minnamiettiva

Karpalobooli

62 viestiä aiheessa

Monia muita kompaten, GretaG:n booli kuulostaa kyllä hyvältä :)

Meille tulee tällainen karpaloversio, kokeiltu ja hyväksi todettu:

0,5 l vodkaa

0,5 l karpalolikööriä (Alkosta Karpalet tai Taltsun reissulta Liiwi Cranberry)

0,75 l kuohuviiniä

3 l Schweppes Russchiania

Noilla suhteilla tulee 8 % lopputulos. Kuoharina ollaan itse käytetty puolikuivaa (ja halpaa, mitä milloinkin sattunut olemaan), mutta jos haluaa makeutta lisää niin makealla kuoharilla sitä saa. Mulla vähän tuo Sprite tökkii juuri makeuden takia ja vichy siksi, että usein (en sano aina!) päästää viinan maun aika voimakkaasti läpi, joten siksi ehkä ollaan tykästytty tuohon Spritettomaan ja vichyttömään vaihtoehtoon :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mansikka toki käy talvellakin, ei siitä oo tässä ketjussa kyse. Ite oon vaan ainakin juonu sitä iänikuista mansikkaboolia niin joka juhlissa, etten ainakaan itelleni halua sitä. :girl_prepare_fish: Mut mikäs siinä, jos mansikkaa haluaa, ja siitä tykkää. Mää vaan tykkään karpalosta, ja aikasta moni muukin – ainakin mun tutuista. Greta G:n ohjetta kun vielä testais, siinä oli sitä makeempaakin osastoa, niin jos se uppois suurempaan yleisöön. Mulle kun maistuu tosi happamat ja sokerittomat versiotkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Aika karvasta minusta.. eikös mansikka sopisi talvellakin? :)

Ethän Saana90 nyt sekoita karpaloa ja karviaista? :blink: Karpalohan ei ole millään tavalla karvaan makuinen vaan enemmänkin hiukan hapan, mutta ei lähellekään niin hapan kuin puolukka. Tuohon makeuteen vielä sen verran, että ne perinteiset Spritellä pumpatut Metsmaasikaboolit on kyllä munkin mielestäni niin nähty, että melkein mikä hyvänsä vaihtelu siihen on tervetullutta. Tämä siis vain mun mielipiteeni, ja jokainen saa edelleen ihan itse päättää omat hääboolinsa, on se sitten mansikkaa tai karpaloa tai mitä tahansa siltä väliltä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisko joku kertoa että oletteko käyttäny 40% vai 80% viru valgeta tuossa GretaG:n booliohjeessa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin testata seuraavaa:

Finlandia Vodka 0,25 dl

Lapponia Polar Karpalo 0,25 dl

Russchian 1,75 dl

Marli Vital karpalo-rypälejuoma 1,75 dl

Juomaa yhteensä 4 dl ja vahvuus noin 4%.

Ja jos on hyvää, niin sitten kertomaan vain määriä boolia varten.

Voin raportoida viikonlopun jälkeen oliko hyvää ja toimiko tuollaisella suhteella. :) En haluaisi mitään äklömakeaa vaan että sitä pystyisi juomaan enemmänkin kuin yhden mukin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisko joku kertoa että oletteko käyttäny 40% vai 80% viru valgeta tuossa GretaG:n booliohjeessa?

Sen verran voisin vinkata, että jos ostaa 80% Virua, niin se kannattaa leikata ennen kuin laittaa booliin, huolimatta siitä mitä ohjeessa sanotaan. Toki sitä menisi vähemmän, mutta alkoholilla on taipumusta jäädä sinne pohjalle tai klöntteihin vaikka kuinka sekoittaa ja sieltä tulee sitten epäonnekkaille boolinnautiskelijoille joko boolia ilman viinaa tai viinaa ilman boolia.

Eli me tehtiin niin että laimennettiin se 80%-Viru ihan puoleksi, 50% vettä - 50% virua pulloon pari päivää ennen häitä ja välillä sekoiteltiin eli hölskytettiin. Tuli muistaakseni halvemmaksi ostaa sitä stydimpää kuin nelikymppistä joka tietysti olisi ollut heti käyttövalmista.

Rohkenen väittää että tuohon GretaG:N ohjeeseen tuli nelikymppistä.

Muokattu: , käyttäjä: Yvory

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin testata seuraavaa:

Finlandia Vodka 0,25 dl

Lapponia Polar Karpalo 0,25 dl

Russchian 1,75 dl

Marli Vital karpalo-rypälejuoma 1,75 dl

Juomaa yhteensä 4 dl ja vahvuus noin 4%.

Ja jos on hyvää, niin sitten kertomaan vain määriä boolia varten.

Voin raportoida viikonlopun jälkeen oliko hyvää ja toimiko tuollaisella suhteella. :) En haluaisi mitään äklömakeaa vaan että sitä pystyisi juomaan enemmänkin kuin yhden mukin.

Noniin, testiraporttia. :D Ei tullut ainakaan pää kipeäksi tai muuten krapulaa muutamista laseista.

Löysinkin ruokakaupasta Oceaniakin joten testattiin molemmilla. Päädyttiin sitten oceaniin lopulta ja hieman eri suhteisiin. Tuosta alkuperäisestä tuli liian makeata meidän makuun. Tämä oli hyvä suhde:

Finlandia Vodka 15 ml

Lapponia Polar Karpalo 7,5 ml

Russchian 100 ml

Ocean 50 ml

eli 172,5 ml juomaa yhteensä ja vahvuus ~ 4.4%

eli isoon määrään

Finlandia Vodka 0,87 l

Lapponia Polar Karpalo 0,435 l

Russchian 5,8 l

Ocean 2,9 l

eli 10 l juomaa yhteensä ja vahvuus ~ 4.4%

------------

Mutta kuinka ison määrän pitäisi laittaa boolia esille kerralla? Ajattelin tehdä sekä tätä, että semmoista sitruunaista, joten olisiko liian vähän jos laittaisi 3 + 3 litraa (siitä tulisi 30 kpl 2 dl mukia) kerrallaan esille? Vieraita tulossa 40 ja ehkä 30-35 joisi boolia, eli yksi muki jokaiselle ja boolia saisi olla jo tekemässä lisää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä karpalobooli:

0,5l vodkaa

1l karpalomehua

2,5dl puolukkasiirappia (esim. Modo)

3 sitruunaa viipaloituna

n. 3l Vichyvettä (tai kuohuviiniä, roseviiniä mitä haluaa)

Tuosta tulee n. 5l ja vahvuus ~5-6%

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kokeillut tuohon GretaG:n karpalobooliin Spriten sijasta sitruunakivennäisvettä? Mietin, että voisko sen limpparin korvata sillä makukivennäisvedellä.. Vai tuleekohan ihan mautonta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään