

ja hyvä kun tulee testattua reseptit. joihinkin tarvii tehdä tuplamäärä täytettä ettei tule aivan lättänä kakku isoon pohjaan. joissakin määrät oikein hyvät.

vielä yksi kakku testaamatta. sitä odotellessa. nam :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Täytyy minunkin kohta alkaa juustokakkurumbaan, vien niitä sitten vaikka töihin kun olen eka itse maistanut... :D

Koska olen vähän tyhmä, niin kysyn apua: milloin olette ottaneet pakastetut kakut sulamaan? Jääkaappiin, huoneenlämpöön? Kuinka paljon ennen tarjoilua? Ja ennen kaikkea: kuinka monelle laskette riittävän yhdestä "normaalikokoisesta" juustokakusta?

En osaa vielä yhtään arvioida, onko ollenkaan realistista tehdä kakkuja etukäteen itse...Periaatteessa olisi joo, jos ne saisi pakastimeen. Toisaalta millainen määrä niitä sitten pitäisi tehdä...KÄÄK. Onneksi häät eivät ole vielä huomenna. :D

Link to comment
Share on other sites

Tässä yksi ihanimmista :girl_smile:

Nina Lincolnin suklaa-juustokakku

Pohja:

9 suurta grahamkeksiä (Digestive)

35 g voita

Täyte:

200 g taloussuklaata

200 g Philadelphia-juustoa

150 g sokeria (1 2/3 dl)

1 tl vanilliinisokeria

2 kananmunaa

2 1/2 dl kuohukermaa

Koristeeksi:

Suklaata ja/tai pekaanipähkinöitä, kermavaahtoa

Murenna keksit hienoksi tehosekoittimessa. Lisää sulatettu voi. Painele seos irtopohjaiseen kakkuvuokaan. Laita ensin pohjalle voipaperia niin kakku on helpompi irrottaa vuoasta myöhemmin.

Sulata suklaa. Sekoita juusto ja 100 g sokeria keskenään. Lisää vanilliinisokeri.

Erota kananmunista keltuaiset ja lisää ne juustoseokseen. Sekoita joukkoon suklaa.

Vatkaa valkuaiset erikseen puhtaassa kulhossa kovaksi vaahdoksi. Lisää loput sokerista ja lisää seos juusto-suklaamassaan. Vatkaa kerma toisessa astiassa vaahdoksi ja lisää seokseen.

Kaada seos vuokaan grahamkeksiseoksen päälle. Pidä yön yli pakastimessa.

Ota kakku noin 1/2 tuntia ennen tarjoamista pakastimesta ja irrota reunat. Koristele suklaaraasteella, pekaanipähkinöillä tai kermavaahdolla.

tää on kyllä ihan parasta,nami :-X

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...