Jump to content
Naimisiin.info

Itsetehdyt/leivotut laktoosittomat ns. hääkarkit


outi.k

Recommended Posts

En tiedä olisiko tämä pitänyt laittaa ketjuun, jossa etsiskeltiin laktoosittomia suklaakarkkeja...

Mutta ongelmana on siis se, että meille tulee hääkarkeiksi Brunbergin suukkoja, ja nyt tarvittaisiin hyviä ideoita vastaaviksi laktoosittomiksi "karkeiksi". Ajattelin jotain pientä leivonnaista tms. mutta en keksi itse mitään muuta kuin muffinsin ;) Kuitenkin haluaisin, että laktoosittomat "karkitkin" olisivat samantyylisiä kuin suukot ehkäpä muodoltaan ja mieluusti menisivät samoihin rasioihin (pyramidin malliset, taitellaan pahvista).

Laktoosittomia versioita ei ole tarpeen kovin montaa tehdä, joten jotain vaikeampaakin voisin yrittää väkertää  :)

Link to comment
Share on other sites

Kokeile tuulihattuja. Niitähän saa (siis kuoria) valmiinakin ja täyttää voit ne vaikka soijavaahdolla ja marjoilla tms. Tosin kylmäsäilytys voi sitten olla ongelma, ja "vuotaminen". Tuulihattuihin tulee voita mutta voisi kokeilla korvata sen laktoosittomalla margariinilla.

Toinen vaihtoehto ovat herrainleivät, ne ovat maidottomia.

Vilkaise myös hääkeittokirjaketjua josko löytyisi apua: http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=kkirja

Link to comment
Share on other sites

Mun käsittääkseni Bunbergin suukot ovat kyllä kutakuinkin laktoosittomia. Olisivatko joko erittäin vähälaktoosisia, tai peräti täysin laktoosittomia. Täytyypä käydä katsomassa Brunbergin sivuilla...

Ovat vähälaktoosisia! Vähälaktoosisuuden raja on alle 1% laktoosia tuotteen painosta, ja muistelisin että Brunbergin suukoissa tuo määrä on vielä pienempi. Itselläni on erittäin voimakas laktoosi-intoleranssi, mutta vatsa ei hätkähdä ollenkaan Brunbergin suukoista..

Toisessa ketjussa:

Ihana idea, ja suosittelen siitäkin syystä, että Brunbergin suukot ovat täysin maidottomia! - - -

Tämä puhuisi sen puolesta, että laktoosia ei joko ole ollenkaan, tai erittäin vähän.

Tämän sekavan sepustuksen summa summarum on: itse tarjoilisin Suukkoja myös laktoosi-intolerantikoille, eli en alkaisi tekemään heille erikseen korvaavaa tuotetta.

Link to comment
Share on other sites

Brunbergin suukot ovat vähälaktoosisia, näin on tosiaan kerrottu Brunbergin nettisivuilla.

Haluan tarjota laktoosi-intolerantikoille aivan täysin laktoosittomia "karkkeja" mm. sen takia, että isäni ei pysty syömään edes vähälaktoosisia tuotteita ja myöskin sulhon äidillä on ongelmia laktoosin kanssa. Myöskin muista juhlijoista voi löytyä "ongelmaisia"  ;D, joten haluan tarjota kaikille jotakin :)

Tuo maidottomuushan ei muuten takaa laktoosittomuutta...

Mutta noita tuulihattujahan voisi ajatella muutaman väkertävänsä. Kerranhan sekin on kokeiltava ;) Niihin pitäis vaan keksiä joku täyte, joka ei vaadi välttämättä säilytystä kylmässä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Ötökkä(Guest)

Minun mielestäni Lidlistä on joskus löytynyt laktoosittomia (muistaakseni kokonaan maidottomia) suklaasuukkojen kaltaisia leivoksia/karkkeja, en tiedä, onko enää. Sieltä voi usein löytyä kyllä muitakin laktoosittomia leivoskeksejä tms., kun niissä on monesti käytetty maidotonta tummaa suklaata.

Seuraavalta sivulta löytyy myös suklaasuukkojen ohje, jota tosin en itse ole kokeillut:

http://lintu75-2.vuodatus.net/blog/categor...nkileivonnaisia

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

voe herttinen...niinku ei muuten riittäis ressiä häistä ni sitten vielä erikseen laktoosittomia ym. tarjottavia järjestämään...

ite oon super intolerantikko ja mähän tulisin hulluks häissäni jos joutuisin miettimään tai edes etukäteen ajattelemaan laktoosittomia juttuja, päivän pelastus löytyy onneks apteekista ja samaa oletan vieraidenkin ajattelevan. kun kerran tietävät itse että on kiusallinen vaiva ni osaavat itse lääkitä itsensä voidakseen nauttia tarjottavista.

Link to comment
Share on other sites

Erikoisruokavalioisena juhlissa (tai missä hyvänsä tapahtumassa) jossa sitä ei huomioida on Todella Kurjaa. Minua ainakin loukkaa sellainen "voi herttinen, onhan tässä ressiä" -suhtautuminen, vaikka en haluakaan ilkeillä sinulle, KartanonArmo, tässä mitenkään suoraan. Jos kutsuu vieraita joilla on jokin ruokavalio, sen mukaisesti pitäisi sitten olla tarjottavaa, tai ainakin se olisi kovin suotavaa.

Minun tietääkseni Brunbergin suukkojen pitäisi olla reseptiltään maidottomia (eli silloin myös laktoosittomia, laktoosi on maidon ainesosa), mutta niissä on jäämiä tuotantolinjalta jossa käsitellään maitoa, joten hyvin allergisille ihmisille ne voivat aiheuttaa oireita. Muistaakseni luin vielä jostain laktoosittomien ihmisten foorumilta, että jotkut erät ovat jopa täysin maitojäämättömiä, mutta sitähän ei voi tietää että mitkä.

Brunbergin sivuilla lukee: (vähälaktoosinen, ei maitoa valmistuksessa, suklaassa voi olla pieniä laktoosijäämiä; alle 0,1%), eli tämä on vain Brunbergin politiikka merkitä tuotteisiinsa "vähälaktoosinen", jos niissä on jäämiä tuotantolinjoilta. Pandalla harrastavat samaa, Fazerilla se taas merkitään "maitojauhetta alle 0,5%" (mikä on typerää mutta multahan ei kysytä).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...