Jump to content
Naimisiin.info

Alkukeittoideoita?


sipe81

Recommended Posts

Nyt kaivattaisiin alkukeittoideioita häihimme. Se kannattaisi varmaankin olla sellainen suht neutraali, josta kaikki pitävät. Mitä teillä muilla on ollut tai mitä olette suunnitelleet? Reseptejäkin saa antaa :) Tuleeko kovin monelle ylipäätänsä alkukeittoa häihin?

Alkukeitto häissä taitaa olla aika moderni idea ja siksi haluammekin sen juuri omiin häihimme. Itse olemme törmänneet siihen vasta ihan viime vuosina tuttavien häissä.

Link to comment
Share on other sites

Teillä kun on syyshäät niin juureskausi on parhaimmillaan joten ehdotankin lempeää kasvissosekeittoa. Yksinkertaista, mutta hyvää.

perunoita

porkkanoita

sipulia

kasvis tai kanalientä

suolaa

pippuria

rakuunaa

ja lopuksi kermaa tai ruokacremeä

Keitto on myös paitsi hyvää niin kauniin näköistä kun on soseutettu sileäksi.

Link to comment
Share on other sites

Alkukeitto on vähän sellainen uusvanha juttu, joka on nykyään aika vieroksuttu. Mutta loistavaa, että otatte sen menusenne.

Joku sosekeitto on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta juhlakeitoksi ei mielestäni sovi ihan tavallinen peruna-porkkasasosekeitto, vaan raaka-aineissa saisi olla joku vähän hienompi raaka-aine mukana (esim. mustajuuri, maa-artisokka, parsa jne.) Tai sitten jotain juustoa esim. vuohenjuustopunajuurikeitto tms.

Link to comment
Share on other sites

Me meinattiin myös ottaa alkukeitto, mutta menun hinta nousi niin korkealle, että kaikki "ylimääräinen" piti karsia pois. Jos olisimme keiton ottaneet, olisimme ottaneet juustokeiton. Pidämme itse siitä paljon, eikä siinä ole lihaa, kalaa tai sieniä, joita jotkut eivät syö. Tietenkään kaikki eivät tykkää, mutta eihän mistään muustakaan ruokalajista kaikki tykkää. Minun mielestäni kannattaa niin keitto kuin kaikki muutkin ruokalajit valita sen mukaan, että itse tykkää, niin ainakin joku tykkää ;D

Link to comment
Share on other sites

Kesähäissä alkukeittona voisi hyvin toimia joku kylmä, raikas gaspacho-keitto. Reseptejä löytyy joka lähtöön (aina kuitenkin kasviskeitto, tietääkseni). Maukas, eikä hiki pukkaa heti pintaan.

Jos luvassa on runsaanpuoleinen pääruoka, niin alkukeiton ei tarvitse olla kovin tuhti, ellei sitten ole tarkoitus täyttää vieraiden massuja jo tässä vaiheessa. Itse valitsisin kasvis(sose)-, sieni- tai juustokeiton. Tavallisistakin aineksista saa hyvää aikaan, kun keskittyy maustamiseen (ja laittaa menuun sille hienon nimen :)).  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Maa-artisokkakeitto

6 annosta

1rkl sitruunamehua

½kg maa-artisokkaa

20g voita

1 varsisellerin varsi

1 pieni sipuli

2 porkkanaa

1 valkosipulin kynsi

1,2l kanalientä

1tl kuminaa

1½dl kevytmaitoa

4rkl kermaa

suolaa ja pippuria

1. Kuori maa-artisokka ja laita se kylmään veteen mihin on puristettu sitruunanmehu. Maa-artisokka tummuu kuorimisen jälkeen.

2. Laita kattolaan voi ja kaikki kasvikset. Hauduta kasviksia voissa n. 10min. Sekoita tämän jälkeen joukkoon liemi ja kuminansiemenet. Hauduta niin kauan että kasvikset ovat pehmeitä. Soseuta keitto ja lisää maito, kerma ja mausteet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...