Jump to content
Naimisiin.info

Kysymys kasvissyöjille


Guest Ötökkä

Recommended Posts

Viherpipertäjä???? En kyllä itseäni tuosta sanasta tunnista, armeijakin käytynä, jääkiekkoa pelasin nuorempana ja työssä olen alalla, joka on hyvin miehinen... Niin - ja ääneni meni viime vaaleissa kokoomukselle.

Mutta lihaa en syö. En punaista enkä valkoista. Lihaksi luen sellaisen, joka osaa (tai on osannut) kävellä.

Syy tähän on hyvin simppeli. Äitini on ikänsä ollut kasvissyöjä eettisistä syistä. Ja luonnollisesti myös sitten on valmistanut minulle lapsena kasvisruokaa. Kun en lihaa ole tottunut syömään, niin tietenkin se maistuu pahalta. Kokeilin armeijassa ollessani kerran maistaa lihamakaronilaatikkoa (puolustusvoimat tarjoaa myös kasvisruokaa!), josta sain kamalat vatsanväänteet. Eli elimistöni ei ilmeisesti siis sulata lihan proteiinia enää, koska lihaa en ole ikinä syönyt. Tämä on oma päättelyni.

Eli olen kasvissyöjä siksi, että liha on pahaa. Kalaa syön silloin kun huvittaa. Liivatetta en karta, ihan siitä syystä, että esim. jogurtti, johon liivatetta on käytetty, ei maistu lihalle. Luonnollisestikaan.  ;) Sama juttu eläinperäisen juoksetteen kanssa.

Eipä tuo lihan hyljeksintä ole koskaan ollut mikään suuri ongelma. Kaikkialla lähipiirissä asiaan on suhtauduttu järkevästi. Juhlissa en ole koskaan ilman ruokaa jäänyt. Minulla on myös muutamia ruoka-aineallergioita, joidenka vuoksi ruokailutottumukseni ovat tavanomaisuudesta poikkeavat. Ja olenpa vielä absolutistikin... Eli kaikki nuo menevät yleensä samaan piikkiin. Ei kukaan jaksa ihmetellä yhtä osaa ruokarajoitteisuudestani - eli kasvissyöntiä.

Nämä keskustelupalstat ja julkisuuden kommentit ovat sitten eri asia.

Ihmisillä kun on tuo outo tapa lokeroida muita. Jos et syö lihaa, niin se tekee sinusta vihreitä äänestävän kettutyttö-luomuviljelijän, jolla on hennalla värjätyt rastat...  ::)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Me syömme runsaasti sekä viherpiperryksiä että lihaa, mutta mies on laktoosi-intolerantikko ja minä taas ns. maitotautinen (suolistoni ei kestä homogenoitua maitoa), joten välillä ruoanlaitto on hieman hankalaa. Koska laktoositonta luomumaitoa ei ole (eikä edes voisi olla), käytämme ruoanvalmistuksessa soija- ja kauramaitotuotteita, ja kummallakin on jääkaapissa omat maitonsa.

Monesti ruoka jää kuitenkin kyläilypaikoissa syömättä, koska valmistukseen on käytetty maitopohjaisia kasvirasvasekoitteita tai vähälaktoosista kermaa. Eivätkä edes ruoka-ammattilaiset aina oikein ymmärrä, että voisin vaikka lusikoida laktoosia suoraan pussista nassuuni, mutta liian käsitelty maito sekoittaa suolistoni. Ravintolassa valitsenkin yleensä lihaa tai kalaa salaatin kera. Thaimaalaisessa voi sentään yleensä luottaa siihen, ettei ruoanvalmistukseen ole käytetty maitotaloustuotteita.

Omissa häissänikin joudun ilmeisesti jättämään täytekakun väliin...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minä en ole syönyt lihaa, kalaa, kanaa, gelatiinia enkä kananmunaa n.13 vuoteen.

Viimeiset pari vuotta olen ollut täysin vegaani eettisistä syistä. Maitotuotteet menevät

kylässä ollessa, jos muuta ei ole tarjolla, mutta kaiken lihan suhteen olen täysin ehdoton.

Suurin osa tutuistani osaa suhtautua ruokavaliooni jo asiallisesti, mutta joillekin ihmisille ei

tunnu menevän millään jakeluun, että olen lapsesta asti inhonnut lihan makua, enkä koskisi siihen vaikka maksettaisiin. Sulhanen onneksi osaa sanoa oman puolen suvullensa hyvinkin napakasti mitä en syö ja mitä syön (minulla on myös ruoka-aineallergioita).

Tästä tulikin mieleen exäni mummo, joka ruokavalioni kuultuaan tokaisi:

"Mitä sä sitten syöt ku et oo mikään hoikka?"  ::) (Tuohon aikaan kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka selvisi minulle vasta n. vuosi myöhemmin.)

Samainen tyyppi ei paljon kuunnellut mitä pystyn syömään ja sitten oli kerran tehnyt

minulle kasvisgratiinia. Siinä oli sitten maitoa, juustoa ja kananmunaa. Olihan niitä kasviksia

tosiaan sen kaiken mönjän alla  ::) Yritä nyt siinäkin kohteliaasti kertoa, ettet voi syödä kyseistä ruokaa. Jotkut vanhemmat ihmiset kun saattavat kokea mm. minun ruokavalioni nirsoiluksi  ::)

Luojalle kiitos, että yllä mainittuja tyyppejä ei ole hetkeen tielleni osunut  ;D

Btw, en myöskään käytä alkoholia ja kaiken edellä mainitun vuoksi ihmiset kuvittelet minun olevan ulkoiselta olemukseltani joku "puunhalaaja". Yllätys onkin suuri kun tapaavat minut ensimmäistä kertaa  ;D

Minusta on typerää lokeroida ihmisiä ruokavalion perusteella. En minäkään käytä lihansyöjistä  nimitystä raakalainen, kivikautinen jne. Viherpipertäjä sitä paitsi kuvaa paljon paremmin jotain kukkien kanssa touhuavaa tyyppiä ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Omissa häissänikin joudun ilmeisesti jättämään täytekakun väliin...

No eihän siihen kakkuun ole mikään pakko sitä maitoa pistää :huh: Tehkää vaikka suklaakakku :)

Itse olen vegaani ja mies lakto-ovo-vegetaristi. Ja kyllä ne asennevammat löytyy ihan muualta kuin meidän ruokavaliosta :D

Link to comment
Share on other sites

^ Joo, tilattiin kyllä ravintolalta maidoton tummasuklaakakku, mutta saimme maitoproteiinia sisältäneellä korvikkeella kuorrutetun vaalean suklaakakun, koska kokin mukaan maidotonta suklaakuorrutusta ei olisi voinut valmistaa... :rolleyes: Korvaukseksi saimme lahjakortin, mutta ei se nyt oikein korvannut sitä, että jäi oma hääkakku syömättä. Onneksi sentään vieraille maistui. Valmistujaisiini tilasin sitten italialaisen, maidottoman mutakakun Branderilta.

Link to comment
Share on other sites

Kokeilin armeijassa ollessani kerran maistaa lihamakaronilaatikkoa (puolustusvoimat tarjoaa myös kasvisruokaa!), josta sain kamalat vatsanväänteet. Eli elimistöni ei ilmeisesti siis sulata lihan proteiinia enää, koska lihaa en ole ikinä syönyt.

Ymmärtääkseni kaikki kasvissyöjät saavat vatsanväänteitä jos lihaa syövät. Itselleni on riittänyt haukkaus pizzasta, jossa oli vähän jauhelihaa, ja olin kolme päivää kipeänä. Näin siis vaikka syön kyllä kalaa. Sun kohdalla voi tosin olla, ettei ihan hevillä löydykään sopivia entsyymejä lihan pilkkomiseen. Monet ovat kertoneet, että parin ekan kerran jälkeen alkaa taas liha sulamaan suht normaalisti.

Ihmiset kun eivät useinkaan ymmärrä, että kasvissyönti on tuonkin takia joko tai. Tai sitten pitää livetä siitä usein, ettei tulisi kipeäksi. Ei tosiaan huvita "joustaa" ja olla sitten kipeänä.

Tosta viherpiperrys-termistä mä en jaksa edes oikein hermostua, siitä tulee enemmän mieleen puutarhurit. Puunhalaajaan olen kyllä tosi kyllästynyt.

Link to comment
Share on other sites

^ Joo, tilattiin kyllä ravintolalta maidoton tummasuklaakakku, mutta saimme maitoproteiinia sisältäneellä korvikkeella kuorrutetun vaalean suklaakakun, koska kokin mukaan maidotonta suklaakuorrutusta ei olisi voinut valmistaa... :rolleyes: Korvaukseksi saimme lahjakortin, mutta ei se nyt oikein korvannut sitä, että jäi oma hääkakku syömättä. Onneksi sentään vieraille maistui. Valmistujaisiini tilasin sitten italialaisen, maidottoman mutakakun Branderilta.

Mielenkiintoista, kun ite teen jatkuvasti suklaakakkuja ilman maitoo :rolleyes: Mutakakku tosiaan on kanssa maidoton, hyvä että sentään sen sitten valmistujaisiin sait :)

Link to comment
Share on other sites

^ No joo, en edes yritä ymmärtää. Itsekin olisin osannut valmistaa tummasuklaisen, maidottoman kakun - esimerkiksi kuorrutteeksi sulatetun tumman suklaan saa kyllä pysymään notkeana lisäämällä sekaan kasviöljyä, soija- tai kaurakermaa, mutta varsinkin nämä jälkimmäiset tuntuvat olevan ns. paremmissa ravintoloissa jollain mustalla listalla.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut kasvissyöjä 17 vuotta. Liivatetta enkä muita eläinperäisiä aineita käytä. Vegaani olen ollut pitkään. Myöskään nahkaa en käytä. Syy on ihan inhotuksessa. En vaan pysty syömään lihaa. En myöskään haluan aiheuttaa kärsimystä missään elävässä olennossa.

En pidä itseäni ruokavammaisena enkä yritä hienovaraisesti ilmaista ruokavaliotani. Kerron asian niin kuin se on, jos toinen ei ymmärrä, niin se on hänen ongelmansa. Sen sijaan koen että kasvissyöjät ovat sivistyineitä ja osaavat ajatella omilla aivoillaan, heitä ei ole aivopesty syömään epäterveellistä ja ei-eettistä lihaa.

Kyläpaikoissa tiedetään asia. Joku kyselee ja tekee sopivaa ruokaa, toiset taas tuputtavat jotain sopimatonta. Voin olla myös syömättä jos ei sopivaa ei löydy. Minulle vierailuissa ja juhlissa hyvä seura on tärkeämpää kuin syöminen.

Link to comment
Share on other sites

Sen sijaan koen että kasvissyöjät ovat sivistyineitä ja osaavat ajatella omilla aivoillaan, heitä ei ole aivopesty syömään epäterveellistä ja ei-eettistä lihaa.

No huhhuh! Aivanku kaikkiruokaiset olisivat jotenkin aivopestyjä. Ja kuka väittää että liha on epäterveellistä?? Kyllä sitä proteiiniakin olisi hyvä jostain saada?? Ja tuo eettisyysjuttu on jokaisen omassa päässä. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sen sijaan koen että kasvissyöjät ovat sivistyineitä ja osaavat ajatella omilla aivoillaan, heitä ei ole aivopesty syömään epäterveellistä ja ei-eettistä lihaa.

Mulla ei ole mitään ongelmaa kasvissyöjien eikä muidenkaan piipertäjien kanssa, niin kauan kuin he eivät sekaannu minun valintoihini. Heti, kun alkaa tulla tällaista tekstiä, loppuu ymmärrys. Antakaa jumaliste hipit minun olla rauhassa!

Link to comment
Share on other sites

Eikö sitä ole olemassa ns.eettistäkin lihaa? Musta tää keskustelu on jotensakin huvittava, lähinnä tiettyjen kasvissyöjien olettamukset kaikkiruokaisuudesta. Seuraavaksi voidaankin aloittaa keskustelu salaatinlehden sielunelämästä ja siitä, voiko se tuntea tuskaa. Mitäs sitten tehdään..?

Link to comment
Share on other sites

^No paransiko tuo tätä keskustelua? :)

Kasvissyöntiä joutu aina selittämään. Sille pitää olla joku syy ja se pitää osata perustella. Lihansyöntiä yleensä ei. Siksi monilla vegeillä varmaan keittää välillä yli. Lisäksi kasvissyönti on joillekin niin aattellinen juttu, että sitä haluaa jakaa eikä ehkä edes näe muita puolia asialla. Kuten sen, että kaikkia ei kiinnosta, miten broileri päivänsä kuluttaa. Ajatus siitä, ettei ihminen välitä eläinten hyvinvoinnista, tuntuu minustakin ahdistavalta ja absurdilta. Sitä ei voi kuin jakaa tietoa ja jos ei tieto pure, niin sitten se ei pure ja sillä hyvä. Ja kyllä monia kiinnostaa, muttei nähdä tarvetta silti muuttaa omia elintapojaan.

Mä inhoan sitä, jos multa aletaan kysellä näitä asioita kun ollaan jossain porukalla syömässä. Mua ei sellaisessa paikassa kiinnosta alkaa kertomaan, etten syö lihaa, koska tuotantoeläinten olot on yleisesti ottaen huonot. Ei ole mitään tarvetta alkaa nostamaan itseään jalustalle, että mättäkää vaan te sitä lihaa, mä ajattelenkin laajemmin. Jokaisella on vapaus valita - myös kaikkiruokaisilla. Ja kasvissyöntiin on valtavasti eri syitä. Mä en esim. pidä siitä, että joku heittää, etten halua syödä mun kavereita. :rolleyes: Kun siitä nimenomaan ei ole kysymys.

En mä tiedä oliko tässä mun sepustuksessa mitään tolkkua, mut tulipahan avauduttua.

Link to comment
Share on other sites

Vieras_Tilli, rauhotutaan sitten :rolleyes:

Ja kiitos Gisela, näin itsekin kasvissyöjänä, oon samoilla linjoilla :) En urpi ihmisille niiden ruoasta, ellei sitten vastapuoli ite alota kauhistelemalla mun lautasellista tai muuten piikittele. Ja kasvissyöntiä takana 8 vuotta.

OT:

Ja kuka väittää että liha on epäterveellistä?? Kyllä sitä proteiiniakin olisi hyvä jostain saada?? Ja tuo eettisyysjuttu on jokaisen omassa päässä. :blink:

Tästä tulee sellanen kuva, ettei kasvissyöjät sais proteiinia mistään :D Älä viljele tätä käsitystä, pliide.

Seuraavaksi voidaankin aloittaa keskustelu salaatinlehden sielunelämästä ja siitä, voiko se tuntea tuskaa. Mitäs sitten tehdään..?

Salaatinlehtien ja eläimen kyky tuntea tuskaa on ehkä pikkiriikkisen eri viivalla... Olis tosi outoa, jos me kaikki ei tosiaan jo ymmärrettäis, että eläimet kärsii ja tuntee sitä kipua samanlailla kuin ihmiset (lajista hieman riippuen tietysti), ja että lihansyönnin taustat on ihan jossain muualla. Kyse ei siis oo siitä, ettäkö lihansyöjät olis jotenkin tosi sadistisia moraalittomia barbaareja, vaan useimmat ei tiedä miten liha nykyään tuotetaan. Infoa voi aina antaa, mutta päätökset tekee jokainen ihan itse, ja niin hyvä. En halua kuitenkaan nyt alottaa tästä asiasta keskustelua, kun ei se tänne kuulu (eikä siitä tuu lasta tahi paskaa kuitenkaa).

Link to comment
Share on other sites

Kyse ei siis oo siitä, ettäkö lihansyöjät olis jotenkin tosi sadistisia moraalittomia barbaareja, vaan useimmat ei tiedä miten liha nykyään tuotetaan. Infoa voi aina antaa, mutta päätökset tekee jokainen ihan itse, ja niin hyvä. En halua kuitenkaan nyt alottaa tästä asiasta keskustelua, kun ei se tänne kuulu (eikä siitä tuu lasta tahi paskaa kuitenkaa).

Voi ristus sentään, missä pullossa te ihmiset kasvatte? Kyllä varmasti aikuinen ihminen tietää miten lihaa tuotetaan. Suurinta osaa vain ei kiinnosta sillä tavalla kuin jotkut haluaisivat. Minua ei ainakaan. Korjataan vielä sen verran, että periaatteessa minusta on hyvä, että porsaat ym. kasvaa vapaina ja syö hyvää ruokaa, ennen kuin ne teurastetaan, koska tämä liha maistuu hyvältä. Aina ei vain ole varaa ostaa sitä, joten ostetaan sitä "teho"tuotettua. Simple as that. En koe lihansyöntiä minkäänlaisena moraalisena kysymyksenä. Ihminen on sekaruokainen.

Muokattu: , käyttäjä: Rog3r
Link to comment
Share on other sites

En muista osaa sanoa, mutta itse kyselen kasvissyöjien motiiveista ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Tästä aiheesta saa monia kiintoisia keskusteluja kunhan kukaan ei koe olevansa toisen yläpuolella älyllisesti ja eettisesti vaan asioista vaihdetaan mielipiteitä, oli ne samoja tai eriäviä. En siis kysy siksi, että arvostelisin vaan koska liikaa ei voi koskaan tietää. Oma motiivini on tiedonnälkä. Ja varmasti se, että itseään voi kehittää kaikenikäisenä. Jos vaikka huomaankin eräänä aurinkoisena päivänä napostelevani pelkkää kasvisruokaa.

Monien kommenteista huomaa piiloagressiivisen asenteen, joka eittämättä johtuu ainaisesta puolusteluntarpeesta enkä sitä toki kritisoi. Jokaisella meillä on sydäntä lähelläolevia asioita, jotka ovat tärkeämpiä kuin muut. En silti arvosta "Osaan ajatella omilla aivoillani"-tyyppisiä kommentteja, sillä kasvissyönti on vain yksi niistä miljoonasta tärkeästä asiasta, joita maailmassa on. Vaikka juuri tämä ei satu oleen Se Oma Juttu, niin varmasti jokainen meistä tekee omalla tavallaan hyvää maailmalle.

Link to comment
Share on other sites

Minusta jo tuo että käytät otsikossa halventavaa ilmausta "viherpipertäjä" kertoo jotakin omasta asenteestasi kasvissyöjiä kohtaan...

Tiedoksesi vain, että moni on kasvissyöjä ilman mitään ideologista taustaakin, ihan puhtaasti terveyssyistä. Toisten elimistölle ja ruuansulatukselle liha ei yksinkertaisesti sovi. Joitain hirvittävät (ihan aiheellisesti) myös lihakarjalle syötettävän rehun sisältö ym. aineet (esim. hormonit ja antibiootit), lihan ja kalan sisältämät ympäristömyrkyt ja raskasmetallit, "hullun lehmän tauti" jne. Tuossa nyt vain muutamia syitä, joilla ei ole mitään tekemistä politiikan tai minkään ideologian (kuten "viherpipertämisen") kanssa.

Minusta yleiseen kohteliaisuuteen kuuluu toisten ihmisten henkilökohtaisten valintojen, kuten heidän ruokailutottumustensa, kunnioittaminen.

Link to comment
Share on other sites

Edellisen kirjoitukseen. Ainoastaan eläimille ei syötetä niitä hormoneita, jotta niistä tulisi isompia ja hienompia. Myös kasveissa käytetään samoja hormoneita..niitäkin voi muokata isommiksi ja paksummiksi. Että kyllä niistäkin niitä haitta-aineita löytyy. Ei ne kasvikset oo sen puhtaampaa ku lihakaan...nyt puhutaankin sitten jo periaatteista. <_<

Link to comment
Share on other sites

Kaikki ei ole tainneet lukea koko ketjua: aiheen aloittajahan on itsekin kasvissyöjä :)

Mä oon semmoinen sekakasvissyöjä (ollut yli 10 vuotta), etten syö lihaa, mutta kalaa ja maitotuotteita kyllä. Syynä tähän on se, etten pidä lihasta ja sitten tuo eettinen puoli. Kaikki tutut tietää asian ja poikaystävä kertoi appivanhemmille tästä ennen kuin menin heille aikoinaan ensimmäistä kertaa syömään. Ei mua haittaa syödä pelkkää salaattia tms. kyläpaikassa, kun tuntuu jotenkin nololta alkaa vaatia jotain erityiskohtelua... Ehkä pitäis joskus enemmänkin pitää ääntä asiasta. Omiin häihin on tulossa yksi joku liharuoka ja muuten sitten kalaa ja kasvista.

Semmoinen pointti tuli tässä yhdeltä kavissyöjäystävältäni, että olisi mukavaa, jos merkittäisiin kunnolla, missä ruoassa on mitäkin. Hän oli taannoin oman kasvissyöjäystävänsä häissä, joissa oli vain seisovan pöydän päässä menu, muttei lukenut kunkin ruokalajin kohdalla mikä on mitäkin. Hän oletti, että ne jutut on kasvista, jossa ei toisin lue, kun morsiankaan ei syönyt lihaa. Illan päätteeksi sitten selvisi, että hän oli syönyt melko lailla kinkkulevitettä... Ei ollut kovin iloinen.

Link to comment
Share on other sites

Minusta jo tuo että käytät otsikossa halventavaa ilmausta "viherpipertäjä" kertoo jotakin omasta asenteestasi kasvissyöjiä kohtaan...

Tiedoksesi vain, että moni on kasvissyöjä ilman mitään ideologista taustaakin, ihan puhtaasti terveyssyistä. Toisten elimistölle ja ruuansulatukselle liha ei yksinkertaisesti sovi. Joitain hirvittävät (ihan aiheellisesti) myös lihakarjalle syötettävän rehun sisältö ym. aineet (esim. hormonit ja antibiootit), lihan ja kalan sisältämät ympäristömyrkyt ja raskasmetallit, "hullun lehmän tauti" jne. Tuossa nyt vain muutamia syitä, joilla ei ole mitään tekemistä politiikan tai minkään ideologian (kuten "viherpipertämisen") kanssa.

Minusta yleiseen kohteliaisuuteen kuuluu toisten ihmisten henkilökohtaisten valintojen, kuten heidän ruokailutottumustensa, kunnioittaminen.

:D:D

Nyt kyllä ketjun aloittajana minua kiinnostaisi tietää, mikä sitten on asenteeni kasvissyöjiä eli myös itseäni kohtaan??

Itse käytän eläinkunnan tuotteista ainoastaan hunajaa, mutta en esim. maitoa tai kananmunia enkä tietenkään lihaa/kalaa/kanaa tms.

Mutta täytyy myöntää, että minulla on hieman negatiivinen asenne niitä vauhkokasvissyöjiä kohtaan, jotka tyrkyttävät ja tuputtavat omaa ideologiaansa epäasialliseen sävyyn muille ihmisille. En minäkään pidä siitä, jos joku väkipakolla koittaa tuputtaa minulle liharuokavaliota, joten miksi minä saisin tehdä niin oman ruokavalioni kohdalla? Tottakai tuon esille kasvissyönnin hyviä puolia ja voin kertoa omista näkemyksistäni, miksi en syö eläimiä, mutta keskustelu on kyllä hedelmällisempää, kun ei heti lähde syyttelemään sekasyöjää murhaajaksi.. Itse uskon, että nämä vauhkoilijat ennemminkin vähentävät kiinnostusta kasvissyöntiin kuin lisäisivät sitä.

Kuten Tikrumur mainitsi ystävästään, myös minua häiritsee se, ettei koskaan voi tietää, mitä ruoka sisältää, kun merkinnät ovat mitä sattuu. Itse jätänkin aina kaikki epävarmat vaihtoehdot syömättä. Sen takia pyrinkin itse kaikissa kekkereissä merkitsemään selkeästi vähintään sen, mitä rajoitteita ko. ruoan osalta on otettu huomioon. Ja valmistaudun myös kertomaan tarkasti, mitä aineksia mihinkin on käytetty.

Eräs hankaluus on myös se, että monesti kun kyläpaikassa ei haluaisi tehdä asiasta numeroa vaan syödä juuri sitä salaattia tms., niin sittenpä muut päivittelevät kovaan ääneen, miksi ei syö muuta. Itse toivoisinkin kaikilta korrektia käytöstä niissä tilanteissa, kun joku ei syökään kaikkea tarjolla olevaa. Tottakai se on emännälle harmistus, jos huomaa, ettei vieras voi syödä juuri mitään, ja emäntä voi toki vaivihkaa kysyä, voisiko tuoda jotain muuta. Jos vieras kuitenkin sanoo olevansa täysin tyytyväinen näin, niin sitten voisi jättää voivottelun sikseen. :)

Link to comment
Share on other sites

Voi ristus sentään, missä pullossa te ihmiset kasvatte? Kyllä varmasti aikuinen ihminen tietää miten lihaa tuotetaan. Suurinta osaa vain ei kiinnosta sillä tavalla kuin jotkut haluaisivat. Minua ei ainakaan. Korjataan vielä sen verran, että periaatteessa minusta on hyvä, että porsaat ym. kasvaa vapaina ja syö hyvää ruokaa, ennen kuin ne teurastetaan, koska tämä liha maistuu hyvältä. Aina ei vain ole varaa ostaa sitä, joten ostetaan sitä "teho"tuotettua. Simple as that. En koe lihansyöntiä minkäänlaisena moraalisena kysymyksenä. Ihminen on sekaruokainen.

Voi ristus itelles.

Toi kiinnostus muuten liittyy just siihen tietämättömyyteen. Eikai kukaan lihaasyövä nyt ajattele noita asioita tai oo niistä kiinnostunu, kun ei niiden kanssa joudu päivittäin tekemisiin. Jos ihmiset joutus näkeen sen elukan elämän ja kuoleman, niin vois jäädä se lihapullan mussutus kesken ;)

Ihminen on sekaruokainen, omnivori, eli voi syödä niin lihaa kuin kasviksiakin. Pärjätä sen sijaan ihminen voi pelkillä kasviksilla, pelkällä lihalla ei B) Mikäli haluaa lähteä tälle linjalle vetämään keskustelua, kannattaa sitten miettiä kuinka paljon ihminen on alunperin sitä lihaa syönyt. Ei sitä joka päivä syöty ennenmuinoin, sunnuntaisin ja juhlapäivinä, ja teurastus oli kaksi kertaa vuodessa. Vielä vähemmän lihaa kulutettiin, kun kaikki oli metsästettävä itse. Eläimen kunnioitus oli silloin ihan eri luokkaa.

Että en tiedä kuka tässä on sitten pullossa kasvanut :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

No olipas hieno kommentti pentti... Stalin oli kaikkiruokainen. Pointtisi oli siis mikä?

No mutta, jos ketjun aloittajaa tai muita vielä kiinnostaa, meille tulee kasvishäät.

Ensimmäinen juhla (Saksassa) on italialaistyyppinen, eli meille tulee pasta arrabbiata, pinaattilasagne, jokin pasta kerma-juustokastikkeella ja ehkä vielä jotain. Alkupaloina antipasti: oliiveja, salaattia, aurinkokouivattuja tomaatteja etc. Jälkiruoaksi jäätelöä.

Toinen juhla (Suomessa, ilman pitopalvelua): soijarouhelasagne, chili sin carne + perunat, salaatteja. Ei erityisiä alkuruokia, jälkiruokana kahvit kakkuineen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

^Kuulostaa hyvältä teidän menu, Luppis. :) Luulisi maistuvan myös ei-kasvissyöjille.

Mun mielestä on turhaa esim. vege/kasvissyöjähääparin tarjota pakolla lihaa häävieraille, jos ei itse sitä syö. Kyllä kasvisruoka on ihan tervetullut vaihtoehto lihansyöjille - edes sen yhden päivän kyllä kestää.

Meille tulee hääjuhlan jatkoille lohikiusausta. Tai niin ainakin toivon. En syö possua enkä nautaa ja niitä ei tulla tarjoamaan. Lohi pitäisi kelvata kaikille.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos martsu79,

Saksan juhlat on juhlittu, ja kaikki vieraat, nekin jotka yleensä eivät koskaan syö kasvisruokaa, tykkäsivät tarjonnasta. Muutama serkku huomasi että kaikki on lihatonta, useimmat eivät edes huomanneet että jotain "puuttuu".

Suomen juhliin on aikaa vielä 1,5 viikkoa, kerron sitten mitä väki sanoi!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...