pilvineito

Makarooni salaatti ???

42 viestiä aiheessa

Olisko kellään hyvää ja nopeatekoista makarooni-kinkku salaatin ohjetta mihin tulee majoneesikastike ???

Olen koettanut hakea netistä mutta huonolla menestyksellä  :-/

Olisin erittäin kiitollinen jos jonkun resepti varastoista semmoinen löytyisi  ;):D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, en syö lihaa, mutta tässä ohje, mihin voit varmasti tujauttaa mukaan myös kinkkua:

-Keitettyjä kuviomakarooneja (tulee kivan näköistä, jos ovat vielä eri värisiä)

suunnilleen ehkä 2 litraa tai jotain,

- 1 pakastepussillinen maissia

- 2 mehevää suolakurkkua

- 1/2 - 1 purkki kermaviiliä

- tuubillinen kevytmajoneesia

- suolaa

- sitruunapippuria

- valkopippuria

Kaikki sössätään sekaisin ja lisää sitten sitä kinkkua joku kiva määrä. Majoneesin ja kermaviilin suhteen näkee itse parhaiten kun niitä lisäilee. Itse olen yleensä käyttänyt suhdetta puolet ja puolet. Homman juju on valkopippurissa. On kiva että se vähän maistuu, mutta ikävää, jos tulee laitettua liikaa. Varovaisuutta siis siihen.

Kiva juttu, jota olen käyttänyt tässä on sitruunaöljy. sillä kun ensin maustaa kylmät, keitetyt makaroonit, niin tulee kiva pieni vivahde sitruunaiseen koko ruokaan, lisäksi on miellyttävää että makaroonit ovat irtonaisia, eivätkä yhdessä klöntsässä, kun salaattia tekee...

Suosittelen myös kehittämään tästä pohjasta muita sovellutuksia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

TUHANNET KIITOKSET  Marsipaanille reseptistä!!! :-X:)

Varmasti herkullinen ohje,kuola valuu jo reseptiäsi lukiessa   ::):P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo. Ja samaa reseptiä (siis puolet majoneesia ja puolet kermaviiliä) voi käyttää perunasalaattiin:

-keitettyjä kuutioituja peruneita

- kapriksia vähän

- pari suolakurkkua

- hyvin pieni purjo silputtuna

- valkopippuria

- suolaa

- ja sitten se kermaviilimajoneesihässäkkä sekaan

Ja taas on hyvä nopea salaatti helposti!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Makaronia

Juustokuutioita

Suolakurkkua

Purjoa

Kinkkua (tai muuta lihaa)

Majonesia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Eijallekin ohjeessa,täytyy seuraavaksi testata se :) Innostuin muuten kokkailemaan niin paljon että tein majoneesin itse... ja totesin että tästä lähtein rupean aina tekemään majoneesia itse, onnistui nimittäin ihan hyvin ja maku oli hieman toista kuin kaupan purnukoissa  ;) Mun kohdalleni kaupan majoneeseissa on sattunut vain huonon/pahan makuisia.Siitä johtuikin mieleen kysyä minkä merkkisiä majoneeseja olette käyttäneet ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
minkä merkkisiä majoneeseja olette käyttäneet ?

Mie oon ostanu ihan vaan mitähän lie halpis-majoneesia, taitaa olla Rainbow:n kevyt...hyvin on meille maistunu..sitä käytetään tosin vaan just makaronisalaatin kastikkeena (kermaviilin seassa) ja sitten kolmioleipien täytteenä.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Kokeilkaapa joskus majoneesin tilalle valmista salattikastiketta. Itse harrastan paljonkin tuota makaroonisalaattia eri variaatioilla, mutta vuosikaudet käytin majoneesia. Nyt kokeilin salaattikastiketta ja kermaviiliä, oli todella virkitävä muutos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, olen minäkin huomannut, että esimerkiksi tonnikala-makarooni salaattiin sopii erinomaisesti vaikkapa ranskalainen salaatinkastike ja tuo todellakin mukavaa vaihtelua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

voiko tehdä pastasalaattia ilman majoneesia/muuta mömmöä ja laittaa esim tarjoilupöytään erikseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
voiko tehdä pastasalaattia ilman majoneesia/muuta mömmöä ja laittaa esim tarjoilupöytään erikseen?

Voi tehdä, mutta itse suosittelisin joka tapauksessa sekoittamaan salaattiin hieman kastiketta, jossa on oliiviöljyä sekä vähän viinietikkaa ja mustapippuria. Jos pastasalaatin laittaa tarjolle ilman mitään kastiketta, makaronit "kuivuvat" helposti tylsän näköisiksi ja makuisiksi. Tonnikalasalaattiin riittää tonnikalasta tuleva neste. Majoneesi- ja kermaviilikastikkeet voi hyvin laittaa erikseen tarjolle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kaikki, kuten minä ja sulho, ei pidetä just esim oliiviöljystä ja viinietikasta, yi. tonnikalasalaatti vois olla siitä hyvä...tosin tonnikalamakaronisalaatti alkaa kuulostaa justiinsa opiskelijoiden ruualta :D (mitä myö kyllä ollaan...)

mitkä on yleisimmät kastike/majoneesimaut makaronisalaattille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
kaikki, kuten minä ja sulho, ei pidetä just esim oliiviöljystä ja viinietikasta, yi. tonnikalasalaatti vois olla siitä hyvä...tosin tonnikalamakaronisalaatti alkaa kuulostaa justiinsa opiskelijoiden ruualta :D (mitä myö kyllä ollaan...)

mitkä on yleisimmät kastike/majoneesimaut makaronisalaattille?

Voi siihen toki laittaa rypsiöljyä ja vaikka ihan pikkuisen sitruunamehua, jos ne kelpaavat. :) Tuon voi tehdä niinkin, että heti keittämisen ja valuttamisen jälkeen sekoittaa pastaan hieman öljyä ja mustapippuria (+sitruunamehua). Sen kastikkeen tai öljyn idea on siinä, että pasta pysyy irrallisena ja pehmeänä, eikä ole yksi kuivahtanut klimppi tarjoiltaessa. Öljy ei siinä maistu lainkaan, kun laittaa sitä tosiaan vain sen verran kuin tarvitsee.

Kastikkeen voi tehdä esim. suunnilleen tällaisella ohjeella (kannattaa testata ja lisätä mausteita oman maun mukaan):

3 dl kermaviiliä, maustamatonta ruokajukurttia tai soijajukurttia (osan kermaviilistä tms. voi korvata ranskankermalla)

1 dl majoneesia (tai voi tehdä pelkästä kermaviilistä, jos on muna-allergikkoja)

1-2 rkl sitruunamehua (tai 1-2 tl viinietikkaa), broilersalaattiin voi korvata ananasmehulla

1-2 rkl sinappia

suolaa

sokeria

mustapippuria

yrttejä/mausteita tms. (tilli, persilja, basilika, curry, chili, ruohosipuli.. sen mukaan, mitä muita aineksia salaatissa on)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos ötökkä hyvistä neuvoista :) vielä kun sais äidin työkavereineen suostuteltua että tulis makaronisalaatti alkuruuaksi, kun meillä on keitto pääruokana (lohikeitto, joten sillonhan tonnikala ei käy...broilerisalaatti ois kyl namia, vaikka jotain ananasta ja persikkaa joukkoon  :P slurps :))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

makaronia

suolakurkkua

herne-maissi-paprikaa

(paprikaa)

(jonagold) omenaa

juustoa (feta, edam)

kevytmetwurstia

kastikkeeksi taffelin valkosipulidippi kermaviilin kera

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

lisää ohjeita? tarttis häihin keittoruokailun alkuruuaksi, keitot ovat lohi ja lihakeitto, mitä makaronisalaattiin? broileri maistuis mut tulis liian kalliiks..joten mennäänkö pelkällä tomaattimurskapastaseoksella? mieluiten majoneesittomia vaihtoehtoja :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei Tuuls22  :)

Löysin netistä yhden blogin jossa tosi paljon erilaisten salaattien ohjeita ja kaikkea muutakin. Oli ainakin ihana tonnikala-riisi salaatti  :D Ja yhtenä voisi olla ihan vaan joku tomaatti-sipulisalaatti, ei ainakaan ole kovin kallista, mutta hyvää  :)

http://riikka-t.vuodatus.net/blog/category/Salaatit

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Pee, paljon hyviä reseptejä oli tuolla, oispa vielä yksinkertaisempia :) raejuusto vois olla kiva lisuke kyl makaronisalaattiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tässä olis yks raejuustolla:

Makaronia

Herne-Maissi-Paprikaa

raejuustoa

suolakurkkua

tavallista kurkkua

öljyä

No oikeastaanhan sinne voi laittaa ihan mitä vaan. Jossain ohjeessa oli mm. raejuustoa ja ananasta ym.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täytyy laskeskella edullisin versio ja tehdä se :) tai siis antaa keittäjän tehdä se...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
mitä makaronisalaattiin? broileri maistuis mut tulis liian kalliiks..joten mennäänkö pelkällä tomaattimurskapastaseoksella? mieluiten majoneesittomia vaihtoehtoja :)

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että oletteko testanneet tomaattimurska-pastasalaattia, tai mitä muuta siihen tulee? Kuulostaa melko erikoiselta, koska tomaattimurska "raakana" on aika hurjan makuista!

Itse olen toteuttanut italialaiseen menuuseen pastasalaatin niin, että siihen tuli pestosta kastike, mutta myös muut raaka-aineet olivat italialaisvaikutteisia. Tyylillisesti ei kyllä taida sopia teille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo, pesto ei oikein sovi :)

sovittiin just äidin kaa et tuohon tulee keltaista pastaa, tomaattimurskaa (ei siis pyrettä, vaan semmosta missä on tomaatinpalojakin), basilikaa/oreganoa ja kurkkua päätettiin siihen sitten lisätä. tarjoillaan niin että alle tulee lollo rosso salaatinlehtiä ja tuo muu komeus siihen päälle. meillä on aika sekalainen tyyli (lisäsin just ruokalistan menugalluppiin) ja mie halusin ees jotain pastaa meille ;D luulen et toi menee kyl kaikille alas, tomaattimurska ei oo mitenkään vahvaa, oon käyttäny sitä kastikkeissa ja laatikoissa. koulussa oon syöny tomaattipastasalaattia, ja muuta siinä ei ollukaan, mut hyvää oli! kylmänä tietenkin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^eli ilmeisesti olette testanneet salaatin ja se on hyvää ja kaunista katsella?

Itselleni vaan ei raaka tomaattimurska uppoa missään muodossa. Mielestäni tomaattimurska vaatii taltuttamisen sokerilla, suolalla, pippurilla ja yrteillä ja ainakin puolen tunnin hauduttamisen, sen jälkeen se on vasta käyttökelpoista, muuten hapokkuus kääntää suun nurinpäin  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ei olla testattu, mut äiti on keittäjä kuten myös työtoverinsa jotka tulee meille tekee ruuat, joten uskoisin et siit tulee hyvää ja eihän sen kaunista tarvi olla ;D tai siis mikä on kaunista ja mikä ei...salaatinlehdille aseteltuna varmaan ihan kivan näköistä :)

ainakaan pirkan tomaattimurska ei oo mielestäni mitenkään hapokasta...todella hyvää vain! ja uskoisin että mausteet auttaa paljon. mietin vain että puhutaanko me tosiaan samassa muodossa olevasta tomaatista ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^kyllä me puhutaan ihan samasta tomaattimurskasta! En tarkoita pahalla, mutta suosittelisin tekemään koeannoksen, sillä tomaattimurska yleensä vaatii sokerin ja suolan sekä keittämisen :) Ja eikös juhlissa myös ruoan ulkonäkö ole tärkeää  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään